Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kom igang
#1
Hvordan kommer man igang, hvis man kunne tænke sig at lave sit eget riffelskæfte. Nu har jeg i flere år lavet knive og er udlært snedker. Har i et godt råd hvad angår grej osv.

Westergaard

westergaard
A. Westergaard
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by West

Hvordan kommer man igang, hvis man kunne tænke sig at lave sit eget riffelskæfte. Nu har jeg i flere år lavet knive og er udlært snedker. Har i et godt råd hvad angår grej osv.

Westergaard

westergaard



Hej West.
Der er ingen i VTF, der skæfter rifler, og der har aldrig været nogen. Går nogen derude og påstår det, taler de ikke sandt. Det er alt for dyrt og besværligt [Wink]
Walnut
Svar
#3
Hej West!
Walnut har vist brugt nogle af de krydsfinersspåner, der blev til overs efter sidste projekt, i piben og limen har gjort ham lidt konfus.
Se bl.a. disse link:
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=12656
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=13443
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=10934

Og der er mange, mange andre lignende links. Husk at tjekke nogle projekter ud med Swift som ophavsmand!!!

Mvh

Michael
Svar
#4
Jep. Walnut har ret. Herinde kan vi ikke snitte i noget som helst.
du kan prøve at søge på "mauser" "riffelprojekt" og lignende slige
ord der kan lyde som noget hobby fusk,så finder du nok noget. [:p]
Og hvis du som snedker ikke ved hvilket værktøj du skal bruge, bør du finde et nyt job [Wink]
Husk !
Alt kan laves med en 3i1 neglesaks og tænderne. [Big Grin]
Du kan også bare melde dig til snitte weekend i efteråret her på siden

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#5
nu tænkte jeg er der er jo en masse forskelligt slags specialværktøj man ikke bruger normalt f.eks. til netskæring osv. Men jeg kan lade være med at spørge en anden gang.

westergaard
A. Westergaard
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by West

nu tænkte jeg er der er jo en masse forskelligt slags specialværktøj man ikke bruger normalt f.eks. til netskæring osv. Men jeg kan lade være med at spørge en anden gang.

westergaard


Nu skal i sku være lidt ordentlige ved de nye medlemmer af VTF som beder om råd! [}Smile]

@ West: Du kan måske finde svar på nogle af dine spørgsmål mht. netskæring i denne tråd! http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=5259

mvh.
Swift
Svar
#7
Tak Swift
der er der åbenbart nogle som har lyst til at hjælpe dem som ber om råd.

westergaard
A. Westergaard
Svar
#8
yep...

som et ordsprog siger:

Alt hvad der skal til for at lave et træ om til tændstikker er en økse og TID...

Skæfter kræver bare mere værktøj....[Big Grin]

Held og lykke med det!!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
@west Det de harcelerer over er at du ikke har brugt search funktionen, det kan være lidt anstrengende at blive ved med at besvare de samme spørgsmål igen og igen... men der er jo pænere måder at gøre opmærksom på denne funtion på, end flere af de herrer har set sig nødt til at anvende..tsk tsk, I har også været grønne engang.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#10
jep Tonny. Men vi startede med at med at læse topics igennem før
vi stillede spørgsmål.
Og derudover var det spørgsmål til specifikke problemstillinger, som
kommer undervejs i den praktiske proces med at snitte et skæfte.
Så hvis man er helt grøn og aldrig har arbejdet med træ før, ville jeg kunne forstå måden at spørge på, men ikke fra en faglært snedker, der om alle burde kende til hvilken typer værktøj der kan bruges. [V]
Så når West engang har fundet en pind,eller et projekt, skal jeg med glæde hjælpe ham.
indtil da kan han læse topics igennem.

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#11
Hej!

Ja ok, West har ikke brugt Search-funktionen. Der gik også et stykke tid før jeg fik øje på den funktion herinde.

Manden har stillet et par spørgsmål og så er det op til os enten at svare eller lade være! Jeg ser ihvertfald ingen grund til at køre hårdt på overfor West fra starten af blot p.g.a. et spørgsmål om værktøj.

Et par simple links til hvordan søgefunktionen bruges og et "Go´ arbejdslyst" i et svar - så havde den sag været ekspederet og West havde fået vendt denne, for ham, dårlige oplevelse til en god start! For dette forum er fyldt med kvalificerede træsnittere(ingen nævnt-ingen glemt) og det de har tilvejebragt af skæfter med tilhørende arbejdsdokumentation er ganske enkelt nok til at give os med 2 kejthænder åndedrætsbesvær!!!

Så Go´ Arbejdslyst, West[Big Grin]

Mvh

Michael
Svar
#12
Ok jeg kan ligesom fornemme at folk gerne ser at man søger på et tidligere stillet spørgsmål istedet for at stille et nyt. Men et forum er vel til for at man snakker frem og tilbage. Men jo selvom man er snedker i dag i 2009 bruger man desværre ikke ret meget billedskærejern små file osv. Men jeg skal nok bruge search først en anden gang.

westergaard
A. Westergaard
Svar
#13
Det er helt i orden West, spørg du bare løs. [Smile]

mvh.
Swift
Svar
#14
Hej West
Du må kaste dig i støvet i næsegrus beundring, for her har du spurgt sande eksperter. Hvoraf flere har lavet mellem 1 og 10 skæfter. At de så ofte har brugt mere tid på at beskrive de fantastiske frembringelser, end den tid det tog at lave deres samlede produktion, er en anden sag.
Så er det vel heller ikke mere end rimeligt at sådan en nybegynder sætter sig til at læse om mestrenes frembringelser, før du formaster dig til at spilde slige eksperters dyrebare tid.

Det lidt pussige, er at imødekommenheden er ligefrem proportionalt med erfarringen, så den mest erfarne er den mest imødekomne, så som Swift skrev, så spørg bare løs.

Hvad angår valg af værktøj, så er det en god ide at nøjes med at købe 10% af alt det der anbefales. Men til gengæld så lære at bruge det.
Typiskt så virker det på følgende måde:
Nybegynderen køber tonsvis af specialdibiduter og dingejavser, og så efterhånden som han får rutine, så indskrænker han sit udvalg af værktøj

jbn
Svar
#15
Hey Igno , sikke noget [Image: 02e3e9d61.gif] at lukke ud ! Hvis man vil nyde må man også yde .

Hvis man ikke kan dele sine erfaringer uden at det bliver opfattet som blær , er det da trist !

Hilsen fra blærerøven , A-bolt
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Hej West
Du må kaste dig i støvet i næsegrus beundring, for her har du spurgt sande eksperter. Hvoraf flere har lavet mellem 1 og 10 skæfter. At de så ofte har brugt mere tid på at beskrive de fantastiske frembringelser, end den tid det tog at lave deres samlede produktion, er en anden sag.
Så er det vel heller ikke mere end rimeligt at sådan en nybegynder sætter sig til at læse om mestrenes frembringelser, før du formaster dig til at spilde slige eksperters dyrebare tid.

Det lidt pussige, er at imødekommenheden er ligefrem proportionalt med erfarringen, så den mest erfarne er den mest imødekomne, så som Swift skrev, så spørg bare løs.

Hvad angår valg af værktøj, så er det en god ide at nøjes med at købe 10% af alt det der anbefales. Men til gengæld så lære at bruge det.
Typiskt så virker det på følgende måde:
Nybegynderen køber tonsvis af specialdibiduter og dingejavser, og så efterhånden som han får rutine, så indskrænker han sit udvalg af værktøj

jbn



Undskyld mig ignorant, men er du ude i en form for identitetskrise? Hvis du tåler så dårligt, at andre udtaler sig om det "kun du i hele verden ved noget om", så burde du måske skrive en bog om det i stedet for på et forum, så slipper du for at se andres input. Alternativt burde du snuppe en håndfuld sødetablettet INDEN du sætter dig til tasterne. Man kan s'gu godt tale ordentligt om de andre brugere selv om man er verdensmester.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#17
Igno´s svar skal vel bare læses med de sædvanlige sarkastiske briller som hans svar altid skal - helt fint.
At Walnut - som ellers altid er ih så korrekt og åh så sød - åbenbart har fået et andet ben først ud af sengen, end han plejer, undrer mig.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#18
Her på VTF har det altid heddet sig at der kun er dumme svar, og denne tråd har vist udviklet sig i denne retning. Hvis enkelte brugere ikke tåler konkurrence eller ønsker at hjælpe, bedes de lade være med at skrive, og det gælder både de professionelle og de glade amatører.

Og hvis West eller andre skulle have forsøgt at bruge Search, kan jeg fortælle at den (igen) til tider er ustabil.

West - Velkommen til VTF, jeg håber ikke at du er helt skræmt væk [Smile]

Mvh.
Lars/Great Dane

Exclusive member of team X-member of ***
Great Dane

Svar
#19
Skræmt væk! Nej der skal sku mere til hehe.. Men det tager jeg ikke så tungt. Men jeg er jo som sagt ret ny herinde, så jeg skal jo lige lære systemet at kende. Men er selvfølgelig ikke i tvivl om at jeg nok skal finde hjælp herinde.

westergaard
A. Westergaard
Svar
#20
Hej West, velkommen til.

Når du får set dig lidt omkring, vil du opdage at der bag manges pudsige ytringer, gemmes en masse humor.

"Nutty" har da også en smiley på, så det er ironi så det klasker [Big Grin]

Men læn du dig trygt op ad råd fra de snittere, der har postet her på sitet, de har lavet mange smukke skæfter.

Såeeee, -GO WEST, som "dyrehandlerdrengene" ville have sunget det [:I]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)