Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
winchester 70 vs sako/tikka
#1
Hej forum

Jeg overvejer at købe en riffel med rustfri pibe og syntetisk skæfte.

vil i den forbindelse høre om der er nogen der kender winchester 70, hvordan er den sammenligned med sako og tikka.

kvalitet, præcision, pris, holdbarhed.

kom gerne med andre bud... hvilken er bedst "pris/kvalitet"
Svar
#2
Hvis du er automekaniker kunne jeg give den tilbage med:[B)]

Jeg ønsker at købe en Ford, hvordan er den sammenlignet med
en VW eller Skoda.

Med andre ord, du vil få ligeså mange meninger som indlæg!
Alle 3 mærker er ok skydere!

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#3
Hejwsm

Tak for svaret, havde håbet på nogle sammenligninger. F.eks låsegang, aftræk, skæfte???
Svar
#4
Kender ikke lige Winchester, men er de som Remington vil Sakoen nok være den der ud af æsken føles bedst. Den koster så til gengæld også i nærheden af det dobbelte af de andre.

Derfor er en mere rimelig sammenligning Winchester mod Tikka. Begge gode, så den afgørende faktor er nok hvad du selv synes bedst om. Det er bare med at få dem mellem hænderne og få pillet ved begge to.

Nu det skal være med syntetisk skæfte, ville jeg også lige teste skæfterne for fleksibilitet nu jeg var igang. Remingtons syntet skæfter på de billigere modeller er ikke stive nok til at sikre at piben altid ligger frit. Måske er Winchesters det samme?

Kender ikke Tikkas, men har aldrig læst om at de skulle være lige så bløde. Jeg har selv kigget lidt på en Tikka T3 Lite i 223 som let all-weather pürsch riffel.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
Jeg kan lige indskyde (ikke ment på DÈN måde!!) at Sirius-patruljen, gerne bruger Winchester, model 70 rifler i cal .30-06 her på Grønland.

Den blev valgt fordi den bare virker - også under arktiske forhold.

Sirius' rifler er dog brunerede og med træskæfte. Ingen dikkedarer dér.

Man har testet forsvarets automatvåben også, men de har det ikke godt med ekstrem kulde.
Jeg ved at HK M75 og MP5 har været testet under disse forhold, og er blevet dømt ude.

De er også for tunge at slæbe rundt på.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Jeg har selv haft en model 70 engang og den var vældig fin at skyde med, det var også en 3006, men dog med træskæfte.
Jeg har en kammersjuk oppe i det norske, og han har en model 70 med RF pibe og plast skæfte, og han er utroligt glad for den.

pastoren
pastoren
Svar
#7
Jeg har både Sako og Win70...

Sako'en er helt klart bedre kvalitet, men om den er xxxx-tusind kroner bedre det tvivler jeg på.

Min Win 70 har altid fungeret fint og selvom den nu er ombygget nærmest til ukendelighed, så var den også acceptabelt præcis som den var fra fabrikken. Aftrækket var lidt hårdt, men det kan fikses
Den går ikke i stykker[8D]

Min er dog ikke rustfri...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Tak for svarene.

Nogen der ved hvad sådan en winchester koster af ny og evt. brugt.??
Svar
#9
Hej

Jeg mener at Korsholm har nogle nye stående til ca 6-7000,-.

men du kan jo ringe og spørge[Wink]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#10
Tak for det.

Vil prøve at ringe.
Svar
#11
Husk at de deles op i model pre 64 og post 64. Førstnævnte med CRF er betydeligt bedre (såfremt patronfødningen er perfekt) efter min mening og vil uden tvivl holde værdien bedre - også hvis den bruges til et fremtidigt customprojekt.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer

Husk at de deles op i model pre 64 og post 64. Førstnævnte med CRF er betydeligt bedre (såfremt patronfødningen er perfekt) efter min mening og vil uden tvivl holde værdien bedre - også hvis den bruges til et fremtidigt customprojekt.



Hej Ulrik

Vil du ikke uddybe det lidt mere.[?]

Dem jeg har set ved Korsholm så meget nye ud[Wink]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#13
Nu skal jeg uddybe...

Fra modellens indførelse var Winchester 70 oprindeligt nærmest en Mauser-klon[Smile]
Altså med klo-udtrækker og "controlled feed" som en mauser.

Produktionen af denne type "Win70 " fortsatte til 1964, hvor man gik over til en model hvor bundstykket mere ligner det fra en Remington 700.. samtidigt gik man over til en mere maskinel produktion præget af noget ringere slut-finish på riflerne som dermed blev billigere og bar mere præg af "masseprodukt"

Riflerne fra før 1964 betegnes "Pre-64" og er især af amerikanerne eftertragtede samler-objekter (specielt for luksus og safari-modellerne) men også de mere almindelige er i høj kurs som basis for custom-byggeri

"Post 64" modellerne er et masseproduceret produkt, men stadigvæg ganske udmærkede rifler, og ofte af bedre kvalitet/finish end samtidige Remington 700.

I 1992 genindfører Winchester mange af detaljerne ved "Pre64" modellen i den nye model win 70 Classic...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Hej Dravis

Jeg takker for info.[:I]

Så tager jed ikke meget fejl i at kunne huske at de rifler jeg så ved Korsholm er nye, men med den gode gamle m98 type med klo udtrækker og controlled feed.[Smile]

Det eneste der ikke fungerede var 3 punktssikringen, den gik lidt i ryk og kunne smutte over, hvis man ikke passede på.[xx(] Men det kan vel justeres af en smed.[8D]

Bla stod der også en 375HH og en 416 Rigby[:p] der syntes jeg at det hele bare fungerede optimalt.[^]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)