Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Breton
#21
hej nyland.en breton er en rigtig god og stabil jagt og fuglehund. både før og efter skuddet.sæt dig ind i avl og vælg en hvalp efter forældrehunde som har gjort det godt på skydeprøver. (prøver hvor der blir fældet fugl).og spør opdrætteren om råd hvis du får problemer med dressuren .og nej jeg har ikke selv breton men en anden eng. hunderace som osse af mange anser for at være ustyrlige men det ofte pga uvidenhed.[Wink]

mvh støver.
Svar
#22
Jeg kæmper hver dag en kamp med Cheif vores chesapeak, men forstå det ikke som om jeg er ved at give op med ham. Han er bliver brugt på ande/gåse jagt og som appotør, gerne fra 150 kg keiler op op efter[Big Grin]. Så den hund som han gerne skulle gå med, skal være stående hund til snepper, fasan også gerne bekkasiner. Men den må dælme gerne være let at afrette og ikke alt for stor, derfor tænkte jeg på breton, men hollænderen "Drente" kunne også være spændende.

Nyland
Svar
#23
Hej .

Jeg tror at man skal se den hund man tænker at anskaffe , PÅ JAGT ved selvsyn , det er jo umulig at få et ærligt svar fra div. hundeejere ! som CP meget treffende nævner , er der altid kun godt at fortælle , og kritik opfattes som enormt fornærmende (det har jeg dog ingen problemer med) CP , jeg kan forstå at du ikke gider det fnidder mere [Wink] .

Hilsen A-bolt
Svar
#24
CP, det er heldigvis ikke konstant. Men der dukker stadig folk op med den holdning til Drenten, at den "Pudser støvler". I min verden er det negativt, og derfor vil jeg gerne påpege at der altså er Drenter der kan klare sig fint på en markprøve.
Svar
#25
Så har jeg taget kontakt til to opdrætter, hvor jeg skal ud og se hundene arbejde, men ikke mindst få en snak med opdrætterne.

Hunde er ligesom vores børn........der er ingen der skal tale ondt om dem[Wink]

Nyland
Svar
#26
Citat:quote:

og derfor vil jeg gerne påpege at der altså er Drenter der kan klare sig fint på en markprøve.


Jamen det lyder jo spændende Gitte, vil det sige dine hunde går ligeså stort som f.eks ruhår - korthår og lign.?

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#27
Nej CP, og det er heller ikke meningen!

Det er jo netop derfor jeg har racen, men de går stort nok til at begå sig mellem de andre racer.
Svar
#28
Nå Gitte du bed ikke på[Big Grin]
Nej det er netop ikke meningen. Jeg synes det er forkasteligt at nogle i hundesportens hellige navn forsøger at fremavle hunde der afviger stærkt fra deres racepræg.
Hvis man ønsker at ens hund skal gå som en Pointer, skal man sgu da købe en pointer og ikke forsøge at sætte turbo på (læs: krydse andre racer ind uden at det må komme frem) eller bevidst at avle på de individer der går som en raket. Det er jo helt klart ødelæggende for de enkelte racers særpræg.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#29
Helt enig CP[Smile]

Det problem har prøverne været med til at skabe, og jeg venter spændt på hvad sidste weekends seminar bringer af nye tiltag.
Som jeg har forstået vil man kigge på en tysk model af prøve, som skulle være mere fokuseret på den enkelte races egenskaber.
Svar
#30
@ Gitte.

Hvad består de nye tyske modeler i...???

Og kan kun give dig og Claus ret i det er markprøverne der er skyl i at de kontinale skal gå som engelske hunde og det er da helt hend i skoven at avle på det.

Det var beder de så på hvor nemme en hund var at afrette og så avlet ud fra det, det jo stadig 90 % der skal bruget til alm. jagthunde.

Jagt instinker har de jo i sig, det skal bare ikke overgå lydigheden, det syndes jeg ikke der bliver lagt nok vægt på i avlsarbejdet.


Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by skotten

Det var beder de så på hvor nemme en hund var at afrette og så avlet ud fra det, det jo stadig 90 % der skal bruget til alm. jagthunde.

Jagt instinker har de jo i sig, det skal bare ikke overgå lydigheden, det syndes jeg ikke der bliver lagt nok vægt på i avlsarbejdet.



Hej Skotten.

Det vil jeg godt give dig ret i, men hvem kan / skal afgøre hvor let eller svært det er at afrette, eller dressere en hund.

Jeg har, efterhånden i nogle år, dyrket hundesporten i form af markprøver, brugsprøver og vinderklasseprøver om efteråret. I øvrigt med en breton. I den forbindelse vil jeg da gerne vedgå, at jeg har set mange forskellige typer af bretoner. Alt fra damphunde på steroider til hunde helt, eller næsten helt uden lyst til at gå på jagt, men fælles for dem alle har været, at det er godmodige hunde, som næsten altid er gode familiehunde, med et temperament som sagtens kan forenes med selv små børn.
På disse prøver, bedømmes hundene på det brugsmæssige, altså de jagtlige egenskaber efter Fælles markrøveregler.
Hvorvidt afprøvningen foregår rigtigt i forhold til den måde alle jægere går på jagt kan vi naturligvis diskutere, men en ting har jeg dog observeret på dsse prøver
Vinderne findes ofte blandt en beskeden kreds af personer. og der er da underligt at det netop altid er de personer der har det bedste hundemateriale.
Personligt tror jeg det hænger sammen med, at det er personer der går meget op i arbejdet med hunden, og som tidligt ser potientialet i hunden, og som tillige ved hvordan eventuelle småfejl skal rettes, og som i øvrigt bruger væsentlig mere tid på hundens træning end gennemsnitsjægeren gør.
Med andre ord, personer der også er dygtige til at dressere hunde, og på den måde vil det formentlig blive de samme hunde der kommer til at indgå i avlen.
En jagthund bliver ikke god uden træning, og måske bliver den meget god med meget træning. Jagtformen vi driver er forhåbentligt også afgørende for hvilken race vi vælger.

I øvrigt kan jag da henvise til http://www.breton.dk

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber
Svar
#32
Der er inden for FJD (kontinentale) bevægelse hen imod mere opmærksomhed på alsidigheden inden for de kontintale racer, og dermed ønske om at forsøge at rykke lidt på den focus der er på at hundene først og fremmest skal gå stort. Eksempelvis DM for stående hunde. Der er ønske om mere dressurbarhed, således at såkaldt ”almindelige” jægere også har en chance for at kunne styre deres hunde. Der er tabt for mange medlemmer og stående hundefolk til retrievere og spaniels på den bekostning. Der har de seneste par år været adskellige indlæg og debat om det i Jagthunden.

Nu er der så lavet et lille seminar, for at lære hvordan det tyske system er bygget op. Det bygger kun på alsidigheden, og der findes ikke decideret rene markprøver eller vinderklasseprøver dernede. Introduktionen skal være optakt til en debat om hvor vi vil hen med vores hunde og prøvesystem.
Svar
#33
Lidt pral.

Den dag han blev 2 år, vandt jeg forårsmarkprøve i Bjerre Herred.

[Image: gast02.jpg]

i september 2001 blev han bedste breton, til brugsprøven i Vildbjerg

[Image: Gastonifaststand.jpg]
Billedet nåede jeg at tage inden dommer og skytte kom på plads.

Den 21 marts dette år bliver han 12 år, og han er noget grå om snuden, men han er stadig en brugbar jagthund, som har gjort stor nytte i den forgangne sæsson.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#34
Hej 375ras.

Nej det jo det.

Kunne godt se en markprøve dommer i hovdet vis han fik at vide han også skulle dømme hvor hunden er i afretning tillige med søg fart og stil,resning og ro i opfløj og skud, uhada..Sad.

Og jeg kan kun give dig ret i alt det du skrive, ingen tvivl om det er nogle få der laver de gode hunde og dem der indgår i største parten af det avlsarbejde der laves i de div. racer, men både du og jeg ved hvad det kræver at lave en jagthund, her mener jeg ikke en hund der skal ligge i brugsklassen, slet ikke.

Du og resten af Forum må ikke tro jeg har noget som helst med Bretonén slet ikke, det er en fin lille arbejder og som du skriver en famillie hund, der er indet at udsætte på den hvad det angår.
Jeg mener bare man skal vide hvad det kræver i forhold til en mynsterlænder eks.vis.

Og som du så vist har skrevet vælger folk forhåbenligt hund efter hvad jagt de dyrker, lige guf i min ører.

Så det ser sløjt ud med en korthårdt her på Fyn uden en roe i 100 km´s afstand.. Sad

Mvh Skotten


Svar
#35
Hej

Jeg synes det er meget overset blandt danske jægere der ønsker at gå med hund, at de får valgt race efter det jagt de kommer på. Vel ved jeg også at mange racer overlapper hinanden med de evner de har. Men vælg efter det du skal jagtmæssigt, kommer du kun på mark jagt ganske få gange er det måske ikke en stående hund du skal vælge, ønsker du en stående hund der ikke går for langt ud så kig efter en kontinental hund, og kom ud og se nogen opdrætteres hunde på marken. Nogen herhjemme avler målrettet efter at eks. vis en ruhår skal gå lige så stort som en englænder, og det er da en kæmpe fejl, der er en racebeskrivelse af vore racer og det er vel vigtigt at hundene ligger så tæt op af den som muligt.

Når man vælger hund skal man nok også tænke lidt på hvordan man selv er som person, for det vil bestemt ikke være alle der vil kunne afrette en givet race godt nok. Er det en hund med blødt sind, eller er det en race der er kendt for at være hård eller stædige. Har du selv toldmodighed nok til en af de racer der kan være svære eller?
Har du trænet en stående hund før eller har du ikke, der ligger i træning af stående hunde ganske mange elmenter/discipliner og vil du udnytte for eks. en Ruhåret optimalt så kan du ikke springe noget af det over, eller ønsker du bare en jagthund der kan apportere, finde vildt, og komme når du beder den om det?

Efter min mening er der rigtig mange overvejelser at tage hensyn til når man skal vælge en given race. Men hvis man som nogen vælger i en bestemt retning fordi man synes det er en flot hund, så kan man nemt ende op med problemer helt op til halsen.
Troels Gundlach
Svar
#36
@ Gitte B.

Det lyder som om der endlig er nogle der er ved at få øjene op, bare det så ikke er forsent.
For ja der er godt nok mange der har taget ander racer på den bekostning, desværer.

Du skriver om et seminar, hvem og hvor bliver det afholdt..???

Mvh Skotten


Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)