Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trimning
#1
Hej jeg sidder og sveder over knap 1000 brugte 6,5x55 hylstre og er netop startet i genladningens ædle kunst.
så får jeg kigget i min Hornady genladnings bog og der står der at max længde på hylstret er 54,991 mm og at trimlængden er 54,778mm.
Alle mine hylstre er éngangs afskudte og de fleste måler ca. 55,1 mm.

Kan det virkelig passe at max længde er under 55 mm ?

Nogen der kan anbefale en god hylstertrimmer ?

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#2
Hej.
Lapua angiver :
max. længde 55,00 mm.
trim længde 54,80 mm.

Der er ikke den helt store forskel på hylstertrimmere - jeg bruger en RCBS - den er jeg godt tilfreds med.
Ved store mængder kan der med fordel bruges en elsktrisk udgave, enten indbygget eller ved hjælp af en boremaskine. Evt. kombineret med en RCBS 3-way cutter.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#3
Jeg trimmede en flok 6,5x55 i går. I min kontrolmåling, som er en stikprøve var der et hylster der var over 55 mm og resten lå meget tæt på. Når længden kommer tæt på bliver min stikprøve udvidet og kan i sidste ende omfatte alle hylstre. Selvom trimning kan være lidt tungt, så er der ikke så meget at gøre ved det. Det eneste jeg har hørt om der kan hjælpe er at ændre sin kaliber til AI. Altså i dit tilfælde 6,5x55AI. Så skulle det ikke være nødvendigt med trimning så ofte. Jeg plejer nu selv at kunne lade 2-4 gange før der skal trimmes.

Jeg bruger en RCBS trimmer og den fungerer fint. Jeg synes faktisk det at fjerne graterne er mere arbejdsomt, så nu overvejer jeg igen en RCBS Case prep station.

Nu hvor jeg var i gang er hylsterne så også blevet udglødet - det var også tid for denne proces. Så tager de sq noget længere tid at få lavet 100 patroner. Og når det samtidigt 'bare' er til papelgen så overvejer man lige en gang mere om man ikke skulle have købt spidsskarp i stedet. På den anden side når hylsterne nu ligger der så kan de jo lige så godt blive brugt.
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Jeg bruger en RCBS trimmer og den fungerer fint. Jeg synes faktisk det at fjerne graterne er mere arbejdsomt, så nu overvejer jeg igen en RCBS Case prep station.



Her kunne du jo bruge en 3-way cutter, så fjernes graterne samtidig med trimningen [Smile]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#5
Hej Lani

Jeg plejer at kunne "tømme" hylstrene, til 6,5x55, 2-3 gange før trimning er nødvendig.
Til trimning bruger jeg et billigt, simpelt og velfungerende værktøj fra Lee, som jeg har købt hos Rex.

Det består af 2 dele: En "case length gauge with shellholder" som bestemmer trimmelængden, og derfor skal passe til den aktuelle kaliber.
http://shop.gunsandpowder.dk/product.asp?product=1181

Og en "Cutter and Lock Stud" til den skærende del af processen, denne kan bruges til flere forskellige kalibre.
http://shop.gunsandpowder.dk/product.asp?product=1176

Mvh
Karsten
Svar
#6
Citat:quote:

Jeg bruger en RCBS trimmer og den fungerer fint. Jeg synes faktisk det at fjerne graterne er mere arbejdsomt, så nu overvejer jeg igen en RCBS Case prep station.


Jeg har søgt lidt på den case preb station, men kan ikke finde noget om den, hvad er det ?

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#7
http://shop.gunsandpowder.dk/product.asp?product=1435
Svar
#8
Jeg sad og kom til at tænke på en ting - skal du have ladt 1.000 patroner op på samme tid. Eller kunne du jo ordne 200 stk. og så ellers lade de andre 800 ligge i en pose markeret en gangs afskudte. Når du så har haft den første 200 igennem opladning 4-8 gange så skal du sikkert have fat i nogle fra posen med de 800.

@KSB - jeg har kigget på flere forskellige løsninger, men mange af dem (incl. den du nævner) dækker ikke 9,3x62 som er det kaliber jeg lader mest til. Hvis der er nogle af jer der har fundet noget der dækker dette kaliber så hører jeg meget gerne om det.
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Hej jeg sidder og sveder over knap 1000 brugte 6,5x55 hylstre og er netop startet i genladningens ædle kunst.
så får jeg kigget i min Hornady genladnings bog og der står der at max længde på hylstret er 54,991 mm og at trimlængden er 54,778mm.
Alle mine hylstre er éngangs afskudte og de fleste måler ca. 55,1 mm.

Kan det virkelig passe at max længde er under 55 mm ?

Nogen der kan anbefale en god hylstertrimmer ?wait until..early April..I'LL bringe you one..ok

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....



http://www.andersencharters.com
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#10
Citat:quote:

Nogen der kan anbefale en god hylstertrimmer ?wait until..early April..I'LL bringe you one..ok



Det er utrolig pænt af dig, men jeg kan nok ikke vente så længe [Smile]

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#11
case prep centeret er meget tidsbesparende[Smile], et need to have når man lader mange patroner.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#12
måske RCBS x-die http://www.thefiringline.com/forums/arch...22078.html
Svar
#13
Som udgangs punkt ville jeg måle mit kammer, måske kan dine hylstre være længere eller måske kortere. Jeg bruger selv en RCBS trimmer og en cordless bore maskine.

BO
Svar
#14
Hvordan måler jeg mit kammer ?, er jeg så nødt til at få skruet piben af ?

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#15
Nej det er ikke nødvendigt. Du kan enten købe et fint tykke værktøj af Rex (det har jeg gjort) eller også kan du gøre følgende:

Luk låsen og stik herefter din rensestok ind fra pibens forreste ende. Sæt en streg der hvor piben når til når rensestokken er i bund og ligger an mod låsen.
Herefter propper du et projektil af den type du gerne vil bruge ind fra kammersiden til at det går let fast.
Stop så igen rensestokken ned i piben og sæt en ny streg.
Afstanden imellem de to streger er så "MAX" længden på dine patroner. Den rigtige MAX-længde (ofte kaldt COL Cartrige Overall Length) skal være en smule kortere end den du lige har målt.

Vær opmærksom på at der er forskellige længder til forskellige projektiler DET ER MEGET VIGTIGT!!!
Mvh.

Yeti
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Nej det er ikke nødvendigt. Du kan enten købe et fint tykke værktøj af Rex (det har jeg gjort) eller også kan du gøre følgende:

Luk låsen og stik herefter din rensestok ind fra pibens forreste ende. Sæt en streg der hvor piben når til når rensestokken er i bund og ligger an mod låsen.
Herefter propper du et projektil af den type du gerne vil bruge ind fra kammersiden til at det går let fast.
Stop så igen rensestokken ned i piben og sæt en ny streg.
Afstanden imellem de to streger er så "MAX" længden på dine patroner. Den rigtige MAX-længde (ofte kaldt COL Cartrige Overall Length) skal være en smule kortere end den du lige har målt.

Vær opmærksom på at der er forskellige længder til forskellige projektiler DET ER MEGET VIGTIGT!!!



Det fortæller da kun noget om COL!
Intet om maks hylsterlængde.

[IMG] http://i79.photobucket.com/albums/j149/B...re-1-1.jpg[/IMG] Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#17
Tag et hylster, afskudt i dit kammer kalibrer det - skær hylsterhalsen midt over - afgrat stumperne (forsigtigt) - tag et langt flatbase projektil - sæt det omvendt i og lad bunden flugte med
enden af hylsterhalsen - nu kan du trække den løse halvdel ud - og prøve dig frem, indtil du konstaterer max længden - alt med gefyl.

LAV FLERE MÅLINGER SÅ DU ER SIKKER, OG EFTERLAD EN SIKKERHEDSMARGIEN
ELLERS VIL DU NEMT KUNNE KRYMPE HALSEN IND I KUGLEN OG SKABE OVERTRYK.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Bwana Olifant

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Nej det er ikke nødvendigt. Du kan enten købe et fint tykke værktøj af Rex (det har jeg gjort) eller også kan du gøre følgende:

Luk låsen og stik herefter din rensestok ind fra pibens forreste ende. Sæt en streg der hvor piben når til når rensestokken er i bund og ligger an mod låsen.
Herefter propper du et projektil af den type du gerne vil bruge ind fra kammersiden til at det går let fast.
Stop så igen rensestokken ned i piben og sæt en ny streg.
Afstanden imellem de to streger er så "MAX" længden på dine patroner. Den rigtige MAX-længde (ofte kaldt COL Cartrige Overall Length) skal være en smule kortere end den du lige har målt.

Vær opmærksom på at der er forskellige længder til forskellige projektiler DET ER MEGET VIGTIGT!!!



Det fortæller da kun noget om COL!
Intet om maks hylsterlængde.

[IMG] http://i79.photobucket.com/albums/j149/B...re-1-1.jpg[/IMG] Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!



Ja dt har du da ganske ret i - og jeg troede at vi var nået det skridt videre. Hvis det fortsat er hylsterlængden så ville jeg holde mig til de 55 - som i 6,5x55.
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)