Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
30-06 krudt , udgangshastighed
#1
Hej . Jeg skal lige have lidt hjælp .

Jeg har lavet alle mine ladninger med 202 norma krudt til min 30-06 med 50cm løb , den skyder nogenlunde ens med forskællige kuglevægte.

Nu har jeg fået en med 70cm løb , og den skyder meget forskællig med div. kulevægte .. Den skyder godt med ; 44,5gr 202 og 200gr kugle , som jeg nu har en del liggende af med oryx kugle . Hvad vil den ladning have i udgangshastighed [?] .

Er der meget at vinde i udgangshastighed ved at gå over til 204 . ( jeg ved der er nogen der har programmer der kan regne det ud )

Hilsen A-bolt
Svar
#2
http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?doc=Sort&Lang=1
mvh
Svar
#3
Det kan være fordi stigningen er forskellig i de to rifler. Skyder den godt med 200gr kugler kunne det tyde på at den har en ret stejl stigning.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
med 70cm rør, 44,5 grs N202 og patronlængde 85mm giver det 743m/s og meget lavt tryk.

med 58grs N204 og samme længde kan du nå 840 m/s, men så er du tæt på maxtryk. Start mindst 10% under og stop når den samler pænt.

Kilde Qload

--
mvh M@X.
X-factor - er det noget nyt inden for kikkerter?
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Mojn Max . Wow , mange tak [Smile].

Hilsen A-bolt
Svar
#6
Norma's Laddmanual: Oryx - 200 grains - min 49/max 52 grs når man bruger NORMA 204 ?
Har ladet Hornady interbond (180 grain) 1,5 grs under anbefalet max. og allerede her viste chronografen 856 m/s i gennemsnit med meget lille variation. (Otterup standardpibe)
Så Max - er 58 grs ikke lidt til den stive side.
mvh
Svar
#7
@jss

Jeg skrev jo osse at man skal starte mindst 10% under og jeg skrev at kilden er Qload.

Sund fornuft er jo ikke udelukket selvom man får tallene fra et PC-program.

Norma tester i en 61cm pibe og får "kun" 790m/s ud af det. Hvis der ikke kommer tryktegn deropad, så er det ikke umuligt at tallene fra Qload passer.

--
mvh M@X.
Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
@max
Jeg har ikke ladet så længe, og måske derfor er jeg total afhængig af laboratoriedata !
Da jeg for nogen år siden var på ladekursus, sad der adskillige der vidste bedre end underviseren. Man tog udgangspunkt i det man mente at vide ud fra hvad man havde hørt. Når der dukker en op og spørger på ladedata ud fra ladning med Norma 200 til 30.06 starter min spørgerække: hvordan f.... kan man finde på at lade 30.06 med ''pistolkrudt ? er det en af dem jeg var på kursus med ?
Hvorfor prioritere hastighed over præcision, når der nu findes projektiler til enhver hastighed. Jeg noterer at spørgeren har en stak 200 grs oryx liggende og det er de der skal brændes af. @max jeg har ikke din erfaring - men det er der nok mange andre der ikke har - så derfor mit indlæg.
Har en gang for mange mange år siden skudt men 308 - UIT riffel fra den gamle fabrik - kan ikke huske pibelængden; men den var noget kortere end skytteforeningsriflen (man tog udgangspunkt i det af det amreikanske landhold havde fundet frem til) - vi skød med lapua 12 grams full metal jacket - og der var 2 mand der ladede patroner til militærlandsholdet baseret på militær hylstre der blev leveret i en mælkejunge isat hætter ( altså ikke mælkejungen )! og man kunne med et skud der gik godt holde træfningen indenfor X'tieren (5 cm) på 300 meter. Hastighed: meget lav !
mvh
Svar
#9
Hej JSS . Bare rolig nu , Max svarer jo bare på mine spørgsmål !

Jeg har brugt 202 krudt p.g.a det korte løb , der er ingen mundingsflamme med den ladning ved det korte løb , og jeg kan holde riflen på målet ved følgeskud . Den bruges kun til drivjagt , men skyder også precis på 200m !.

Jeg går ikke selv efter super top hastigheder ved mine ladninger , de skal bare skyde godt [Smile] . Jeg holder mig altid til div. godkendte ladedata [Wink]

Hilsen A-bolt
Svar
#10
Lige for en god ordens skyld, så er N202 IKKE pistolkrudt.
Normas pistolkrudt hedder N1 eller N123.

Riffelkrudt hedder
N200
N201
N202
N203B
N204
URP
MRP
MRP2

--
mvh M@X.
Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)