Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kaliber / pibe vejledning
#1
Hej

jeg står og skal købe ny riffel, det skal være en sako eller tikka med rustfri pibe / syntetisk skæfte.

Den skal 97% af tiden bruges til baneskydning og bukkejagt. Der udover skal den kunne skyde krondyr, elg og gris. Den skal i første omgang være min eneste riffel, men kan få en større makker hvis behovet ændre sig. f.eks. hvis jeg bliver bidt af drivjagt eller ligende.

Overvejer at købe den med "tyk pibe" men er bange for om den bliver for tung på jagt. Nogen der ved hvor meget tungere de er?? gerne andres erfaringer?

Hvilket kaliber og hvorfor?
Tyk eller alm pibe ?
Gerne bud på riffel max ca. 10.000 - 12.000kr for riffel (har kikkert)

på forhånd tak
Svar
#2
Kaliber valget først. Her ville jeg til det du beskriver vælge 308win som kan skyde alt det du nævner. Det kan 6,5x55 for så vidt også, men er efter min mening i det mindste til gris.

En tyk pibe vejer vel i underkanten af et kilo ekstra, og er en fordel hvis man skyder mange skyd i rap, skal skyde meget præcist (fx på større afstande) men ellers kan den vel ikke noget som en tyndere pibe ikke kan. Om den bliver for tung til jagt er langt hen af vejen en smagssag, samt et spørgsmål om valg af rem og kondition. Jeg har selv en tyk pibe på min bukkeriffel, og har så en bred rem. Men når jeg er afsted med alt grejet monteret - incl støtteben - når riflen også op over 5 kg, og det er der da nogen der synes er for eget.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Hej js74

Skov ligger inde med nogle Sako 75 SS til omkring 10-11.000 kr, men hvis du er dygtig så kommer de nok ned i pris.

308 vil være et godt valg, pga af pris på ammo, den kan tages med til de fleste steder i europa og er lovlig til det meste vildt op til big five.

Jeg ville vælge med alm pibe, ud fra vægten, jeg ville blive træt af at slæbe på et halvt kilo mere end nødvendigt.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#4
Lani har en næsten ny Sako i rustfri og komposit til salg i 308W.

Rigtig fin riffel, som jeg selv vil har haft, hvis jeg havde råd!

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#5
Tak for svarene

Vil gå efter en 308, er der noget med at den kan fåes i flere låse / pibe længder.?? hvad er den bedste kombi.

Nogen der ved om man kan få en pibe midt mellem alm og tyk.

Hvad forlanger Lani for sin riffel, hvilken model er det.
Svar
#6
Køb en Sako Varmint som har kort lås i 308w. Men prøv lige om dine arme kan håndtere den.
Nogen synes den er for tung. Jeg synes den er helt tilpas med de ca 5 kg som den vejer med kikkert.
Den er bedre at skyde med frem for en letvægter. Rekylen er også mindre, og netop også god for en nybegynder som nemt kan finde på at stikke hovedet ind i kikkerten for at få en kontant afregning.... det er det du opnår.

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by js74

Tak for svarene

Vil gå efter en 308, er der noget med at den kan fåes i flere låse / pibe længder.?? hvad er den bedste kombi.

Nogen der ved om man kan få en pibe midt mellem alm og tyk.

Hvad forlanger Lani for sin riffel, hvilken model er det.



http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=14720

8.500 færdig pruttet,

Det er uden montage og kikkert

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#8
Hej

Er meget tæt på at købe en Sako 85 Finnlight 308w.

Er der nogen der ved om det er sværer at holde en riffel med kort pibe "20" stille frem for en alm. ??
Svar
#9
Tjaaae, min har kun 19" pibe, og den kan jeg da holde klippefast og roligt. Når jeg ikke rammer er det altid kikkerten/montagen/patronen/lyset/vinden/Rigspolitiet eller Regeringens skyld [Big Grin].

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Tak for svaret.

Har besluttet mig, jeg må have en sako
Svar
#11
Det bliver du glad for, det ligner en super riffel.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)