Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Praktiske erfaringer med ultralet riffel
#1
Jeg er ejer af en Remington Titanium i kaliber .30-06, der er indkøbt alene på grund af dens lave vægt til nogle særlige eksperimenter.
Nu er jeg imidlertid netop hjemkommet fra en hjortejagt over 8 dage på den argentinske pampas, hvor jeg har slæbt rundt på riflen i original tilstand 15-20 kilometer om dagen. En enkelt dag hang der en standard Winchester 70 i kaliber .270 på skulderen og jeg skal hilse at sige, at den lave vægt af titaniumriflen virkelig gør en positiv forskel, der ikke opvejes af den stærkt forøgede rekyl.
Desværre går titaniumlåsen ad H. til, så der venter en hel del tilskydning/polering. Jeg er også lidt misfornøjet med kaliberen, så jeg er begyndt at spare sammen til en 9.3x62 pibe, der jo også kan gøres en hel del kortere...med en sådan pibe kommer vægten under 2.4 kg. - hold på hat og briller....

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Nu har G. D. slebet, pudset og poleret og bundstykket går meget bedre - ja, næsten acceptabelt - men godt???? NEJ! Det rustfri bundstykke i låsestolen af titanium er ikke nogen letløbende konstruktion [}Smile]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
hej Jens (dit bette skravl jeg mobber bare) hvad var vægten incl kikkert montage og patroner totalt for begge rifler. Min erfaring vedr rifler på under 3kg totalt i kalibre større end 6,5 er der kun er ganske få personer som i en jagtsituation med uforudsigelige skydestillinger kan ramme en kronhjorts sikkert nok til at få 9 af 10 stillestående på afstande på over 100m, så en tungere riffel vil ofte kunne sparre dig for op til flere hundrede meters transport af dit trætte legme før du får en sikker chance til din hjort.

jbn
Svar
#4
hej jens
efter at have læst om din remington titan
er jeg interesseret i hvad den vejer med kikkert og fyldt
magasin + rem.
jeg har en remington model seven youth i cal 7-08
den har jeg haft på vægten og den vejer 3,2kg
med 4 i magasin og en i kammer + rem + tasco kikkert 3-9*32
med stål baser
hilsen hatting

man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Min erfaring vedr rifler på under 3kg totalt i kalibre større end 6,5 er der kun er ganske få personer som i en jagtsituation med uforudsigelige skydestillinger kan ramme en kronhjorts sikkert nok til at få 9 af 10 stillestående på afstande på over 100m...

TAK [Big Grin] Riflen vejer 2.9 kg. ladt og med sigtemidler og det går egentlig godt nok med at ramme, det er bare noget lo.. at repetere! Selvfølgelig giver den en ordentlig en på kassen, men det mærker jeg jo først, når kuglen er på vej igennem hjorten og jeg tænker i øvrigt ikke særligt over det, når jeg er på jagt...

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
prøv for forumets skyld at skyde 1 3skudsserie liggende 1 3skudsserie siddende med anlæg og 1 3skudsserie stående med anlæg og kontroler forskellen i middeltræfpunkt for de 3 serier. Anvdnd gerne e tung kraftig ladning for at opnå max forskel. Ser frem til at høre resultatet.
En andel måde at begrænse problemet med at bære en tung riffel over lange afstande er at købe en skiskydningssele.

jbn
Svar
#7
Stakler[Big Grin] I har ikke fået meget for pengene..[Big Grin] Min Howa, 308, vejer med Meopta kikkert, rem og 5 patr. 4635 gram. Den skal jeg måske så bare bruge som kølle istedet ????[Big Grin] (det er en god rem) *lol*

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

prøv for forumets skyld at skyde 1 3skudsserie liggende 1 3skudsserie siddende med anlæg og 1 3skudsserie stående med anlæg og kontroler forskellen i middeltræfpunkt for de 3 serier.


Det gør jeg ved først givne lejlighed - er selv spændt på resultatet...

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
Ang: træfpunktsændring og skydestilling!

Det kommer meget an på riflens konstruktion!

Min lille Steyr SL i .222 er næsten rekylfri, på trods af en vægt lige omkring 3 kg m. kikkert, men den skal man være forsigtig med, den sætter skuddene ca 3 cm. højt ved stående skud (100m)og 55grn BearClaw /62grn Norma SP.

Med en lånt Scout i .308 m. Alaska 11,7grams kunne jeg ikke konstatere nogen reel forskel i gruppernes træfpunkt, selvom denne scout er uhyrligt præcis, alt taget i betragtning (Mange skud, kort tynd pibe... stadig ca. 1 - 1,5 cm spredning på 100m!!)
Dette er vel at bemærke med den originale Scout 2.5X kikkert, totalvægten for våbnet er under 3 kg.

hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Jeg er enig. Dejligt med en let riffel, når man skal transportere sig rundt til fods i hårdt tærren.

Min Steyr-Mannlicher M72 vejer ca. 3.6 kg(badevægt) med 6 30-06 patroner i magasinet, og en Kahles kikkert i stål sidende i stålmontager. Det kostede lige omkring 250 gram at få forlænget kolben 4 cm. Suk. passer ikke til de bette standard rifler på markedet når men er over 2 meter. Rekyl, hvad er det, når byttet er på kornet? Hørte dårligt skudet eller mærkede rykket, da det galdt om at få mere end 1 dyr i posen.

Glædelig Jagt fra Grønland
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
Lette rifler burde være lovpligtigte...hehe
Mannlicher schonauer model 1908. vægt knap 6 pund incl kikkert og hackmontage. selvom cal er 3006 er den nærmest rekylløs.
Det er den bedste skyder jeg nogensinde har haft.
Svar
#12
376Steyr Scout...

Så behøver jeg vist ikke skrive mere[Big Grin][8D][:p]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Dravis.

Hvor kan du da beskrive det kort,hvor har du det fra???[Big Grin]

Med venlig hilsen
Steyr Lars
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Steyr Lars

Dravis.

Hvor kan du da beskrive det kort,hvor har du det fra???[Big Grin]

Med venlig hilsen
Steyr Lars



Det var da alt det positive rent brugsmæssigt, han kunne komme i tanker om[Wink][8D]

jbn
Svar
#15
Hmmm jeg er nok lidt fatsvag - men jeg har ikke forstået helt hvorfor en riffel skal være let. Det er vel de færreste af os der klatrer rundt efter bjerggeder i Himalaya....

Der er en god grund til at terrænskytter bruger rifler som har sværere piber og mere skæftetræ... og ikke fordi jeg er verdensmester til løbende elg - men den er sq da nemmere at ramme med en tungere riffel - så hvorfor er det fedt at have en let riffel [?] jeg har selv et Sako ekvipage på godt 3,5 kg (riflen vejer vist 2,8 kg) - men det er sq da sjovere at "slæbe" min 4,5 kg riffel med på elgjagten ud over diverse bløde myrer og fu**** bakker - har alle efterhånden fået gummiarme[?][?]
Glæder mig til at hente min S&L med halvsvær pibe i dag færdigjusteret - og den vejer godt 4,9 kg med kikkert JUBIEEE...

NB: min S&L Match vejer ca 7,1 kg - og den er dejlig let [Wink]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)