Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Havørn fundet dræbt
#1
Forbandet svineri[xx(]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#2
Ja, dine ord siger det meget godt Kima. Der er ikke så meget andet at sige [xx(] Jeg håber godt nok det svin bliver fanget [Sad!]

Men hvor stor er sandsynligheden for at de fanger den skyldige?

Mvh
Jonas
Svar
#3
Sørgeligt.. trist...[V]

Her er det jo det er på sin plads med noget selvjustits fra jægeres side.. Hvis nogen kender noget som helst til sådan noget svineri (som skader ALLE ordentlige jægere) så skal det meldes til myndighederne. Der er INGEN undskyldninger!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Selvjustits er ordet - find synderen og Hang´m high.
Der er nogen der ved hvem der har gjort det - det er næsten 100%

Vi jægere gør meget ud af at fortælle om hvor meget vi beskytter naturen, jeg passer meget på vildtet på mine revierer, men jeg har også en havørn hængende i ny og næ.
Første gang var jeg nær gået på røven i ren benovelse over at se den "flyvende dør" og ringede straks til en ornitolog for at finde ud hvad det var for en fugl.

Hvis man ikke kan nyde synet af så stor og flot en fugl, så er man ikke jæger og naturmenneske - men skydegal.

Som dravis siger find synderen og meld ham, der er ingen undskyldning
Svar
#5
For det første er jeg helt enig i at den skyldige skal retsforfølges og forhåbentlig fradømmes retten til at bære våben resten af livet.
For det andet har jeg meget svært ved at se et motiv til sådan en handling. Kan det være for at beskytte jagtbart vildt? og i så fald hvilket?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#6
Der findes ikke noget begavet motiv for denne beklagelige og kriminelle handling. Skulle gerningsmanden, ud af sin åndelige armod, have haft en ide om at beskytte et eller andet vildt, er den kedelige sidegevinst, at skarven rangerer højt på Havørnens spiseseddel [Wink]
Svar
#7
sådan en tumpe skader os alle MEGET!

Dem der forhandler om jagttider/fredninger må tage til disse møder med en "træls" fornemmelse når sådan noget er foregået.

man må håbe det bare er "drengestreger"
Svar
#8
Hej,

Når man læser artiklen, står der den er skudt med riffel, samt at den også har et indkapslet hagl i låret.
Så desværre er der altså nok mere end en idiot i omløb.
Haglet kan selvfølgeligt være havnet der for lang tid siden, og langt væk fra lille Danmark, men handlingen er stadigvæk lige utilgivelig.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#9
Heldigvis var det med haglet et "vildskud"[Smile]
Berigtigelse

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#10
Hvordan kan man "tro" den har et indskudt hagl og gå i medierne med det, og så bagefter finde ud af at det var der ikke. Enten finder man et hagl, og så passer det, eller også finder man ikke et hagl, og så begynder man ikke at gisne om at der er et.

Hvor sikkert er det at det er et skudsår den har i næbbet ? Jeg synes der er noget muggent ved tolkningen af skaderne. Hvis man ikke kan kende et hagl, kan man så kende skaderne efter et riffelskud ?

Rovfugle som bliver gamle og syge bliver hurtigt ofre for rovdyr som f.eks ræve eller krager. Krager vil sikkert starte med at gå efter hovedet/øjnene. Kan beskadigelsen af hovedet være fra sådan et overfald. Det ser ud som om den også har skader på øjet.

Hvem er overhovedet ude med riffel i marts måned? der er jo ikke jagttid på noget nu. Derimod er vi sidst på vinteren, så gamle og syge dyr vil være svagest lige nu.

Hvis den er skudt er det selvfølgelig utilgiveligt, men jeg føler mig ikke overbevist om, at det er tilfældet.

Håber den bliver grundigere undersøgt og beskrevet af nogen som kan skelne mellem det de ser og det de tror de ser.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Hvordan kan man "tro" den har et indskudt hagl og gå i medierne med det, og så bagefter finde ud af at det var der ikke. Enten finder man et hagl, og så passer det, eller også finder man ikke et hagl, og så begynder man ikke at gisne om at der er et.

Hvor sikkert er det at det er et skudsår den har i næbbet ? Jeg synes der er noget muggent ved de oplysninger. Hvis man ikke kan kende et hagl, kan man så kende skaderne efter et riffelskud ?

Hvis den er skudt er det selvfølgelig utilgiveligt, men jeg føler mig ikke overbevist om, at det er tilfældet.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.



Hej Lassescout.
Fuldstændig enig i, at der stilles kraftigt mistillidsvotum til diagnosen. Det er heller ikke klædeligt, at det indkapslede hagl er blevet til ingenting. Teoretisk set kan Havørnen have lidt en naturlig død og først være påført skaden liggende på jorden. Hvem ved?
Jeg har bl.a studeret Havørne ved Bankel Sø syd for Haderslev. Her har jeg bl.a. iagttaget de voksne Havørne under redebygning. Det går hårdt for sig. Havørnene bruger ikke kun nedfaldne grene til reden, men tager gerne friske gerne fra træerne. De brækkes af under en kollisionsflyvning! Denne aktivitet foregår, ikke overraskende med klør og næb som værktøj. Endelig strides Havørne med de forhåndenværende våben[}Smile]
Ikke at jeg vil påstå, at det er en af de nævnte muligheder, der er årsagen til skaden, men jeg mener, at de mange usikkerhedsmomenter burde mane til forsigtighed, når man henvender sig til medierne. Det ville være rart at se nogle dokumenterede "skudsikre" beviser på, at det er et projektil, der har forårsaget skaden.
Mvh Walnut
Svar
#12
Nej vi kan ikke vide det med de sparsomme oplysninger vi har. Spørgsmålet er om de der har undersøgt ørnen kan vide det, eller de bare tror de ved det.

Jeg har selv af og til gennemført obduktioner på døde dyr, og det er da frustrerende når man ikke kan fortælle hvad dødsårsagen er. Men nogen gange kan man altså bare ikke konkludere noget ud fra det man har, og så har man at lade være.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Er det et skud så må vi som jægere håbe, at den skyldige bliver fundet og straffet - det er klart i vores interesse at det sker. Ingen jægere bakker op omkring miljøforbrydelser af nogen art.

Viser det sig - efter nærmere granskning - at der ikke er tale om et skud, så bør det give anledning til en heftig debat om andre naturbrugeres syn på jægerne. Debatten er i allerhøjeste grad aktuel uanset udfaldet af denne kedelige sag, men det ville være rart med et konkret eksempel at tage udgangspunkt i.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#14
Selv om det skulle vise sig, at der er tale om et skud, er der jo ingen der ved, om gerningsmanden er jæger (vi er uskyldige, til andet er bevist)

Uanset om den pågældende har et jagttegn, kan den pågældende ikke på
på nogen måde være jæger - i min verden !

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#15
I medierne blev det oplyst at jægerne er med til at opretholde en biotop, som gør at de danske
vildtarter bla. agerhønen og haren i fremtiden vil få bedre vilkår. I udsendelsen - blev der sagt meget positivt om
de danske jægere - og det er til gavn for os alle, der elsker naturen og det at være jæger.

Og så lidt efter faldt bomben - Der er fundet en skudt havørn. Det formodes at den er skudt af en jæger.
Goddav mand økse skaft.. Så blev alt det positive arbejde - praktisk og teoretiske - lige med at et´ bombet
tilbage til 80´erne.
Der er ingen nåde for at skyde et så smukt et dyr(alle dyr er smukke) som et fredet.
Personen skal fratages sine våben og skal aldrig kunne generhverve sit jagttegn + en MEGET stor bøde.
Svar
#16
LasseScout - Var det ikke noget for dig som dyredoktor og rent faktisk en af slagsen, som har erfaring med dødfundne havørne, at kontakte jægerforbundet og fortælle om din skepsis og eventuelt få jægerforbundet til at presse på for en ny obduktion. Vi kan ikke som jægere sidde og se på at jægerforbundet som sædvanlig kun tager afstand og vil sikre sig en anmeldelse. Jeg mener det er af så stor betydning for os jægere at vi får belyst sagen fra alle vinkler, og især efter at haglet i fuglen, nu er dømt som et 'vildskud'.

Jeg er bare så f***ing træt af diverse negative skriverier i medierne vedrørende jagt og jægere. Nu bør vi slå igen og melde klart ud overfor medier og myndigheder med mere, at vi ikke vil finde os i alt. I sidste uge kunne vi jo læse om et vildfarent riffelskud, der endte i et hus. Det viser sig så at det er foregået i oktober måned og derfor blot er en henslængt 'nyhed' til agurketider. Vores søsterforum NVF, har med deres 'Response Team meldt ud at nu gider de ikke mere. De har ovenikøbet mod alle ods fået den første lille sejr og trynet en af landets mest kendte betjente, så han nu i sin TV2 brevkasse kun citerer en lov istedet for at egenfortolke den.

Det er vejen frem.

Mvh.
Lars/Great Dane

Exclusive member of team X-member of ***
Great Dane

Svar
#17
Helt enig - vi må med alle midler - metalliske prøver, forsøg, kulstof og lign. prøve at afgøre - er den havørn skudt eller ej?

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#18
Her er et billede fra en anden vinkel - det ligne unægteligt et skudhul. Hvis der ikke er andre huller, må den have haft en lang og pinefuld død.
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-2...7.html?rss
Svar
#19
Jeg opfatter det altså kun som et grimmer hak i næbbet, og det kan såmænd stamme fra en lastbil/bil hvis den har siddet i en vejkant og snasket i et ådsel. Jeg kan ikke med min bedste vilje se et skudhul....Og det er derfor jeg vil have det belyst 110%, og hvis så det rent faktisk er et skudhul, så er der grund til at skamme sig over jægerstanden [Sad] De har allerede kvajet sig med haglet, og når så stor en brøler kan laves, så har jeg intet til overs for kuglehuls konklusionen.

Mvh.
Lars/Great Dane

Exclusive member of team X-member of ***
Great Dane

Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

LasseScout - Var det ikke noget for dig som dyredoktor og rent faktisk en af slagsen, som har erfaring med dødfundne havørne, at kontakte jægerforbundet og fortælle om din skepsis og eventuelt få jægerforbundet til at presse på for en ny obduktion.



Jægerforbundet har fået mindst en henvendelse.
http://www.jagtdebatten.dk/forum/viewthr...ad_id=2495

Hilsen Renegade
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)