Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sierra gameking
#1
Hej.[?] jeg har nogle sierra gameking cal 30.165gr.hollowpoint boat tail. Er de velegnet til vildsvin og bukkejagt. eler skal jeg bruge nosler bltip.165gr. jeg har ingen erfaring med disse kugler, da jeg normalt har brugt mega i 150gr.[8)]
mvh Ole
Svar
#2
Gamekings 165 gr vil jeg normalt uden at blinke bruge til bukkejagt. Nok også brugbare på svin selv om jeg personligt ville vælge en 180 grain.

Jeg kender ikke HP modellen - måske den er mere tænkt som en form for varmint projektil? Det ville jeg i hvert fald lige undersøge inden jeg forsøgte mig på vildt.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Hvis det er HPBT er det nok ikke en Game King, men en Match King. Dem skal du ikke bruge til andet end papir.

hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#4
Nope... GameKing laves også som HP, men den ekspanderer efter sigende noget voldsomere ene SP-udgaven... Jeg ville vælge en Lapua Mega 185gr til det hele - hvis du kun til have én kugle som samtidig er forholdsvis billig...hvis du vil skyde med 165gr kugler ville jeg vælge en Barns TSX - den klarer det hele Smile
Svar
#5
Man kan sagtens bruge Gamekings - man skal så bare ikke vælge HP modellen til andet end skadedyr. Og man skal samtidig lade være at lade dem til at gå meget hurtigt.

Så længe man holder farten nede skal de nok levere. Jeg kan dog ikke være helt uenig i at en lidt tungere kugle vil være bedre den dag den store keiler står der.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
barnes er en god kugle, men 435, for 50stk kontra, sierra og hornadys 165gr spbt. til 2oo, for 100stk.[Wink]Så det er lidt sjovere at være på skydebanen med 50stk af de andre. Jeg ved godt at til jagt betyder prisen ikke noget, men jeg træner altid med jagtammo.
mvh Ole
Svar
#7
Det er rigtigt! Men det er tilgengæld ikke sjovt at skyde til en stor keiler, der efterfølgende løber gryntende fra åstedet, for aldrig at blive fundet igen...ene og alene fordi man havde valgt en billig kugle (dermed ikke sagt at billige kugler ikke kan gøre jobbet - Lapua Mega 185gr klarer sig fint og koster ikke alverden) [Smile]

Du kunne jo gøre det, at du lader GameKing/Hornady til træning og jagt på råvildt, kronvildt osv...og så har et lille parti af Barnes X når der skal jages grise eller elg m.v...vælger du Barnes i 165 grains kan du formentlig få dem til at gå identisk med dine "billige" ladninger...

jamo
Svar
#8
Hejsa
Jeg har pt skudt 4 svin (og et utal af ræve)med Normas fabriksladede patroner med Sierra Matchking - dog 180 grains.
Svinene er alle klappet sammen på stedet. Udgangshullerne har ikke være ret store - til gengæld var lunger og hjerte bare sovs grundet den voldsomme ekspansion/fragmentation som Hollowpintet giver.
på enkelte ræve er den piftet mere eller mindre uskadt igennem, hvormod andre nærmest har været delt i 2.

Jeg har også skudt en enkelt buk med den, men det er ikke noget jeg vil gentage, da udgangshullet var på størrelse med 2 knytnæver
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Jesper1973
Jeg har pt skudt 4 svin (og et utal af ræve)med Normas fabriksladede patroner med Sierra Matchking - dog 180 grains.


I testen "Best bullet" som jeg ikke lige kan finde linket til ses en del jagtkugler og en enkelt machkugle (sierra Machking) efter en tur gennem vådt papir. Machkuglen desintegrerer som du ganske rigtigt skriver hurtigt og voldsomt. Det betyder desværre at der måske ikke vil være stykker af tilstrækkelig vægt til at nå vitale dele den dag du rammer forbensknoglen i stedet for lige bag forbenet. Jeg kan ikke se én fornuftig grund til at benytte machkugler på jagt. Hvis du altid vil skyde med det samme, så køb en rimelig jagtkugle og skyd med den på bane og jagt.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#10
Hej Gameking kan du sagtens bruge, selv en HPBT den er bare en alm. hulspids den er ikke særlig dybdegående men fin nok. Jeg har altid brugt gameking 130gr SPBT . Fantastidk kugle.

westergaard
A. Westergaard
Svar
#11
Troede kun det var amerikanere der brugte matchammo til jagt. Det er ikke noget jeg er tilhænger af. Brug dog et projektil der er lavet til det du skal bruge det til.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#12
Nu skal det så lige siges at det ikke re noget jeg benytter mig af mere - i dag skyder jeg udelukkende med 180 Norma Vulcan - nedladet i forhold til fabriksamm.
Men alle 4 svin var ramt i tremmekassen og virkening var som den skulle være - men vi kan godt blive enige om at det ikke er den perfekte kugle
Svar
#13
Jeg planlægger at bruge en 200 grains gameking til et får her i efteråret.Normalt ville jeg vælge en 200 grains A-frame elle TB- Bear Claw i min 300 win mag. Men det at får ikke er så skud stærke som geder og bjørn får mig til at vægte en høj BC.og det at de går rigtigt godt i min rifel højer da skudene ved får jagt godt kan blive lange.

Go Fast Take Chances
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by littlebear

Jeg planlægger at bruge en 200 grains gameking til et får her i efteråret.Normalt ville jeg vælge en 200 grains A-frame elle TB- Bear Claw i min 300 win mag. Men det at får ikke er så skud stærke som geder og bjørn får mig til at vægte en høj BC.og det at de går rigtigt godt i min rifel højer da skudene ved får jagt godt kan blive lange.

Go Fast Take Chances



Hvad er det for en ged der er så skudstærk at du ikke vil vælge gameking? Det eneste jeg kan forestille mig er pandeskud på en "moskusged"

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by littlebear

Jeg planlægger at bruge en 200 grains gameking til et får her i efteråret.Normalt ville jeg vælge en 200 grains A-frame elle TB- Bear Claw i min 300 win mag. Men det at får ikke er så skud stærke som geder og bjørn får mig til at vægte en høj BC.og det at de går rigtigt godt i min rifel højer da skudene ved får jagt godt kan blive lange.

Go Fast Take Chances



TBBC skulle være på vej i en tipped version.
Mvh.

Yeti
Svar
#16
@Ujensen,

det er sneged aka billygoat aka mountain goat.

Har selv set hvad de tåler af bly[xx(],

de har en forbandet tendens til at bruge den sidste energi i musklerne til at kravle den sidste meter og lade sig vælte ud over afgrunden.
Et eller andent instinkt tror jeg??

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Det var lige netop sneged jeg havde tankerne, men Thar kan også tåle en hel del bly.
Svar
#18
Jeg ville da gætte på bedre "knald of fald effekt" fra den blødere kugle. Hvad med en Accubond? Den har da vist en god kombination af splat og restvægt.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#19
Pjat med jer! BRENNEKE!!! Man er sgu' ikke en ordentlig jæger, hvis man ikke kan snige sig ind på 50 meter af en sneged!
P.S. Jeg ved bare overhovedet ikke hvad jeg taler om!!! SS

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)