Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brune F-1ére
#1
Hva siger I? Findes de?
Min gamle sorte labbe tæve er slidt ned og vil gerne ha en ny men findes der brune F-1ére?

A.Nielsen

Fattigdom er en sindstilstand
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#2
Nej det gør de ikke,desvære[Sad][V]

Mvh Moesgaard
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Moesgaard

Nej det gør de ikke,desvære[Sad][V]

Mvh Moesgaard



@ Moesgaard ???

Ja der findes brune F1 med og uden papir prøv spørg tante Google!jeg har selv set to på prøver!De er sjældne men de findes!Og de koster!

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
[Image: 1892659.gif]
Hilsen Lille

Svar
#4
If they´r outthere I´m getting one!!!

A.Nielsen

Fattigdom er en sindstilstand
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#5
okay jeg bøjer mig[V][:o)]
men jeg har aldrig set dem,heller ikke her
http://www.rjk.dk/

Mvh Moesgaard
Svar
#6
Hmmm er det ikke lige det der er forskellen på F1er og de andre at der ikke er blandet Chesapeak i dem.

Asbjørn hvor er du.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Kim Richter

Hmmm er det ikke lige det der er forskellen på F1er og de andre at der ikke er blandet Chesapeak i dem.



Nu ved jeg ikke, hvorfor du blander Chesapeak Bay retrievere ind i dette topic. Jeg troede, at tråden handlede om brune labrador retrievere. De brune labradorer er fremavlet med tanke på farven, som i nogle år har väret meget populär i udstillingskredse.
Hvis du med udtrykket "F1" mener en labrador med stamtavle, som er avlet frem med focus på de jagtlige egenskaber, som er dokumenteret over flere generationer ved officielle markpröver i Danmark og/eller udlandet, så er jeg helt overbevist om, at det bliver meget svärt at finde en brun F1'er.

Find du hellere en god kennel i DRK- eller RJK-regi, som fremavler stabile og gode jagthunde. Farven må väre sekundär.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#8
Grunden til jeg er besluttet på en F1ér denne gang er dens højde og brede.
Og farven er jo som Lars siger kosmetik men .... syntes jeg, stadig af nogen betydning.

Tror jeg leder efter en "lav" og "bredhovedet" brun labrador... går ik op i stamtavler.

A.Nielsen

Fattigdom er en sindstilstand
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#9
Jeg har læst et sted at man omkring år 1880 har blandet Chesapeak og Engelsk labrador og fået dem som man idag kalder labrador før var racen mere som F1, de brune var i starten uønsket og en rest fra Chesapeaken som man senere har forsøgt at holde ren det er derfor at de brune tit for kuld hvor der både er sorte og gule i.

Men det er ikke noget som jeg vil ligge hovedet på blokken på for jeg kan ikke huske hvor jeg har læst det.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#10
Jamen så køb dog en chesapeake, hvis du vil have en brun retriever, som høvler rundt :-)
Den er dog ikke liiige så nem at have med at gøre, som en labrador.
/Panthera

[Image: Img_0338.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#11
Med antipsykotisk medicn, strøm og nogle hjemmeruller med gummihagl, er de da til at have med at gøre[Big Grin].

Man kunne også læse bogen hundelytteren.......og man er godt på vej med, jeg kan nærke tydelig forskel efter 4 dage.

Nyland
Svar
#12
Definitionen på en F1 lab. er ifølge dansk labrador-klub som følgende:

Hvad er "Formel 1 Labrador"

Begrebet ”Formel I” indenfor labrador retrievere kan forklares med meget få ord.: Det er ganske simpelt en hund der er avlet på engelske/irske markprøvelinier.
Den almindelige opfattelse er, at det er en ny slags labrador der er kommet til indenfor de sidste 20 år, og at hvis en labrador er lille, spidssnudet og grim, er det en Formel I.

Ingen af delene er rigtig.
Den kan godt have mange fejl og afvigelser i forhold til racestandarden, men det kan labradorer af anden avl også. Den kan også være stor, og stadig være en "Formel I" hvis den har den afstamning der skal til.
I år 1954 importerede Carl Baron Iuel-Brockdorff, daværende formand for Dansk Retriever Klub, en labradortæve, Greatford Tale, efter F.T.Ch. Greatford Teal.
Denne hund var en Formel I af ypperste karat, ligesom mange andre af de importer der var i klubbens spæde start. Nok også fordi det var grever, baroner og godsejere der importerede dem til dem selv og deres skytter, og de kontakter de havde i England var fortrinsvis også til godsejere og gamekeepers i England. Betegnelsen ”Formel I” var blot ikke ”opfundet” på det tidspunkt.

I løbet af årene blev der importeret og avlet mange andre og meget forskellige avlslinier i Danmark, hvor langt de fleste importer var af udstillingslinier. De fleste danskere har dog altid lagt vægt på at det var fra linier man vidste kunne arbejde.
I 1976 blev Importeret 2 hanhunde, Staindrop Tarquin og -Tipler til Danmark, og så begyndte det at gå stærkt, årene efter kom Staindrop Saprine, Blackharn Brett, Swinbrook Boss, Rumbleton Sidney, Hedenham Park Flint og mange, mange andre.

I den sidste del af ‘70erne og først i 80èrne mødtes mange af de personer der havde importeret engelske markprøve- og jagtlinier, de trænede sammen og afholdt prøver efter det engelske mønster, på helt privat basis. Til en af disse sessions var der en journalist med for at se hundene, og han blev så begejstret at han lavede en artikel til et jagtblad, Jagt og Fiskeri, og overskriften lød ”Er dette labradorens Formel I??” Og således opstod betegnelsen for den type labradors.


Om der er chesapeake i den engelskes markprøve- og jagtlinier ved jeg ikke, men under alle omstændigheder findes de brune "F1"-ere omend jeg ikke kan erindre nogen sinde at have set en....[:I]

Hvis du finder en hvalp kan du være rimelig sikker at den er "hunde" dyr og med lige så meget krudt i rumpetten som de andre.

Hvis du endelig vil have en brun - s.... flot hund for øvrigt - så find en brun hvalp hvor der er blandet 1/4 eller ½ F1´er i. Der er rigeligt krudt i dem selvom de ikke er rene F1´er.
Om der er stamtavle til, er en smags sag. Personligt ville jeg koncentrere mig om at bedømme forældre, sted og hvalpe, og være ret så bedøvende med stamtavlen.....[Wink]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Tikka M695, 338 "Pind-is"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Asbjoern

Den almindelige opfattelse er, at det er en ny slags labrador der er kommet til indenfor de sidste 20 år, og at hvis en labrador er lille, spidssnudet og grim, er det en Formel I.


[Big Grin] Vil det sige, at M@X er en "Formel-1 DWD"?

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by AsbjoernPersonligt ville jeg koncentrere mig om at bedømme forældre, sted og hvalpe, og være ret så bedøvende med stamtavlen.....[Wink]



Det synes jeg måske er at undervurdere det arbejde der gøres i klubberne for at holde linierne sunde. Når du køber en hund uden stamtavle kender du, som udgangspunkt, intet til status for hofter, albuer eller øjne. Man kan selvfølgelig prøve at finde en blandingshund (lab/F1-lab) der er efter forældre med stamtavle eller en blandingshund hvis forfædre er testede, men jeg tror ikke at nogen af dem er lette at finde.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Citat:quote:

Originally posted by AsbjoernPersonligt ville jeg koncentrere mig om at bedømme forældre, sted og hvalpe, og være ret så bedøvende med stamtavlen.....[Wink]



Det synes jeg måske er at undervurdere det arbejde der gøres i klubberne for at holde linierne sunde. Når du køber en hund uden stamtavle kender du, som udgangspunkt, intet til status for hofter, albuer eller øjne. Man kan selvfølgelig prøve at finde en blandingshund (lab/F1-lab) der er efter forældre med stamtavle eller en blandingshund hvis forfædre er testede, men jeg tror ikke at nogen af dem er lette at finde.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Jeg ved godt at man i mange klubber laver meget for at undgå hofte/hud-problemer og hatten af for det - MEN - jeg har bare personligt set alt for mange rene stambogshunde med nogle elendige hofter og kæmpe hudproblemer. Jeg har faktisk set så mange at jeg - hvis jeg skulle blive forelsket i en stambogshund i en af de udsatte racer - ville kigge endog særdeles kritisk på forældrerne og deres historie vedr. hofter og allergi taget over et.
Ud over det, er der desværre stadig for mange avlere, som stirrer sig blinde på en enkelt egenskab eller en detalje, og går på kompromi med sundheden.
Så mit råd vil stadig være at man skal kigge på forældrene, stedet, prægning og hvalpen fremfor at tro, at alt er fryd og gammen bare fordi der er papirrer på kræ´et.... og nu falder der sikkert brænde ned.......[B)]

Dermed ikke sagt at stambogsførte hunde ikke er ok - man skal bare ikke tro blindt på, at alt er iorden når der er papirrer på.... Brug din erfaring og din sunde fornuft...[Wink]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Tikka M695, 338 "Pind-is"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#16
Jeg synes også lige man skal tilføje angående hunde uden papirer at man risikerer at stå med en god hund man ikke kan komme videre med på grund af de manglende papirer.
Jeg har trænet med folk i jagtforeningen som ærgrer sig godt og grundigt over at de sparede papirerne. Nu er de afskåret fra anerkendte prøver, selvom de her en rigtig god hund.
Svar
#17
Hej,

Med hensyn til brune FT'er så er der i februar udgaven af Jagtretriveren en artikel fra IGL Retriever Championship 2008, som er det engelske markprøvemesterskab for retrieverer. I denne artikel kan man læse at der for første gang nogensinde var en brun labrador,
der havde kvalificeret sig.
Jeg har ved en tidliger lejlighed fået fortalt af 2 inkarnerede retriever folk, at de brunes oprindelse er i udstillings øjemed, hvor udseendet er alfaomega, de er jo også typisk meget store/kraftige hunde.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Asbjoern - ville kigge endog særdeles kritisk på forældrerne og deres historie vedr. hofter og allergi taget over et.
Ud over det, er der desværre stadig for mange avlere, som stirrer sig blinde på en enkelt egenskab eller en detalje, og går på kompromi med sundheden.
Så mit råd vil stadig være at man skal kigge på forældrene, stedet, prægning og hvalpen fremfor at tro, at alt er fryd og gammen bare fordi der er papirrer på kræ´et.... og nu falder der sikkert brænde ned.......[B)]


Hvis du ser på en hvalp efter hunde uden stambøger, hvordan vil du så vurdere deres hofter? Du kan sagtens have en 3-4 årig haltfri hund der render rundt på et par c-hofter og et sæt albuer der ikke er bedre. De fornuftige klubber i de berørte cacer kræver jo godkendte billeder og så kan du jo gå uden om de avlere der vælger at avle på hunde der ikke har gode hofter og albuer. At vurdere historien på forældrene er heller ikke det letteste hvis der ikke er noget der dokumenterer hvem deres forfædre er.
Allergien er straks værre og der er der stor fornuft i at undersøge forældre og gerne et led længere bagud.
Sund fornuft er godt. Kan man krydre den med lidt røntgenbilleder har man en god chance for at få en god hund [Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Citat:quote:

Originally posted by Asbjoern - ville kigge endog særdeles kritisk på forældrerne og deres historie vedr. hofter og allergi taget over et.
Ud over det, er der desværre stadig for mange avlere, som stirrer sig blinde på en enkelt egenskab eller en detalje, og går på kompromi med sundheden.
Så mit råd vil stadig være at man skal kigge på forældrene, stedet, prægning og hvalpen fremfor at tro, at alt er fryd og gammen bare fordi der er papirrer på kræ´et.... og nu falder der sikkert brænde ned.......[B)]


Hvis du ser på en hvalp efter hunde uden stambøger, hvordan vil du så vurdere deres hofter? Du kan sagtens have en 3-4 årig haltfri hund der render rundt på et par c-hofter og et sæt albuer der ikke er bedre. De fornuftige klubber i de berørte cacer kræver jo godkendte billeder og så kan du jo gå uden om de avlere der vælger at avle på hunde der ikke har gode hofter og albuer. At vurdere historien på forældrene er heller ikke det letteste hvis der ikke er noget der dokumenterer hvem deres forfædre er.
Allergien er straks værre og der er der stor fornuft i at undersøge forældre og gerne et led længere bagud.
Sund fornuft er godt. Kan man krydre den med lidt røntgenbilleder har man en god chance for at få en god hund [Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



He..he... jeg vidste at der ville falde lidt brænde ned....[Wink]

Jeg vil i princippet give dig ret, men grunden til at jeg har skrevet som jeg har, er mest fordi jeg synes at der er en tendens til at man hænger sig for meget i de s.... papirer, og tror at bare fordi de er i orden, ja så er hundene sunde, raske og bedre end hunde uden papirer. Så det var også for at provokere lidt....[Wink][8D]

Man kan jo også filosofere lidt over hvorfor blandingshunde af chæfere og labrador sjældent har problemer med hofter, albuer og allergi, når chæferen har hofte og allergiproblemer (for neadgående - bevares, men alligevel), og labradoren har allergiproblemer, albueproblemer og hofteproblemer........[:I]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Tikka M695, 338 "Pind-is"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Gitte B

Jeg synes også lige man skal tilføje angående hunde uden papirer at man risikerer at stå med en god hund man ikke kan komme videre med på grund af de manglende papirer.
Jeg har trænet med folk i jagtforeningen som ærgrer sig godt og grundigt over at de sparede papirerne. Nu er de afskåret fra anerkendte prøver, selvom de her en rigtig god hund.



Dette forekommer forhåbentligt ikke indenfor jagtforeningsregi[?]

Jeg kan forstå at det vil stoppe en hund i raceforeningerne, da man der ikke kan godtage hunde uden papirer.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)