Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny genlader
#1
Jeg har for en uge siden, deltaget i et genladningskursus...
Så nu kommer det helt store spørgsmål..[Big Grin]
Nu skal jeg jo så have købt noget grej, til genladning..
Men hva for et mærke/navn skal jeg købe...[?]

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#2
Presse:i vilkårlig rækkefølge
RCBS
Hornady
LEE (cast)

Dieset:
RCBS
Hornady
Redding

Øvrigt udstyr:
RCBS

Butik:
http://www.gunsandpowder.dk


--
mvh M@X.
Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
I sin tid, da jeg startede købte jeg lidt hist og lidt pist.
På et tidspunkt blev jeg træt af det og købte et helt samlet kit fra RCBS. Det kan jeg varmt anbefale. Så har du alt, hvad du skal bruge i bedste kvalitet og du skal kun supplere med ekstra dies, når du skifter kaliber.
Kittene fås med forskelligt indhold og størrelse.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Presse:i vilkårlig rækkefølge
RCBS
Hornady
LEE (cast)

Dieset:
RCBS
Hornady
Redding

Øvrigt udstyr:
RCBS

Butik:
http://www.gunsandpowder.dk


--
mvh M@X.
Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun
[Image: wardwarf-1.jpg]



For lige at give et par ekstra gode råd...

Find ud af nøjagtig hvad du har brug for at lade til. Kontakt Rex og bed om at få et samlet bud allerbedst er det hvis du møder op hos ham, og får lidt tid i audiens, så demonstrerer han gerne, og hjælper dig godt igang. Lad dig ikke forblænde af mærker og priser, da det ikke altid er lig med det bedste grej. Ligeledes bør du gøre op hvor meget du reelt skal lade. Er det feks kun 100-200 308Win patroner om året, er det alt rigeligt med et startkit fra Lee (og det vil alligevel fint kunne gøre det i årene fremover) Men ofrer du lidt mere og eventuelt kombinerer mærkerne, kan du nemt skræddersy det mest optimale til dig hvor kvalitet og brugervenlighed for dig, er i højsædet.

Knæk og bræk og husk endeligt at stille en masse gode spørgsmål herinde [Smile]

Mvh.
Lars/Great Dane

Exclusive member of team X-member of ***
Great Dane

Svar
#5
Så er vi jo to.......nej, tror vi er mange nye[Smile][Smile] som går med en masse tanker om hvordan vi kommer bedst igang.

Håber nogle af de "gamle/erfarne" vil fortælle lidt om hvad vi evt ikke skal og hvad der vil være ok af diverse udstyr.

Er det et must at købe krudtmål og traditionel vægt eller vil det ikke være bedre at købe digital vægt med afvejning fra start?????

Mvh LAM
Mvh Lars
Svar
#6
Det er et must at kunne afveje præcist, og til den opgave kan jeg kun anbefale en RCBS 505 scale. Jeg vil ikke råde en grøn lader til at investere i noget som helst elektronisk. Jeg supplerer iøvrigt min RCBS 505'er med en Lee krudtautomat og en Lyman automat. Og kontrolvejer hver tiende ladning. Lee krudtautomaten er den mest præcise jeg har, dog er den ikke venner med grovkornet krudt.

Det næsten mest vigtige i skal have er en god skydelære, og det behøver altså ikke være en digital [Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#7
Cabelas har et start kit med den digitale vægt incl.
http://www.cabelas.com/cabelas/en/templa...hasJS=true
Det investerede jeg i første gang. Og har ikke fortrudt. Jeg har tilkøbt et trim case center senere, svært at undvære hvis du skal lade og trimme mange hylstre. Jeg kan se at det nu er incl. i sættet. Derudover en bullet puller, før eller senere får du brug for at fjerne projektiler igen. Ellers er RCBS`s startsæt et fint sæt som man kommer langt med.
Rex har en smart krudt tragt, som man kan veje direkte ned i, den kan jeg stærkt anbefale

[Image: DSC00421.jpg]

, samt ladebrædder og kasser til patroner...osv. osv.[Big Grin]
Skulle du vælge at købe det store sæt med vægten, kræver det at du kender en som skal overthere og vil tage det med hjem i håndbagagen. Husk at udstyr købt i USA kører på 110V.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#8
Hold da helt op[Big Grin]
Mange gange tak for de hurtige svar, jeg er åbenbart ikke den eneste genlader[:p][Smile][8D][Wink]
Jeg skal virkelig ud og fyrre en masse penge, af på "det rigtige grej"
Jeg skal nok skrive, om hva for noget, legetøj jeg har købt[:o)]

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#9
Se om du kan finde nogle at gå sammen med, ellers bliver du fattig, inden du har alt det vi andre ikke kan undvære.

Vi har et lille fiks "ladelaug" på 4 deltagere (der er kun 3 aktive). Det reducerer udgifterne til grej betragteligt for den enkelte.
Det giver desværre noget ekstra kørsel - specielt for Steyr Lars, når han opdager at han ikke har flere patroner, 36 timer før vi skal ud at skyde[8D]

Jeg vil gætte på, at vi i fællesskab lader et sted mellem 2000 og 3000 patronerom året.
Indkøb af projektiler, krudt osv. bliver faktisk også sjovere, når man køber STORT ind[8D][:p][:p]

Hvis du mener at skulle lade til mange forskellige kalibre, kan jeg/vi varmt anbefale at købe et komplet Hornady Lock and Load sæt. det er genialt, når man skal skifte die sæt.

Kai

[IMG] http://i79.photobucket.com/albums/j149/B...re-1-1.jpg[/IMG] Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#10
Hej da jeg var på genladningskursus i sin tid, købte jeg et RCBS genladningskit. Der var det der skulle til for at komme i gang. Selvfølgelig eks. die set (matriser) Sidenhen har man jo købt alle mulige ting dertil. Men et RCBS sæt syntes jeg har været helt super til mig i hvertfald.

westergaard
A. Westergaard
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Det er et must at kunne afveje præcist, og til den opgave kan jeg kun anbefale en RCBS 505 scale. Jeg vil ikke råde en grøn lader til at investere i noget som helst elektronisk. Jeg supplerer iøvrigt min RCBS 505'er med en Lee krudtautomat og en Lyman automat. Og kontrolvejer hver tiende ladning. Lee krudtautomaten er den mest præcise jeg har, dog er den ikke venner med grovkornet krudt.

Det næsten mest vigtige i skal have er en god skydelære, og det behøver altså ikke være en digital [Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil


Great Dane-----Kan du evt uddybe hvorfor du mener at os grønne ikke vil få nytte af en "digi/dispenser" løsning.

Jeg ser den som en sikker afvejningsmetode men hurtighed ved jeg intet omkring.[:o)]

Mvh LAM


Mvh Lars
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Bwana Olifant

Se om du kan finde nogle at gå sammen med, ellers bliver du fattig, inden du har alt det vi andre ikke kan undvære.

Vi har et lille fiks "ladelaug" på 4 deltagere (der er kun 3 aktive). Det reducerer udgifterne til grej betragteligt for den enkelte.
Det giver desværre noget ekstra kørsel - specielt for Steyr Lars, når han opdager at han ikke har flere patroner, 36 timer før vi skal ud at skyde[8D]

Jeg vil gætte på, at vi i fællesskab lader et sted mellem 2000 og 3000 patronerom året.
Indkøb af projektiler, krudt osv. bliver faktisk også sjovere, når man køber STORT ind[8D][:p][:p]

Hvis du mener at skulle lade til mange forskellige kalibre, kan jeg/vi varmt anbefale at købe et komplet Hornady Lock and Load sæt. det er genialt, når man skal skifte die sæt.

Kai

[IMG] http://i79.photobucket.com/albums/j149/B...re-1-1.jpg[/IMG] Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!



@ Kanon genialt......Så gælder det bare om at finde de rigtige legekammerater[Big Grin]

Mvh LAM
Mvh Lars
Svar
#13
Jeg ville købe Hornadys Lock-N-Load Kit, hvor du får stort set alt hvad du skal bruge - lige pånær, tumbler, trimmer og lidt ekstra :-) Jeg ville vælge Hornady Dies til hver en tid - de er simpelthent bare lækre og gennemtænkte.

Sættet fra Hornady koster 3000 kr, og der kan sikkert handles et diesæt eller to med i prisen!

Jamo
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Tonny[Image: DSC00421.jpg]



Jeg købte også den krudttragt da jeg startede. Jeg bruger den næsten ikke mere da den bliver statisk elektrisk og krudtkornene "klistrer" til den. Er det noget man kan gøre noget ved?

Jeg startede med Lee´s startsæt hvor jeg fik byttet pressen ud med den af støbejern og vægten med en billig digital. Det har været fantastisk med den kraftige presse men den billige digitalvægt kan jeg ikke anbefale. Idag benytter jeg RCBS´ lille vægt. Hoenadyd Lock´N´Load system har jeg også investeret i. Det gør det utroligt smidigt at skifte mellem de forskellige dies.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#15
Skyllemiddel - det konen bruger i vaskemaskinen - og det er ligegyldigt om det er med eller uden parfume [Big Grin]
mvh
Svar
#16
Hej Lam

Hør nu godt efter "I will say this only once"

Lad nu være med, at falde over dine egne ben, for at komme ud at bruge en masse penge.

Spar i første omgang digitalvægten - den nøjagtige afvejning har faktisk ikke særlig stor betydning, med mindre du skyder over 400 m.

Jeg har som mange andre ladet 10.000´sind vis af patroner igennem mange år, og jeg lærer stadig.

Køb et startsæt, og de par dies, du har brug for.

Mærket er ikke vigtig, da de alle er brugbare - flertallet har nok
RCBS. (køb det DU gerne vil ha)

Tumbler og vibrator er kun gejl (jeg bruger det selv - tidsspilde)
det er rigeligt at vaske hylstrene - så spar de penge i første omgang

Du kan roligt henvende dig hos Rex, han har meget stor erfaring, med genladning og er meget reel, så der er du i gode hænder.

Du kan ikke skyde genvej, ved at købe udstyr - du skal selv lære at genlade - det er jo en form for håndværk. Det er absolut ikke svært
at lade ok patroner - men der er meget lang vej til den ultimative patron.

Se nu bare at få startet bilen [8D]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by jss

Skyllemiddel - det konen bruger i vaskemaskinen - og det er ligegyldigt om det er med eller uden parfume [Big Grin]



Mere udførligt. Vasker du den i skyllemiddel (er det fortyndet) og så skyller af med rent vand bagefter?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#18
@ujensen - vask den først med en gang sulfo - giv den en gang fortyndet skyllemiddel - tør den i en gang køkkenrulle så der bevares en hinde.

Inspirationen stammer fra engang da jeg arbejdede i et kontormiljø med nålefilt - af den hidsigste slags kunsstof. Rørte man et arkivskav af metal, trak man ''centimeterlange'' gnister. Efter der blev sprayet med fortyndet skyllemiddel, kunne vi ikke længere bruge underholdningseffekten af afladning på hinandes ører [Big Grin][Big Grin]
mvh
Svar
#19
Kort kommentar til tidligere indlæg på tråden:
Da jeg endelig tog mig sammen til at tage et ladekursus for nogle år siden, købte jeg også et startsæt: RCBS Rock Chucker - vægt RCBS 505, trimværktøj - olieplade - krudttrigler - krudtautomat - ladebræt - olie...

Sættet indeholdt absolut alt det der skulle til for at komme igang
bortset fra diesæt og skydelære!!

Pris: knap 3.000

Rock Chuckeren anses af mange for at være det mest robuste man kan anskaffe sig.

Dies: har flere RCBS kalibre - men faldt over Hornadys i cal 22x250,
der når man når til at sætte kugler, er yderst brugervenligt, idet
det er konstrueret med cylinder der glider ned og styrer projektil/hylsterhals. Det betyder ikke så meget med boattail - men med de fladbundede er det en klar fordel idet projektilet ikke kan vælte medens hylster/projek. føres op gennem værktøjet....lang historie for at fortælle at Hornady dies har samme gevind som RCBS.

At der så siden er dukket tumbler - kompressor til at blæse hylstre rene med - og motor på trimmeren - og del mere eller mindre unødvendigt andet grej op - har ikke en disse med fetichisme at gøre [Smile]

Jeg ''trigler'' og vejer hver eneste ladning - men som xcop skriver -det er ikke så væentligt - men det gi'r sgu en eller anden tilfredstillese ved det endelige resultat, når man er overbevist om at ladningen er mere præcis, end hvad man kan købe fra fabrik.

Den motoriserede trimmer korter op indenfor få hundreddele mm - og er væsentlig mere præcis end da trimmeren blev drevet af en akku-boremaskine
mvh
Svar
#20
Ex Cop : Jeg købte en pibe brugt af en flink fyr i 6.5-284 og fik handlet die set m.m. i handlen[Big Grin][Big Grin] så jeg vil gerne have et set up som giver optimal udbytte forstået på den måde at hvis jeg ved,at afvejningen er perfekt og lavet på kortest mulig tid ,derfor spurgte jeg lidt ind til om der er nogle som har erfaring med tidsforbrug på et sådant digi app.i forhold til traditionel afvejning.
Enig om at tumbler og vibrator kommer i anden række.

Det er ikke et spørgsmål om at springe over, men vil gerne købe det mest optimale første gang.

jss : Hvilken motoriseret trimmer har du købt, og forresten deler jeg din holdning omkring det giver en dejlig tryghed at vide at det man har lavet er perfekt , så kan man rette focus på noget af alt det andet......der er vist meget at lære og der er ingen tid at spilde , når man er en gammel mand som jeg[8D][8D][8D]

Mange tak til jer alle for de hjælpende råd.

Mvh LAM
Mvh Lars
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)