Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regler for luftbøsser i danmark?
#1
Jeg ville høre om der er nogen der kender de specifikke regler for luftbøsser i danmark, hvis der da er nogen?
Krudt våben er for eksempel underlagt en begrænsning på kaliber størrelse, samt om våbnet må være fuldautomatisk og så videre.

Dertil, ville jeg også høre om luftbøsser ville være lovlige at bruge til jagt, eller om jeg bare helt skal slå ideen ud af hovedet?
Svar
#2
§ 3, stk. 1, nr. 5
Hvis drivmidlet er luft, skal projektilet være
mindst 5,5 mm i diameter - mundingshastighed V0
mindst 200 m/sek.
Ringdue
Tyrkerdue
Kragefugle

Så er det bare ud og bruge Dankortet, knæk og bræk [Smile]

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar
#3
Så det er kun duer der må skydes med luft?
Der er ikke nogle specielle regler, hvis det er over en vis størrelse?
Har lidt overvejet en 50. luftbøsse på 3000psi, tror du sådan en er lovlig?
Den skyder cirka 221m/s.
Svar
#4
Nej

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#5
Der er vel ikke max størrelse på tilladte luftgeværer? Så er der da ændret noget siden sidst jeg tjekkede. Der var en masse snak omkring nye regler, men jeg ved ikke hvor de landede. Under alle omstændigheder er alle størrelser så vidt jeg ved lovlige så længe man har jagttegn.

Størrelsen ændrer dog ikke på at man kun må skyde duer og sorte fugle med den. I udlandet er der andre regler. Jeg har enda set folk være i Afrika med store luftrifler, hvor de har nedlagt større antiloper!!! Det er fandme et kraftigt luftgevær.

På nordisk våbenforum er der et decideret luftforum. De kan nok svare på alle de spm du kan finde på og lidt til.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
Luftvåben kræver hverken jagttegn eller våbentilladelse.

Man skal blot være 18.

Hvilke våben der så må bruges til jagt er så en anden sag...

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#7
Dato: 31/08-2007
Bekendtgørelse om skydevåben og ammunition:

Fremover bliver der nu stillet krav til kvaliteten af haglpatroner, der må anvendes til jagt og regulering.

Kun patroner med hagl, som har en vægtfylde på mindst 7 g/cm3, må anvendes. Patroner med lette hagl (vægtfylde mellem 7g/cm3 og 9g/cm3) skal have en udgangshastighed på mindst 400 m/s. Patroner med tunge hagl (vægtfylde på mindst 9 g/cm3) skal have en udgangshastighed på mindst 375 m/s.

Desuden er der tilføjet et par nye arter til listerne over, hvilke vildtarter, som må skydes med de forskellige våben, nemlig bisamrotte og sumpbæver. Disse er kommet med, fordi de begge optræder i vildtskadebekendtgørelsens liste over arter, som må reguleres hele året.

Endvidere bliver det fremover tilladt at anvende de helt små rifler (f.eks. kaliber .17) til jagt og regulering af visse vildtarter. Dette kan lade sig gøre, fordi man ændrer kravene for riffelammunition, således at der for visse vildtarter ikke længere er krav til kuglevægt, men kun krav til anslagsenergi eller mundingshastighed. Desuden er listerne over hvilke vildtarter, som kræver de forskellige energikrav m.v. revideret.
For ”klasse 1-arterne” (de store hjortevildtarter) samt for ”klasse 2” (råvildt) er der ingen ændringer i forhold til tidligere, men for ”klasse 3-arterne” (ræv, vaskebjørn, mårhund, sumpbæver, hare, fiskehejre, skarv og gæssene) er der fremover ikke længere krav om kuglevægt (tidligere mindst 2,5 g) men kun et krav til anslagsenergi E1oo på mindst 200 J. Det betyder, at de helt små centraltændingsvåben, f.eks. kaliber .17. Rem., samt salonriffel kaliber 22. Magnum lovligt kan anvendes til disse arter.

For ”klasse 4-arterne” (husmår, ilder, mink, vildkanin, bisamrotte, agerhøne, fasan, blishøne, ænder, sølvmåge, sildemåge og svartbag) bliver kravet til anslagsenergi nedsat til Eo på mindst 150J (mod tidligere 180J). Dette sker for at kunne benytte standardammunition i almindelige salonrifler (kal. 22. LR) i stedet for de højtydende ammunitionstyper, som ofte har en ringere præcision end standardammunitionen.

Samtidig fjerner man kravet om, at riflede våben, som skal anvendes til disse vildtarter skal være mindst kaliber .22 (5,5 mm), hvilket betyder, at man fremover kan benytte de helt små randtændingsvåben (f.eks. kal. .17 HMR og kal. .17 MKII) til disse vildtarter.

Bemærk, at fasan nu optræder blandt ”klasse 4- arterne” i modsætning til tidligere, hvor den var placeret i ”klasse 3”. Samtidig er vadefuglene (skovsneppe og dobbeltbekkasin) nu flyttet fra ”klasse 4” til ”klasse 5”.

For ”Klasse 5-arterne” (ringdue, tyrkerdue, kragefugle, vadefugle og stær) hæves kravet til mundingshastighed til mindst 200 m/s (mod tidligere 150 m/s). Samtidig ophæves mindstekravet til kaliber (tidligere mindst kaliber .22) for andre våben end luftvåben. Betingelsen for, at luftvåben må anvendes, er også fremover, at disse har en kuglediameter på mindst 5,5 mm – og selvfølgelig kan opfylde kravet om en udgangshastighed på mindst 200 m/s.

Ændringen af klassificeringen af vadefuglene skovsneppe og dobbeltbekkasin til ”klasse 5-arter” åbner mulighed for, at vadefuglene – ud over at de må skydes med riflede våben som opfylder kravene - også fremover kan jages med haglgevær mindre end kaliber 20, f.eks. kaliber 24, 28 eller 36 (.410). Dette bliver muligt, fordi det af bekendtgørelsen fremgår, at haglgeværer mindre end kaliber 20 kun må anvendes til jagt på ”klasse 5-arter”.

Som en sidste kuriositet er den gamle regel om, at pattedyr ikke må jages med forladevåben nu ophævet. Såfremt et jagtvåben med tilhørende ammunition opfylder kravene til kuglevægte og anslagsenergier i henhold til ovenstående (og naturligvis til våbenlovgivningens bestemmelser), må våbnet anvendes til jagt, uanset om det er et forlade- eller et bagladevåben.

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. september 2007, men for reglerne om krav til haglpatroner bliver der en overgangsordning, så disse krav først at træder i kraft den 1. april 2009.

Fremover kan riffelprøven nu kun aflægges med et våben og en ammunition, der som minimum opfylder kravene til jagt på råvildt. Denne ændring kommer, fordi man nu i bekendtgørelsen
om skydevåben og ammunition (se ovenfor) tillader brug af de helt små centraltændingsvåben til jagt og regulering (f.eks. kaliber .17 Rem).

Bekendtgørelsen træder i kraft 1. september 2007.
NHS

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#8
Her er bekendgørelsens ordlyd paragraf 1 og 2:

Citat:quote:

Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...x?id=13103

Bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v. 1)

I medfør af § 23, stk. 4, § 49, stk. 3, og § 54, stk. 3 og 4, i lov om jagt og vildtforvaltning, jf. lovbekendtgørelse nr. 747 af 21. juni 2007, samt § 30, stk. 1, og § 45, stk. 1, i lov om kemiske stoffer og produkter, jf. lovbekendtgørelse nr. 1755 af 22. december 2006, fastsættes:

Kapitel 1

Skydevåben

§ 1. Følgende skydevåben må anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader, når de er i forsvarlig stand:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 patroner.

2) Riflede våben, bortset fra helautomatiske rifler. Halvautomatiske rifler må dog højst kunne indeholde 2 patroner.

Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.

Stk. 3. Haglgeværer må kun anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 2 - 5. Jagt på råbuk med haglgevær må dog ikke finde sted i perioden 16. maj - 15. juli.

Stk. 4. Haglgeværer af kaliber mindre end 20 må alene anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 5.

Stk. 5. I riflede våben, hvor drivmidlet er luft, skal projektilet være mindst 5,5 mm i diameter.

Stk. 6. Skydevåben, der anvendes til jagt og regulering, må ikke være forsynet med lyddæmper.

Stk. 7. Revolvere og pistoler må ikke anvendes til jagt og regulering.

Kapitel 2

Ammunition

§ 2. Haglpatroner til glatløbede haglgeværer må anvendes til jagt og regulering, når følgende krav er overholdt:

1) Patroner med hagl, der har en vægtfylde på 7g/cm3 eller derover.

2) Patroner med hagl, der har en vægtfylde på 9g/cm3 eller derunder, skal have en udgangshastighed (V1,5 ) på mindst 400 m/sek.

3) Patroner med hagl, der har en vægtfylde større end 9g/cm3, skal have en udgangshastighed (V1,5 ) på mindst 375 m/sek.

Stk. 2. Hagl i haglpatroner må maksimalt have en diameter på 4 mm.

Stk. 3. Kuglepatroner (Brenneke-kugler og lignende) i glatløbede haglgeværer må ikke anvendes til jagt eller regulering.

Stk. 4. Haglpatroner med hagl af bly, må ikke:

1) forhandles, medtages eller anvendes til jagt eller regulering, eller

2) medtages eller anvendes til flugtskydning, herunder på skydebaner.

§ 3. Jagtammunition til riflede våben må anvendes til jagt på og regulering af de nævnte arter, når følgende krav er opfyldt:

1) Til kronvildt, dåvildt, sikavildt, muflon, vildsvin og spættet sæl samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 2 - 5, enten kuglevægt mindst 9 g (139 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2700 J, eller kuglevægt mindst 10 g (154 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2000 J.

2) Til råvildt samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 3 - 5, kuglevægt mindst 3,2 g (50 gr) og anslagsenergi E100 mindst 800 J.

3) Til ræv, mårhund, vaskebjørn, hare, sumpbæver, gæs, fiskehejre og skarv samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 4 - 5, anslagsenergi E100 mindst 200 J.

4) Til husmår, ilder, mink, vildkanin, bisamrotte, agerhøne, fasan, blishøne, ænder og måger samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 5, anslagsenergi E0 mindst 150 J.

5) Til ringdue, tyrkerdue, kragefugle, vadefugle og stær mundingshastighed V0 mindst 200 m/sek.

Stk. 2. Fuldkappet riffelammunition må ikke anvendes til jagt på eller regulering af kronvildt, dåvildt, sikavildt, råvildt, muflon,vildsvin eller spættet sæl.

Stk. 3. De anvendte måleenheder er følgende:

E0 = anslagsenergi ved munding

E100 = anslagsenergi ved 100 m fra munding

V0 = hastighed ved munding

V1,5 = hastighed 1,5 m fra munding

g = gram

gr = grain ( 1 g = 15,432 gr)

J = Joule (9,81 J = 1 kgm)

m/sek = meter pr. sekund.



Jeg ved ikke hvordan i læser bekendtgørelsen(Jeg ved ej heller hvordan den administreres), men så vidt jeg kan se er der kun krav om at våbenet skal være riflet, og anslags energi?

Der i mod kan jeg ikke finde krav om fremdriftsmiddel`? fx. krudt eller luft?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#9
Hvad med denne her:

Stk. 5. I riflede våben, hvor drivmidlet er luft, skal projektilet være mindst 5,5 mm i diameter.

--
mvh M@X.
Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Citat:quote:

Nej

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.


Den må du vist hellere korrigere Kim Richter. Eller, endnu bedre, begrunde den.

Som jeg læser teksten må du gerne skyde duer med et kaliber .50 luftgevær (12,7 mm.), bare mundingshastigheden er over 200 m/sec. Jeg ved ikke om et luftgevær med det tryk du nævner kan præstere den mundingshastighed, men det lader sig vel undersøge.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Hvad med denne her:

Stk. 5. I riflede våben, hvor drivmidlet er luft, skal projektilet være mindst 5,5 mm i diameter.

--
mvh M@X.
Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun
[Image: wardwarf-1.jpg]



jow selvfølgeligt, men jeg tænkte på om man kunne anvende et våben med luft som fremdrifts iflg. love til større vildt end klasse 5, hvis det overhold anslags energi?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#12
Nope - der kræves en centraltændt patron

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#13
Nej Til om der må skudes andet end duer, det holder ikke til Gæs feks. de 3000 psi. er mere et udtryk for hvor mange skud der er til i 1 ladning luft og med en udgangs fart på 221 m/s kommer den ikke op på E100 eller kan skude med 3,2 gr.

Derfor Nej.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#14
@ kbutcher5,

spørg evt "Aleksander", han burde vide noget om emnet "luftbøsser"...[Big Grin][Big Grin][Big Grin][:o)][B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

@ kbutcher5,

spørg evt "Aleksander", han burde vide noget om emnet "luftbøsser"...[Big Grin][Big Grin][Big Grin][:o)][B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Ja, det er jo almen viden at der er mange "luftbøsser" blandt kabinepersonalet på et fly. Nu har jeg set både konen og afkommet til Aleksander og han er bestemt ikke en "luftbøsse". Han er kun jetpilot og derfor medlem af "Chaufførernes fagforening"[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

--
mvh M@X.
Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Nope - der kræves en centraltændt patron

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv



Hej Kenneth

Hvor har du det fra?

Som jeg læser Kimas indlæg, så skal våbnet ene og alene opfylde kravene om kaliber, energi, kuglevægt, hastighed m.m.
Der står intet om centraltænding.

Hilsen Renegade
Svar
#17
Jeg var nok en anelse for hurtig i svaret - det er vist kun for det klovbærende vildt.

Beklager...

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#18
Hvad er vægten på et hagl til en luft bøsse kaliber 50.? Hvis bare den er 6,5 gram er E0 allerede over 150 J ved Vo på 221m/s hvilket er kravet for klasse 4?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#19
Det er så spørgsmålet hvordan et klasse 4 dyr vil se ud efter mødet med en .50 kugle...... Tror ikke der er meget tilbage at spise ;-)
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Jeg var nok en anelse for hurtig i svaret - det er vist kun for det klovbærende vildt.

Beklager...

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv



Hej Kenneth

Selv under klovbærende vildt kan jeg intet finde om centraltænding.

Hilsen Renegade
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)