Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
300 wm - swift a frame 165 el 180 grains?
#1
hvad har I erfaring for? Resultatet skal bruges på vildsvin og kronhjort...

Det oplagte svar er vel at tungere er bedre.

Men hvad er udgiften på rekyl og kuglebane fronten.

mvh kasper

223r, 6,5x55, 6,5x284, 9,3x62
Svar
#2
Mine erfaringer er helt klart tungere er bedre, rekylen mærker du ikke på jagt.

Hilsen Steen
Svar
#3
Hej.
Jeg vil helt klart anbefale 180 grains.

Har selv brugt dem i Namibia ( Oryx, Blue Wildebeast, Warthog + div. mindre antiloper), Estland ( Rådyr, Vildsvin, Elg )og Polen til Kronhjort.

Norma opgiver V0 = 944m/s med Max. 77 grains MRP i lette (215 grains) hylstre. Så kuglebane burde ikke være det store problem - har skudt Oryx og Elg på 170 m.

Hvis ikke du skyder med en "Lightweight" riffel er rekylen ikke noget problem - da slet ikke i en jagtsituation [Big Grin]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#4
Jeg har skudt moose, hinder og kalve med A-frame 200 gr.( 74 gr MRP)
Det dur [Big Grin][}Smile][Big Grin]

GO FAST TAKE CHANCES
Svar
#5
Jeg skyder med 180 gr Barnes TSX i min 300. weatherby mag. Efter hvad jeg synes man ser de fleste steder er 180 gr. den mest anvendte kuglevægt i den alvorlige .30 ende. Jeg har enkelte steder set anbefaling af 200 gr. men det har været til brug som beredskabsammo. for grizly i alaska. Men står valget mellem 165gr og 180 gr ville jeg ikke et øjeblik være i tvivl: 180 gr. Rekylmæssigt kan jeg dårligt forestille mig andre end prinsessen på ærten kan føle forskel.

Jeg er helt enig i, at rekyl-problematikken er overdrevet og mere psykologisk end reel - og på jagt helt irrelevant, medmindre man har udviklet unoder hjemmefra pga. skræk for at skyde. Jeg har selv haft problemer med rekyl og hver gang er det 100% psykologi. Kuren for mig er et par hundrede skud med salonriflen (hvilket både er sjovt og relativt hurtigt overstået). Det man vel (?) egentlig er bekymret for, er at blive medlem af halvmåneklubben (dvs. få kikkert-ar). Derfor kan det betale sig at vælge en kikkert med en stor afstand mellem øje og sigte - så man kan føle sig tryg fra starten. Det er sikkert forskelligt fra skytte til skytte, men sådan har jeg det. Jeg kan nu stadigt godt være lidt sart ved starten af en sæson hvis jeg ikke har fået skudt nok i vinterens løb - også selvom det så bare er min .243, som er helt harmløs.

Sagt med andre ord: Rekyl er et psykologisk fænomen som du kun bliver mere bekymret af jo mere du tænker på det og jo mindre du skyder.

Synes jeg.

Mvh.
Jens

It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
Svar
#6
Der blev spurgt til udgift mht. rekyl kuglebane -

Indskudt på 100 meter, falder den tunge kugle under en cm mere end den lette; den har til gengæld ca 200 joule mere med når den ankommer ude på de 200 meter.

Jeg har ikke skudt kronvildt - men svin. De kan absolut ikke lide en 180 grs a-frame.

Personligt træner jeg med 190 grs sierra - går på jagt med 180 grs swift a-frame. Blev rigtig gode venner med min 300WM da jeg brændte 80 stk 180 grs af i en biograf i Skjern: fokus var på lærredet = ingen rekyl [Smile] Vil du opleve rekyl - prøv en 416 weatherby magnum.
mvh
Svar
#7
Husk også en anden ting:

Det er kun hvis de to forskellige kuglevægte skydes med samme hastighed, at rekylen er til svarende større på den tunge kugle.

Rekylen er ligefrem proportional med vægten, men vokser med kvadratet på hastigheden, så en fordobling af kuglevægten giver den dobbelte rekyl, men en fordobling af hastigheden forøger rekylen 4 gange.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Husk også en anden ting:

Det er kun hvis de to forskellige kuglevægte skydes med samme hastighed, at rekylen er til svarende større på den tunge kugle.

Rekylen er ligefrem proportional med vægten, men vokser med kvadratet på hastigheden, så en fordobling af kuglevægten giver den dobbelte rekyl, men en fordobling af hastigheden forøger rekylen 4 gange.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv



Det er rigtig nok, men det er svært at fordoble hastigheden uden at du oplever tryktegn som stram hævearmsløft [Wink]

--
mvh M@X.
Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Enig [Big Grin]

Men vi taler jo heller ikke om en fordobling af kuglevægten [Wink]

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#10
De herre.... mange tak for gode kloggørende svar.... Jeg vil begynde at lade op i 180 grains.... swift A frame.... Det er jo oplagt!

MVH Kasper

223r, 6,5x55, 6,5x284, 9,3x62
Svar
#11
Citat:quote:

[ Vil du opleve rekyl - prøv en 416 weatherby magnum.


Den er nu ikke så gal i en riffel med et fornuftigt skæfte. Alternativt skal du bare skyde 8-10 skud med en 577 Tyrannosaur først, så bliver 416 Wby`en helt blid og mild[Smile]
Svar
#12
Citat:quote:

[Jeg skyder med 180 gr Barnes TSX i min 300. weatherby mag. Efter hvad jeg synes man ser de fleste steder er 180 gr. den mest anvendte kuglevægt i den alvorlige .30 ende. Jeg har enkelte steder set anbefaling af 200 gr. men det har været til brug som beredskabsammo. for grizly i alaska. Men står valget mellem 165gr og 180 gr ville jeg ikke et øjeblik være i tvivl: 180 gr.



Hvis Swift A-Frame er valget, ville jeg vælge 180 eller 200 grs. Det samme med Nosler Part.
Hvis det er Barnes TSX ville jeg nok vælge 165 grs fremfor 180 grs. Og 200 grs Barnes TSX ville være helt udelukket hos mig..
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)