Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Død i våbenskabet.
#1
Så døde min salonriffel (Anschütz 520). Jeg havde godt nok overvejet at købe en marlin 917 for et par dage siden og besluttet mig for at vente lidt, men nu har jeg da et MEGET godt argument for at købe en nu, vil jeg da selv mene [Sad]

[Image: n749105661_1756102_3777826.jpg]

[Image: n749105661_1756103_3017425.jpg]

Er der nogen der har oplevet at en salonriffel "knækker" på denne måde? Og evt. har et forslag til hvorfor det er sket? Det skal lige siges at det skete mens jeg prøveskød noget ny ammunition (remmington cyclone).

Jeg er da selvfølgelig lidt trist, men så har jeg da en grund til at købe en ny [B)]

Mvh
Jonas
Svar
#2
Det er set før og er vist årsag til at de ikke laves mere [?]

Jeg mener at huske at Jørgen Lyng i Gilleleje har en ramme liggende, så måske du kan få en fornuftig ordning med ham. Husk dog lige det med tilladelsen og policen

Jørgen Lyng 48301793

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#3
Jeg har set det på en model 525 og den knækkede samme sted. Manden købte en ny låsestol og fik den udskiftet hos en bøssemager. (dyrt!!)

--
mvh M@X.
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Det kan være en svag buffer (manglende buffer) bag bundstykket. Svag rekylfjeder...

Så bundstykket stoppes brat/hårdt, metal mod metal.

Husker ikke Anschütz'erne 520/525... hvordan de lige er lavet, men nogle våben har en gummi-buffer (støddæmper) indbygget i rammen, også .22LR, for at mindske belastningen på alle delene når der afgives skud.

Husker dog at bundstykket ikke er så stort og tungt endda. Det gør den ekstra udsat for skadelige belastninger ved kraftigere ladninger end beregnet dengang våbnet blev fabrikeret/udviklet.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
@ GD.

Jeg har skam overvejet at få den lavet igen, men jeg havde på fornemmelsen at det ville blive meget dyrt (i forhold til købs-prisen) hvilket M@X jo så har bekræftet [Sad] Jeg takker mange gange for tilbuddet, men jeg tror desværre at jeg springer over og i stedet køber mig en marlin 917. De skulle jo efter sigende være lidt sjovere [Smile]

@ M@X

Du kan tilfældigvis ikke huske hvor meget det var sådan en udskiftning kostede?

Jeg skal forbi en bøssemager med den senere i dag, så i den anledning vil jeg da lige høre hvor dyr en reperation evt. vil blive. Hvis det ikke kan betale sig så ryger riflen i skrotdyngen eller af sted til en eller anden som kan bruge den til reservedele. Indmaden kan vel stadig bruges?

Mvh
Jonas
Svar
#6
Nej, jeg kan ikke huske andet end at havde det været min egen, havde jeg skrottet den.

--
mvh M@X.
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Det var det jeg frygtede. Men nu vil jeg lige høre hvad de siger hos bøssemageren og hvis det er helt hen i vejret, så er der som sagt en reservedelsriffel, magasiner og en masse ammunition til salg [Wink]

Mvh
Jonas
Svar
#8
Du kan lige smide mig en PB hvis du skal af med 22 ammo. Jeg er på udkig efter lidt forskelligt.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#9
Hvad med produktansvaret ? Anschütz er et anerkendt mærke som har et renommé at passe på. De burde da være modtagelige for en klage der har relation til noget der minder om en konstruktionsfejl/for svag konstruktion.

Jeg ville kontakte producenten direkte, og prøve at få en aftale i stand med dem - om ikke andet, så kunne de måske sælge dig en anden riffel til 'kostpris' eller lignende ?

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#10
Så har den været en tur forbi bøssemageren og nyheden var ikke særlig god. Jeg skulle regne med at en reparation ville koste i hvert fald 1000 kr hvis de havde stumperne hjemme [Sad] Det synes jeg ikke at jeg vil ofre på den når jeg kan få en spritny for ca 2700 kr.

@ Kenneth

Ja du har muligvis ret, men jeg tror at det bliver en lang og sej kamp hvis jeg skal have noget ud af det og det synes jeg ikke at jeg orker på nuværende tidspunkt, så jeg tror at riflen ender som skrot eller muligvis som stumper.

Det kunne jo være der var en der havde lyst til at gå i gang med projektet [:o)][Big Grin]

Mvh
Jonas
Svar
#11
Prøv i det mindste at sende dem en mail med billeder vedhæftet - nogle gange går den slags nemmere end man tror...

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#12
Jeg har nu sendt en mail til Anschütz med en beskrivelse af hvad der er sket, så nu er det bare at vente på et svar fra dem og se hvad de siger. Jeg har dog ikke de store forventninger til at der sker det store desværre. Men det kan jo selvfølgelig være at du har ret Kenneth. Man kan jo altid håbe [Smile]

Mvh
Jonas
Svar
#13
Hvis jeg drev et seriøst firma, og opdagede noget der mistænkeligt lignede en produktfejl, ville det være alle pengene værd, bare at komme i besiddelse af din defekte riffel.

Men lad os nu se - den spiser jo ikke brød Smile

Hilsen
kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#14
Jeg tror desværre ikke at det er en produktfejl som begrænser sig til kun min riffel. Jeg har lige været en tur forbi østjysk våbenhandel i dag, og sidste år havde de fået 2 ind med samme brud.

Men mens jeg stod der og var lidt trist over min knækkede riffel, faldt mine øjne jo igen på en marlin 917 v. Så jeg må nok indrømme nu at jeg har tilsluttet mig gruppen af folk som ejer en .17 horny [Big Grin] Jeg kunne ganske enkelt ikke lade være. Så nu venter jeg bare på at kvinden på våbenkontoret i Horsens har fået sin middagsmad, for før gad hun ikke lave min våbentilladelse [xx(]

Men jeg glæder mig godt nok til at få den lille ny hjem i skabet. Jeg fik da også brændt en halv kasse patroner af i deres skydetunnel [:I]

Mvh
Jonas (nu også med .17 hmr[Big Grin])
Svar
#15
Citat:quote:

Jeg tror desværre ikke at det er en produktfejl som begrænser sig til kun min riffel. Jeg har lige været en tur forbi østjysk våbenhandel i dag, og sidste år havde de fået 2 ind med samme brud.


Så meget desto mere grund til at de holder dig skadesløs Smile

Men tillykke med den lille ny [Big Grin]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#16
Tja, det kan du jo have ret i. Men riflen indgik i handlen med den lille nye, så lidt "erstatning" har jeg da fået [Smile]

Og mange tak. Jeg kan næsten ikke vente til politiet får snøvlet sig færdig med den tilladelse (1-2 dage er lang tid når man er vant til 5 minutter [Big Grin])

Mvh
Jonas
Svar
#17
Så er der lidt opdatering.

Jeg har fået svar fra Anschütz per mail og som jeg tænkte, kunne de ikke rigtig gøre noget ved det, andet end at tilbyde mig en reperation.

Citat:quote:

The estimated cost for repair are arround 150 - 170 EUR, estimated time for
repair approx. 4 - 6 weeks


Den pris svarer jo næsten til hvad jeg havde givet for riflen og så kommer der jo forsendelse og diverse udgifter oveni hvis den skal sendes derned og hjem igen.

Humøret er dog rigtig højt eftersom jeg har hentet min nye marlin 917v i dag. Så nu venter jeg bare på at det bliver torsdag, så jeg kan komme hjem og ødelægge en masse øldåser [Big Grin]

Mvh
Jonas
Svar
#18
Tillykke med din Marlin [Smile]

Lad være at spilde tiden på øldåser med sådan en præcisionsmaskine, men derimod ølkapsler... [Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Tillykke med din Marlin [Smile]

Lad være at spilde tiden på øldåser med sådan en præcisionsmaskine, men derimod ølkapsler... [Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil



Mange tak [Smile]

Nu skal den jo lige skydes ind først [Wink] derefter har jeg også en ide om ølkapsler på 100m+.

En anden ting jeg går og tænker lidt på er: Kan jeg indskyde marlinen så jeg kan holde lige på ud til 150m på en krage? Afstande under 60m bliver jo nok næppe aktuelle, så jeg går og tænker på at skyde den ind på 150m, men skyder den så alt for højt på 100m?

Mvh
Jonas
Svar
#20
Bullet name Hornady V-MAX
Bullet diameter 4.37 mm
Bullet weight 1.10 g
Bullet BC 0.123
Muzzle Velocity 777 m/s
Sight-in range 100 m
Impact above POA 30 mm
Sight height above bore 42 mm
Sight click size 29.1 mm/100m
Temperature 15 deg C
Wind speed 0.00 m/s
Wind angle 90 degs
Altitude above sea level 0 m
Shooting angle 0 degs
Cant angle 0 degs
Range Velocity Energy Vert. POI Clicks Up Clicks Side
[m] [m/s] [J] [cm] [count] [count]
0 777 333 -4.2 0.0 0.0
25 719 285 -0.4 0.6 0.0
50 662 242 2.1 -1.5 0.0
75 610 205 3.3 -1.5 0.0
100 560 173 3.0 -1.0 0.0
125 511 144 0.3 -0.1 0.0
150 468 121 -4.3 1.0 0.0

Og på Dansk så indskyder du med 30mm højskud på 100 meter, så rammer du 43mm under på 150 meter

--
mvh M@X.
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)