Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
308W ammo til bæverjagt?
#1
Skal på bæverjagt i Norge sidst i april, og kunne bruge et godt råd om ammunition. Nordmændene forlanger tilsyneladende, at man bruger ekspanderende ammunition - og jeg vil gerne gør så lille skade på skindet som mulig - nogen anbefalinger til ammunition?

Jeg har både Lapua 150gr. og 180 gr. liggende, og rent instinktivt ville jeg vælge den lettere kugle, men den har også et noget højere V0, og ved nærmere eftertanke burde en hurtig let kugle "splatte" noget mere end en tungere og langsommere (det var ihvertfald hvad vi lærte i forsvaret, men vist ikke nogen lineær funktion). På svin og då virker 180 gr. kuglen ihvertfald fint, og med behersket udgangshul.

Har også overvejet Norma Rådyr, rådyr og bæver er jo i nogenlunde samme vægtklasse - nogen erfaringer eller anbefalinger?
Svar
#2
Du skal anskaffe nogle hårde trægtekspanderende projektiler. Såsom Swift A-Frame eller en anden sejg premiumkugle og du skal vælge den tungeste du kan få, for at komme ned i hastighed, hvis målet er at spare pelsen mest muligt.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Hvad med en homogen kugle - måske TSX? Den er billige end A-Frame og du er sikker på at der kun bliver 2 huller i skindet, da den ikke fragmenterer.

Jeg ville ikke bruge Normas Rådyr, da den så vidt jeg husker er en helt almindelig blødnæset kugle.

Hvis du vil ha en der minder om fuldkappet, kunne du tage en Woodleigh Weldcore 180 grains PP - modellen der er lavet til 300 winmag. Ved 308 hastighed vil den næsten ikke ekspandere. I min 30-06 selv ved hårde ladninger, er der meget lidt ekspansion.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
Måske kunne man også bruge en decideret varmintkugle, hvor der slet ikke er gennemskud. Så vil der kun være ét hul i skindet. Hornadys V-Max i lav kuglevægt og høj hastighed burde nærmest pulverisere inde i dyret.

Mener at have læst at det er sådan de skyder Coyote i USA, for at bevare skindet.

Bare en tanke - ved ikke nok om det til at jeg selv ville kaste mig over den mulighed.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
Hvis du bruger en varmintkugle risikerer du, at hele hovedet pulveriseres, Jeg har set sæler skudt på den måde. Det er ikke noget kønt syn [xx(].

Da jeg havde 30-06 brugte jeg Lapua Mega 185 grains med V0 på 750 m/s. Når jeg skød rådyr var udgangshullet ikke stort større end indgangshullet. Hvis du har erfaring med, at lapuaen går godt i din riffel, synes jeg du skal blive ved den. Det primære må være, at du rammer præcist, for hovedet på sådan en svend er ikke ret stort.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Hej

Jeg ville bruge Lapua Mega i 185 grain når du nu har denne kugle, og riflen skyder godt med den.

Så vidt jeg husker er den ladet med en udgangshastighed på 760 m/s.

110 grains V max i 308 W, det bliver nok ikke noget kønt syn.

Vh

cck
cck
Svar
#7
Har tidligere skudt bæver efter lignende opskrift, som Høgh`en har postet - med godt resultat [Smile]

Efter påske skal jeg afsted igen og valget bliver det samme..[8D]

Knæk og Bræk til dig...

Ydmygst...DIB

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#8
Jeg var ikke klar over man skød dem i hovedet?
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#9
Sorry, min fejl.

Jeg gik ud fra, det var det samme som med sæler. Dem skyder man kun i hovedet, ellers mister man dem.

..nå, jeg må prøve kun at udtale mig om noget jeg har forstand på, så det kan godt være der bliver lidt stille fra min kant fremover [Smile]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
I min bog er kraniet en del af trofæet så hovedskud må frarådes. Desværre er træfområdet ret langt fremme/oppe så hvis den sidder op og trykker hovedet ned, er der ikke langt fra et sikkert skud hvor bæveren ikke kan hoppe i vandet til et skud der rammer kraniet (ja jeg har været der selv med min eneste bæver [:I]).

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#11
Har selv skudt 3 bævere med 30-06. 150 grains Hornady SP og 180 grains Nosler Bal Tip. Begge ladet til 850 m/s. Har virket perfekt.
Svar
#12
Mange tak for svarene - vil prøve med de "tunge" Remington og Lapua kugler, de har fælles træfpunkt med min riffel, og jeg ved, at de kan sende både då og vildsvin til tælling - lige på stedet Smile
Svar
#13
Jeg skal til Sverige d. 7. maj og valget er faldet på en 156 grains Norma Oryx i min 6,5x55. Jeg skal bare lige se om jeg kan få den til at arte sig i min Sako. Jeg håber at den har tilpas kompromis mellem stopeffekt og ikke splateffekt.
Og skulle man støde på nogle lokale, bliver de så glade når man bruger deres hjemmebryg [Big Grin].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#14
Hmm. Efter at have læst lidt om Oryx og 6,5x55 her på siderne er jeg blevet en smule skeptisk overfor dens knald-og-fald effekt som jeg gerne vil have til bæverne (vandet er koldt i Värmland i maj [:0]). De skal dog have en chance men jeg tager Hornady SST med i baghånden [^].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#15
har været afsted i Värmland i Påsken med min 6,5x55. Ladet med 140gr Rem. core-lokt PSP, vo = ca 770m/s (den ladning/kugle ligger bare 1-1½ cm fra Norma Elite 9gram på 100m, i min gamle Otterup/M98'er)

voksen Bæver på 120m.. den rulle ½ omgang om på ryggen og fikseret. Indgang bag ved forben og udgang i modsatte skulder -> hul ca 3-4cm
'baby' Bæver på ca 40m i lavvande fikseret med første skud , dog nogle få haleplask -> så et skud mere (for at være sikker, var unødvendigt viste det sig) =hul også om de 3-4cm

skind af den store blev 'pelset' m hoved, 'klør' og hale -> konservator ( hun sagde skindet var helt fint og ikke noget problem mht hul).. ryg + lår til røgeren
'baby' tog jeg kun kødet fra til røgeren

så den kugle (pga lav fart formoder jeg) var ikke stor slem ved hverken kød eller skind.. og 'fikserede' dyrene på skudstedet

wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#16
Den ligger nok ca. midt mellem de to jeg tager med.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#17
Var på bäverjagt igår aftes for at teste mit seneste indköb, en Sako Fiberclass 30-06. Jeg anvendte Norma Jaktmatch 150 gr. Jeg sköd en bäver på cirka 10 meters afstand i det absolut sidste dagslys. Fin effekt med beskeden skade på pelsen.

[Image: Sverige2009152.jpg]

I övrigt kan jeg bare anbefale at tage hunden med på riffeljagt. Min labrador opdagede både råvildt og bäver inden mig flere gange. Efter skuddet fik den lov at apportere bäveren på den anden side af åen. Perfekt.

Jeg har tidligere skudt bäver med Norma Oryx i 6,5x55 uden problemer. Det vigtigste er, hvor kuglen träffer.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Var på bäverjagt igår aftes for at teste mit seneste indköb, en Sako Fiberclass 30-06. Jeg anvendte Norma Jaktmatch 150 gr. Jeg sköd en bäver på cirka 10 meters afstand i det absolut sidste dagslys. Fin effekt med beskeden skade på pelsen.

I övrigt kan jeg bare anbefale at tage hunden med på riffeljagt. Min labrador opdagede både råvildt og bäver inden mig flere gange. Efter skuddet fik den lov at apportere bäveren på den anden side af åen. Perfekt.

Jeg har tidligere skudt bäver med Norma Oryx i 6,5x55 uden problemer. Det vigtigste er, hvor kuglen träffer.


Tillykke med indvielsen af din nye skyder.
Havde du knald-og-fald effekt med Oryx ved placering i hjerte-lungeregionen?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Var på bäverjagt igår aftes for at teste mit seneste indköb, en Sako Fiberclass 30-06. Jeg anvendte Norma Jaktmatch 150 gr. Jeg sköd en bäver på cirka 10 meters afstand i det absolut sidste dagslys. Fin effekt med beskeden skade på pelsen.

I övrigt kan jeg bare anbefale at tage hunden med på riffeljagt. Min labrador opdagede både råvildt og bäver inden mig flere gange. Efter skuddet fik den lov at apportere bäveren på den anden side af åen. Perfekt.

Jeg har tidligere skudt bäver med Norma Oryx i 6,5x55 uden problemer. Det vigtigste er, hvor kuglen träffer.


Tillykke med indvielsen af din nye skyder.
Havde du knald-og-fald effekt med Oryx ved placering i hjerte-lungeregionen? Ja [Big Grin]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.Havde du knald-og-fald effekt med Oryx ved placering i hjerte-lungeregionen? Ja [Big Grin]


Perfekt, så vil jeg tage ud og prøveskyde mine testladninger [^].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)