Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
22-250...igen igen
#21
fint nok, men på hvilken afstand og med hvilken riffel?

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Jeg vil have 3 skud til at røre hinanden. Det kan jeg indtil nu opnå med TBBC og Vaminter


Svar
#22
Mauser M03 med tyk pibe og afstanden er 100 meter.
Mvh.

Yeti
Svar
#23
Gammel tråd, men jeg faldt lige over denne artikel: http://www.accurateshooter.com/cartridge-guides/22-250/
Hvor der virkelig er nogen der har gjort sig overvejelser vedr. 22 turboen ...

Jeg har ikke været over 250 meters afstand til råvildt, men den gør stadig et godt job og er mit foretrukne råvildtskaliber...

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#24
22-250 er et dæjligt kaliber[Big Grin] men ska du skyde noger der skal være spiseligt bagefter skal du nok bruge nogle af de "urimeligt dyre kugler" der hænger lidt bedre sammen. Min erfaring med de lidt bløde amrikanske traditionelt blødnæsede er at de mere minder om varmintkugler i 22-250.
Jeg købte den mest til at hygge mig med, men det er næsten altid den der kommer med, hvis der ikke er chance for noget der er større end "loven tillader"
Jeg skyder kun med 55 grs i 4 forsk kuglekonstruktioner, og de er ladet til samme træf.
Jeg er mener at hvis man vil skyde med 75 grs ol. vil det måske nok være fornuftigt at vælge en 243W.
Jeg lader også knægtens 223 med de samme projektiler. måske er den marginalt mere præcis, ellers er det bar ham der ryster mindre på hænderne [Big Grin]
Skød sidste år en ræv på 10m afst. med Hornady 55grs. spsx (V0 godt 1000 ms.) - den var død og borte.
Til råvildt har jeg mest brugt Rhino 55 grs som jeg fik billigt hos den lokale våbenpusher - da han var bange for at brænde inde med dem [Big Grin]
Med den rigtige kugle er det et dejligt præcis og næsten rekylfrit våben - selv i en meget let riffel. [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Mini

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#25
Ikke nødvendigvis.

Jeg bruger BTS i 55 grain og skyder råvildt lige bag bladet, lidt høj.

De 4-5 ribben kan jeg godt undvære [Big Grin]
Svar
#26
Jeg har to tikka 595 som skyder som en drøm, den ene har godt nok en uhyggelig tyk pibe, af mærket "Border" i stigning 1-12 den anden er med original pibe i 1-14
i øjeblikket skyder den lille med 40 gr hornady V-max , jeg har stadig tilgode at se en ræv vrikke med ørene efter braget.
Jeg er dog tvunget til at bruge Magasiner fra 308 for at kunne få den længde patron som er mest precis. Men ingen problem som sådan.

who dares wins
who dares wins
Svar
#27
Det kan godt være jeg er lidt tungnem, men hvad er BTS' s rigtige navn?
Mvh.
Morten
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by mini

22-250 er et dæjligt kaliber[Big Grin] men ska du skyde noger der skal være spiseligt bagefter skal du nok bruge nogle af de "urimeligt dyre kugler" der hænger lidt bedre sammen. Min erfaring med de lidt bløde amrikanske traditionelt blødnæsede er at de mere minder om varmintkugler i 22-250.
Jeg købte den mest til at hygge mig med, men det er næsten altid den der kommer med, hvis der ikke er chance for noget der er større end "loven tillader"
Jeg skyder kun med 55 grs i 4 forsk kuglekonstruktioner, og de er ladet til samme træf.
Jeg er mener at hvis man vil skyde med 75 grs ol. vil det måske nok være fornuftigt at vælge en 243W.
Jeg lader også knægtens 223 med de samme projektiler. måske er den marginalt mere præcis, ellers er det bar ham der ryster mindre på hænderne [Big Grin]
Skød sidste år en ræv på 10m afst. med Hornady 55grs. spsx (V0 godt 1000 ms.) - den var død og borte.
Til råvildt har jeg mest brugt Rhino 55 grs som jeg fik billigt hos den lokale våbenpusher - da han var bange for at brænde inde med dem [Big Grin]
Med den rigtige kugle er det et dejligt præcis og næsten rekylfrit våben - selv i en meget let riffel. [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Mini

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!



Jeg ruger Hornady SP 50 Grn. hvilket er en meget billig kugle (1,30 kr. pr. stk. så vidt jeg husker.) den laver et meget fint stykke arbejde med minimal kødødelæggelse. Det er højeste et par ribben der skal kaseres og så skyder den fænomenalt i min riffel. Det er muligt der er dyrere kugler der skyder bedre og med endnu mindre skader end hornadyen - men jeg tror det er meget marignalt og det er ikke relevant i jagtlig henseende. Jeg ca. 30 stykker råvildt med denne kombination og har ikke set grund til at forsøge mig med andet.
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by mcc

Det kan godt være jeg er lidt tungnem, men hvad er BTS' s rigtige navn?



BT = Nosler Ballistic Tip

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#30
er der ingen der har problemer på indgangssiden ?.

på grund af blodudtrækninger på indgangsside, vil et par af mine kammerater ikke se min 223 men kun med 25'n eller 6,5'n

har mest brugt 60 gr hornady SP, men også 65 og 74 gr ( gameking og KS )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#31
jeg skyder lige bag bladet og blodansamlingerne på ind- og udgangssiden plejer at være på højest 50 mm. Er jeg uheldig at ramme boven er det en helt anden snak[xx(]
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Poulsen

Citat:quote:

Originally posted by mini

22-250 er et dæjligt kaliber[Big Grin] men ska du skyde noger der skal være spiseligt bagefter skal du nok bruge nogle af de "urimeligt dyre kugler" der hænger lidt bedre sammen. Min erfaring med de lidt bløde amrikanske traditionelt blødnæsede er at de mere minder om varmintkugler i 22-250.
Jeg købte den mest til at hygge mig med, men det er næsten altid den der kommer med, hvis der ikke er chance for noget der er større end "loven tillader"
Jeg skyder kun med 55 grs i 4 forsk kuglekonstruktioner, og de er ladet til samme træf.
Jeg er mener at hvis man vil skyde med 75 grs ol. vil det måske nok være fornuftigt at vælge en 243W.
Jeg lader også knægtens 223 med de samme projektiler. måske er den marginalt mere præcis, ellers er det bar ham der ryster mindre på hænderne [Big Grin]
Skød sidste år en ræv på 10m afst. med Hornady 55grs. spsx (V0 godt 1000 ms.) - den var død og borte.
Til råvildt har jeg mest brugt Rhino 55 grs som jeg fik billigt hos den lokale våbenpusher - da han var bange for at brænde inde med dem [Big Grin]
Med den rigtige kugle er det et dejligt præcis og næsten rekylfrit våben - selv i en meget let riffel. [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Mini

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!



Jeg ruger Hornady SP 50 Grn. hvilket er en meget billig kugle (1,30 kr. pr. stk. så vidt jeg husker.) den laver et meget fint stykke arbejde med minimal kødødelæggelse. Det er højeste et par ribben der skal kaseres og så skyder den fænomenalt i min riffel. Det er muligt der er dyrere kugler der skyder bedre og med endnu mindre skader end hornadyen - men jeg tror det er meget marignalt og det er ikke relevant i jagtlig henseende. Jeg ca. 30 stykker råvildt med denne kombination og har ikke set grund til at forsøge mig med andet.



Lyder spændende - kan man "låne" data [?] jeg synes faktisk godt der kan være lidt blodudtræk i vævet, men der er ikke noget der er skudt i mos eller store huller - måske mest pga anslagshastigheden men ellers fint fint arbejde i råvildt, og det der er mindre dejlig kaliber [Big Grin]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#33
jow da[Smile]

Hornady SP 50 grain
norma 202 - 33,9 grain
længde 60,1 mm
primer CCI large
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by Poulsen

jow da[Smile]

Hornady SP 50 grain
norma 202 - 33,9 grain
længde 60,1 mm
primer CCI large



Tak - det er skrevet i bogen og skal måske prøves engang når jeg kommer til at kede mig[:0] [Big Grin]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)