Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
22-250...igen igen
#1
Efter en hurtig gennemlæsning af tidligere indlæg omkring 22-250 vs. 223 så er de flestes argument for at vælge .223'eren at den kan fåes med flere typer stigninger og derfor kan stabilisere længere kugler=tungere kugler. 22-250 har traditionelt set kun kunne fåes i stigningen 1-14 hvilket giver en begrænsning i kugle udvalget.

MEN.... når man får ompibet en riffel så burde det jo være muligt at vælge en anden stigning til en 22-250 og dermed også få adgang til flere kugle typer. Burde den så ikke begynde at give en fordel over .223 ?

Nogen der har gjort sig tanker om det ?

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#2
Ehh altså Lani,

det er da derfor at dem jeg har lavet i 22-250 er lavet med 10" stigning[Big Grin]
Når nu danskere absolut vil lave en 22.250 om til en 243[B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" "Guns don´t kill people, rappers do"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Er der ikke problemer med voldsom expansion i dette kaliber, hvis det nu ikke er til skadedyrs bekæmpelse ?

Hilsen
kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#4
Jeg har for nyligt hørt at det skulle være meget svært at få samme præcision med en 22-250 som med en 222, 223. hvor meget mon det har på sig?

Den virker fint på råvildt og dåvildt i hegn og rigtigt fint på krage [Big Grin] men lad nu være at skyde råvildtet på benet eller i ryggen [V]
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Lani

MEN.... når man får ompibet en riffel så burde det jo være muligt at vælge en anden stigning til en 22-250 og dermed også få adgang til flere kugle typer. Burde den så ikke begynde at give en fordel over .223 ?

Nogen der har gjort sig tanker om det ?

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....



Min gamle 224 pibe med 223 kammer og 9" stigning blev rykket af låsen og låsen er i dag en del af en 260 rem.

Piben er ved at få nyt liv som 22-250 AI og forventes at kunne skyde med minimum 75 grains måske 80 grains kugler.

Fordele kontra 223´eren er hastighed => vindafdrift/kuglebane.
De fleste af de tungeste kugler er bare matchkugler og ikke egnede til den buk de fleste vil have de tunge kugler til.
Scirocco på 75 grains og Speer er undtagelserne. Så der vindes der altså ikke meget over 223.

Ulempe kontra 223 piben holder sandsynligvis ikke nær så længe grundet den højere hastighed og krudtmængden.

Jeg er helt på linie med GT i sammenligningen mellem 22-250 tung og 243 win. Forskellen fra en 243 med 80 grains og til 22-250 med 75-80 grains er til at overse. Til gengæld er 243 noget mere efterprøvet og
der skulle ikke være så meget bøvl med at finde ladninger(noget der mildt sagt er mindre af til 22-250).

Expansion jeg har endnu ikke prøvet scirocco ved 22-250 hastigheder men der skal nok komme expansion selv med denne træge kugle.
Så med sædvanlige bløde kugler må der opstå fragmenter.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

[quote]

Expansion jeg har endnu ikke prøvet scirocco ved 22-250 hastigheder men der skal nok komme expansion selv med denne træge kugle.



Scirocco'en ekspanderer da lige så voldsomt som Oryx i de test jeg har set. Den holder dog også omtrent lige så godt sammen. Men at kalde den træg passer ikke med det jeg har set.

Jeg har i øvrigt opnået hul i hul præcision med min 22-250 med forskellige 55 grs kugler. Det gælder både for TBBC (som vist desværre er på vej ud) og Sierra Varminter. Der ud over har jeg fået rimelig præcision med GameKing, Oryx og Rhino. Med TSX ser det endnu ikke for godt ud...
Mvh.

Yeti
Svar
#7
TBBC er lige kommet med en "Tipped" version. Så de er nok ikke på vej ud, men produktudvikler bare i den retning alle er på vej lige nu - og det er altså plastspidser åbenbart.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

TBBC er lige kommet med en "Tipped" version. Så de er nok ikke på vej ud, men produktudvikler bare i den retning alle er på vej lige nu - og det er altså plastspidser åbenbart.



Det er sådanset det jeg mente - jeg kan jo ikke være sikker på at præcisionen er lige så god... men det må tiden jo vise. Under alle omstændigheder så er de nye endnu ikke på gaden, og jeg har lige redet mig en æske af de gamle, så der er til et par bukke til august.
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

[quote]

Expansion jeg har endnu ikke prøvet scirocco ved 22-250 hastigheder men der skal nok komme expansion selv med denne træge kugle.



Scirocco'en ekspanderer da lige så voldsomt som Oryx i de test jeg har set. Den holder dog også omtrent lige så godt sammen. Men at kalde den træg passer ikke med det jeg har set.



Du har ret.

Min sammenligning var i forhold til de normale kugler i dette kaliber.
Den ekspanderer fint, men nok ikke trægt som du pointerer, til gengæld holder den sammen og har fin restvægt/penetrationsevne.
De premium kugler du nævner er nok mere træge og har om muligt bedre penetrationevne. Når jeg er glad for scirocco skyldes det den for kaliberet gode BC(næsten på højde med matchkuglerne)samtidig med at den kan bruges til jagt.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
Jeg har selv kigget på Scirocco som en kandidat til den .300WM som jeg er ved at varme op til at få i skabet, men er nået frem til at den ikke 'holder' hvis der kan forekomme skud på korte afstande.
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Jeg har selv kigget på Scirocco som en kandidat til den .300WM som jeg er ved at varme op til at få i skabet, men er nået frem til at den ikke 'holder' hvis der kan forekomme skud på korte afstande.


Barnes TSX er svaret. Lille database men, jeg skød et dådyr med min 300 rum. Dyret stod lidt akavet så kuglen skulle ind forfra og jeg fik holdt lidt for højt. Den knuste 3 nakkehvirvler og lavede alligevel et 2 krone agtigt udgangshul længere henne foran køllen.

At den så var tæsket i stykker i hele den foreste del er en anden sag, der ikke tåler gentagelse.

Tilbage til tråden

Dyrene er ligeglade med om de rammes med et projektil, der havde en V/0 der var 1000 i stedet for 850. Sålænge de rammes rigtigt.

@Savage

Sædvanligvis er det lettere at opnå god præcision med patroner med mere moderat hastighed, det gælder nok også i forholdet mellem 224 patronerne. Men flere faktorer spiller ind. 222 rem har da også ry for at være mere præcis end 223 rem, om det skyldes hastigheden eller hylsterdimensioner kan jeg ikke afgøre.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#12
Derfor var TSX også med i min testgruppe til min 22-250 - også fordi jeg har rigtigt gode resultater med en 250 grs TSX i min 9,3x62. Men men jeg har indtil nu ikke kunnet opnå den præcision jeg vil have når jeg lader med denne kugle.
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Derfor var TSX også med i min testgruppe til min 22-250 - også fordi jeg har rigtigt gode resultater med en 250 grs TSX i min 9,3x62. Men men jeg har indtil nu ikke kunnet opnå den præcision jeg vil have når jeg lader med denne kugle.



Hvilken af dem har du forsøgt med ? og hvilken stigning har du i piben ?

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#14
53 grs og 14" stigning
Mvh.

Yeti
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by yeti

53 grs og 14" stigning



Jeg håber min 9" bedre kan klare den eller en af de tungere tsx´ere.

Jeg tror desværre også at kombinationen af homogen kugle, høj hastighed og lille kaliber kan give aflejringer i piben så hurtigt
at det kan være svært at lave små grupper, medmindre der renses efter fx hvert femte skud.

Nu skal min primært bruges til skiver og kragefugle, så matchkuglerne
løser nok de opgaver tilfredsstillende.
Kan den så skyde med tsx eller scirocco vil den måske komme med på bukkejagt.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Har ladet med 60 grs nosler partition med godt resultat - pibe: kender ikke stigningen men det er en standard Sauer 202. Har skudt ca. 300 skud uden at rense (blandet nosler og 53 grs. sierra mk) - den spreder ikke endnu.
mvh
Svar
#17
hej jss ,hvilken slags krudt anvender du til de nosler pat.

mvh støver
Svar
#18
Nosler partion 60 grs. - Norma 203-B eller Rhino RP 15 - Norma laddmanual siger min/max 28/30,5 grs - jeg har god erfaring med 29,5 grs i min riffel - ''men fralægger mig ethvert ansvar, etc. etc.[Smile]'' Har endnu ikke fået målt hastighed.
mvh
Svar
#19
Hvad regner i som lav egenspredning i jeres 22-250? Jeg prøveskød for nyligt en Rem700 men kunne ikke få særlig god samling på skuddene, måske pga. std. aftræk mv.
Svar
#20
Jeg vil have 3 skud til at røre hinanden. Det kan jeg indtil nu opnå med TBBC og Vaminter
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)