Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5x55 Nosler Patition ?
#1
Hej.
Jeg vil gerne prøve noget andet end lapua mega i min 6,5x55.

Jeg har købt nogle Nosler Patition 140grains kugler til min 6,5x55.
Men jeg vil jo også gerne høre fra dem, der har prøvet denne kugle.
Hvad kan jeg forvente at skyde med den. Jeg ved det er en gammel kugle som er gennemprøvet, jeg har aldrig hørt dårligt om den. Derfor skal den prøves.

Jeg har tænkt på om 44,5 eller 45 grains Normas 204 krudt ville være ok ladning. jeg kender jo ikke hastigheden så, hvis der er nogle der har hastigheden, eller kan regne den ud, ville det være dejlig. jeg vil selvfølgelig også gerne have en anden ladning, hvis i har et bedre foreslag.

mvh Maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
Jeg har tidligere udelukkende brugt partition i 6,5. Har været omkring en del andet - og har lige fyldt skabet til sæsonen med - partition 140 g., 47 g. mrp. Den har aldrig svigtet og er derfor nok lidt kedelig - men hvis det er jagtbrug op til råvildt, så dur det bare. Jeg har ofte oplevet flugtafstande på 50-100 m. med en rigtigt placeret kødskånende kugle - til gengæld er der ingen spild (måske lige bortset fra leveren).

/bundgaard
Svar
#3
Hvis man kigger i Normas ladebog er Bundgårds ladning 0,3 grs fra maxload. Norma anbefaler min/max 45/47,4 grs MRP - hastighed 778/820.

For en del år siden, før jeg begyndte at lade selv, fik jeg ''Nosler Kurt'' til at skifte projektil på et par æsker Norma Silvertorped fra det oprindelige 9 grams projektil til Nosler Partion 9,1 grams. Krudtet blev genanvendt med samme vægt.

''Gamle terrænskytter'' har ofte en patronkasse af træ med med plads til mange (har jeg også). Hele bundtet blev sat i kassen sammen med træningsammunitionen. Så skete katastrofen - pludselig røg en pæn portion af jagtpatronerne i skydebænk: de forkerte var fumlet op af kassen. De lavede kløverbilleder på skiven, nøjagtig som de spidsskarpe på 100 meter. Så hvis man kan finde den rigtige ladning er de absolut præcise.

Råvildt/dåvildt er ikke noger problem; tænk på hvor mange svenske elge der er røget i gryden, hjulpet af dette gamle svenske millitærkaliber der uden der blev brugt et så robust projektil som dette.

Jeg har selv brugt NosP i 30.06 til Kudu m.m. med godt resultat.

Men Nosler Partition er efterhånden gammel, og derfor for traditionel og upåagtet.

Jeg sidder i øjeblikket og skal beslutte om jeg vil lade til min 300WM mwed Swift A-frame eller Barnes TSX . Det kan være der er nogen der kan hjælpe mig med at tage en beslutning. Skal ikke skyde på noget det vejer over 250 kg.+ (ZA i april er bedre end Paris in may[Big Grin])

Den rigtige ladning er sjældent max-lod. Har flere ladninger/kalibre hvor jeg lader 1 - 2 grs. under laboratorie-max. - hvis man kan nøjes med ''lille afvigelse'' og ballistiktabel[Smile]
mvh
Svar
#4
Hej igen.
Bundgaard og jss, vil det sige at MRP er bedre end 204 krudt til 6,5x55.Jeg har ikke forstand på det, derfor spørger jeg. Det jeg er faldet for ved kuglen er at den svigter ikke, ødelægger ikke voldsom, det er bare super for mig, at i syntes den er kedlig er fin med mig, jeg vil helst det sikre.

jss, du spørger om hvilken kugle du skal vælge til afrika, jeg har købt swift A-Frame til næste gang jeg skal af sted, jeg skyder med 7mm Rem. Mag. den går ca. med samme hastighed som din 300 Win.Mag.

Mvh Maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#5
As far as I know opnår du større hastighed med mrp - og da det jo er en kedelig kugle, vi taler om, gør det næppe nogen skade at vælge en kedelig krudttype (kedelig = velafptøvet og veldokumenteret). Og jeg mener stadig, du roligt kan hælde 47 gr. i dine 6,5x55.

/bundgaard
Svar
#6
MRP giver knap 20m/sek mere end 204.

Min omtale af Nosleren var ironisk og ikke negativ! Har med en 180 grs skudt Kudu - one shot - one kill !

47 grs MRP er 0,4 grs under hvad Norma opgiver som max-load for 140 grs Nosler P.. Jeg vil foreslå at lave 3 ladninger med ½ grs spring - se hvad der går bedst, hvilke signaler dine hætter og hylstre sender.

Jeg har brugt Swift A-frame de sidste par år, men vil prøve at lade med Barnes da jeg håber at finde en kugle der lidt mere præcis end Swifft'en. Tester på mandag [Smile]
mvh
Svar
#7
Husk at dataene fra normas ladebog er med brug af magnumfaenghaetter. Saa hvis du anvender alm. faenghaetter saa er du absolut paa den sikre side!

Jesper Hansen
Jesper Hansen
Svar
#8
Hej.
Jeg har nu ladet her i Påsken 140 grains Nosler Patition
Det virker bare helt perfekt med de 47grains MRP.

Så det er ingen grund til ikke at bruge denne ladning.
Jeg lader også mine Lapua Mega med 47 grains MRP, de skyder fuldstændig ens, med samme kugle bane.

Mvh Maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#9
Citat:quote:

Jeg har nu ladet her i Påsken 140 grains Nosler Patition
Det virker bare helt perfekt med de 47grains MRP.

Så det er ingen grund til ikke at bruge denne ladning.
Jeg lader også mine Lapua Mega med 47 grains MRP, de skyder fuldstændig ens, med samme kugle bane.



Tillykke med resultatet-og iøvrigt med valget af den "kedelige" kugle[Wink] Jeg bruger selv Nosler Partition 140 grs i min 6,5-284'er og til banen,Lapua Scenar 139 grs-og denne kombination skyder også nøjagtigt ens-og hvis jeg ellers kan holde kanonen stille,-hul i hul.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#10
@maubla - jeg er slet ikke overrasket over dit resultat - som jeg skrev tidligere har jeg stor respekt for nosleren - har flere hylste liggende jeg ikke genlader hvor der bla.a. står Kudu - ræv - buk - gris - impala m.m. skrevet med med speedmarker. Super kugle ! gode oplevelser - hvor ''varen blev leveret'' (30.06)

Når jeg lader til min 300WM er jeg hidtil blevet lokket af mine omgivelser til at bruge swift-aframe. Meen på fredag tager jeg sydpå for at møde en Nyala og en Warthog på størrelse med en folkevogn - har jeg Barnes TSX i værktøjskassen. Hvorfor ? det er nu det der moderne - restvægt m.m. ? Næeeh - men kom til at lade en portion patroner med denne kugle - knækker dueæg på 100 meter. (det gør de andre også - men der sker meget mellem ørerne hvis man tror på værktøjet)
mvh
Svar
#11
Jeg har skudt med lidt Federal 6,5 fabriksammunition der var ladet med partion kuglen.

Jeg har kun skudt råvildt med den, og det er vel ikke overraskende at der var gennemskud hver gang og at kødødelæggelsen var minimal.

Men på råvildt gør den ikke noget man ikke kan opnå med en Sierra Gameking, der kun koster en brøkdel.
Svar
#12
Skyder i virkelig så meget råvildt at det har relevans, sammenholdt med de øvrige jagtomkostninger[Big Grin][Wink][?]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" "Guns don´t kill people, rappers do"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Hej
Jeg ved med mig selv, hvis jeg ikke er tryg ved kuglen får jeg heller ikke skudt med den. Nu ved jeg at de Nosler Patition jeg har ladet skyder min riffel super godt med,så kigger jeg ikke så meget på prisen at det vil ødelægge noget for mig, jeg har noget trænings amo som går ens med Lapua Mega og så den nye Nosler Patition, så det bruger jeg når jeg træner.
JSS. jeg håber du vil få en super tur syd på. Jeg ville ønske det var mig der skulle af sted.
Vi vil jo gerne se de kæmper du får skudt, når du kommer hjem, for så store har jeg aldrig set DEM[Big Grin][Big Grin][Smile]

Mvh Maubla - ser
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)