Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Springer Spaniel eller formel 1
#1
Hej drenge,

Har bestilt en formel 1 labber. Levering sidst på sommeren men er nu kommet i tvivl. Skal jeg mon vælge en springer spaniel?

Hunden vil få en del vandapporteringsarbejde, og derfor blev labberen første valg. Men derudover forestiller jeg mig også, at jeg engang imellem kan gå en tur med hunden og få et par fasaner og snepper for i kradtet.

Hunden skal overvejende være indehund omend den - hvis den er heldig - får en hundegård i haven[Smile]

Hvad siger I - Springer eller labber? pros et cons?

På forhånd tak,

Martin
Svar
#2
Min første hund til jagt var en fantastisk labbe, som jeg havde mange gode stunder med. Den havde et forholdsvis kort søg, og så var det blot op til ejeren at være hurtig nok [:I] Han var eminent til fugle og fandt oftest hurtigst fuglene når jeg var på jagt med andre jægere med hunde. Jeg fik så den besynderlige ide at jeg manglede en hund med stand, og købte så en ruhår. Han kan nu også finde fugle og er generelt rigtig skrap til det. Til gengæld hader han vand da han er noget kortpelset og nemt fryser, og apport af snepper..Tjahh [Sad!] Han har også været utroligt længe om overhovedet at ville apportere noget som helst, og egentligt havde jeg nærmest opgivet det til en dag sidste år hvor tingene bare klappede. Men med den type jagt jeg idag driver, er der kun en hund der klarer det hele til UG, og det er og bliver en labbe. Jeg købte en skøn og sød brun damelabbe af et andet forummedlem, og jeg garanterer at hun bliver fantastisk. Labberne er fantastisk nemme at lære ting, og har super evner når det drejer sig om vand og kulde. Hun apporterer fuldstændigt pr instinkt så jeg glæder mig virkeligt til at skyde det første stykke vildt til hende.

Kan du selv gætte hvad jeg vil anbefale? [Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#3
Jeg ville ikke være i tvivl - du har truffet det rigtige valg.

En veldresseret lab der søger under bøssen - eller der omkring - kan sagtens dække behovet for "et par fasaner og snepper" og "vandapporteringsarbejde" plejer de jo ikke at have så meget imod[Wink]. Skal den samtidig være familiehund, tipper vægten efter min mening endnu mere i retning af en lab.

/bundgaard

PS: Har lige fået én af slagsen i dag, så jeg er nok ikke helt objektiv [Wink]
Svar
#4
Har haft begge slags (ruhår og lab.) - enda flere af hver (ikke på samme tid), har anden race p.t.
Mener klart at af de to er ruhåren den bedste familiehund.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
Helt klart en labber!!

  • elsker vand
  • opportere nærmest af sig selv
  • ideel indehund
  • super familiehund
  • god næse for fasaner/snepper osv.
  • nem sammen med andre hunde

Og ja - jeg har selv en labber og kunne ikke tænke mig andet, så længe jeg går på jagt....[:I][Smile]

Ps. En springer er også en dejlig hund!

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Tikka M695, 338 "Pind-is"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#6
Hej Martin

Hvis du vil have et effektivt førskudsarbejde med fart på, og samtidig en velvillig vand-/landapportør, vil jeg anbefale en (FT) Springer Spaniel. Det er også skønne familiehunde.

Det kræver dog en lidt større arbejdsindsats fra dig, ikke fordi S. Spaniels er svære at træne, tværtimod. Men de har så meget energi, som skal frigøres, for at de stortrives. Der skal mindre til at stimulere en formel-1 labrador.
Begge racer er skønne hunde, jeg har haft begge dele.

Vores 4-benede familiemedlemmer tæller idag; 1 Kleiner Münsterländer, 2 FT Springer Spaniels.

Da en ny hund forhåbentlig skal være en del af familien i mange år, kan man næsten ikke gøre nok ud forberedelserne.
Jeg synes du skal prøve at tage ud at besøge specialklubbernes træningstilbud, der er helt sikkert gang i en masse i øjeblikket. Tal med nogen der haft de 2 racer i længere tid, og ikke mindst, se hvad hundene kan.

Mvh
Karsten
Svar
#7
Tak for de mange svar indtil videre!

Det ser ud som om der er en overvægt af labradortilhængere.

Personligt hælder jeg nu mere og mere til Springer Spanielen. Nu tror jeg at jeg tager ud og ser hvad de kan i real life og så træffer jeg beslutningen ud fra det.

Er der nogen der kan anbefale en pålidelig kennel - evt. en som forventer at få hvalpe i sensommeren 2009? Jeg har søgt lidt på http://www.jagthund.dk men det er jo altid godt med personlige referencer.

Pft.

Martin
Svar
#8
Hej Martin

Hvis du nu tilfældigvis skulle komme fra det midtjyske, kan du komme med ud og se vores træning i den lokale FT-klub (Mellem Ans og Bjerringbro).

Her kommer flere pålidelige og dygtige opdrættere, så det er muligt se nogle forskellige forældrehunde.

Mvh
Karsten
Svar
#9
Hejsa

Hvis du alligevel går i spaniel tanker kan du jo også overveje en FT Cocker...
Jeg synes at min 7 mdrs hvalp går over al forventning både trænings- og familiemæssigt, selvom det er min første jagthund
Jeg købte den hos Niels Faddersbøl http://www.gogetitjagtspaniels.dk og jeg mener at vide at han har hvalpe på vej igen...

Jimmy
Svar
#10
Cocker spaniellen har jeg ikke overvejet. Jeg er ikke i tvivl om dens jagtlige egenskaber og absolut heller ikke dens familære egenskaber.

Når valget specifikt står mellem labberen og springeren så er det fordi det er dikteret fra den øvrige familie. Det er kompromisets kunst.

I mellemtiden har jeg fundet ud af at der er springerdag den 26. april - det tager jeg over til - det må da kunne give et overblik over hundenes jagtlige egenskaber.

Martin
Svar
#11
En lab har den store fordel at den ikke behover meget træning for at blive en rimelig jagthund, den er vel også den fødte vandhund, men den bedste jagthund? det har vel noget med smag og behag at gøre. Jeg fik min forste lab for 40 aar siden, havde to labs før jeg skiftede til Ruhår. Jeg har fået lidt modstand mod labs efter at have set Amerikanske jægere bruge labs, jeg ved ikke om danske jægere har den samme opfattelse om labs, at de ikke har brug for træning og motion.

Bo
Svar
#12
God idé at tage til Spanieldag, der vil du helt sikkert kunne danne dig et indtryk af racen, og dens egenskaber.
Jeg kommer muligvis også.

http://www.ftspaniels.dk/index.php?id=10

Mvh
Karsten
Svar
#13
Pyha, så er den bestilt. Valget er faldet på en FT Springer Spaniel, der kan leveres i august. Så håber vi på det bedste og frygter det værste.

Har læst en del om emnet efterhånden. De fleste anbefaler tilsyneladende at man vente til hundens anden¨år inden den introduceres til jagtens herligheder.

Når den nu kommer i august 2009 - kan man så med nogenlunde ansvarlighed introducere den til jagt l september 2010 - hvad mener i? Evt. starte blødt ud med en times andejagt eller noget?

Tak for svarrene.

Martin
Svar
#14
Jeg har før hørt at man skal vente til hunden er både 1-2 og 3 år inden den skal med på jagt, og jeg har stadigt ikke forstået hvorfor, til alt andet skal man starte så tidligt som muligt.

Jeg tror at det som går galt er at man ikke har fået lydigheden iorden også stikker hunden af og tror så det er sådanne man skal gøre, og det gør den så resten af livet for den synes jo det er sjovt.

Hvis du har styr på din hund er det bare med at komme afsted, men husk at hvis du ikke har det så lære den det ikke.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#15
Lige nu har jeg en F1 labber, det der med det korte søg under bøssen, det er da noget opreklameret fis. Den søger indenfor et godt langt riffelskud[Big Grin]

Ellers har jeg altid haft Ruhår og de er altid kommet med på jagt lige fra start af. Den yngste var 5 mdr. da den var med første gang. Den vidste ikke en hylende fis af hvad det drejede sig om, de 3 første mdr. men efter nytår kom der gang i sagerne. Jeg har altid hyldet princippet at hunden skal først have noget jagtglæde, så kan jeg siden pille unoderne af den. Ham på 5 mdr. er den mest fantastiske jagthund jeg nogensinde har haft, og den mest lette ruhår at føre jeg har ejet. Fattede lynhurtigt hvad det var jeg ville have ham til og havde en fantastisk næse.

Labberen jeg har er ligesådan, men skal have det med fløjlshandsker, ligesom næsten alle andre labs.

Schönauer

Bag enhver succesfuld jæger,
står en arrig kælling


[Image: p----blaser.jpg] [Image: hunter.gif] [Image: Fuchs.gif]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by mpn

Pyha, så er den bestilt. Valget er faldet på en FT Springer Spaniel, der kan leveres i august. Så håber vi på det bedste og frygter det værste.

Har læst en del om emnet efterhånden. De fleste anbefaler tilsyneladende at man vente til hundens anden¨år inden den introduceres til jagtens herligheder.

Når den nu kommer i august 2009 - kan man så med nogenlunde ansvarlighed introducere den til jagt l september 2010 - hvad mener i? Evt. starte blødt ud med en times andejagt eller noget?

Tak for svarrene.

Martin


Start du roligt i September med at gå på jagt med den, men du skal forberede dig på, at de første ture er for hundens skyld og ikke din. Koncentrer dig om hunden og lad de andre skyde de ænder - det betaler sig i længden.
Grundtræningen skal selvfølgelig være iorden, og han skal være skudtrænet - start i det små med en hundeproppistol som en anden fyrer af på god afstand, alt imens du tæner lydighed med ham med masser af godbider - det virker. Så forbinder han skuddet med noget godt, og hans opmærksomhed skal nok ændre sig fra godbidden til ænderne så snart han opdager, at der er noget som skal apporteres...[Wink]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Tikka M695, 338 "Pind-is"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#17
Hej Martin

Tillykke med dit fornuftige valg [^].
Tag endelig med til spanieldagen stadigvæk, der vil du kunne finde masser af inspiration til træningen.

Med hensyn til hvornår man skal begynde at tage hunden med på jagt, er det ikke alderen der er afgørende. Det handler mere om at grunddressuren sidder helt fast, samt at hunden er moden nok til alle de indtryk/situationer der kan forekomme på en jagt.

@ Schönauer.
Selvfølgelig er jagtglæden vigtig, men den har de fleste hunde også uden at man behøver at stimulere dem særlig meget.
Jeg mener helt klart at det er nemmest at undgå "unoder" fra starten af, fremfor at skulle fjerne dem senere, når de er blevet til faste vaner.

Nu er der jo mange jagtformer man kan starte med. Hvis man tænker på de mange første jagter med hunden, som træning, hvor hunden har første prioritet, kan man undgå mange problemer på lang sigt. Der vil jeg f.eks. anbefale:

Andstandsjagt, hvor hunden særligt kan lære ro på post (noget mange har svært ved). Relativt få skud og lette apporteringer, med markeringer.

1-2 mandsjagt, hvor du alene eller sammen med en kammerat (og måske hans hund), lader hunden finde og rejse vildt, mens du har fuld kontrol over den.

Det kan ikke anbefales at starte med store jagter med mange hunde, meget vildt, mange skud og lukket terræn, hvor du ikke se hunden hele tiden.

Du kan læse mere om emnet her: http://www.gogetitjagtspaniels.dk/artikl...raning.htm

Mvh
Karsten
Svar
#18
Hej Martin

Tllykke med det fornuftige valg. Har selv 2 af slagsen ,Var selv til Spanieldagen i 2008
og det kan varmt anbefales .

Med hensyn til hvornår hunden kan tages med på jagt er der delte meninger omkring dette, på Spaniel dagen sidste år var der en engelsk træner ved navn Robin Laud han har gennem de sidste
13-14 år haft hunde med ved det engelske mesterskab med top placeringer de sidste 9 år .9 gange er det blevet FTCH.for ham og han fraråede på det kraftigste at bruge hunde under 2 år til jagt.

Fik selv næsten hovedet bidt af da han hørte at mine var blevet brugt allerede som 10-12 mdr.gamle

Hans udsagn var at jo længere man ventede des mere fornøjelse havde man i den sidste ende

Hvorfor drive med stående hunde når det kan gøres med Spaniels.
Nu også med 45/70.
[Image: 123132-1.jpg]

Hilsen  Jan.
Nu med Ruhår
Nu også med 45/70.

Nu også med Bowtech Genaral 70#


Hilsen  Jan.
Svar
#19
uanset hvornår du starter - så start ikke med andejagt - med mindre det er på meget lavt vand eller du er en utrolig god svømmer = du skal kunne få fat i / støtte hunden hele tiden.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#20
Vente 2 til 3 år???????. Tag du roligt din nye hunde hvalp med ud på jagt arealerne. Lad være med at tage din nye hunde hvalp med på jagt hvor der er andre hunde med, når du tager din hunde hvalp med på jagt lad jagtgeværet blive hjemme, lad den blive vant til skud selv med cal. 22 start langt væk fra hunden. Og så Træning Træning Træning og atter Træning og TVANGS APORTERING.
Bo
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)