Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Full die vs Neck die (opdate)
#1
Hva er fordelen ved et Neck die....[?]
Kan man ikke bare skrue det alm Full die op, så at kun halsen presses..[?]
Måske et mærkeligt spørgsmål, men jeg er jo ny i genlade verden.[Wink]

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#2
jo

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#3
Nej, så necker du ikke hele halsen!

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#4
Problemet som omtales i ladeboken med standard necksizere er at de viser sig at ødelægge hylstrets konsentrisitet. Dien giver ikke hylstervæggen støtte under presningen , og dermed kan necksizeningen gøre hylstret skævt. En fullsizer skruet så så langt tilbage at den ikke rører skulderne vil give støtte til hylservæggene, og dermed centrere presningen af halsen. Skulderen forbliver lige og hylsteret holder sig lige i kammeret.
Jeg bruger dog selv en necksizer[:I] fordi det er hurtigt når man har mange hylstre der skal genlades og fordi de ikke strækker hylstrene så meget=lang levetid, men det kan godt lade sig gøre at bruge fullsizeren som necksizer.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#5
Tonny, jeg tror du misser noget. Med den metode du beskriver, har du overhovedet ingen kontrol med skuldrene, og vil formodentligt kunne rissikere jævnligt at opleve at du ikke kan kamre en patron.

I min verden er der kun en metode, og det er fullsizing. Jeg vil være sikker på at det virker, men det skyldes jo nok at jeg kun skyder et par hundrede skud om året, og at det udelukkende er jagtammunition jeg bruger.

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#6
Jeg bruger kun metoden til hylstre som er afskudt i den riffel jeg skal bruge dem i igen. Jeg trimmer dem derefter til ens længde tæt på minimum. Har haft rigtig mange igennem efterhånden og uden problemer med at lukke låsen. Har 6.5 hylstre som kører på 5 necksizning uden fullsizing imellem. Præcisionen er ligeledes meget god.
Når man har 500 hylstre der skal igennem er det meget tidsbesparende.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#7
@ Tonny
Hvis tidsbesparelse er vigtigt for dig, saa kob en Redding Type S full size die. Den strakker ikke hylstrene, men virker med en bosning. Ellers kunne du jo ogsaa lige kore en borste med case lube ned i halsen paa hylsteret, saa hanger expander Ball'en heller ikke i naar du trakker den ud. Genladning af egne patroner kan der ikke skyndes paa, og 500 patroner er da til at overse.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#8
Citat:quote:

og 500 patroner er da til at overse.


[Big Grin]

Hørt!

Det er jo kun til en god weekend[Wink]

Og ja, Redding, Redding og masser af Redding[^] det er bare så meget bedre dies, dem du nævner med bøsningen Hogmeister.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" "Guns don´t kill people, rappers do"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Citat:quote:

Ellers kunne du jo ogsaa lige kore en borste med case lube ned i halsen paa hylsteret, saa hanger expander Ball'en heller ikke i naar du trakker den ud.

Det gør jeg nu også, men jeg skal da lige have set på sådan en redding dims[:p], det lyder interessant.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#10
Sorg for at nogen hjalper dig med storrelsen af bosningen, det er meget vigtigt. jeg mener de kommer i 1/1000th" variationer saaleded du kan size lige pracis saa stramt som du vil
hogmeister
Hogmeister
Svar
#11
https://www.midwaydanmark.com/apps/ebrowse.exe/browse

De er selvfølgelig i restordre, men jeg så ikke nogen valgmuligheder mht. størrelsen på bøsningen, kan man selv udmåle den man skal bruge eller kræver det specialgrej?

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#12
@ Tonny

Nej, det er saamand ikke saa svart. Bosningerne faas som sagt i .001" increments, og ogsaa i Titanium Nitride.
Fremgangs maaden paa at finde frem til den rette storrelse bosning er at du maaler halsdiameteren paa en opladet patron (i engelske maal)med en skydelarer eller mikrometerskrue og fratrakkker .002"-.003"
og det tillader ca .001" "spring back" i messinget.

Hogmeister
Hogmeister
Svar
#13
Tak for det gode råd.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#14
Men den udvalgte bøsning passer,groft sagt, kun til netop denne kugle-hylster kombination.

Ændrer du en af komponenterne, vil det resultere i anderledes "neck-tension".

Derfor er det fornuftigt at måle dig til den bøsning du skal bruge, afhængigt af hvilken kugle og hylster du vil bruge, og så oven i dem købe en bøsning der er nr. større og en der er mindre end den.

På den måde burde du være dækket rimeligt ind.

Det virker i hvert fald for mig.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#15
@ Buba

Ja, du har ret. Jeg bruger ogsaa 2 forskellige bosninger til min .243
En et nummer mindre til 55 grain kugler for de sidder ikke saa dybt, er Nosler, og falde ud hvis jeg ikke bruger den 'lille' bosning. Til mine 75 grain Hornady gaar jeg et nummer op.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#16
Tak for de mange gode svar. Jeg nøjes med full die, indtil at jeg har fået noget føling, med det genlade sjov[Smile]

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#17
@ rkn
Bliv nu ikke forvirret, men en Redding type S die ER en full length die, der er blot ikke nogen expander ball i den, men en bosning og den strakker ikke hylstert
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#18
Gammelt topic.[Big Grin] Men nu behøver jeg hjælp[B)]
Nu har jeg altså købt et neck size die til min 8 MM Remington Magnum.( Har selvfølgelig full size die ) Da de satans hylster er meget svære at skaffe, skal de holde længst muligt.
Hvordan bruger/indstiller jeg den neck die...[?]
Skal jeg bare skrue dien ned, indtil den rører hylster holderen, også en halv omgang op, som jeg gør med full size die....[?]
Hjælp.........[:0]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#19
Hvis alt andet svigter: Læs brugsanvisningen[:I]

vh Lars

Citat:quote:

Originally posted by rkn

Gammelt topic.[Big Grin] Men nu behøver jeg hjælp[B)]
Nu har jeg altså købt et neck size die til min 8 MM Remington Magnum.( Har selvfølgelig full size die ) Da de satans hylster er meget svære at skaffe, skal de holde længst muligt.
Hvordan bruger/indstiller jeg den neck die...[?]
Skal jeg bare skrue dien ned, indtil den rører hylster holderen, også en halv omgang op, som jeg gør med full size die....[?]
Hjælp.........[:0]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"



"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#20
Med Redding "bushing" necksizer indstiller jeg ved at starte lidt højt og så skrue die'en ned indtil lige præcis hele halsen er sizet.

I min 22-250AI size jeg faktisk ikke helt ned.. der er omkring 1 mm af halsen der ikke bliver sizet. Hylsterhalsen strækker sig så lidt at jeg ville kunne genlade mange af hylstrene uden at necksize....

Problemet med "ren" necksizing er at hylsterhalsene skal være meget ens i tykkelse, ellers får man varierende "neck-tension"

Jeg har dog lavet nogle prøveskydninger med hylstre hvor det ene hold varierede meget i "neck-tension" og det andet hold var helt ens (drejede hylsterhalse) og jeg kunne ikke se forskel på de grupper.
(Jeg skød 5 x 3 skud med hvert sæt, største gruppe var med drejet hals og var 16 mm mindste gruppe var og så med drejede halse, og målte 9 mm)
Min konklusion var at jeg ikke gad halsdreje resten af den pakke hylstre.

Mine 22-250 hylstre har endnu ikke været fuld-sizet...
Jeg har 6,5x55 hylstre der har været Neck-sizet 8 gange uden problemer....
Det skal jo lige tilføjes at begge rifler har match-kamre, og specielt 22-250AI (Hatting Special[Big Grin]) kammeret er meget "tæt"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)