Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tilskydning af riffelpibe.
#1
Da jeg forhåbentlig snart modtager min nye S&L, ar jeg undersøgt lidt om tilskydning. Valget er faldet på Border Barrels´ metode i en version jeg kan få til at fungere, rent praktisk. Det er noget med at affyre ét skud, rense med borefoam i et døgn og gentage 5 gange o.s.v. De skriver at de har bedre erfaringer med at benytte molycoatede kugler. Tror I også at det vil gøre sig gældende når jeg ikke regner med at skyde med molycoatede kugler fremover? Grunden til at jeg overhovedet skyder til er at jeg håber at skulle rense mindre i fremtiden.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Hvis du spørger mølleren som nok må siges at have en hvis ekspertise i piber mm. så siger han at det ikke er nødvendigt med tilskydning af S&L piber [:0]

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#3
Jeg kender godt Møllerens holdning men der er mange andre der har andre holdninger. Det jeg indtil videre er kommet til, er at det ret sikkert ikke skader. Skulle det så have en gavnlig effekt, synes jeg at det er en lille pris at betale for at holde præsisionen længere mellem rensninger, resten af pibens levetid (som desværre nok bliver lang).

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Da jeg forhåbentlig snart modtager min nye S&L, ar jeg undersøgt lidt om tilskydning. Valget er faldet på Border Barrels´ metode i en version jeg kan få til at fungere, rent praktisk. Det er noget med at affyre ét skud, rense med borefoam i et døgn og gentage 5 gange o.s.v. De skriver at de har bedre erfaringer med at benytte molycoatede kugler. Tror I også at det vil gøre sig gældende når jeg ikke regner med at skyde med molycoatede kugler fremover? Grunden til at jeg overhovedet skyder til er at jeg håber at skulle rense mindre i fremtiden.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Går metoden ud på at du lader Borefoam sidde i et helt døgn???
Prøv lige at se hvad det indeholder inden du kaster dig ud i det.
Nu ved jeg ikke hvad Borefoam indeholder, og har aldrig prøvet det. Men jeg forestiller mig ud fra dens effekt at den må indeholde noget der tilsvarer Solvent - bare i en mildere koncentration. Og det ville jeg under ingen omstændigheder anbefale at lade sidde i et helt døgn....

Det kan være at jeg tager helt fejl, men for din kommende gode pibes skyld, så undersøg det lige.

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Tikka M695, 338 "Pind-is"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#5
Borefoam kan du roligt lade sidde i 14 dage. Jeg vil tro at brun sæbe renser bedre.
Jeg havde en lille Vixen der var totalt lukket af tombak og efter en måned med borefoam hver dag blev den endelig ren.

--
mvh M@X.
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Borefoam kan du roligt lade sidde i 14 dage. Jeg vil tro at brun sæbe renser bedre.
Jeg havde en lille Vixen der var totalt lukket af tombak og efter en måned med borefoam hver dag blev den endelig ren.

--
mvh M@X.
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]



Ok fair nok - der tog jeg så fejl - bare det ikke kommer konen for øre........[}Smile][Wink]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Tikka M695, 338 "Pind-is"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by M@X

[green] Jeg vil tro at brun sæbe renser bedre.
green]


Der er Solvent i Borefoam, det er der ikke i Brun Sæbe[Wink]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by M@X

Jeg vil tro at brun sæbe renser bedre.
green]


Der er Solvent i Borefoam, det er der ikke i Brun Sæbe[Wink]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



[green]Har du set testen af solventer i "Vapen" Der er stort set kun KG12 der virker. Resten kunne ikke rense en pibe fuldstændigt efter et par døgn........altså næsten ingen virkning.

Brun sæbe har jeg med held brugt til at rense kraftigt tilsodede dieseltopstykker. 2 døgn i en tønde og en cirkulationspumpe og topstykkerne er så rene som da de var nye. Alt gammelt sod og olierester er fjernet.

Det var min erfaring at borefoam skal have tid til at virke i en hel måned inden den holder op med at blive grøn. Nu bruger jeg i stedet mekanisk afrensning i form af Gold Medaillion eller alm. Brasso.


--
mvh M@X.
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Hej Gutter

Det er helt klart, at div. solventer/rensemidler, ikke er effektive, når det gælder, at rense piben helt - der vil knofedt og polermidler være det rigtige.

Men "vidundermidlerne" bruges til, at holde tombak og krudtaflejringer nede. Det er egentlig ikke nogen god ide, at rense piben helt i bund - med mindre den slet ikke kan samle mere.

En ren pibe skyder helt klart bedst, men det er nu bedre, at skyde den op, end at polere livet af den.

Den skal holdes ren, ikke gøres ren.

Med andre ord lad nu ikke rensningen blive til hysteri, hvis aflejringerne bliver holdt nede, så søg årsagen til manglende præcision andesteds - når alt andet fejler så frem med polerpasta´en

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#10
@ ujensen

S & L piberne er poleret fra fabrikken, og tilskydning er derfor ikke nødvendig, det vil kun have en psykologisk effekt.

Det er dog (efter min mening) en god ide, at skyde lidt nænsomt i starten. Dvs. skyd kun nogle få skud og lad den køle ned - ikke at der findes noget videnskabeligt bevis - men jeg vil ikke anbefale, at starte i skydebio eller på hjortebanen.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#11
Takker for råd. Nu må vi se hvordan det ender når den engang lander.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)