Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
trænings ammunition 308 win
#1
Hej
Har lige købt en sako 85 308win og vil gerne høre hvad ammunition i træner med, hvor i handler og til hvilken pris. ??? evt. erfaringer med noget der ikke virker.
På forhånd tak..
Svar
#2
Hej....
Når du nu har valgt en SAKO (bravo[Wink] ) så kan du sikkert bruge AMA eller lignende millitærammo i den. Så til almindelig træning og hjortebane er der en god chance for at du kan finde billig træningsammo fra "cirkus-milli" Min egen SAKO skyder fint med dem.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Træner selv ivrigt med en 308 Win, så prisen har en betydning. Min foretrukne træningsammunition er derfor Sellier & Bellot, der kan fås til lidt over 4 kr. pr. stk, hvis du køber 100 stk (GameFair og Hubertushuset her på Sjælland). De har haft ry for være hårde ved piben, idet der skulle være stål i kappen, men jeg har prøvet efter med en magnet, og jeg finder ingen spor af magnetisk materiale. Jeg har hørt, at der tidligere faktisk var stål i kapperne, men at producenten nu har taget det ud.

Norma HPBT match ammo (til o. det dobbelte) sidder lidt bedre samlet, men på 100m kan jeg med anlæg sagtens holde S&B samlet inden for et par cm. Og når jeg træner i stående og knælende (det er her træningen kommer til sin ret), så betyder "fejl 40" så meget for træfningen, at det efter min mening er spild af penge at bruge Norma eller lignende.

Jeg har også brugt Lapua og Remington spidskarp (henhv. 8 og 6 kr. pr. stk), men synes ikke de er bedre. Lapuaen har en lidt fladere bane, men spreder til gengæld lidt mere. AMA (2-3 kr. pr. stk) sætter hylsteret sig fast i kammeret - så de er no go.

Den ammo, der skyder godt i den ene riffel, kan dog være håbløs i den næste, så mit bedste råd er at prøve sig frem.
Svar
#4
Citat:quote:

AMA (2-3 kr. pr. stk) sætter hylsteret sig fast i kammeret - så de er no go.


Meget ofte er dette ikke noget problem i netop SAKO.....

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#5
netop nu er der billig 308w ammo hos Korsholm, norma til ca 4-4,50 kr stykket.
Men man skal nok være hurtig !

Hilsen Steen
Svar
#6
Citat:quote:

at det efter min mening er spild af penge at bruge Norma eller lignende.


Vil du sige, at riffelens præcision er mindre vigtig når man skyder fra en mindre stabil stilling?

Er det ikke sådan, at når man træner er det ens eget præcision man tester og vil forbedre, og det kan man ikke hvis våbnet smider kuglerne rundt tilfældigt.

Jeg vil sige, at det er vigtigt at kuglerne ender der hvor man sigter, uanset hvor stabilt stilling man skyder fra.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#7
Buba hvis du forsøger at reducere egenspredning på en skydestilling hvor du har en egenspredning på fx. 12 cm, så er det relativt ligegyldigt om din ammunitions egenspredning er 25 eller 35 mm på 100 meter, potentielle forbedringer i skydeteknik har her mere at sige ned kvaliteten af ammunitionen.

Hvis du er på hjortebanen og gerne vil se om du rammer spejlet, øret eller det rigtige området så er en egenspredning på 25 eller 35 mm på 100meter igen relativt ligegyldigt.

Men det er selvfølgeligt bare min mening. Jeg vil hellere bruge de sparede penge på at skyde mere, eller på god ammunition i de situationer hvor jeg mener det gør en forskel.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#8
Ja, sådan er vi forskellige....heldigvis.

Men rent matematisk vil jeg give dig ret,det er mindre betydningsfuldt om egenspredning er 25 eller 30mmm.

Tilføjet:

Men 5-10mm er en lille forskel,og har næppe stor praktisk betydning uanset hvad.

Det jeg tænkte på er evt ammunition, der spæder betydeligt mere end 5-10mm ekstra, og som udgangspunkt spreder mere end 25mm.

Grunden til at jag lagde mærke til det er, at man tit hører rundt omkring, at "det er lige meget at den spreder 5cm, jeg kan alligevel ikke skyde bedre end det".

Og det er jeg ikke enig i, i hvert fald ikke hvis det handler om flere cm til forskel i egenspredning.

Men naturligvis er det stort set lige godt om egensrpedning er 20- eller 25mm, medmindre man skyder BR.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#9
Hvad er det i træner til, siden det åbenbart ikke er nødvendigt at anvende den samme ammunition under træning og som til "real use".
AMA er garanteret max. spredning 100 mm @ 100 meter, så med mindre at man bare træner for at høre det sige bang, er de vist ikke meget bevendt.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#10
tak for svarene

vil prøve at høre korsholm om der er mere norma tilbage
Svar
#11
Nu ved jeg jo ikke om det er din eneste riffel, men med min 308 træner jeg med samme ammunition som jeg bruger på jagt, Hornady SST 100stk/900kr hos Skov i Bording, nu skyder jeg ganske vist kun et halvthundrede skud med den årligt, de fleste på banen, så prisen, for mig, er ligegyldig.
Du kan købe Norma til en rimelig pris hos dem her www.skyttebutik.dk

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#12
AMA er ikke noget for os på VTF - heller ikke russsiske eller andre ammutyper af den billige slags - jeg har testet en del af dem..
Ama passer heller ikke specielt godt i selv en Sako og spredningen er for stor.
Hvis man har en riffel som man ikke er glad for kan de bruges til skydning på løbende pap.

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#13
Citat:quote:

AMA er ikke noget for os på VTF


Hov hov-er jeg blevet ekskluderet[?][Big Grin][Wink]
Naturligvis er det ikke fantastiks præcis ammo,men i min riffel skyder det faktisk ganske rimeligt,og så har det samme træfpunkt på 100 meter som min jagtammo-hjemmeladet med Partition kugler. Hvordan ID's "maxspredning" på 100MM/100M skal forståes ved jeg ikke rigtig-jeg kender da en del forskelligt ammo som også kan komme med samme garanti....[Wink]

Hvis valget står mellem "Boller i Selleri" og AMA,vælger jeg det fra det store grønne firma....[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#14
Ama amm kan være ganske udemærket i nogle rifler.
Jeg har en Winchester i 308 og den skyder hul i hul, med forsvarets ama amm., div. andre udenlandske mili fabrikater har jeg ikke prøvet.
Har også oplevet at dyr amm. ikke duede i en bestemt riffel, så man er nødt til at prøve sig frem.

Mvh.
Carsten
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Citat:quote:

AMA er ikke noget for os på VTF


Hov hov-er jeg blevet ekskluderet[?][Big Grin][Wink]
Naturligvis er det ikke fantastiks præcis ammo,men i min riffel skyder det faktisk ganske rimeligt,og så har det samme træfpunkt på 100 meter som min jagtammo-hjemmeladet med Partition kugler. Hvordan ID's "maxspredning" på 100MM/100M skal forståes ved jeg ikke rigtig-jeg kender da en del forskelligt ammo som også kan komme med samme garanti....[Wink]

Hvis valget står mellem "Boller i Selleri" og AMA,vælger jeg det fra det store grønne firma....[Wink]

Hilsen Ulrik



Minimum så [xx(]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#16
Nu er AMA jo altså ikke kun en slags ammo. De lavede på et tidspunkt
riffelammo, der skød bedre end Norma match.

Det der er det store problem, er at der er svært at skelne, immellem
typerne - det er klart, at hårdt pumpet maskingevær ammo med en seriøs krympning, ikke er velegnet til jagtrifler.

Køb nu noget ordentligt ammo. Korsholm har igen Norma match til 5 - 6
kroner afhænging af antal.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by ID

Hvad er det i træner til, siden det åbenbart ikke er nødvendigt at anvende den samme ammunition under træning og som til "real use".
AMA er garanteret max. spredning 100 mm @ 100 meter, så med mindre at man bare træner for at høre det sige bang, er de vist ikke meget bevendt.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Med et godt anlæg og en indskudt riffel kan næsten alle ramme hvad som helst jagtrelevant inden for 100m, og de fleste også "stegepanden" på 200m. Men når det kommer til de mere improviserede skydestillinger, dem som altid er ved hånden ude på jagten, så gør træning og atter træning forskellen. Meget klares derhjemme med tørtræning, men man slipper ikke uden om skarpe skud, masser af dem. Ud over hvad Christensen allerede har sagt, så vil jeg igen fremhæve prisen. Hellere træne to skud med en moderat patron end et skud med den bedste. Når vi kommer til jagten, kan jeg bedre forstå, at man ikke sparer på kvaliteten - det er trods alt ikke så mange skud, der er brug for - bare man ikke tror, at man kan kompensere for træning med dyr ammunition.

Har overvejet at begynde at lade selv, men i mine standard kalibre er der næppe vundet meget - hverken i pris eller træfning.
Svar
#18
Det var da kedeligt, at høre - så må jeg nok hellere sælge mit ladegrej [xx(][:o)][Big Grin]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#19
@Ex Cop - har samme oplevelse med AMA, trænede 300 meter for længe siden med en UIT 308win. Jeg skød på firmahold (grønt arbejdstøj) en enkelt sæson, og det vi dengang kunne finde af firmaets egne midler duede ikke. Det var ladet til LMG og kunne variere mere end 20 cm. Så lånte firmaet nogle våben til erstatning for Garand'en - og den ammunition fulgte med kunne udmærket bruges til træning på 300 meter. Med det rigtige lotnummer var det en chaufførfejl hvis man ikke fik det resultat man mente man fortjente !!

Jeg træner selv med de kugler jeg bruger til jagt - pt. 180 grs. Barnes TSX i en 300 WM. Hvis jeg ikke ladede dem selv, ville det blive lidt dyrt [xx(]

Så js74 - hvis du kan finde et godt lotnummer, er AMA som som ULG skriver ikke nogen dårlig løsning. Min respekt for Sellier Bellot kan lige på et relativt lille sted. Prøvede dette produkt for nogen år siden i 6.5x55. De kunne vælte 2-kroner. Næste lot: kunne dårligt ramm en håndbold på 100 meter.
mvh
Svar
#20
Det bedste du kan gøre, er at vælge noget af det her eller det her. .
Der er også denne mulighed. [Wink]

JPL
JPL
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)