Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
mil-dot
#1
jeg faldt over denne side hvor man vist kan lære noget mere om skydning med mil-dot, der er " undervisning" og "praktiske" øvelser.
kunne forestille mig at jeg ikk er den eneste der har lidt svært ved at finde ud af hvordan det virker
http://www.mil-dot.com/

er der nogen der skyder med 6,5x55 norma 9 grams trainer der har mil-dot kikkert der har lavet en udregning at hvad afstande de forskellige dots pletter???
eller skal jeg selv i gang med den helt store udregning??
havde planer om at lave et skema lige som det der er inde under optik vidensamling, bare så den passer på den kugle jeg skyder med,
Svar
#2
Hej Søren

Du skal ikke regne - du skal skyde skal du [Smile]

Nej spøg til side - der kan selvfølgelig laves seriøse beregninger, men de kan ikke umiddelbart sammenlignes, fra riffel til riffel.

Den bedste uvidenskabelige måde, vil være at prøveskyde pletterne, på
100 - 200 - 300 osv., med mindre du helt vil gå over i det amerikanske system.

Jeg husker muligvis forkert, men var der ikke et program på Swarovski´s hjemmeside ?

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#3
Har en kikkert med mil.dot - det passer kun på en afstand (foruden de 100 meter) og med max forstørrelse.

Jeg har smidt data fra Norma´s hjemmeside over i et regneark, og det passer indtil 350 meter - så sker der noget som jeg ikke har fundet ud af...
Men data passer med de max 320 man kan blive udsat for på Ulfborg så den kliktabel bruger jeg til jagtfeltskydning.

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Har en kikkert med mil.dot - det passer kun på en afstand (foruden de 100 meter) og med max forstørrelse.



Hvis du har medforstørrende Mildot passer det på alle afstande og med alle forstørrelser.

Mildot er beregnet til at måle afstand med. Det er ikke udviklet til at være faste sigtepunkter i kikkerten som man kan anvende til at sigte med på længere afstande. Det er blot en sideeffekt.

Det har heller aldrig været meningen at prikkerne skulle passe på f.eks 100, 200, og 300meter OSV...

Mildot er en vinkelmåling, hvor man, forudsat at man kender målets størrelse, kan bestemme afstanden i milliradian. Når man så kender afstanden og sin egen patrons balistik, kan man være heldig at det passer med en af punkterne.

Der findes 2 slags mildot. Den ene slags har runde prikker og den anden har ovale prikker. Det er noget med om prikken er 1/8 eller 1/10 miliradian.

I.D. er nok ham vi skal have på banen for at fortælle mere om mildot sigtet.

--
mvh M@X.
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Det kunne lyde som om halvautomaten ikke har været med på safariskydningen - du kan roligt brygge videre på kliktabellen

[:0] 550 m. [B)]

Med et mål på 40 x 40 cm. Der er det ikke meget værd, at træne med dårlig ammo [?]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#6
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...rms=mildot
Svar
#7
@KSB

Det var lige den jeg kunne huske I.D. havde lagt ind et eller andet sted.

--
mvh M@X.
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Jeg kom til den erkendelse, at det ikke var noget jeg kunne bruge.
En kliktabel er det mest sikre for den almindelige riffelskytte. Efterhånden har de fleste af os investeret i en afstandsmåler - så dermed kan afstanden fastsættes inden for +/- 1 meter - bedre udgangspunkt for en præcis skydning får vi ikke. Det er rigtigt at det selvfølgelig var et tilfælde, at den også passede på 200 meter med den træningspatron jeg testede
@Ex Cop - jeg har forsøgt mig på 550 meter - der gik det godt første gang - men sidste skydning gik der helt ged i det da jeg gik direkte fra 400 til 600 meter. Så jeg skal have testet tabellen nok engang - måske fjollede jeg bare rundt i antallet af MOA - så den ikke fik nok da jeg gik...til de 600 meter

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#9
@ halvautomat

Nu glemte jeg så, at nævne vi skulle skyde på 3 afstande 60, 234 og 550 m.

Efter 1. skud var det ikke tilladt at klikke og der skulle afgives 9 skud i ukendt rækkefølge, selvfølgelig ikke mere end 1 af gange på den enkelte afstand.

Som sagt ville det være værdiløst, at bruge elendig træningsammo, idet man aldrig vil kunne vide, om det var vinden - skytten - ammo
eller retningspunktet der var fejl.

Nu skød jeg jo ikke forbi med min 6,5´er - det ville jo være latterligt på det store mål, der ikke engang var 600 m. væk [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#10
Godt at økonomien ikke rækker til den form for skydning [Wink]
der skal man jo så holde godt 2 m over målet på 550 meter[:0]

Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

@ halvautomat

Nu glemte jeg så, at nævne vi skulle skyde på 3 afstande 60, 234 og 550 m.

Efter 1. skud var det ikke tilladt at klikke og der skulle afgives 9 skud i ukendt rækkefølge, selvfølgelig ikke mere end 1 af gange på den enkelte afstand.

Som sagt ville det være værdiløst, at bruge elendig træningsammo, idet man aldrig vil kunne vide, om det var vinden - skytten - ammo
eller retningspunktet der var fejl.

Nu skød jeg jo ikke forbi med min 6,5´er - det ville jo være latterligt på det store mål, der ikke engang var 600 m. væk [Wink]

Mvh. AB



"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#11
@½auto

Hvis du vælger den metode gør du det svært for dig selv.[Wink]

PS: Jeg anvendte en anden metode og traf målene 25 gange i træk - uden at røre kikkerten.[^]

--
mvh M@X.
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Fortæl fortæl...[8D]
Jeg nægter at tro at du bruger mildot - passer det med stolpen i bunden af kikkerten tilfældigvis[?]
Det var jo rart at vide hvis jeg engang får skrabet penge sammen til en 3 dages event [Wink]

Citat:quote:

Originally posted by M@X

@½auto

Hvis du vælger den metode gør du det svært for dig selv.[Wink]

PS: Jeg anvendte en anden metode og traf målene 25 gange i træk - uden at røre kikkerten.[^]

--
mvh M@X.
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]



"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#13
Det var egentligt ret nemt[^]

Jeg skulle korrigere 174cm med 338´eren på 550m.

3 mil på 550m er 165cm dvs. jeg holdt lige en kende højere og traf målet i første hug[Big Grin]

Men ja et yderst interessant studium.

På min 308 havde jeg en Swarovski med TDS sigte.
Det er altså bare noget der dur[^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" "Guns don´t kill people, rappers do"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Jeg er ved at blive konfus nu, men hvad er der i vejen med at bruge en klik tabel, og bruge den flittigt??
Jeg er lige kommet hjem efter en weekend, min forste groundhog jagt i aar, og den fjerde 'hog jeg skod var paa 534 yds. Jeg maalte afstanden med min Leica range finder, kiggede lige paa min 'snyde seddel', klikkede det korrekte antal kliks op og voila, en dod groundhog, og det er et maal paa storrelse med tastaturet paa en PC. Naar jeg korer saa langt (det svarer til at bo i Tonder, og gaa paa jagt paa Anholdt) saa gor jeg det ikke for at ramme forbi. En kikkert med mil dot er efter min mening aldeles uanvendelig til de maal og afstande jeg skyder, og indebarer for megen gattevark og muligheder for at ramme forbi.
My 2 cents worth.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

@
Efter 1. skud var det ikke tilladt at klikke...........

Kom nu ind i kampen hogmeister.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#16
My mistake....undskyld
H
Hogmeister
Svar
#17
Så skal jeg åbenbart bruge min S&L med Mil-dot kikkert for at kunne deltage på fornuftig vis i Nordiske safarieskydninger.
Så grejet må da siges, at have en stor betydning - også i den form for skydning...

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#18
Læser i nu ikke hvad det er M@X skriver[?][?][?][?]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" "Guns don´t kill people, rappers do"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Jo, jeg tror jeg ved hvad M@x skriver!

Han skriver at man ikke kan bruge Mil-dots til en skid.

Derudover skriver han, at grejet har lidt at sige, men langt det vigtigste er, om man kan finde ud af bruge det skidt man nu har slæbt med.

Hans gæt er, at halvauto ikke kommer til at vinde næsteårs Safari-skydning, selv om han skulle risikere at købe en spritny PMII 5-25, med alt det gejl man kan få til sådan en.

Er det det M@x skriver???

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#20
Hehe Buba

Jeg er ikke klogere end dig - kan heller helt finde ud af det [Big Grin]

GT har jo noget ala mildot i den ene og TDS i den andet som er det samme bare i en en lyd [8D]
Hvad Kampdværgen gør er interessant - men jeg har ikke helt gættet hvad, da han gør en dyd ud af at benytte low tek. udstyr - jeg tror ikke han har hverken mildot eller TDS...

Og du har ret jeg vinder IKKE til næste år uanset udstyr [Wink]

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)