Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffel - er dette muligt?
#1
Har af forskellige årsager været uden riffeljagt og uden riffel i et stykke tid, fraregnet et par salonrifler. Nu har jeg besluttet mig for at genoptage riffeljagten og skal ha' investeret i en riffel [Big Grin]. Jeg har bestemt mig for at leve et simpelt liv, og vil derfor som udgangspunkt kun ha' én riffel (jeg ved godt det virker lidt småsygt og uautistisk, men bær over med mig). Det skal være en Tikka T3 Super Varmint i 6,5x55 eller 308W. Valget skyldes bl.a. den højdejusterbare skæfteryg på netop den model, men også det syntetiske skæfte.

Samtidig ved jeg bare, at jeg på et tidspunkt skal skyde en Kudu, en Grizzly og en Kafferbøffel. Her tænkte jeg mig en 9,3x62, selvom jeg har forstået, at den er det mindste til bøflen.

Spørgsmål: Er det ikke muligt til den tid at købe en (evt. brugt) Tikka T3 i almindelig Hunter eller Lite udgave i 9,3x62, og så bare tage system og løb ud af skæftet og lægge det over i skæftet fra Super Varmint'en (af hensyn til muligheden for at justere skæfteryggen)? Så vidt jeg har forstået opererer T3 kun med én låse- og magasinlængde, og dermed kan jeg ikke se nogen forhindringer for fremgangsmåden, men er der nogen, som kan se andre udfordringer?

Alternativt kunne jeg jo også købe en Mauser M03 med mulighed for vekselpibe, men desværre er skæfteryggen for lav på Extreme-udgaven - det ville så kræve at der blev indbygget en justeringsmulighed, og sådan noget er vel ikke helt billigt, hvis det i det hele taget kan lade sig gøre?

Input til ovenstående modtages med tak. Alternative forslag er også mere end velkomne - men der skal være mulighed for højdejustering af skæfterygggen. Den eneste riffel jeg nogensinde har ejet med (lige netop) tilstrækkelig høj skæfteryg var en Kongsberg 393 Lux. Dejlig skyder, men desværre så fyldt med fejl, at det unddrager sig enhver beskrivelse [xx(][Sad!]

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#2
Alle T3ere passer i alle T3 skæfter. Undtaget er hvis du går fra tynd pibe til tyk pibe. Så skal der graves i pibekanalen.
Det er korrekt at der kun er 1 magasinlængde - udvendigt. Der er en klods i magasinet ved de korte kalibre.

9,3 X 62 er i underkanten både til grizzly og bøffel. Men det er jo dit liv der er på spil og du er måske en gambler........

--
mvh M@X.
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Så vidt jeg ved er 9.3X62 kun næsten! lovlig til bøffel.! Desuden sys jeg personligt selv at den er på grænsen til at være for klein til bøffel og Grizzly. Men lidt en smags sag jo.!

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#4
I er på sporet - 9,3 x 62 er lovlig i nogle få afrikanske lande, 375 er lovlig i alle og er helt klart et bedre bud.

Som situationen er for øjeblikket, så køb den riffel du ønsker dig, til europæisk jagt, og lej en 375 på destinationen af din outfitter.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#5
9,3x62mm er lige på grænsen til at være legal til Kaffer Bøffel; I Namibia kræves 5400 Joules og i Zimbabwe kræves 5300 Joules. Bedste patron hos Norma er Swift A-Frame på 5186 Joules og hos RWS er det TUG på 5202 Joules.
I Sydafrika er tallene noget forvirret, da der er 9 Provinser hver med deres egne regler!! Og stor set ingen kan oplyse hvad reglerne er!! Reglerne i Namibia og Sydafrika plejede dog at være identiske, da de var under samme administration indtil 1990.

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#6
For at tage kaliberen først, så vil jeg anbefale 308 frem for 6,5x55.
Dette ud fra at flere europæiske lande har min 7mm kugle som lovlig til vildt større end råvildt.[Wink]

Jeg ville selv købe en 30.06, grundet samtaler med nogle PH'ere fra Namibia, de ville helst have at folk kom med en kaliber, de var vant til at skyde med og de anbefalede den til alt vildt op til big five og leopard.[8D]

M03 kan leveres med justerbar ryg, men kun med træskæfte.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#7
Jeg er helt enig med Santo - hvis valget står imellem 6,5 og 308, er
der ingen tvivl, og 308´eren er rigelig til Kudu - den er ikke særlig skudstærk - bare svær at få øje på [Wink]

Hvis jeg forstår Santo ret, er det ikke anbefalelsesværdigt, at skyde big five med 30-06. Leoparden kan diskuteres, men den lokale lovgivning skal overholdes - lad jer ikke overtale til andet !!!

Der er nu et par stykker mere, jeg ikke vil anbefale, at skyde med 30-06, så som Giraf og Eland - det kan sagtens lade sig gøre, men er ikke anbefalelsesværdigt.

Det bliver sværere og sværere, at rejse med våben, hvorfor man altid bør have en nødplan, så det fornuftige vil være at leje safaririflen, til de 2 skud og medbringe sin egen til resten [^]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#8
Tak for jeres input ovenfor.

M@X: Er normalt ikke en gambler når det kommer til liv og helbred, men jeg regner da med at have en PH med som backup og som har lidt mere "firepower". 9,3x62 blev anbefalet som "kompromiskaliber" af en PH i Sydafrika som jeg var på duejagt hos sidste år. Han mente, at det alligevel blev ham og hans .458 Lott, der kom til at rage kastanierne ud af ilden, hvis man havnede i en anskydning, og han ville hellere ha', at man kunne sætte en ordentlig kugle med første skud end at der blev leveret et dårligt skud med en stor kaliber.

Han omtalte slet ikke lovligheden i relation til kaliberet - men det betyder jo ikke nødvendigvis, at alt er fryd og gammen!

Jeg genovervejer kaliberet - men en T3 findes mig bekendt ikke i noget større end 9,3x62 (?).

Den "lille" kaliber bliver en 308 eller en 30-06.

Santo: Jeg kan ikke umiddelbart finde en M03 i træ med justerbar skæfteryg noget steds på nettet. Har du et link el.lign. til en omtale?

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Lundgaard

Tak for jeres input ovenfor.

Jeg genovervejer kaliberet - men en T3 findes mig bekendt ikke i noget større end 9,3x62 (?).
Kan nemt bores op til 9,3x64 !!!!

Den "lille" kaliber bliver en 308 eller en 30-06.

Santo: Jeg kan ikke umiddelbart finde en M03 i træ med justerbar skæfteryg noget steds på nettet. Har du et link el.lign. til en omtale?

http://www.mauserwaffen.de/M-03-Extras.380.0.html?&L=0

Mvh
Lundgaard



Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#10
Citat:quote:

[Hvis jeg forstår Santo ret, er det ikke anbefalelsesværdigt, at skyde big five med 30-06. Leoparden kan diskuteres, men den lokale lovgivning skal overholdes - lad jer ikke overtale til andet !!!

De anbefalede 30.06 til alle antiloper og leopard, grundet at det var en kaliber alle der rejste på safari burde kunne håndtere.[Wink]

Der er nu et par stykker mere, jeg ikke vil anbefale, at skyde med 30-06, så som Giraf og Eland - det kan sagtens lade sig gøre, men er ikke anbefalelsesværdigt.

Det drejer sig vel om at kende sine begrænsninger og at kunne placere skudet rigtigt, en Eland vejer ca 1000 kg for en stor en, jeg kender til flere danske sortbrogede tyre i den vægtklasse der har ladet livet for en 30.06.[Big Grin][Big Grin]

Det bliver sværere og sværere, at rejse med våben, hvorfor man altid bør have en nødplan, så det fornuftige vil være at leje safaririflen, til de 2 skud og medbringe sin egen til resten [^]

Skal man på storvildtjagt efter noget i big five klassen så har man vel trænet godt og grundigt med en kaliber i den størrelse der skal bruges, alt antilope vildt kan også nedlægges med f. eks en 375.[8D]

Mvh. AB



Mvh
Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#11
Citat:quote:


Santo: Jeg kan ikke umiddelbart finde en M03 i træ med justerbar skæfteryg noget steds på nettet. Har du et link el.lign. til en omtale?

Mvh
Lundgaard



Jamen så må vi jo hjælpe lidt.[Big Grin]

http://www.mauserwaffen.de/M-03-Options-...no_cache=1

Så kigger du på skæfteryggen og klikker på den øverste firkant. Scroll til bunden i det nye vindue der åbnes og vupti.[Wink]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Santo

Citat:quote:

[Hvis jeg forstår Santo ret, er det ikke anbefalelsesværdigt, at skyde big five med 30-06. Leoparden kan diskuteres, men den lokale lovgivning skal overholdes - lad jer ikke overtale til andet !!!

De anbefalede 30.06 til alle antiloper og leopard, grundet at det var en kaliber alle der rejste på safari burde kunne håndtere.[Wink]

Der er nu et par stykker mere, jeg ikke vil anbefale, at skyde med 30-06, så som Giraf og Eland - det kan sagtens lade sig gøre, men er ikke anbefalelsesværdigt.

Det drejer sig vel om at kende sine begrænsninger og at kunne placere skudet rigtigt, en Eland vejer ca 1000 kg for en stor en, jeg kender til flere danske sortbrogede tyre i den vægtklasse der har ladet livet for en 30.06.[Big Grin][Big Grin]

Det bliver sværere og sværere, at rejse med våben, hvorfor man altid bør have en nødplan, så det fornuftige vil være at leje safaririflen, til de 2 skud og medbringe sin egen til resten [^]

Skal man på storvildtjagt efter noget i big five klassen så har man vel trænet godt og grundigt med en kaliber i den størrelse der skal bruges, alt antilope vildt kan også nedlægges med f. eks en 375.[8D]

Mvh. AB



Mvh
Santo



@ Santo

Jeg håber ikke du opfatter mit indlæg som kritik, det var helt sikkert meningen.

Det ændrer dog ikke på mine holdninger/erfaringer.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#13
Hej.
Jeg skyder med Mauser M03 i kaliber 7mm Rem.Mag. og 375 H&H,
375 H&H i Mauseren er så behagelig at skyde med, at du vil vælge at skyde med den til det hele når du kommer til Afrika.

Jeg vil til en hver tid vælge 30-06 frem for 308. En 30-06 kan lades som 308 ikke omvendt.
Jeg har lige ladt 110 Grains kugler til min 30-06, dem skyder den fint med, fin til råvildt, hvis rekylen skal være blid.

mvh Maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#14
Hej Ex Cop

Absolut ikke.[Wink]

Jeg har kun baseret mine svar ud fra de råd jeg personligt har fået af 3 PH'eres svar på mine egne spørgsmål til dem.[^]

Jeg har selv indtil videre lejet riflen på stedet, hvor jeg er, sørger for en god times øvning med tør træning og gennemgang af den, så jeg syntes at jeg kender den godt inden jagten.[:p]

Jeg går P.T og venter på at vi skal afsted d. 1 maj til ZAR, hvor jeg vil på jagt et par dage, men når jeg så skal afsted næste gang så bliver det nok med egen .375, efter noget størrere vildt.[Big Grin]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#15
Jeg har altid haft min egen riffel med, og de sidste 5 - 6 år har jeg fortrudt det hver gang, når vi skulle igennem gedemarkedet i lufthavnen. Det kan let tage 3 timer, der jo så går fra jagt/ferietiden, for hele gruppen.

Generelt er det afrikanske vildt, rimelig skudstærkt, men det ændrer ikke på det faktum, at hvis skuddet sidder hvor det skal - så dør de altså.

308 win. er rigelig til plains game. Et andet faktum er - hvis man er uheldig og skuddet er uden for "boxen" har man brug for blodspor, jo mere desto bedre, der har den store kaliber sin fordel !!

Jeg foretrækker klart en jæger, der kender sin begrænsning - uanset kaliber - dog er kuglevalget af stor betydning - jo mindre kaliber jo vigtigere.

Det kræver meget træning, at skyde perfekt med fra 300 win. og opefter - det er bare ikke for alle - sådan er det !!!

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej.Jeg har lige ladt 110 Grains kugler til min 30-06, dem skyder den fint med, fin til råvildt, hvis rekylen skal være blid.



Hvilke 110 grains kugler i .30 kan du få som er egnet til jagt på noget som skal spises? Og hvilken hastighed får du?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#17
Hej

Jeg har ladt Hornady SP 110gr. med en hastighed med godt 900 m/sek
den har virket fint til råvildt og ræv.
Til at starte med ladede jeg den til godt 1000 m/sek, med det var for stærkt.

Mvh Maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)