Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny jagt - hvad så nu ?
#1
Hej,

Jeg har mig nu en jagt(sammen med 2 andre). Det er 20HA - primært granplantage. Den del af jagten der ikke er gran, er lidt skov, samt en græs bræmme rundt om granerne, der varierer fra 15-100m bredde.

Jeg kan se de sørgelige rester af sidste års majsplanter, men har ikke selv forberedt noget endnu.

Mit spørgsmål er så: Hvad skal/kan/bør jeg gøre for at optimere jagten i år, og hvad skal/hvornår skal jeg forberede noget mht. beplantning næste år. I år må det ikke koste for mange penge - kassen er næsten tom [Wink]

Hvad vil I i øvrigt foreslå af beplantning ? Det vildt vi ser mest(og er mest interesseret i) er rådyr, fasaner og harer.

Har I i øvrigt nogen gode links/kilder til information om revirpleje ?

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#2
Fodrmarvskål er et godt valg til råvildt - kræver ikke andet end en traktorfræser..

[Image: PeterandTony0507012-1-1.jpg]


Svar
#3
Du kan få 10 kg forårsfrø fra DLF til 170 kr + moms en hurtig tur med en stubharve også sår du i det hvis du kan skaffe lidt gødning er det også godt.

Vi havde et stykke som ikke kunne harves som det fik lidt gift og ca. 4 uger efter kunne der sås på jorden hvor vi så gik med en rive der kom ikke helt så mange, men det gik.

Forårsfrø blandning er god til alt vildt men kig på deres hjemmeside.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#4
DLF?

Hilsen Kasper

223r, 6,5x55, 6,5x284, 9,3x62
Svar
#5
http://www.dlf.dk/

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#6
Nu siger du beplantning... mener du vildtagre eller mere "permanent"? Som buske og træer?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#7
Hej igen, og tak for input [Smile]

Med beplantning mener jeg vildtagre, men gode råd i al almindelighed i forhold til revirpleje på min jagt vil da være velkomne [Big Grin]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#8
Forskellige buske alt efter lokaliteten kan jo være til gavn for dyrerlivet både det jagtbare og ikke jagtbare.

Her er information om 39 arter
http://www.skovognatur.dk/Jagt/Tilskud/V...lanter.htm

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige sp�rgsm�l...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at k�be et v�benskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#9
Hej Kenneth

Et godt råd (taler af erfaring, da jeg er blevet klog af skade[V]):

Vil du lave vildt- og fodermarker skal det være steder hvor du kan komme til med traktor, plov, harve og gødningsspreder.
Kan du ikke det - er det dømt til at mislykkes på forhånd.

For at fodermarkerne har nogen som helst effekt skal du sikre dig at de "dyrkes" stort set som landmanden ville dyrke sine marker.
Altså kalk, gødning og jordbearbejdning - og desværre også til en vis grad sprøjtning.

Er der meget græs (senegræs) og andet flerårigt ukrudt skal arealet nedsprøjtes med round up og derefter (min. 8 dage efter) pløjes og harves.
Derefter kan du så de frø som du har udvalgt dig.
Når vi sår, blander vi frø og gødning og udsår med en gl. centrifugalspreder. Gødningen er i hvert fald meget nødvendig.
Derefter harves det hele og til slut en gang tromlen.

Frøsortiment og -valg er selvfølgelig meget afhængig af hvilke vildtarter du vil begunstige og om det er sommer- eller vinterføde du søger.
F.eks. gul lupin er fortrindelig til sommer(lokke-[^])foder til råvildt, men er ikke meget bevendt i efterår og specielt vinteren.
Ønsker du mere helårlig foder til råvildt og harer, er f.eks. havre med udlæg m/græs og kløver rigtig godt og endda flerårig - men ikke super til fasanerne.

Er det primært fasaner er hvede, raps og evt. majs gode, men da vi ikke har så mange fasaner i vestjylland, er det muligt at nogle østdanskere har bedre bud.
Majsene har den fordel, at der gødes samtidig med såningen (jeg regner med proff. såning af maskinstation) + at der findes gode sprøjtemidler til renholdelsen (strengt nødvendigt, hvis de skal blive til noget), men så gror de også så man næsten kan se det fra dag til dag.
Majs er også fine til vinterfoder til råvildt, men til sommerfoder du'r de ikke.

Pas på med ikke at blande alt for mange forskellige frø - resultatet er ofte at mange ikke kan klare sig og derfor er ren spild.

Skal du blande kan det anbefales at blande bælgplanter med f.eks. fodermarvkål, da bælgplanterne afgiver kvælstof som kålene så kan nyde godt af.
Samtidig er bælgplanterne (f.eks. gul lupin) gode i sommeren, mens kålene er gode i vinteren.

Men vigtigst af alt - igen - igen:
Kan du ikke passe markerne ordentlig, så lad hellere være - evt. så noget kløvergræs (blanding rajgræs og hvid- og rødkløver), som du så kan holde klippet sommeren igennem (hvis du har en maskine[Smile]).

Ellers bliver du bare skuffet.

mvh
Korthår
Svar
#10
I trænger vist til lidt reklame[Big Grin].

Se lige her http://www.skovdyrkerne.dk/soj/article.asp?id=2635

"Krybskytte majs" og "Krybskytte blanding" må da lige være noget af det i mangler.

PS. Ja - jeg har en erhvervsøkonomisk interesse i dette link! [8)]

[IMG] http://i79.photobucket.com/albums/j149/B...re-1-1.jpg[/IMG] Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#11
@Korthår:

Tak for den - desværre - lidt afskrækkende forklaring Smile

Jeg bor 1 times kørsel fra jagten, så jeg kommer der ikke 'hele tiden', og har ikke adgang til maskiner, så jeg må hellere overveje mit valg nøje

Er der ikke noget ukrudt "vildtet" elsker ? Det plejer da at kunne gro uden pleje ;-)

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Er der ikke noget ukrudt "vildtet" elsker ? Det plejer da at kunne gro uden pleje ;-)

Hilsen
Kenneth



Sorry Kenneth - det skulle helst ikke være afskrækkende, men realistisk[8D]

Hvis du har en rygsprøjte til 15 l, kan du sprøjte et tilpas stort stykke med round up (køb det for guds skyld ved foderstof eller dirkete hos en landmand og ikke i byggemarked eller lignende som sælger det opblandet til flere 1.000 kr. pr. 15 liter)

Det bedste vil herefter være jorbehandling med traktor og evt. en fræser, for når jorden er blevet vendt godt og grundigt, vil der sandsynligvis komme mange frø af 1-årigt ukrudt som spirer (kan dog være et problem, hvis jorden er meget sandet og ligger langt fra dyrkede marker)
Disse 1-årige ukrudtsplanter vil så give en udemærket fodermark til fasanerne til efteråret.

Kan du under ingen omstændigheder jordbehandle, ville jeg - stadig efter sprøjtning med round up - prøve at så en græsblanding med italiensk rajgræs med hvid- og rødkløverfrø, direkte oven på det sprøjtede græstæppe.
Disse frø skal nok spire og du vil få en udemærket fodermark til råvildt og hare. Hvis du så kan slå den løbende 1 - 2 gange gennem sommeren vil det være det optimale, som du kan få ud af det.

Græsblandingen kan du også købe hos foderstoffirmaet.

Fordelen ved denne blanding med kløver er, at køveren danner kvælstof, så du sparer gødningen. En lille sjat efter såning er dog ingen skade til, hvis du gerne vil have gang i rajgræsset hurtigt.

Efter de erfaringer jeg har gjort, er rene kløverblandinger uden rajgræs for stærk kost for de sarte råvildtmaver - d.v.s. de søger ikke marken så meget, som hvis der er iblandet over 50% rajgræs.

mvh
Korthår
Svar
#13
Takker, det virker lidt mere overskueligt.

Realistisk er nøgleordet - jeg har i andre sammenhænge flere gange slået for stort brød op, så det vil jeg helst undgå denne gang Smile

Et enkelt spørgsmål. Round up angriber så vidt jeg ved kun via de grønne plantedele. Betyder det at jeg kan sprøjte, og så kornblandingen samme dag, eller skal jeg vente på at græsset visner inden såningen ?

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#14
Hej Kenneth

Ja det er rigtigt at round up kun virker på grønne plantedele.
Derfor kan du - som du selv er inde på - godt så frøene samme dag som du sprøjter med round up.
Om du sår før eller efter sprøjtning er i denne sammenhæng også ligegyldig.

Et enkelt supplerende råd: er der mange gederams (rævehaler) vil det være uklogt at sprøjte dem, da råvildtet simpelthen elsker de ny skud (højere end børn elsker slik[:p])

God arbejdslyst[^][Smile]
mvh
Korthår
Svar
#15
Endnu engang tak Smile

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)