Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako 22-250 med Zeiss optik
#41
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Hmmm,

-at postulere at denne skulle kunne lade sine egne 22-250 til 2-3 kroner ER useriøst idet ,manden angiver lige at have bestået riffelprøven og må anses for værende nybegynder. Hvorfor han ikke kan anses for at være i besiddelse af et komplet ladeudstyr.
Derfor holder den angivne stykpris ikke en meter, uagtet.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" "Guns don´t kill people, rappers do"



Gammeltoft, jeg er enig i dig med det hele, men kæden falder altså af når I begynder at inddrage indkøb af udstyret i stykprisen.

Jeg vil bruge samme eksempel som før: Når jeg bliver spurgt hvad en serie på hjortebanen koster, skal jeg så svare:

65kr + en Sauer til 12.000 + en Zeiss kikkert til 15.000 ? [Wink]

Derudover vil det jo være matematisk umuligt at angive en stykpris, hvis anskaffelsesomkostningerne medregnes - den gennemsnitlige pris vil jo så blive ved med at falde, for hver enkelt bønne man ruller ???

Lige netop i denne sammenhæng hvor jss anklages for at være useriøs eller det der er værre, synes jeg faktisk det er specielt useriøst at tage indkøbsprisen med på ladegrejet.

Det vil derudover være voldsomt belastende for fremtidige prisoplysinger af forskellig art hvis vi skal til at medtage samtlige startomkostninger, regnet fra intet udstyr at have.

Hvad vil en bukkejagt så koste ? Hmmm... vi kan jo starte med kursusafgift til jagttegnet, og så fortsætte derudaf... [Wink]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#42
@gammeltoft / Ex Cop - hvis I læste hele tråden ville I nok være lidt blidere i Jeres fremturen.

Hvis I havde læst ville I have noteret jeg ikke på noget tidspunkt har anbefalet en ung jæger at anskaffe en 22.250 som første riffel. Og sandelig slet ikke at basere sig på genladning.

Hilbilly havde truffet sit valg - fravalgt 22.250 da jeg startede mit indlæg.

Det der satte mig til tastaturet var en skribent der oplyste nogle priser på ammunition der var langt - for langt ude i hampen.

Jeg kan stadig holde prisen til eget forbrug under 3 kroner stykket med sp. Som jeg også tidligere har skrevet, har jeg ikke behov for at manipulere prisen på genladet ammunition - jeg lader kun til mig selv !!

Og så er det sgu en fornøjelse der er andre der tør sige jer imod. !!
mvh
Svar
#43
Hvis man nu skal være seriøs:

Så er prisoplysninger vejledende priser - der er selvsagt ikke alle der får samme rabat.

Er benzin gratis [?]

Er porto gratis [?]

Ikke alle komponenter må sendes - kommer de så selv flyvende [?]

Det kan da godt være, at ladeudstyr er en engangsinvestering -
men er det gratis [?] - hvad skal vi så gøre med udgiften, hvis den ikke fordeles på patronerne [?]

Vil det sige, at en erhvervslader ikke bør afskrive sit materiel [?]

Dertil kommer : Rensevæsker, polermedie, gas, værktøj der slides op.

Det koster 50 - 60 ører per skud, man skyder med sin riffel.

Hvordan man ønsker at fordele sine udgifter - det er op til den enkelte - men et er sikkert: Udgifterne er tilstede, og pengene skal komme et eller andet sted fra [Wink]

Det bliver så mit sidste indlæg - i denne tråd.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#44
Dejligt at vi er enige Ex Cop - udgifterne er der, men bør ikke lægges på den enkelte bønne

Jeg købte engang en cykel til 25K - fik af forskellige årsager kun kørt 2000km på den inden den blev solgt med et tab på 17000.

Skulle jeg svare en person hvad det koster at cykle én km, skulle jeg så svare 8,5 kr + det løse ? :-)

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#45
Citat:quote:

Det der satte mig til tastaturet var en skribent der oplyste nogle priser på ammunition der var langt - for langt ude i hampen.

Way out. Det er da lige præcis ikke tilfældet for en mand der ikke har grejet. Det kan enhver da regne ud uden at have haft matematik på udvidet niveau!

Nu ved jeg ikke lige hvem det er der fremturer.......[?]

@Kenneth,

Citat:quote:

kulle jeg svare en person hvad det koster at cykle én km, skulle jeg så svare 8,5 kr + det løse ? :-)



Kald det hvad du vil, hvad enten du vil det eller ej har det kostet dig 17k at have pågældende cykel der muliggjorde en køretur på 2000km.
Havde du ikke smidt "skallerne" på bordet havde du ikke haft cyklen.
Præcis som du ikke havde muligheden for at lade en 22-250 til en realistisk pris på omkring 4-5kr uden først at købe udstyret.

Det behøver man nu ikke være einstein for at regne ud[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" "Guns don´t kill people, rappers do"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#46
Kan kun sige at jeg gælder mig til at se prisangivelser i dette forum fremover - de bliver sku sjove.

Husk at medregne de biler der evt. køres i, hvis der ikke findes offentlig transport :-)

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#47
for ikke at tale om slitagen på skosålerne, og den morgenmad man skal have at spise for at klare en dags skydning, og den seng man skal have købt, så man kan sove, før man skal op at spise morgenmad. Hvilket minder mig om, at jeg vist må gå i seng nu.
Svar
#48
Nu snakker i uden om IGEN,

Altså, man kan lade patroner uden at investere i udstyr???

Så har jeg sku godt nok gjort en fejl i at investere i udstyret, det må jeg da nok sige.

Men kom nu med trylleformularen[Big Grin][Wink]

Hvis i nu lejer en jagt så har i selvfølgelig ikke indregnet jagtlejen i de samlede omkostninger.

Eller hvis der investeres i ny bil, så skal vægtafgift og forsikring ikke medregnes i hvad det koster pr km?
Prøv at høre f.eks et revisionsfirma om ikke de omkostninger skal med i beregningen[Wink]

Come on, prøv at hør hvor plat det lyder ikke at medtage de reelle omkostninger[xx(][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" "Guns don´t kill people, rappers do"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#49
Nu er vi jo ikke i et revisionsfirma Smile

Men problemet i hele denne tråd er, at alle økonomiske beregningser skal laves ud fra forudsætninger som 'dikteres' af dem der er uenige med JSS...

Fx. mener flere at genladeudstyret skal medregnes - det kan man så argumentere for eller imod. Jeg er ikke genlader, men hvis jeg nu sagde OK til det med genladeudstyret, og så holdt på at det skulle være dette:

http://www.cheaperthandirt.com/40434-1.html

Så ville der nok være nogen der stadigvæk var uenige.

Ok, så antager vi at man medregner et full blown genlade kit til 10.000. Det er heller ikke noget problem - manden skal bare genlade 1.000.000 bønner, så holder prisen stadigvæk.

Det jeg vil frem til, er at hvis man skal medregne udstyret, så er der så mange faktorer der kan påvirke prisen/bønne VOLDSOMT, at det i sig selv gør det useriøst.

Derudover er jeg sikker på at der er MANGE gamle indlæg, hvor der bliver talt om hvad det koster at genlade en bestemt bønne, og hvor udstyret ikke medregnes.

Men jeg vil stadigvæk glæde mig til næste gang nogen kommer med en prisforespørgsel Smile

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#50
Jeg har selv levet i den vildfarelse at prisen på genladet ammunition var prisen på kugle, krudt og fænghætte. Da jeg begyndte at lade for et par jagtkammerater, kunne jeg pludselig godt huske at få alle udgifter regnet med. Prisen på 60 øre pr stk. ladet ammunition til diverse udgifter rammer meget godt mine beregninger, at påstå at alle udgifter ikke skal regnes med er da helt ude i hampen.

Det er muligt, at jeg har uret i givet fald, vil jeg gerne afgive en bestilling på 100 stk. 22-250 til 300 kr. fragten er naturligvis gratis det medregnes jo ikke i en samlet prissættelse.

Mvh JM
Svar
#51
prisen på ammo er svær at diskutere:

feks er der ikke ret mange af selv os "gamle" genladere der bruger genladet ammo til feltskydninger og lignende. ganske simpelt fordi det ikke kan betale sig når prisen på en fabriks 6,5 er 4-5 kr.

jeg vil meget nødig regne præcist ud hvad mine patroner egentlig koster med laderum og en hulens masse (dejligt) udstyr.

fakta er, at det ville være billige for mig at bruge Norma og andres fortræffelige produkter hvis det var nettoprisen det var afgørende

hvis udgifter til grej ikke skulle medregnes i prisen på det færdige produkt, var der en del forretninger hvis regnskaber så rigtig godt ud [:I]

i den forbindelse er det også sjovt når man taler om at dele benzinpengene efter en køretur: hvis man ikke deler et realistisk beløb pr km istedet for udelukkende brændstoffet, er det et blåt øje til ham der lægger bil til

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#52
Citat:quote:

Men problemet i hele denne tråd er, at alle økonomiske beregningser skal laves ud fra forudsætninger som 'dikteres' af dem der er uenige med JSS...



Nej nej og atter nej,

hvorfor er det så svært at forstå at man ikke kan komme med en realistisk pris på en selv-håndladet patron uden at indregne det grej der er en fysisk betingelse for at kunne lade pågældende patron???

Specifikt i en udtalelse til en nybegynder der må anses for ikke at være i besiddelse af grejet. Den holder bare ikke en meter[Wink]

Er det vitterligt muligt at lade patroner uden udstyr??

Kan jeg ikke "få" sådan en gratis trylleformular, i modsat fald betaler jeg naturligvis gerne en mindre sum mod at love ikke at medregne denne i min kalkulation på egenfremstillet ammo:-)

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" Flere vildsvin i Danmark!!!
Og hårde straffe til dem der skyder dem:-)
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#53
hej

I det store regnestykke har i glemt en vigtig detalje

HVAD ER JERES TIME LØN ??

HVOR LANGTID TAGER DET AT LADE 1 PATRON ??.....eller 100

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#54
Citat:quote:

HVOR LANGTID TAGER DET AT LADE 1 PATRON ??.....


Alt for lang tid[Big Grin][Big Grin]

Det er ganske enkelt ikke økonomi der vil være grunden til genladning snarere interesse/hobby/tidsfordriv.....

Ud fra en betragtning som erhvervsgenlader er de fremlagte regnestykker nogen lunde så langt fra virkeligheden som de kan komme......[Big Grin] selv som privat genlader kan man ikke se bort fra de reelle omkostninger!

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" Flere vildsvin i Danmark!!!
Og hårde straffe til dem der skyder dem:-)
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#55
Det er nu klart at der er 2 grupperinger når man diskuterer priser. De der lader til sig selv - og de der skal tjene på det !!![8D]
mvh
Svar
#56
Dertil endnu en fraktion som jeg gerne vil gøre mig til banerføre for:

"Dem der måbende står tilbage og undre sig over hvorledes en forespørgsel fra en ny riffeljæger omkring en konkret riffel, kan udvikle sig til en kamp om prisen på genladet ammunition"[xx(]

D93
Svar
#57
Citat:quote:

Originally posted by D93

Dertil endnu en fraktion som jeg gerne vil gøre mig til banerføre for:

"Dem der måbende står tilbage og undre sig over hvorledes en forespørgsel fra en ny riffeljæger omkring en konkret riffel, kan udvikle sig til en kamp om prisen på genladet ammunition"[xx(]

D93



Det er fordi vi er så utroligt kreative Smile

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#58
Citat:quote:

Originally posted by D93

Dertil endnu en fraktion som jeg gerne vil gøre mig til banerføre for:

"Dem der måbende står tilbage og undre sig over hvorledes en forespørgsel fra en ny riffeljæger omkring en konkret riffel, kan udvikle sig til en kamp om prisen på genladet ammunition"[xx(]

D93



Hej D93.
Der er ikke noget underligt i, at forespørgslen på anskaffelse af en meget " dyr i drift" riffel lander i overvejelser omkring hjemmeladning.
Jeg har selv, med anskaffelsen af .223r, overvejet at begynde at hjemmelade. Etableringsomkostninger i forbindelser med anskaffelse af ladeudstyr har været stillet op mod en vurdering af træningsomfanget. Jeg har 1 stk .223r til omkring 10kr, og har endnu ikke været fristet af at gå i gang med hjemmeladning.
Ud over "startgebyret" har jeg allerede luret, at der også skal bruges en del tid på hjemmeladningen.
Sagen ville være anderledes, hvis jeg havde planer om at bruge flere tusinde træningsskud pr. år.
Hilbilly står ved startlinien af en riffelkarriere og har selvfølgelig brug for at træne meget i den første tid med riffel. Som flere andre allerede har skrevet, er 22-250 ikke ideel at begynde riffeljægerkarrieren med. Jeg mener også, at det er for stor en mundfuld for de fleste begyndere, at starte både riffelskydning og hjemmeladning op samtidig.
[Big Grin] Når ikkejægere fremover spørger mig om, hvad det koster at skyde en buk vil jeg svare ca. 10 kr. De vil så formodentlig ikke mere kunne forstå, hvorfor prisen på en kølle er så høj [Wink][Big Grin]
Mvh Walnut
Svar
#59
Citat:quote:

"Dem der måbende står tilbage og undre sig over hvorledes en forespørgsel fra en ny riffeljæger omkring en konkret riffel, kan udvikle sig til en kamp om prisen på genladet ammunition"


Fordi den oplyste pris ikke er retvisende for en nybegynder!!

Det burde ikke være uforståligt.

Man kan da ikke rådgive en nybegynder ved at undlade en indregning af pris på nødvendigt udstyr.

Jeg mener nu iøvrigt ikke jeg har talt om grej anskaffet for 10 år siden eller lignende[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" Flere vildsvin i Danmark!!!
Og hårde straffe til dem der skyder dem:-)
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#60
Dette var min påstand !!

''
Hvis man genlader selv, kan der laves udmærket træningsammunition for 2 - 3 kroner stykket !
''

Det kom efter spørgeren - iøvrigt efter en pæn tilsvining fra anden side - havde besluttet sig for at finde en anden kaliber.

Jeg skrev udtrykkeligt: HVIS MAN GENLADER SELV !!

Jeg har forsøgt at forklare mig i pæne vendinger - for pokker jeg har grejet i forvejen og mine priser på krudt/hætter/projektiler-/hylstre holder sgu vand. DETTE VAR ALLEREDE FRA START MIN FORUDSÆTNING FOR AT FORHOLDE MIG TIL DE PRISER DER BLEV SKREVET OM !

Men OK - hvis det ikke er god latin at bruge de rigtige priser under ovennævnte forudsætninger, underbygges min holdning: Jeg gider ikke lade for andre - for gør man det skal man forholde sig til afskrivning/anskaffelsespris og en masse ting der lugter af arbejde.

Jeg hygger mig med at lade patroner - ren terapi - kan ikke sidde med piben - men DR1 eller andet kan godt køre i baggrunden. Er ikke særligt interesseret i TV'et.

Har for øvrigt overvejet at stoppe med al motion: det tager en helveds tid (pris per time) - og jeg er nu begyndt at miste fokus på øvelsen fordig jeg render rundt og skåner skoene for at holde afskrivningen nede [Big Grin][Big Grin]
mvh
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)