Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken riffelkugle?
#1
Hej alle!
Jeg er næsten løbet tør for kugler til min 30.06, så var lige på nettet for at kigge på nogle nye.
Dem jeg normalt skyder med hedder Norma 30.06 Nosler.
Jeg kiggede derefter på nogle der hedder Norma 30.06 Rådyr.
De har begge samme kuglevægt (9,7g). Men hvad er forskellen egentlig?
Nosleren er noget dyrere end Rådyr, så overvejer lidt at skife.
Hvad skal jeg være opmærksom på?

Mvh
Anders W. Jensen

Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar
#2
Skal du skyde skiver og rådyr, behøver du ikke en dyr Nosler ...

Alt over en 222Rem er overkill [Wink]

Hvis kuglen sidder rigtigt ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Hvis det bare er til rådyr er de billigste blødnæset kugler tilstrækelige. En 130gr vil være fin den er der sku nået fart på[Wink]

westergaard
A. Westergaard
Svar
#4
Citat:quote:

En 130gr vil være fin den er der sku nået fart på


......-Og så er du også fri for at bekymre dig om,hvad du skal bruge boven på udgangssiden til.....[Sad][:0]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#5
Ja den laver sateme ravage sådan en..

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#6
Hej Wikke
Som der nævnes er en blødnæset kugle nok til at klare jobbet.
Dog bør du gøre dig selv den tjeneste at vælge en tungere og langsommere kugle en 9,7 grams - så og hurtige kugler laver nemlig langt mere kødskade end en tung og lansom kugle - men de gør begge jobbet.

Jeg skyder selv med en 11,7 grams Norma Vulcan som jeg har ladet ned i fra i forhold til fabriksudgaven (da den er for voldsom til rådyr) - med denne kugle har jeg skudt alt fra mår til kronvildt - og det virker Smile

tal evt med en genlader om det (hvis du ikke selv genlader - for der er en del at spare på det

ps. hvis du har hylstre, så kan jeg godt lade nogle 11,7 grams Hornady interbornd til dig
Svar
#7
Hvis du selv genlader kan du bare lade den med et lidt svagere krudtladning. Det er rigtigt at 130gr kan godt være lidt hård ved kødet. Men den har en super fin kuglebane. Sierra gameking kan fåes rimeligt billigt i en 130 eller 150 gr.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#8
Hvorfor vælge en 130 grains ??? - så er han i så fald til at have 2 forskellige patrontyper i forhold til om det er ræv/rådyr, eller krondyr/dåvild og svin i forhold til og kuglen er lovlig - næ du 180 grains, så er man dækket ind Smile
Svar
#9
Ja hvis han skal bruge den til hjortevildt så skal man jo have en tungere kugle. Men kan bare godt lide den flade kuglebane den har.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#10
Brug tunge kugler, til det hele..
Så er det også til at spise dyret, bagefter. Har kun hørt dårligt, om Norma Rådyr patronerne, men ved ikke om det er rigtigt. Har ikke selv prøvet dem..[8)]

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#11
Jeg har skudt en buk og et lam med Norma Rådyr (9 gram) og det er korrekt hvad der allerede er skrevet - den laver enorm kød ødelæggelse. Under bukke-tråden fra sidste år har jeg postet et billede af udgangshullet fra bukken og det ser ikke pænt ud. Tænkte dog at jeg ville give kuglen endnu en chance og skød et lam med samme kugle og det var absolut heller ikke pænt. Lammet stod en smule skråt da jeg skød og udgangshullet sad derfor lidt bagtil på dyret, men var så enorm stort at jeg ikke behøvede en kniv for at tage organerne ud. Det hele kunne uden problemer udtages gennem udgangshullet efter at spiserøret var løsnet på halsen. Det er ikke en kugle jeg har tænkt mig at skyde flere rådyr med.
Svar
#12
du kan også overveje en lapua mega kugle i 12 eller 13gr. den er god til alt fra rådyr og til elg.
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#13
Lapua mega i 13 grams - de ligger på stedet med ringe kødødelæggelse - altså rådyrerne!
Den kan du skyde det hele med, og så er den tilmed billig....[Wink]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Tikka M695, 338 "Pind-is"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#14
jeg kan helt tilslutte mig Lapua 12g i en 30-06 har brugt den til både buk og kronvildt på bukken er der moderat kød ødelæggelse og på kronvildt er der fint gennemskud [Big Grin][Big Grin]

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
#15
Hej

Jeg mener Norma´s Nosler patron er med en 11,7 grams kugle, rådyrpatronen er med en 9,7 grams Hornady softpoint, som alt andet lige vil lave en del ravage ved træf i knogler.

Jeg ville prøve med en Lapua 12 grams kugle, prismæssigt et det også en fordel idet du fåt næsten 2 kasser Lapua patroner i forhold til hvad 1 kasse Norma Nosler koster.

vh.

cck
cck
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)