Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Første riffel
#21
Jeg vil mene, at en T3 LIte er til at håndtere i en 308W...men går du op i en 30.06 begynder det nok at gøre nas!

Den altoverskyggende grund til, at du ikke må købe for stor kaliber til at starte med er, at dine evner til skyde og dermed til at ramme præcist i den grad er styret af dit forhold til rekyl...der findes dem som indrømmer at de har problemer med rekyl og dem der har det men ikke tør indrømme det...det er i den grad et machofænomen. Selvfølgelig er der enkelte der kan håndtere stor rekyl fra feks 416 Rigby og hvad det ellers hedder, men jeg er helt sikker på at de er garvede jægere, der har skudt rigig meget med riffel!

Som der er blevet sagt utroligt mange gange, så er kugleplaceringen LAAAANGT vigtigere end høj anslagsenergi...og du bliver unægtelig bedre til at skyde dets mindre kaliber/rekyl du benytter. Jeg har 3 vekselpiber til min Sauer: 223R, 308W og 9,3x62... 50% af mine træningsskud skyder jeg med 223R, 40% med 308W og 10% med 9,3x62... Jeg kan tydeligt se, at jeg skyder markant bedre med 308W'eren når jeg i efteråret skifter fra 223R til 308W - simpelt hent fordi jeg har nydt den svage rekyl i 223R og dermed har kunne eleminere diverse småfejl som ellers ville være overskygget af smerten i skulderen og tanken om at lige om lidt gør det bare naller...

Man bliver kun bedre til at skyde hvis man er istand til analysere sig frem til sine fejl. Af samme årsag starter langt de fleste pistolskytter ud med at skyde luftpistol eller cal. 22. Når de kan det går de videre til 9mm osv...Det hele handler om åndedræt og aftræksteknik...og det glemmer man somregel alt om, hvis ved at man at man holder om en hest der om lidt vil sparke en halvvejs bagud af skydelinien...

J.
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Mhansen

Hej, tak for alle jeres svar!

Jeg tror jeg vil prøve lykken med en Bushnell 4200 2.5x10x50 optik
jeg ved mare ikke om jeg skal vælge Mil dot eller firefly, er der nogen af jer der har noget praktisk erfaring med det?

Kender i nogle europæiske optik handlere på nettet der kunne forhandle bushnell? jeg har kigget hos opticswarehouse.co.uk men de har dem kun i langdistance udgaver.

Og riflen bliver nok en brugt af en slags, jeg vil tage ud og kigge i lidt forretninger her idag og se hvad de har stående og så må vi se om det bliver 30.06 eller .308 win

Michael Hansen [8D]



Hej Michael,

Hvis du køber den kikkert, så vælg firefly - det er en belysning af trådkorset, som er velegnet til de nattetimer du sikkert skal skyde svin i [Big Grin]

Køb riflen først, så du ikke kommer ud for at du finder riflen med den perfekte kikkert brugt, og så allerede HAR købt en kikkert.

I langt de fleste tilfælde er der i øvrigt ikke noget problem med at købe en brugt kikkert, men naturligvis er det dejligt at få en helt ny Smile

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#23
Der må jeg erklære mig kraftigt uenig med dig Kenneth [Smile] Firefly er ikke noget hit - det lyser alt for kraftigt op til at det fungerer om natten. Der skal næsten ingen lys i sigtemidlet før det blænder. Firefly er selvlysende og virker ved, at du belyser det med hvidtlys inden jagtens start. Der går lang tid før lyset er falmet så meget, at du kan se noget, hvis det er rigtig mørkt! Så ville jeg til hver en tid foretrække sigte 4A med nogle brede sigtestolper og aller bedst en lille belyst dot...men de koster somregel lidt mere...

Just my 50 cent [8D]

J.
Svar
#24
Jeg vil til en hver tid anbefale at købe en brugt 1½-6x42 eller større af tysk ellr østrisk oprindelse end begynde at købe nyt bushnell - men som sagt det ville være mit valg.

D93
Svar
#25
Mhansen

- kloge ord fra Jamo om rekyl og "den første riffel".
Uden at vide det, kunne jeg forestille mig at vægtningen mellem dine jagtbehov er sådan, at bukkejagt morgen/aften vejer en del tungere end natjagt efter svin (og da du er helt ny jæger, er det nok det klogeste [Wink]).

I den situation ville jeg klart gå efter en fornuftig "mellemvare" hvad angår kaliber og optik - og med dit budget, ville jeg kigge efter brugt. Hvis du ligner om ikke de fleste så i hvert fald mange andre jægere, begynder du alligevel inden længe at opfinde nye jagtbehov, som ganske enkelt (livs)nødvendiggør investering i nyt udstyr (andre kalibre, optikstørelser, materialer mv.). Så er det rart ikke at have bundet for meget i førstekøbet - uanset om det skal indgå i handel eller blive en del af samlingen. Og i din situation er ingen grund til at komplicere kalibervalget yderligere, når der er så rigt et udbud af gode skydere i 308 og 6,5x55 - medmindre du altså synes, at der der med sjove kalibre er sjovt[Big Grin].

Min første riffel var "medium all the way". Brugt Winchester 70 cal 308 (med custum-skæfte - jow-jow) og Leupold Scandinavian 3-9x40. Købt hos forhandler for så vidt jeg husker omkring 5 kilo. Indgik for nogle år siden i en byttehandel hos en andel forhandler, hvor den indbragte ca. det samme.

Hvis jeg var dig, ville jeg tage ud og besøge nogle forhandlere og se, føle, prøve og ikke mindst prutte (det sidste er ret populært for tiden[Wink]). Find noget, du kan lide og som lyder rigtigt - få specifikation og pruttet pris - og se om du kan lokke nogle af de garvede her på forum til at vurdere den/de konkrete tilbud. Så skulle der være en chance for, at du er (godt[?][Big Grin]) skydende til den 16 maj.

Good luck!

/bundgaard
Svar
#26
Her er et eksempel på en god pakkeløsning - du mangler så bare 2.500 kr.[:I]
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.as...d=59647330
En Sako 75 og Swarovski er god kvalitet og er god til vildsvinejagt om natten[^]
Rekyl burde ikke være noget problem på denne riffel - da der er lavet porte i piben..
Og nej det er ikke min...

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#27
Ja jeg ender jo sikkert med at købe .308 til at starte med, så kan jeg jo altid udvide mit sortiment med en barett .50 senere Wink

Det ligner jo et super tilbud med den sako og svarowski optik! Jeg må se om ikke jeg kan spare lidt ekstra op i en fart!
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat
Rekyl burde ikke være noget problem på denne riffel - da der er lavet porte i piben..



Er det ligesom rekyl bremse eller hvad er det for noget?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#29
Yep [Smile]

En form for Magnaport kan man vel kalde det [8D]

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#30
Den gang da jeg købte min første riffel, blev det en parker hale[Big Grin]
Det gamle dyr, er stadig min bedste riffel...[Big Grin]
Den ligger lige pt, hos gammeltoft nu. Den er blevet lidt træt i løbet..[Sad!]
Jeg syntes virkelig at du skal købe en meget billig kanon, også offere lidt/meget mere på montagen og kikkert. Min første kikkert var en Tasco Titan 3-9*42. Og den sidder den dag i dag, på min lillebrors riffel. (Kikkerten er næsten 10 år gammel)
Den virker også om natten i sverige, til grise[Big Grin]
Der er godtnok ikke belyst sigte i den, men hva fanden.. det kunne man jo godt klare sig med førenhen[^]

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#31
@rkn
Du må meget undskylde... men der er pokker til forskel på en Tasco og en Swarovski, og det gælder især om natten..
Og det samme gælder en Parker Hale og en Sako 75 en kvalitetsforskel der ikke kan sammenlignes - sådan er det bare.

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

@rkn
Du må meget undskylde... men der er pokker til forskel på en Tasco og en Swarovski, og det gælder især om natten..
Og det samme gælder en Parker Hale og en Sako 75 en kvalitetsforskel der ikke kan sammenlignes - sådan er det bare.



Selvfølgelig er der forskel, men det er der jo osse i prisen[Wink]
I min optik er det lidt sådan at verdens bedste grej er det man selv er glad og tilfreds med og så er det fløjtende ligegyldigt hvad andre mener om det[B)].
Min første riffel var en billig skramlebøsse med en Pecar på toppen, ikke noget at råbe hurra for, men den opfyldte mit behov og var i et prisleje hvor jeg havde råd til at købe træningsammu, idag er jeg lidt mere kræsen(økonomisk bedre stillet) og har investeret i andet grej, men jeg er egentlig ikke blevet bedre skydende, jeg har bare flere penge stående i grej[:I].

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#33
Kima du har for så vidt ret i dine betragtninger men det ændrer ikke ved, at vi er mange som startede med skod kikkerter som havde den egenskab at de var vandtætte... forstået på den måde, at når først vandet var kommet ind så kom det aldrig ud igen,og udsigten var svarende til tåge i Thyborøn. Mange købte rifler med bundstykker som var noget rasleværk - nogen synes stadig at gamle mauserbundstykker og dårlige magasiner nærmest er en religion - jeg synes at der er lavet så meget der er meget bedre - bl.a. en Sako 75 med kvalitets aftræk, pibe og ikke mindst et fantastisk magasin.

Mhansen har nu en unik chance på grund af finanskrise, kombineret med mange brugte våben i omløb til at gøre sig sin livs handel ... det var mit ændrinde - han har således muligheden for at erhverve sig udstyr som er i spitzeklasse - til nogen rigtig gode penge...og springe det bøvl over vi har været igennem...

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by Mhansen

Hej, jeg står med mit jagttegn i hånden om 2 uger (Hvis alt går vel) og skal derfor investere i en riffel og en optik.
Den skal primært bruges på bukkejagt i danmark samt bukkejagt og vildsvinejagt i sverige, da det er en større videnskab at gennemskue markedet, vælger jeg at spørge jer garvede jægere om råd.

Jeg regner med at jeg skal have en kaliber 30.06, medmindre der er gode grunde til at vælge andet..

Jeg håber i gider komme med nogle forslag på rifler og optikker, jeg regner med at have ca. 8.000 til rådighed.

Mange tak Smile



Halløj Mhansen, velkommen til og forhåbentlig tilykke med jagttegnet.
Du har bare brug for denne her pakkeløsning, den er ikke solgt endnu ser ud som nyt og skyder hammergodt. (har set den skyde)

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=14617

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#35
Selvfølig er der da forskel, på kikkert og riffel.
Men jeg har også haft sako 75, men den skød da ikke bedere, end min gamle parker hale..[^]

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#36
Hvis jeg får mit tegn i tide og jeg kan nå at skaffe alle pengene inden sakoen er solgt springer jeg på den løsning.
Så jeg krydser fingrene for at det ikke bliver solgt.

Ellers bliver det jo nok bare til en billig riffel og en bushnell medmindre der dukker noget andet attraktivt op på markedet til den tid.

Jeg skulle jo gerne være bevæbnet, indskudt og i træning til d. 16 Maj.
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#37
@Halvautomat, jeg opfattede dit indlæg som om at alt billigt var ubrugeligt[:I], derfor mit indlæg.
Jeg er enig med dig i at der er chancer for en god handel lige pt og den du henviser til er ikke dum[Big Grin]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#38
Hej alle i venlige sjæle!

Jagttegnsprøven blev "aced" i fredags [8D]
Så nu sidder jeg ved postkassen og venter på et lille girokort samt et stykke pap, der siger jeg må slå ihjel.

Jeg er faldet over denne Husqvarna riffel, http://www.lauritz.com/Item/Item.aspx?La...Id=1546990 men der står ikke så meget om den, bortset fra det er en 30.06.
Er der nogle orakler her der kan sige om den er noget værd og evt. hvilket model det er!..

Tak Smile
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#39
Tillykke med det.[Big Grin]

Hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt..?
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#40
først tillykke med jagttegnet du kommer til at gå en spændende tid i møde [Big Grin][Big Grin]

Med hensyn til riflen på Lauritz ser det ud til at det er en Husqvarna 1600 det er en velskydende riffel med nogle år på bagen, men den vejer ikke så meget og giver derfor en ordentlig røvfuld når du fyrer den af [}Smile][}Smile]
med hensyn til kikkerten er det en Tasco euro class, jeg har haft en magen til og det køb var helt klart en ommer, den var sløret i randområderne, og ikke klikstabil,[xx(][xx(]

jeg ville helt klart vælge en bedre kikkert gerne brugt da der er mange billige kvalitetskikkerter til salg, til yderst rimelige penge
og med fabriksgarenti i mange år endnu. og så spare lidt på riflen da det er svært et finde en riffel der ikke opfylder de krav der stilles til precisionen til jagtbrug

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)