Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
håndkikkert hvad skal jeg vælge
#1
Står over for køb af håndkikkert.
Har pt. en 12x50 bushnell trophy, mine øjne kan sku bare ikke lige med den, er ligesom om jeg ikke får fuldt billede i den, har ingen problemer med at holde den stille. er det noget man kan få justeret eller er det bare det man må forvente af en kikkert i den prisklasse?????? hvis det kan repareres hvor kan det eventuelt ske og en ca. pris.

Ellers har jeg kig på en ny i en noget anden prisklasse..... og er derfor kommet til det punkt som så mange andre i min situation er kommet før mig......

Jeg har nemlig kigget igennem en spritny Zeiss 10x40 med afstandmåler og jeg skal gi dig.(bare for at prøve én og for at sammenligne) men prisen var jo som altid lang fra gratis ca. 18000 dkr.

Min kammerat har en Swarovski 15x50 (næsten sikker på de 50mm, kan ikke huske præcis hvilken model) meget lækker kikkert men igen 15x er lige i overkanten hvis den skal holdes stille, og derefter er prisen også ca. 15000 dkr.

Derefter har jeg prøvet en Minox HG 10x52 BR meget lækker kikkert, prøvede den sammen med swarovskien og kunne ikke se at den dobbelte pris kunne retfærdiggøres, selvfølgelig kom tingene jo tættere på men skarpheden i minox-en kunne jo sagtens afgøre om det var en fin seksender eller en spidsbuk.
Prisen er jeg måske er villig til at give ca. 8500 dkr.

Har også prøvet Leupold Mojave 8x42 og hold da op hvor ergonomien var god desuden kunne jeg sådan set ikke umiddelbart se den forskel da skulle fordoble prisen. men da jeg ikke havde mulighed for at prøve den i skumringen ved jeg ikke helt hvad den kan præstere, derfor lidt tvivl. prisen kan ses på http://www.gunsandpowder.dk

Har nu mulighed for at få en med hjem fra USA men ved ikke helt hvad jeg skal vælge men har tænk på en Leupold golden ring 10x42 HD da det jo er toppen af hvad de kan præstere og at prisen er hvad jeg er villig til at give hvis vel at mærke at det er det ekstra værd, har nogen erfaring??????

Jeg er meget interesseret i erfaringer af ovenstående, men må samtidig sige at jeg er skú for nærig til Zeiss, da jeg ikke med mine øjne kunne se hvad der skulle retfærdige gøre prisen i forhold til Minox, Mojaven eller golden ring.

men ordet er frit kom med hvad i ved og har af erfaring.
Svar
#2
Jeg taler næsten uden erfaring, men er det ikke som med riffelkikkerter ? Fra den gode mellemvare, til de meget dyre kikkerter er der ikke STOR forskel.

Jeg har til dato ikke hørt om nogen der har 'mistet' et stykke vildt på en jagt fordi de havde købt en kikkert til 'kun' 4000-6000 kr, og derfor er skiftet til Zeiss/leica/whatever Smile

Men det kan jo være vi kan få nogle historier fra det virkelige liv fra andre herinde ?

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#3
Jeg har en Steiner 8x30 som jeg er rigtig glad for. Den er der masser af lys i og så er den til at holde ud at slæbe rundt med. Jeg har haft lidt småproblemer med at et par plastikdimser knækkede af øjestykket, men næsten inden jeg kunne sende en mail til Steiner om dette lå der nogle nye i postkassen.
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Her er lidt brugerkommentarer af kikkerter:
http://home6.inet.tele.dk/snygaard/kikkert.htm
Svar
#5
Hej,

Jeg har heller ikke den store erfaring med håndkikkerter, men må indrømme at forskellen fra min SU kikkert og op til min fars 10xet eller andet Zeiss i den grad er tydelig..

Men nu nævner du Swarovski og siger samtidig at 15x er for meget. Alternativet kunne være en 10x50WB SLC som jeg personlig brugte under et halvt års ophold som skytteelev i Vest Skotland.. Fantastisk god kikkert, specielt når man brugte den sen aften og tidlig morgen mod det sorte Sika vildt fandt jeg den rigtig god. Herhjemme står den vel omkring 11-12 k meen i Sverige er prisen en anden. F.eks. fandt jeg den hurtigt til ca. 9 k efter kursberegninger (0,67 i dag) ved Torsbo (http://www.torsbohandels.com/). Generelt er Sverige nok god mht. priser.

Tror der er rigtigt mange meninger om dette, men for mit vedkommende er den næste investering i hvert fald i en bedre håndkikkert som den Swarovski eller evt. Leupolds (Kender ikke rigtigt dem, men prisen er tiltalende).

Jeg skal ikke gøre mig klog på det, sikkert folk der ved meget mere om det område. Var bare min vinkel [Wink]

Sauer 202 - 308 W. m. Zeiss 3-12x56 Diavari T* m. lys
Beretta Ultra Light 12/70
Studerende - eneste grund til der ikke er betydeligt flere ..
Svar
#6
hej
jeg har en leica geovid 10x42 med afstands måler til salg ..... den har aldrig været pakket ud ..... den kan handles for 10.000 kr

med venlig hilsen
Kim
med venlig hilsen
Kim
Svar
#7
Jeg købte en Leupold Mojave 10x40 deres nyeste model i 2008 - en superfed kikkert med klart og skarpt billede - og godt lysindtag. Ikke helt på Zeiss niveau - men næsten.... pris små 4000,-
Glæder mig allerede til bukkejagten!!

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Jeg kan tilslutte mig Ran om at en Leupold Mojave er en fed kikkert, har også en 10x40, og den er jeg rigtig glad for [Big Grin]

Vh
Morten
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#9
Kob Leicaen!!!!!
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#10
Hejsa.

Jeg har en Leica i 8x40 med afstandsmåler og den er bare helt perfekt. Havde jeg ikke en ville jeg have købt "ticho´s" øjeblikkeligt. Den er fuldt ud på højde med mine kammier´s Zeiss'er i optiken og afstandsmåleren er altid rar at have ved hånden.

Mvh. Taby
Svar
#11
Jeg har en jagtkammerat, der har købt Leicaen med afstandsmåler i - en af lidt større modeller.
Da han kiggede gennem mojaven en skumringsaften var hans umiddelbare reaktion: "Det var lige godt satans.... kun 4000!"

De sidste 14000 kunne nok have været brugt på noget andet, vil jeg gætte på.

I Skotland i uge 42, hvor jeg skød en buk i nærmest total mørke, gav mojaven op ca. 2 minutter før Zeiss´en på riflen - men der var vi tæt på en time efter solnedgang... så til danske forhold, hvor du kun må skyde til solnedgang, er Mojaven rigeligt!

Gør dig i hvert fald den tjeneste at kigge gennem begge to - en i hver hånd - inden du beslutter dig. 15000-18000 kr er mange penge at binde i en håndkikkert, hvis man ikke rigtig har brug for den...[Wink]

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
Umiddelbart vil en billigere kikert sikkert virke lige saa godt som de dyre, men naar du sidder i det skotske hojland ellr hvor det nu end er, og studerer terrainet gennem en kikkert i indtil flere timer bliver du skelojet og hel bimmelims i hovedet efter selv en kort tid med en billig kikkert. Kob den absolut bedste kikkert du kan skrabe penge sanmmen til. du vil aldrig fortryde det.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#13
Tak for de mange indlæg.... jeg skrabte "meget" ekstra sammen (Så blev de SP penge også brugt)og det blev til en Zeiss 10 x 45 RF lotutec
http://www.clunycountrystore.co.uk/index.php (ham Robin er sku sjov at handle med, bare prut godt om prisen han er skotte og det lægger han ikke skjul på.... ha ha)

Jeg endte med zeiss efter jeg havde prøvet leica også med afstandsmåler, og diverse nikon swarovski leupold golden ring uden afstandsmåler. men ergonomien synes jeg var bedst på zeiss, desuden synes jeg når jeg kiggede i dem at det virkede/synede som om man havde et større synsfelt i zeiss og derved virkede den ikke så anstrengende at se i, de skulle egentlig alle have det samme synsfelt på papiret men jeg var glad for at jeg kunne prøve dem rent praktisk det gjorde i hvertfald en stor del af udfaldet...... nu er der nok mange som vil sige at det er for dårligt at man prøver i forretninger og derefter køber på nettet.
Men når der 5000-8000 dkr i forskel efter man har handlet frem og tilbage i flere uger, så bliver det sku nettet der vinder.....
Svar
#14
Hej Svendsenlars!

Måske er det denne her du har købt?[Big Grin][Big Grin]

http://www.clunycountrystore.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=385

Mvh

Michael
Svar
#15
Jeps...... synes sgu selv det er en ok pris... især til sammenligning med hvad der kunne handles af rabat herhjemme
Svar
#16
Hej svendsenlars

Tillykke med kikkerten - den er jeg også forelsket i [:p]

kan du løfte sløret for hvad de mange ugers hårde forhandlinger med skotten kastede af sig? Linket nedenfor virker desværre ikke mere [Sad]

Citat:quote:

Jeps...... synes sgu selv det er en ok pris... især til sammenligning med hvad der kunne handles af rabat herhjemme

Svar
#17
Det ca. en dages tid..... pr. mail, han svarer med det samme.
men du kan jo også ringe til ham, men ved de der skotter han være rimelige svære at forstå....
Svar
#18
Hej Lars

Tak for dit svar! Jeg var nu mere interesseret i høre hvad prisen endte på?

mvh Niels

Citat:quote:

Originally posted by svendsenlars

Det ca. en dages tid..... pr. mail, han svarer med det samme.
men du kan jo også ringe til ham, men ved de der skotter han være rimelige svære at forstå....


Svar
#19
Kan ikke huske det præcise beløb, men ca. 12000 dkk. incl. alt.
Pundet er jo stadig lav, så mon ikke der er grundlaag for en god handel.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)