Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjælp til identifikation
#1
[Image: DSC02360.jpg]

[Image: DSC02361.jpg]

Jeg har i dag arbejdet på en riffel for en ven. Der var klyttet en fuldskæftning på ved forlængning. Stort set alt var vindsk og skævt [B)] Den var så klemt foran, at den knirkede, når man spændte den forreste systembolt til. Jeg fik frie hænder til at ændre på alt.
Jeg savede først forlængningen væk, for ikke at skulle bruge tid på den. Dernæst ordnede jeg løbskanalen, der ikke var køn. Da det hele var fritlagt, målte jeg på det samlede system, og fandt ud af, at det hele blev spændt sammen "metal mod metal" foran. Derfor besluttede jeg at bedde, så jeg kunne vinde den højde, der skulle til, for at systemet ikke når helt sammen. Det hele gik fint, og jeg er spændt på at få kikket til beddingen i morgen.
Riflen er bygget på en Mauserlignende lås, hvor sikringen sidder på bundstykket. Piben er højblank og er kun 48cm. Er det ikke kort for en cal. 6,5 X55? Er der nogle, der har erfaring med så korte piber til denne cal. Gerne også med hint om god ammo.
Skæftet ser ud til oprindeligt at være fremstillet proffessionelt og har hvide skiver ved bagskæfte og bunden af pistolskæftet.
Mvh Walnut
Svar
#2
48cm-50cm er meget normal pibelængde for en fuldskæftet. Det er også hvad min Mannlicher Schönaur M72 har, og den er en 30-06'er.

Et billede af låsestolen set oppefra vil være rart, samt billeder af bolten.
Der står sikkert mærkenavn og årgang under foreste kikkertbase.....

Mit umiddelbare gæt er en ombygget svensk M/96'er. Det ser ud som om den kan lades med ladestrips.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

48cm-50cm er meget normal pibelængde for en fuldskæftet. Det er også hvad min Mannlicher Schönaur M72 har, og den er en 30-06'er.

Et billede af låsestolen set oppefra vil være rart, samt billeder af bolten.
Der står sikkert mærkenavn og årgang under foreste kikkertbase.....

Mit umiddelbare gæt er en ombygget svensk M/96'er. Det ser ud som om den kan lades med ladestrips.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))



[Image: DSC02363.jpg]

Hej Jesper Rex [Smile]
Tak for udvist tålmodighed med mig [:I] Jeg ville have lagt mere ind i aftes, men jeg blev forstyrret. I morges var det ud af posen 6.00 for at søsætte båden.

Jeg håber at billedet, der er et forsøg på at slå flere fluer med et smæk, kan bruges til noget. Midt på låsestolens venstre side er slået: G 33/40.
Lidt spøjst med skæftet [B)] Virker udenpå proffessionelt udført ( bortset fra den sidste forlængning til fuldskæftet) Indeni var den ringe udført. På træfladen, bag udfræsningen til rekylstoppet, er der skrevet bogstaverne AC. Pistolgrebet har på højre side "håndbule".
Mvh Walnut
Svar
#4
Gevär 33/40 er en Mauser 98 variant fra ww2 normalt regnet for en fin lås for ombygning..[:p]

The Shootist
"Live and let live"

Lige lidt mere Cjeckisk kort rifle model 33 for bjerg soldaterne, adopteret af Tyskland i 40 som model 33/40[}Smile]
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Gevär 33/40 er en Mauser 98 variant fra ww2 normalt regnet for en fin lås for ombygning..[:p]

The Shootist
"Live and let live"

Lige lidt mere Cjeckisk kort rifle model 33 for bjerg soldaterne, adopteret af Tyskland i 40 som model 33/40[}Smile]



Hej Shootist.
Mange tak. Den er vel ompibet? Piben ser meget frisk ud.
Mvh Walnut
Svar
#6
Helt klart Tyskerne brugte jo ikke Amerikanske kalibre, den var originalt fremstillet i 8x57IS

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Helt klart Tyskerne brugte jo ikke Amerikanske kalibre, den var originalt fremstillet i 8x57IS

The Shootist
"Live and let live"



Er der en fornuftig forklaring på, at man har fastholdt kort pibe, da man ændrede cal. og omskæftede?
Walnut
Svar
#8
Ikke andet end det sædvanlige , som du ved nogen kan lide blondiner andre brunetter og så er der dem der elsker korte piber.

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Ikke andet end det sædvanlige , som du ved nogen kan lide blondiner andre brunetter og så er der dem der elsker korte piber.

The Shootist
"Live and let live"



[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
og takker

Mvh Walnut
Svar
#10
[Image: DSC02365.jpg]

Uden at have den store erfaring vil jeg mene, at dette må være en klassisk følge af et rekylstop, der ikke fra start har fungeret optimalt. 2 symetriske trykskader. Presset i den bageste runding er formodentlig øget ved rekyl. Jeg vil ikke gøre noget ved det i denne omgang. Rekylstoppet foran er på plads, og der er tilsyneladende ro bagude. Det bliver pudset og skæftet ryger i lakeringen sammen med Den Grå Ulv.
Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)