Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rågejagt
#1
Halløj

Er der nogen der har erfaring med regulering af råger, med luftriffel, der kan anbefale en bestemt type hagl, der virker eller skyder bedre en andre.

På forhånd tak [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#2
har brugt FX-hagl og 'fuld damp' i min Fx Cutlas. De har fin effekt når skuddet sidder som tiltænkt = ungerne dropper direkte ned

men kun den første uge eller 2 hvor ungerne er fremme, derfter for mange blade til at luftriffelen rigtigt kan være med.. dvs så må søge meget frie huller og ofte direkte lodret op langs stammen (og det det giver hold i nakken)

/wolf_skate

PS har leget en hel del med ballistik program mht højde indskydningen så jeg i snit havde priktræf ved ca 25-40m op ved 60-80grader elevation => betød for både min luftriffel og 22LR at de skulle indskydes ca 2cm lavt på 12m (ved vandret indskydning). Det har vist sig at holde rimeligt godt i praksis

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#3
Rettelse
kom til at check mine beregning fra sidste år .. jeg huskede forkert .. det er ca 3cm lavt på 12,5m jeg har som 'gyldent snit' fot at passe i nul i trækronerne. For ikke at glemme igen har jeg leget lidt med matematik/plotte program og proppet balistik data ind for min 2 Rifler
5,5mm Fx luftriffel mde 16grain Fx hagl og Brno Mod. 2 22LR med 40 grains Eley Club Xtra

men kan være andre kan bruge det , så her følger :

vandret indskydn afstand 12,5m ('hjemmme/inde duelig')

5,5mm Fx Cutlas
[Image: Fx_12_5m.png]

22LR Brno Mod 2
[Image: LR_12_5m.png]

der er 2 effekter i spil. Kuglefald vs vandret afstand - og sigteline /løbsline vs reel (skrå) afstand. Som check kan man se på 90 grader (lige op). der er det vandrette kuglefald ude af ligning og det er kun sigte linie vs løbsline der tæller (inden for de højder vi taler om her).

Grafer skal forståes således, at man enten finder vandret afstand og træhøjde - eller vinkel og relle skudsafstand, hvor man vil have priktræf. I dette koordinatpunkt aflæses så nærmeste værdi (af iso-linierne) = tilsvarende indskydninghøjdde på 12,5m fladt (for at opnå ønskede priktræf i trækronerne)

disse tal er væsentligt forskellige i forhold til at indskyde i nul på 50m fladt (gør man det, vil man have en hel del højskud i trækronerne -> man rammer derved ungerne i hovedet når sigter på kroppen (præcist nok??) - eller man må være bevist om det og holde under )

det man kan udlede af grafer:
1) hvis man lurer nede fra og leder efter huller lige op - så er det ikke kritisk om man er lige op ad stammen eller i en vandret afstand op til næste større træ ved siden af (lad os sige der er ca 10m mellem store træer). For 25m træer er 3cm lavskud på 12,5 flad indskydn. ok. Jeg bruger dette med Luftriffel. Lige nedefra og op rammer skud direkte i kroppen og ikke noget med at vingerne kan tage noget af energien + er der hul til syn opad, så er der også hul til ungernes fald lige ned (så de ikke kroger sig i en V-gren eller lignende)

2) Alternativt hvis man tager de lidt højere træer og tager unger oven fra/ siden (som fx ofte med 22LR) så kan man i grafen lede efter en 12,5 flad indskydning (iso-linie) der 'flugter' med den vinkel man ofte bruger til skud i træerne. Fx vil 60 grader op også passe med ca 3cm lav skud på 12,5m flad indskydn., når træerne fra 30m +

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)