Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
17HMR til råger
#1
Hey!

Hvad mener om brugen af 17HMR til råger - er den for hidsig? jeg ved at man nok skal vælge en kugle der egner sig til jagtformen og ikke en V-max eller eller andre "højeksplosive" kugler...

Ville I til hver tid vælge 22LR fremfor 17HMR?

J
Svar
#2
Svärt at svare på , men det er jo ikke nödvendigt at "skyde gråspurve med kanoner" så jeg ville nok mene at det er nok med 22LR men det kommer jo altid an på forholdene..[Big Grin]

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#3
Hey Shootist!

Tak for svaret - det er lige det der er sagens kerne. Nu ejer jeg ikke en salonriffel endnu - og jeg har ikke tænkt mig at ligge inde med 2 stk i forskellige kalibre. Cal. 17HMR er jo voldsom sjov, men på den anden side, hvis jeg primært skal bruge den til rågerne, så burde jeg måske overveje en 22LR

J.
Svar
#4
+ 22lr er meget billigere i drift hvis du skyder meget.
Men selvfölgelig han den som alt andet begränsninger.

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

men det er jo ikke nödvendigt at "skyde gråspurve med kanoner"

The Shootist
"Live and let live"



Nej, men det er bare sjovere [Big Grin]

@Jamo
Efter jeg har set effekten af v-max kuglerne i min 17hmr vil jeg ikke anbefale dig at bruge den type til rågeunger hvis du skal spise dem. Jeg tror dog, at hvis du bruger en ammunitionstype der ikke er "højeksplosiv" så får du ikke nogen problemer med at de er skudt i stykker. Du må dog ikke hænge mig op på det, for jeg har ikke fået prøvet andet end v-max kuglerne endnu.
Jeg tror at du vil blive rigtig glad for en 17hmr. Jeg vil under ingen omstændigheder gå tilbage til 22lr igen. Og så har den jo den fordel at du kan bruge den på hjortebane hvis du har adgang til sådan en. Det er jo en billig træning i forhold til at skulle skyde med den "store" riffel. [8D][Wink]

Mvh
Jonas
Svar
#6
Jeg har her til morgen skudt 5 rågeunger med .17HMR med den netop omtalte V-max patron.
Efektiviteten er i top - alle fugle var døde i knaldet - men at spise dem efter en træffer i brystet er ikke så godt - de eksplodere som om de var skudt med min 308W. jeg forsøger at skyde dem i hovedet med den lille .17hmr. hvilket faktisk ikke er så svært med en nøjagtig inskydt riffel og en lang skyde stok...

jeg vil under ingen omstændigheder bytte 17 HMR ud i fordel for en 22 LR

Browning GTS 12/76
AyA 12/70 Side by side
S&L classic lepould 3-9x50 european
Sako Quad m. Tasco 3-9x56 Salonriffel ,22 LR /.22 Mag
Ruger 9mm Flobert
Browning GTS 12/76
AyA 12/70 Side by side
S&L classic 308w lepould 3-9x50 european
Sako Quad m. Tasco 3-9x56 Salonriffel ,22 LR /.22 Mag .17HMR
Ruger 9mm Flobert
Svar
#7
Hvis du ville spise fuglene efter at have skudt dem med 17 hmr. Så ville jeg anbefale at du bruger fmj (fuldkappet) patroner. cci laver sådan nogle. Ved brug af dem laver de et udgangshul på ca. 5,5mm [Smile]
5,5mm luft, 17HMR, 22LR, 222Rem, 12/76 - Pest Control ÜBER ALLES!
Svar
#8
hvad med udgangshastigheden på 800 ms ? rækkevidde v vinklede skud?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
17 HMR er ganske udemærket til råger, de laver ikke mere kødskade end en .22 hvis man bare bruger FMJ projektiler, eller et andet projektil som ikke ekspanderer så voldsomt. En anden fordel ved 17'eren er at den har en meget fladere kuglebane, det er stort set underordnet om du er på 50 eller 100 meter hvis den er skudt ind på fx 75 meter.
Svar
#10
MHT. udgangshastigheden, skal man holde for øje at en .17HMR kugle ikke vejer mere end trediedel af en .22. Den mister derfor hurtigt pusten på vej ned igen ved et vinklet skud.

MVH Jens
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)