Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tip: Reparation af små mærker i skæftetræ
#1
Hej!

Er igang med at fixe lidt på et gammelt skæfte og fandt på nettet et tip om hvordan man nemt og enkelt udbedrer små mærker i skæftetræ.
Jeg vil da lige viderebringe det her med fare for at det er en gentagelse af noget der er blevet sagt tidligere her på sitet...

- Tag en våd klud, viskestykke eller lignende og læg på skæftet hvor mærket er.
- Tænd dampstrygejernet(hvis i ved hvordan sådan et ser ud) og hold det på kluden i kort tid - ca. 5 sekunder ad gangen.
- Tag kluden af skæftet og kontroller om mærket er forsvundet.

Gentag processen indtil mærket er væk.

Varmen og fugtigheden fra kluden får fibrene i træet til at rejse sig.

HUSK at smøre olie på skæftet bagefter!!

Hvis i har brugt et viskestykke kan i for sjov skyld hænge det på plads i køkkenet uden at vaske det - det giver anledning til en hyggelig lille diskussion med chefen for hjemmestyret bagefter skulle jeg hilse og sige....

Mvh

Michael
Svar
#2
da jeg handlede med møbler brugte vi en loddekolbe, vat og demineraliseret vand (for ikke at få kalk i lakken).
da loddekolben er meget varm giver det et godt resultat der dog som regel skal slibes ned

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Hvis skæftet er oliebehandlet kan man vel bruge linolie i stedet for vand eller hur[?]

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#4
NEJ! Det skal være vand.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Eller brug en El- kedel hvor dampen står op af og så hold Skf. hend i dampen hvor der er mærker.
Det gælder om at få vandet til at trænge ind i træet og få træfibern til at udvide sig igen.


Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)