Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nosler Patition eller Norma`s Oryx i 6,5x55
#1
Jeg skal have ladt nogle kugler til bukkejagten. Jeg har ladt nogle 140grains Nosler Patition, men snakkede med nogle jagt venner, de har valgt Norma`s Oryx kugle til bukkejagten i deres 6,5 og 308. ville jeg få en bedre kugle til bukkejagten ved at skifte til Oryx kuglen. I min 30-06 og 7mm Rem Mag. skyder jeg med Oryx kuglen som jeg er glad for, men dem bruger jeg også til Dåvildt i Sverig.
Jeg er kommet i tvivl nu, om jeg skal skifte.

Mvh Maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
Jeg vil sige, at du skal lægge vægt på, hvad skyder bedst i den pågældende riffel.

De slår fint ihjel begge to.

Hvis du er fint tilfreds med den kugle du bruger nu, får du ikke noget ud af skifte.

Men, er du træt af den kugle du bruger nu, er der ingen ting at tabe.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#3
Efter min bedste overbevisning er 6,5 det bedst egnede allroundkaliber til råvildt - men marginal til større vildt.
Som jeg læser dit indlæg deler du min opfattelse[?] - og vil derfor gerne lade din 6,5x55 til råvildtjagt.
Oryx er en glimrende kugle ved standard hastigheder - og i .308win og .30-06 giver 180 grains Oryx også gode resultater på råvildt. Men den 156grains version der er til 6,5mm er lavet til at tilfredsstille de jægere der skyder elg mv. med 6,5x55 - med andre ord ikke noget oplagt valg til dit brug.
Personligt mener jeg også, at 140 grains Partition er overkill til dit brug. Jeg har selv haft meget overbevisende resultater på råvildt med 130grains Accunbond - men vil i den kommende sæson forsøge mig med 125 grains Partition. Jeg forventer dog, at den vil give lidt for meget ravage til at være ideel - og derfor kan sæsonen 2010/11 for mit vedkommende godt ende med 120 grains A-frame.

Når du lader lettere kugler til råvildt i 6,5 behøver du jo ikke give dem fuldskub.
D93
Svar
#4
da jeg havde en 6,5x55 brugte jeg Nosler BT 120g grains - jeg købte nogle Norma GT 130 grains - hev kuglen af og erstattede dem som sagt med BT 120 grains. De gik identisk med GT og virkede perfekt på råvildt - udgangshul aldrig større end en 5 krone og blodudtrædningerne var ikke særligt kraftige - på trods af at kuglen af og til havde taget et par ribben under indpassage...

Som D93 lidt antyder så er det jo ikke en videnskab at slå råvildt ihjel. I 6,5x55 opnår du stort set gennemskud hver gang, så der er ingen grund til at vælge dyre premiumkugler til det formål!

J.
Svar
#5
D93 Du skriver: sæsonen 2010/11 for mit vedkommende godt ende med 120 grains A-frame. Jeg troede at A-frame er en hårdere kugle end Oryx og Nosler Patition er, den ødelægger ikke så meget, men vil den ikke være overkill til råvildt!!!!???. Sådan jeg har forstået opbygningen af A-frame kugle er, en sammensætning af Oryx og Nosler Patition kuglen (Stævn Oryx Agter Nosler Patition) er det ikke Swift A-frame eller tager jeg fejl ?[Smile].

Mvh Maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#6
@D93 - Hvorfor mener du, at 140 g partition er overkill til råvildt i 6,5? I min 6,5'er er det klart den kugle, jeg har de bedste erfaringer med.

@Maubla - For mig er eneste grund til at skifte fra 140g NP til bukkejagten only the fun of it (og det kan naturligvis være en ganske udmærket grund..[Wink])

/bundgaard
Svar
#7
Nu er råvildt jo ikke verdens mest kropsstore eller skudstærke vildt, så begge burde kunne bruges. Dog mener jeg at Oryx'en i netop 6,5 er lavet til de nordiske elgjægere. Den vil form. være lidt for trægt ekspanderende ved rene lungeskud i forhold til Partition som har en blødere forreste del med stadig "krop" nok til at komme hele vejen igennem på trods af vinkel osv.

Hvis Partitionen går godt i din riffel vil jeg holde fast i den. Den er vel så universal som man næsten kan ønske sig - måske ovenikøbet grænsende til det kedelige [Wink]

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#8
Et relevant spørgsmål er at stille sig selv når man vælger projektil er hvad man forventer af det.
For mit vedkommende er det:
1) Effektiv dræbeevne (kort flugtafstand).
2) Gennemtrængningevne så gennemskud opnåes i de tænkelige situationer, men heller ikke mere - 2000 joule afsat i kuglefanget, hjælper ingen stedet.
3) Det vildt jeg nedlægger skal ære appetitteligt til konsum.
4) Det skal have den fornødne præcision (her er 3-5cm i spredning på 100 meter alt rigeligt til dansk råvildtjagt).

Der til komme at andre erfaringer er gode - men de kan ikke erstatte egne erfaringer!

Når jeg siger at jeg opfatter 140 gr Partition som overkill - så er det fordi den jo rent teknisk er designet til vildt i 100 kg klassen - dermed vil meget energi forplantes i kuglefanget ikke i rådyret. Men virker det gør den. (Håber det svare dig Bundgaard?).

Maubla - svaret til dig ligger faktisk også i svaret til Bundgaard. Du er nød til at forholde dig til hvad den enkelte kugler er designet til - all-round løsninger vil altid mangler noget i ekstremerne. 156 grains Oryx er designet til Elg - derfor er den ikke optimal til rådyr. Når du så sprøger til A-frame så har du da ret i at det er en bonded partition. Men en Nosler partition er ikke bare en Nosler Partition. Eks. laver de 85, 95 og 100 grains 6mm Nosler Partition - til praktisk jagt vil der være forskel i deres opførsel som ikke kan henføres til 5-10 grains vægt forskel (jeg har dog ingen egne erfaringer at bidraget med). Det har jeg dog hvad angår 180 grains .308" Nosler Partition vs. do Protected Point. Sidstnævnte er fysisk kortere da der stort set ikke er blottet bly. Dette er designet til .300 win mag rifler, som ofte har en sættedybde der er dikteret af magasinet. Men samtidgt er projektilet efter mine oplevelser trægere ekspanderende - hvilket vel passer fint med at den normale 180 grains er tilpasset 30-06 anslagshastigheder (langeskud i .300 magnum rifler).

Når jeg derfor forventer at 120 grains A-frame fungere godt til råvildt, så er det fordi kuglen efter min overbevisning er designet til Pronghorn, og derfor må kunne opfylde en hel del af det jeg ønsker til råvildt.
Jeg har dog staidgt til gode et finde jægere der har meget erfaring med kugler i 120-130 grains klassen i 6,5mm klassen på råvildt.
D93
Svar
#9
Skal jeg virkeligt have det sidste ord i denne sammenhæng[?]
D93
Svar
#10
OK[Big Grin] - klart at 140 gr npt kan klare en del mere end en bette dansk sommerbuk - men det gør den jo ikke mindre velegnet til formålet. Så er jeg sådan set lige glad med om man "spilder lidt energi". Jeg har kun gode erfaringer med kuglen i 6,5 - og generelt pænere arbejde end mange af de lettere kugler, jeg har brugt i 6,5. Jeg starter iøvrigt bukkejagten med en 95 gr sst i 243 - så dybere stikker fanatismen ikke[Wink]

/bundgaard
Svar
#11
Hvis man lader med 120grains Swift A-freme kan man så komme op i mere fart når kuglen ikke vejer så meget?
Jeg vil gerne skyde med lettere kugler, men jeg gider ikke få det hele smadret. Jeg har altid skudt på bladet så går de ikke fra skud stedet, så det bliver jeg ved med, men kan de lette kugler holde til det?

Mvh Maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)