Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skotland for første gang
#1
Hej.
Vi er to jægere som vil til Skotland og på hjorte jagt. Vi
vil ud at gå, opleve naturen, høre hjorten brøle, evt spæde op med buk.
Som sagt er det første gang, så vi mangler erfaring på transport, jagtrejse bureauer, priser, områder, gode datoer, osv.

K & B
Svar
#2
Hej Bjørnen

Jeg har selv været i Skotland 2 gang og skal afsted igen i uge 42. De 2 gang jeg har været afsted har været med jagtrejse firma. Hvilket har skabt blandende resultater hvad angår det planlægnings mæssige resultat. Selve estatesne har begge gange været fine. Stalkerne er fine menneske hvis man lader dem udføre deres job, de kender desuden en del til historie omkring landet og det er sjovt hvis man kan få lokket det ud af dem. En glad stalker er en god investering[Wink]

Jeg har selv valgt at arrangere i år, skal afsted i uge 42. Grunden til at jeg selv arrangere er at jeg kan skræddersy jagtrejsen lige til mit behov og krav. Dette har så også resulteret i en rimelig betydelig besparelse for mit vedkommende.(ca. 40% ligger mit nuværrende overslag på, men jeg tager heller aldrig den mest skrabede version ifht. sidste år)

Hvis man selv vil arrangere kan man søge på google efter estates, fx en søgning på "estate stag" giver muligheder for at finde noget. Priser inklusiv vat er 250-500pund per hjort. Alt efter estate og tid på året. Ofte er stalking billigere i august og dyrest i uge 41-42. Når man køber jagt i skotland skal man være opmærksom på at hjortene ikke er ungarske kapital hjorte og at det er afskuds hjortene man får. Hvis man ser en stor flot hjort i sin bedste alder får den for det meste lov at gå igen.
Hvis man er ude efter traditionel skotsk stalking hvor man vandre skal man være opmærk på at man ikke lander på en estate hvor man jæger i gran skov, det er en helt anden oplevelse.

Ang. prisen fik jeg i år tilbudt hytte sammen med hjortene uden mer pris. Jeg fravælger altid at bo i egen hytte, og bor i stedet for på hotel med bed and breakfast og aftensmad. Grunden er at når jeg kommer hjem efter 6-12(oftest 6-8) timer i bjergene så er jeg træt og gider ikke selv til at lave mad og vaske op. Samme med morgen mad. Reelt kunne man bo i hytte og spise aftensmad på et hotel men så mister man muligheden for en pint og et glas wiskey med lidt skotsk selvskab ved kaminen.

I øvrigt omkring jagten, så er en rimelig kondi et most. Dog klare min 55årige far sig fint påtrods af han lider af astma, men han træner også op til jagten. Det er ikke nødvendigt man kan løbe et maraton man jo bedre kondi jo mere får man ud af det. I øvrigt kan man blive sat til at hjælpe med at trække hjorten hen til et sted hvor den transporteres videre fra. Jeg fik lov at hjælpe med at transportere en hjort 3km gennem hårdt terræn. Jeg er en ung mand i ok kondition og alligevel var jeg på pænt dansk, færdig som gårdsager efter det.
Normalt er strækningerne dog meget kortere.

Jeg har nedlagt 8 hjortene der ovre, de er skudt på mellem 60 og 230 meter, de fleste er skudt på 150-170 meter. Der med at det en god ide at være fortroligt med kuglebanen. I øvrigt kan en bipod varmt anbefales, da der skydes liggene.

En god håndkikkert gør oplevelsen sjovere. Man kan se langt i landskabet og når stalkeren spotter hjortene på flere km afstand er det sjovt at kunne følge med.

Omkring rejse selvskab så tilbyder diana jagt uden stalker. Det er en langt større udfordring selv at skulle spotte hjortene og pürche sig ind på dem. Men det kræver man er god til det og ikke kræver samme succes rate. Jagt med stalker giver så godt som 100% succes, hvis man kan følge med ham og udnytte de skudchancer man får. Stalkerne er dygtige til deres arbejde og hvis man kommer i uge 42 så har de været i gang siden august, så er de pænt skarpe.

Det blev en længere meget ustrukturet smøre. Håber det hjælp lidt. Ellers er du altid velkommende til at spørge løs

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#3
Lidt inspiration

Undertegnets brok over jagtrejse selvskab og rejseberetning
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=13613

Gammeltofts Jagtrejse beretning om kronhjort og sika
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=13503

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#4
Hej bjørnen.

Det med at jage på egen hånd er meget spændende, men man skal ikke forvente den samme succesrate som hvis man er ledsaget af en professionel stalker.

Vil som skovfogdeelev Christensen give dig lidt inspiration ved at henvise til min hjemmeside. Det skal dog nævnes for en god ordens skyld at jeg er konsulent for et dansk jagtrejsebureau og det vil ses på min hjemmeside: http://www.hunterriis.dk/

MVH. Jørn Riis
Svar
#5
Hej så er jeg kommet hjem fra en uge i det vestlige Skotland.
jeg skød 3 hjorte i 3 skud med cal 243, nosler partition,
første hjort[Image: P9150112.jpg] afstand 185 meter, den løb 30 meter og vejede 90 kg.
anden hjort[Image: Billede117.jpg] afstand 212 meter, den løb 2 meter og vejede 116 kg.
tredje hjort[Image: P9190059.jpg] afstand 186 meter den løb 4 meter og vejede 118 kg.
alle med gennemskud.
[Image: IMG_0123.jpg]
Jeg er begyndt at spare sammen til den næste tur, måske hundyr til næste år.
Hvilken naturoplevelse
PS. Husk gode støvler[Big Grin][Image: IMG_0053a.jpg]
Vh. Morten
Svar
#6
Tillykke med det flotte resultat!

Må man høre hvilken estate du var på? Det lyder som nogle kraftige hjorte krops mæssigt. Tror ikke dem jeg har skudt i år har passet 100 kg i hill vægt

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#7
Tak.
Rekorden er 122 kg så jeg var både heldig og tæt på (2 og 3 tungeste)[Big Grin]
vi fik lov at knokle for det, og det var det vi ønskede, så det var super.

vh. morten
Svar
#8
Tillykke med de flotte dyr og lad så ikke nogen fortælle dig at man ikke kan bruge en 243 til krondyr.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#9
Tillykke!!! De er rigtigt flotte. Når du skal igang med at skrive lidt mere, kan du så ikke også skrive lidt om projektiler, virkning og da også gerne hvad sådan en herlig tur er løbet op i - nøj hvor kunne jeg godt tænke mig sådan en tur... Det ville lige være noget for min nyeste pibe.
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)