Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bæverjagt - skød 15 og fik 8 med hjem!
#1
Jeg havde egentligt tænkt mig i år at prøve en bæverjagt for spændingen og hyggens skyld.
Men efter at have læst denne beretning på jagtformidlingen så er jeg overbevist om at jeg aldrig skal prøve det - ihverfald ikke hvis alle bæverjagter foregår som nedenfor beskrevet...

http://www.jagtdebatten.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=2558&rowstart=0

Jeg er en novice ud i bæverjagtens mysterier, men jeg mener at have læst et eller andet sted at man udelukkende skyder bæveren når den er gået på land.
Hvad får folk til at blive ved med at skyde bævere på vandet når de mister den ene efter den anden?
Forfatteren, som for iøvrigt også er kendt fra denne tråd:
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=9721&SearchTerms=bjørnejagt
Skyder 4 bævere inden han omsider får sin bæver [xx(]
Vi laver vel alle noget skidt ind imellem, men er det ikke normalt at man normalt lærer lidt af sine fejltagelser?

Men er det normalt at man kun får små 50 % af de skudte bævere med hjem?
Svar
#2
Efter min ringe mening en beskrivelse af helt igennem rystende "jægermoral" [xx(]

hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#3
Lad gå at man mister en enkelt, men det der er sgu da både for dumt og jagtetisk ude i hampen [}Smile] Må han få klikkere resten af sin "karriere" [Sad!]

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#4
@ Hjemmeladeren: Ja saa bor du aldreig tage paa prariehunde eller groundhog jagt.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#5
Hej HOgmeister...

Præriehunde og Groundhogs er ikke "Jagt"/"Hunting" det er "udmattelseskrig" ("war of attrition")[Big Grin][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
dårlige "jægere" !

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by 375HH

Men er det normalt at man kun får små 50 % af de skudte bævere med hjem?



Hvis man konsekvent kun skyder, når de er på tørt land eller i det mindste så meget ude af vandet, at man kan levere et ordentligt bladskud, så får man stort set alle.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
Tjaaa..

Nu kunne jeg jo godt finde på at provokere og skrive at bævere bare er nogle store rotter der æder min norske/svenske fætters skov og laver ravage i dræningen[Smile]

Hvor meget bekymrer vi os om de rotter vi ikke finder efter endt "giftkrig" ???

Hvis "jægeren" i indlægget vil kalde det jagt, så bør han vel også efterstræbe sit vildt på en forsvarlig måde, d.v.s. kun skyde på bæveren så langt inde på land at han er sikker på at den ikke når at løbe ud i vandet og dø under en bunke grene...

Jeg kender ikke en dyt til bæver"jagt" og jeg synes også det lyder af meget at man skyder (på) 14 -15 bævere og får de 8 med hjem, men det er jo ikke ensbetydende med at de resterende bævere er anskudte?

Jeg har f.eks. skudt MANGE skarver med riffel, og det var kun et fåtal af dem der kunne samles op bagefter, skarver flyder nemlig meget dårligt, de har ingen luft i fjer-"pelsen".
Hvis det samme gør sig gældende for bæverne, så VIL man jo miste mange, også selvom man holder sig til at skyde på land.

Skudtegn og observation af den dødskudte skarv der langsomt forsvinder under vand er vel "bevis" nok for at der ikke ligger anskudte fugle derude? Det samme gør sig måske gældende med bæverne?

Om man så kan kalde reguleringen af skarver for "jagt" det synes jeg beror på oplevelsen, for det var noget af det sjoveste og mest udfordrende "jagt" jeg har oplevet.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Er lige kommet hjem fra bæverjagt og har desværre skudt til en bæver som jeg ikke har med hjem [Sad]. Jeg havde tidligere på dagen undersøgt den del af elven og vidste at der var en lavvandet sandbanke hvor "min" bæver svømmede ind. Den var halvt oppe af vandet og jeg sendte en 156 grains Oryx efter forbenet på 28 meters afstand. Den vendte om og forsvandt under vandet og jeg så den aldrig siden. Der var hverken blod, pels eller bæverlugt på stedet men det er svært at vide om den er ramt. Det var i hvert fald en rigtig dårlig oplevelse, som jeg vil gøre meget for at undgå gentager sig. Riflen blev prøveskudt dagen efter og den skød en lille cm. under på 30 meter. Jeg hælder selv til at det enten er fordi Oryxen ikke har ekspanderet pga den lave hastighed (725 m/sek) eller en "fejl 40" [:I] der har resulteret i et forbiskud.
Under alle omstændigheder en skidt oplevelse som ikke bør være en fast bestanddel af en bæverjagt. Det har i hvert tilfælde slået skår i min glæde over en ellers fin jagttur [B)].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#10
Nu kender jeg den pågældende jæger gennem 25 år og jeg ved med sikkerhed at han er rimelig ansvarlig, og samtidig formenlig den jæger der ved mest om bæverjakt. Så når han vælger at være ærlig så er det nok mer et ydtryg for at gøre opmærksom på at det at miste en bæver eller flere kan ske for alle.
Jeg har snakket med ham om årets bæverjagt, og han går stadig rundt og ærgrer sig for det har selvfølgelig påvirket ham at han ikke fik de 3 bævere med hjem. Men han har dog i modsætning til den brede befolkning valgt at være ærlig. Husk lige det.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by schwartzwild

Nu kender jeg den pågældende jæger gennem 25 år og jeg ved med sikkerhed at han er rimelig ansvarlig, og samtidig formenlig den jæger der ved mest om bæverjakt. Så når han vælger at være ærlig så er det nok mer et ydtryg for at gøre opmærksom på at det at miste en bæver eller flere kan ske for alle.
Jeg har snakket med ham om årets bæverjagt, og han går stadig rundt og ærgrer sig for det har selvfølgelig påvirket ham at han ikke fik de 3 bævere med hjem. Men han har dog i modsætning til den brede befolkning valgt at være ærlig. Husk lige det.



Schwartzwild: Ja han er ærlig og respekt for det. Men at skyde bævere på vandet er en risikobetonet affære med et ekstremt lille mål at træffe. Plus du har vandoverfladen du kan ramme i en ekstremt flad vinkel med dertil risiko for deflektion af kuglens træfpunkt. Dertil kommer at du ikke kender "bundforholdene" på stedet, som jo tydeligvis kan snyde betragteligt.

Selvfølgelig kan man miste et stykke vildt som fx. en bæver eller en råbuk, men jeg vil vende den på den måde, at jeg personligt havde ikke taget chancen med de skud.

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by schwartzwild

Nu kender jeg den pågældende jæger gennem 25 år og jeg ved med sikkerhed at han er rimelig ansvarlig, og samtidig formenlig den jæger der ved mest om bæverjakt. Så når han vælger at være ærlig så er det nok mer et ydtryg for at gøre opmærksom på at det at miste en bæver eller flere kan ske for alle.
Jeg har snakket med ham om årets bæverjagt, og han går stadig rundt og ærgrer sig for det har selvfølgelig påvirket ham at han ikke fik de 3 bævere med hjem. Men han har dog i modsætning til den brede befolkning valgt at være ærlig. Husk lige det.



Hvis han vidste så meget om bæverjagt, så ville han nok ikke have skudt 3 på vandet som han mistede.
Måske er han ærgelig, men det var bedre at han også angrede lidt.
Ærligheden kan i dette tilfælde ikke bruges til noget som helst når han blot fortsætter med at skyde på vandet.
Han lærte åbenbart ikke at tænke mere over sine handlinger selv om han røg i massiv modvind da han forsøgte sig som bjørnejæger.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)