Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
opvarmning i Polen
#1
Hej Folkens, Her til morgen smutter jeg lige til Polen og varmer op til den 16. maj.

RWS KS 74 grains skød fantastisk på banen i min 223 rem. (4 skudsgruppe - 13 mm - Hurtigt klemt af!) Så det skal blive interessant og se dens effekt på de polske Herre...
Rapport følger....

DR. K

223r, 6,5x55, 6,5x284, 9,3x62
Svar
#2
Knæk og bræk dernede [Smile] Glæder mig til at høre hvad de små 74 grainere kan levere [:p]

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#3
Hvis I ikke kan klare lidt bukkepral af værste skuffe - så spring nedenstående over.....

Netop vel tilbage fra Polen. Hvor jeg har været på bukkejagt i 4 dage. Det var en helt fantastisk tur med dejligt vejr og mange flotte naturoplevelser. Vi var to mand af sted. Området var på 7000 ha – Deraf 1000 ha marker med Raps, græs og korn. Det var mest her vi purchede – men også lidt i skoven. Landskabet minder meget om det danske - men med flere remiser og større marker inde i skoven.

[Image: IMG_0176.jpg]

Der var helt utroligt mange bukke… På en aftenpurch kunne vi godt se 8-10 bukke. Og det samme om morgenen. Det var flot. Polakkerne holder meget på at skyde bukkene når der er kapitale dvs 4-7 år…
Det var superspændende at purche ind i en kornmark og stille og roligt nærme sig bukken – alt imens vi skulle holde godt øje med de mange råer, der gerne ville afsløre vores tilstædeværelse. På en purch så jeg undervejs i grævling der holdt godt øje med os.

[Image: IMG_0179.jpg]

Vi listede os tættere og tættere på den gamle buk som vi havde hørt skælde ud med dybere stemme end de yngre vi også havde hørt mens lyset blev svagere og med større glød. Vinden var god og vi stødte kun en rå der heldigvis løb den anden vej. Min polske jagtfører på 25 år stillede den 3-benede skydestok op. Jeg lagde min Riffel klar. ”vent til den står rigtigt…. Vent vent vent…. Ok prøv så sagde han….!!" Jeg klemte aftrækkeren idet jeg roligt holdt trådkorset på bladet. Bukken gik ned i knaldet… Og hvilken flot buk.

[Image: IMG_0194.jpg]

Min polske guide var ude af sig selv af glæde – han ringede med mobilen til hans far, bror og flere venner der kom ud i skoven og ønskede tillykke – det var en stor oplevelse….

I løbet af ugen var vi sen aften flere gange på udkig efter vildsvin som vi også måtte skyde. Faktisk var vi heldige med månen, der var oppe om natten. Vi sad således sent en aften og ventede på at et svin skulle vise sig, mens lyset stille og roligt blev svagere og svagere. Pludseligt kunne jeg se en skygge på pladsen og det svage omrids af en gris….. Vi skulle vente sagde Andreij ”den kommer tættere på om lidt”- men det fik han nu ikke ret i … så begyndte vi langsomt at gå tættere på….. først 5 meter, så 5 meter mere og til sidst var vi inde på 70 meter. Vi kunne tydeligt gøre den rode i skovbunden…. Svinefeberen meldte sig… nuj det var spændende. ”er du klar, den står godt….. og husk hovedet er til højre… åhhh hvilken side er det nu lige højre er…” jeg lod skuddet gå… Andreij tændte på lygte…. Svinet lå der og var gået ned i knaldet….. Den gjorde det skisme godt min 6,5x284 med Nosler Partition 9,1 g.

[Image: IMG_0229.jpg]

En fantastisk finale på en flot aften med 2 flotte bukke og så denne store Keiler med tænder på 16,5 cm.

[Image: IMG_0237.jpg]

Jeg skiftede imellem 223 rem ladet med 74 grains RWS KS og 6,5x284 med nosler partition 140 grains. Begge var super godt skydende. Jeg var spændt på at se 223eren i aktion idet jeg ikke før havde skudt råvildt med denne. Den gjorde arbejdet fantastisk. Skudafstande ud til 140 meter og max flugtafstand 40 meter (de fleste 10 meter). Gennemskud på alle 5 bukke skudt med denne. Udgangshul ca 2½ cm. (så de kugler har jeg bestilt nogle flere af.....)

[Image: IMG_0212.jpg]

[Image: IMG_0247.jpg]

Ugen igennem havde vi flere gange set en buk ude i det åbne landskab – specielt en mark med korn – vinterbyg tror jeg! Det var en atypisk stor buk for området der ikke normalt byder på medaljebukke…… Den drev gæk med os flere dage i træk. Meget opmærksom og så snart den så os – smuttede den af sted på en stor rundtur (med sine 4 råer på slæb) over imod rapsen og for så at stå og kigge hånligt efter os….. Når vi så purchede imod den gik den i en stor bue rundt om os og væk…. Mens den satte damerne af en efter en…. Ikke noget med at Råen førte an her… nej det gjorde farmand…
Det gentog sig flere gange flere dage i træk. Senere gik vi frem over græsmarkerne for en sidste gange at kigge efter denne gode buk. Den så os selvfølgeligt idet den lidt atypisk opholdt sig på marken med lavt græs… stor bue igen og så ”hjem” til vinterbyggen. Her forsvandt den så… Vi stod på kanten i marken og kiggede i ca 1½ time… ikke et eneste tegn på liv fra den…. Men råerne kom stille og roligt luskende tilbage…. Da solen var næsten nede så vi den i den anden ende af marken… den var skisme lusket af sted ud vi havde set den… rystende…. Hurtigt purchede vi i en stor bue rundt om om Kornmarken i håbet om en sidste chance…. Damn… Selv om vi var forsigtige så den os før vi så den…. Den løb i fuld galop i kornet igen. Andreij sagde ”Nur eine chance….” og ganske rigtigt ca 75 meter borte stoppede den…. ”Schiessen!!”…. Jeg nåede at ”så er det nu eller aldrig….” idet jeg holdt på bukken…. Der var kugleslag og bukken var væk….. ”nu ramte du vel ikke hovedet?” spurgte Andreij…. Men heldigvis ikke…. Bukken var stendød og hovedet ikke ramt…

[Image: IMG_0270.jpg]

Næste morgen var egentligt sidste purch. Men jeg var mæt og blev hjemme en Keiler og 10 bukke af varierende størrelse var det blevet til….. hvilken oplevelse…..

[Image: IMG_0273.jpg]

223r, 6,5x55, 6,5x284, 9,3x62
Svar
#4
Tillykke med det flotte resultat. Det lyder til at have været en spændende tur! Den sidste er da en vaskeægte guldbuk :-)

Mvh

Michael
Svar
#5
JEG ER IKKE MISUNDELIG - JEG ER IKKE MISUNDELIG - JEG ER IKKE MISUNDELIG.....

:-) Tillykke med det, og sikke en oplevelse !

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#6
Hold da op en god beretning [Smile] Men kan fornemme din spænding til sidste linje [Wink]
Tillykke med en god tur, og med de fine resultater af den [Big Grin]
Og fine fotos [Smile]

Mvh Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#7
Tillykke med en vellykket jagt og beretning super
Svar
#8
Tillykke med resultatet og tak for en fed beretning og nogle gode billeder,.
Svar
#9
FEEEEEEEEEEDT, Kasper!

Dejligt at se, hvordan du har givet den gas i Polen. Havde den abnorme ulige 8-ender en gammel skade? Jeg sköd engang en abnorm buk, som manglede den nederste trediedel af de ene bagben.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#10
Hehehehehe - ja tak det var skisme en super tur.... bare ærgeligt jeg må sælge bilen og det ene gevær når regningen fra gamekeeper kommer.... [:I]

Den gamle buk havde ikke nogen skader - men ved vejningen blev den vurderet til 7-8 år.... [Big Grin] .... så det er måske den vej rundt!

Bare vent til du skal derned i brunsten - det kan godt blive dyrt... jeg kan anbefale kun at tage 4-6 omhyggeligt ladede patroner med! [:p]

ses - Dr K

223r, 6,5x55, 6,5x284, 9,3x62
Svar
#11
Hej Kasper

Tillykke med jagten og det der fulgte.
Hvilket revir var du på, og hvor lå det henne i Polen??

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Tikka M695, 338 "Pind-is"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#12
Mega tillykke [Smile] Det ser ud til at have været en fremtastisk tur [:p] (nå ja herregud, at konen så må cykle 50 km på arbejde når regning er betalt er jo sikkert noget hun gør med glæde [Wink])

Kan du ikke give lidt flere detaljer på de 74 grains KS'ere [:p] udgangshastighed, hvor traf de på dyrene osv osv. (såvidt jeg var bekendt med netop KS'erne, så skulle de vist være designet til brug i fx. 5,6 x 57)

Mvh

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#13
OK ingen chance for at min kone behøver at kende den eksakte pris for disse escapader....[8D]

RWS KS 74 Grains ladet i Lupua hylstre med N130 22 grains. Ifølge quickload skulle denne ladning ligge over max ladning. Men jeg har arbejdet mig op og der er ingen problemer i min skyder.... Ikke "hot" på nogen måde...

Jeg ramte de 5 stk råvildt på forkroppen (bladet) Nogen gange lidt bagtid (lungeskud) og højere... Jeg har indstryk af at jeg ikke ramte større rørknogler....

Udgangshastighed har jeg ikke målt (jeg har ikke chronograf).

Dr K.

223r, 6,5x55, 6,5x284, 9,3x62
Svar
#14
Hvor i Polen.....[}Smile][Wink]

Citat:quote:

Originally posted by Asbjoern

Hej Kasper

Tillykke med jagten og det der fulgte.
Hvilket revir var du på, og hvor lå det henne i Polen??

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Tikka M695, 338 "Pind-is"



Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Tikka M695, 338 "Pind-is"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#15
området nord for Goran Waskopolski. Vestpolen ca 75 km fra grænsen ved Kostrzyn.

Vi rejste med Gamekeeper!

K.

223r, 6,5x55, 6,5x284, 9,3x62
Svar
#16
Tillykke med dem. Så er du vist klar til i morgen Smile

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#17
Kanon beretning, med billeder "und alles"..............det er en fornøjelse at læse en historie som denne..........Thumbs up!

Med venlig hilsen
Charlie-Bravo-Alpha

[Image: Hunting.jpg]
Med venlig hilsen
Charlie-Bravo-Alpha


Svar
#18
Stort tillykke.Lyder som en rigtig rigtig fin tur......Hvad er stigningen på din riffelpibe (223R) Har selv overvejet at prøve 74g Ks i min riffel også.
Svar
#19
8"

Dr K.

223r, 6,5x55, 6,5x284, 9,3x62
Svar
#20
Hvilken kugle brugte du i din 6,5x284 og hvor meget skade lavede den på dyrene?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)