Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rensning af hylstre
#1
hej som ny hjemmelader mangler jeg et par gode råd af de mere afarende.ved rensning af hylstre har jeg læst i dette forum at
nogle renser dem før de kalibrerer dem for at skåne die sættet,
men er arbejdsgangen så følgende efter afskydningen.
1 rensning i tumbler
2 kalibrering og udstødning af fænghætte
3 rensning igen i tumbler, for at rense fænghættehullet
eller bruger man bare en børste til det ?
og når man helder krudt ned i hylstret vil der gerne side lidt krutkorn inde i hylsterhalsen i rester fra fedtet er det ok ??
hvad gør man det bedst og nemeste ???
hilsen Basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#2
Hej Basse .

1 og 2 er rigtig , men det er ikke altid nødvendig at rense fænghættehullet og hvis bruger jeg en lille håndrenser til formålet .

Når hylsteret er kalibreret vaskes smøremidlet af i varmt vand , tørres og er så klar til ladning .

Du bruger for meget fedt hvis dit krudt hænger i halsen , men det problem får du ikke hvis de renses i vand først .

Hilsen A-bolt
Svar
#3
Jeg bruger at støde gænghætten ud som det første og derefter rensning af hættelomme med lille tilpasset fræser. Så kommer alle hylstre i en stor skål, overhældes med lokumsrens og kogende vand, omrøres godt og når vandet er tilpas afkølet børstes hylsterhalsen indvendigt, så der er ren røv at trutte i og samtidig skåner det udviderknappen i dien.
Nu bliver de først kalibreret med evt. efterfølgende trimning og her kan de sagtens være våde da fedtet "arbejder" godt sammen med vand, derefter er det turen en gang til med lokumsrens og kogende vand, dog uden børstning i hylsterhals.
Det er sådan jeg gør, og der er nok mange der syntes at det er alt for bøvlet men mine værktøjer holder længe og mine hylstre er rimeligt blanke og garanteret ordentlig "tørre".(ingen fedt som krudtet kan hænge i)
Tumbling bliver kun brugt når de skal have det allersidste finish.

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#4
Når jeg gennemgår hysltre ved opstart sikrer jeg mig at der ikke sidder sandkorn og lignende på dem. Derefter sprayes de med Rhino hylsterfedt og presses. Efter rensning af fænghættehul med en børste samt rejfning smides de i lunken vand med vaskepulver i ½ time. Efter let tørring kommer de i tumbler 5-6 timer og efter blæsning med luftpistol er de klar. Resning af fænghættehul samt rejfning gør jeg forøvrigt i en lille standerboremaskine - superlet i forhold til manuel rejfning.

PS : Har læst at kogende vand til hylstre er bandlyst, da de udglødes og ændrer struktur ved temp. over 80 grader.

Mvh. Ole ( http://www.okhansen.dk )
Svar
#5
Der har de bildt dig noget på ærmet Hansen. Du skal over 400 gr C for koldvalsede messinglegeringer udglødes.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#6
Fuldkalibrerer hver gang,trimmer,vasker af i sæbevand,tørrer i ovnen 120 C (varmluft)tumbler,lader,og fyrer dem af,og så kører forfra møllen igen

Mvh.

Mauser, alle riflers moder,andet er bare en efterligning.[Big Grin]
Svar
#7
Når jeg har presset de hylster jeg skal bruge, bliver de trimmet, hvis det er nødvendigt, reifet, og fænghættelommen renses. Når det er overstået, så tager jeg en klud med acetone, og tørre dem alle af.
Bagefter renser jeg hylsterhalsen med en tør vatpind, så alle spåner, og fedt rester er væk.Også skal der jo bare en gang fænghætter i, og du er klar til at tanke dem op. Har overvejet at købe en tumbler, men indtilvider, går det andet fint.[^]

Hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt..?
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#8
tak for de gode forslag
hilsen basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)