Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Den eneste ene
#1
ja hvad skulle det så være.

Har talt med Otterup om emnet og så meget, at jeg selv er gået i disse overvejelser.

Altså hvis man nu ville udnytte sin begrænsede skydetid til at blive god med riffel, må det være en fordel altid at skyde med den samme og lære den godt at kende. Altså kun holde styr på en kuglebane og vindafdrift, samme skæfte og øjeafstand, samme betjening.

Men hvad skulle det så være for en.
Inden der nu nævnes fornuftige rifler med "for" kort pibe i 6,5x55 så et det krav, at den lovligt kan bruges til svin, kronhjort og elg.

Det grænser til blasfemi, men jeg overvejer seriøst at reducere min våbengarderobe og så begynde at træne skydning i andet end liggende skydestilling. I stedet for altid at teste ladninger for 80 % af skydningen.

Glem kikkerten, der skal naturligvis være flere til forskellige formål.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#2
Søren for pokker- du gør os helt nervøse[Wink]

Mit bud må blive noget som minder om en forbedret Remingtonlås, nu det er dig.
Kaliberet har du sikkert selv svaret på.

God bedring

Michael
Svar
#3
Citat:quote:

Mit bud må blive noget som minder om en forbedret Remingtonlås,


Den hedder "Barnard"[Big Grin][Big Grin][Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" "Guns don´t kill people, rappers do"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Det er rigtigt at jeg indgående har diskuteret emnet med 308Komp. Med min begrænsede teoretiske og praktiske viden dukker .308 win op som en kaliberkandidat til en riffel med kort lås.

Jeg er enig med Pingo i at det kunne være en lås baseret på Remington 700.
Det vigtigste er at de kritiske dele på riflen(skæfte og aftræk) er tilpasset skytten. Dernæst kan man begynde at snakke om pibetyper, længder, fluting og al det der...

Fordelen ved 308 win gør sig for alvor gældende hvis man ikke er hjemmelader. Rig adgang til præcis træningsammunition(lad os ikke spilde tid på AMA) og et væld af god jagtammunition til rådighed verden over!

Om den er mere eller mindre fladskydende end andre kalibre er vel i og for sig ligegyldigt. Det gælder bare om at lære riflen og kaliberen at kende så det succesrige skud er et resultat af at man bare VED hvordan kuglen opfører sig under de givne forhold. Og det er kun noget man kan lære ved at træne og træne og .... Og så er vi tilbage ved den billige træningsammunition. Hellere skyde præcist med Norma Diamond Line fabriksammunition til 6,5 kr/stk end upræcist med AMA til 2,0 kr pr stk.

Først når du VED at kuglen rammer præcist(1 MOA egenspredning eller derunder) hvor du sigter kan du lære at skyde ordentligt siddende, liggende, stående eller hvordan man nu ellers kan tænke sig at skyde. Det er ikke befordrende at være i tvivl om at et evt fejlskud skyldes upræcis ammunition eller en skyttefejl, der skal trænes væk.

Derfor bestiller jeg nok en .308 pibe i dag - og det skyldes ikke utilfredshed med manglende præcision i min .243(den skyder nemlig hammergodt hvis bare jeg gør mit til det i form af rensning, korrekt ladning m.m.) Men derimod ønsket om dedikeret at træne med 1 kaliber, der kan bruges i alle de jagtmæssige situationer jeg økonomisk set har mulighed for at komme ud for(desværre)!

Jeg ser nu bare frem til at komme ud og sende noget ned af banen så jeg kan blive klogere og lære kliktabellen udenad[Wink]

Mvh

Michael
Svar
#5
To fralste[Wink]

Hvad bliver det næste ikke?
Bliver helt bange. Må så indrømme at jeg har fået mig en Sako Fibreclass i 30-06[:p]Er sgu ikke meget bedre selv (venter godtnok på to nye, hvoraf jeg må vælge en fra til salg- 375 H&H og 416 Taylor[Big Grin])
Husk at man må aldrig gå ned på grej
[Big Grin]
K&B
Svar
#6
En 30.06 er ligeledes et godt bud på en langlåskaliber, der har billig træningsammunition som en fordel, godt præcisionspotentiale og forholdsvis mild rekyle. Har selv haft en S&L M65DL i 30.06, der var rigtig god at skyde med - med en pachmayr-bagkappe(ikke den stenhårde originale

Mvh

Michael
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Pingvinen

To fralste[Wink]

Hvad bliver det næste ikke?
Husk at man må aldrig gå ned på grej
[Big Grin]
K&B



Helt frelst er jeg ikke...................endnu.

Men uanset hvor meget jeg har fået mine rifler til at ligne hinanden er de stadig forskellige.

Havde jeg nu al den tid i verden til skydning og ladning, som jeg selv finder rimeligt var problemet nok mindre.
Men i virkelighedens verden ville jeg nok blive en bedre skytte ved at
skyde med en riffel(uanset om den så var en 308, 6,5x55 eller en anden).

Så selv med de i teorien bedste rifler med de mest præcise hjemmeladninger ville jeg nok være bedre tjent med en gammel arme mauser i 6,5x55 og en bunke fabriksammo samt en masse reel træning.

Derfor har jeg set lyset[Big Grin][Big Grin]

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Derfor har jeg set lyset[Big Grin][Big Grin]



Kan du så straks lukke øjnene igen [Big Grin][8D][Wink]

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Derfor har jeg set lyset[Big Grin][Big Grin]



Kan du så straks lukke øjnene igen [Big Grin][8D][Wink]



HOV! Man skal lige huske at skille fascination og "kærlighed" til teknik, ballistik, design og funktion fra tanken om "one man - one rifle". [Wink]

Jeg kunne ikke finde på at lade en .308 afholde mig fra at købe en .17 selvom en .308 også kan lades med varmintprojektiler til krageregulering på åben mark.

Mvh

Michael
Svar
#10
Efter en tur til Borris her lørdag er denne tråd blevet aktuel igen.

Jeg havde taget min 300 RUM og min 6,5x55 med tildet vestjyske for at prøve om jeg kunne ramme på lidt mere end 300 meter. Da skiverne heldigvis er store nok, gik det faktisk bedre end forventet.

Første gang jeg skød fra 1000 meter pladsen var der træf på sab-målet, de næste skud mindede mig om begrebet begynder held.

men efter lidt træning fandt jeg ud af, at skiverne godt kunne rammes med rimelig sikkerhed, når bare der blev holdt godt op imod vinden(på 842 meter svarer det til 120 cm), som var omkring 7 m/s fra en skråvinkel.

Det var faktisk ligegyldigt om jeg brugte 6,5 eller rum når afstanden ikke var mere end ovennvænte. Dem der skød med 308 win var fint med til 800 meter. Jeg prøvede ikke længere hold end de nævnte, da jeg var mæt(efter ca 200 skud)

Efter at være kommet hjem har tanken om den eneste ene så rumlet i hovedet igen. En riffel der kan ramme en skive på + 1000 meter og samtidig være egnet til en buk på bliver svær at finde.

men at skyde skiver på 800 meter med en 308 er muligt og den kan bruges til buk, gris og hjort indtil det, der er fornuftig afstand.

Så nu tænker jeg igen på, at jeg kun skal have en og så lære kuglebanen ordentligt i hovedet.

Samme riffel med flere skæfter, kikkerter og projektiler(fx scenar 167 til banen og 168 TTSX til jagt). Det hele valgt efter dagens formål.

Der kommer nok snart noget på slagslisten.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Hej 308 komp.
Ifølge et andet topic findes den eneste ene ikke,ifølge visse skribenter er det noget romantisk pladder,så du er åbenbart en gammel romantiker[Big Grin]
MVH
LØVIG
Svar
#12
Hvad med en 7mm08?

Måske oven i købet en AI udgave. Den kan skyde med fabriksladet 7mm08 ammo, og hylstre er til at finde rundt omkring.

7mm kugler er mere taknemlige en cal.30, både til jagt og bane.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#13
.30-06 eller .300WM kan vel det hele. Men en 9,3x62 med 250 grs projektiler kunne såmænd også være med på det meste.

Men en .300WM med en

http://www.swarovskioptik.com/en/product...-5-15x56-p

på ryggen... ja ja dem skulle vi ikke ind på, men den dækker da også det meste. Måske med undtagelse af der hvor en bajonet er tiltrængt. Fx i en ligende situation:

http://www.youtube.com/watch?v=DbGJQsbutLQ
Mvh.

Yeti
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by yeti
[brMen en 9,3x62 med 250 grs projektiler kunne såmænd også være med på det meste.



Nu er jeg selv den forholdsvis fornøjede ejer af en 9,3 - menat den kan ramme en skive på + 1000 meter og samtidig er egnet til en buk kan nok diskuteres [Wink]

/bundgaard
Svar
#15
du skriver at du har en 300rum hvad med en 375rum den kantage alt selv langt ude skyder næsten ikke med andet fra fast post

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

Citat:quote:

Originally posted by yeti
[brMen en 9,3x62 med 250 grs projektiler kunne såmænd også være med på det meste.



Nu er jeg selv den forholdsvis fornøjede ejer af en 9,3 - menat den kan ramme en skive på + 1000 meter og samtidig er egnet til en buk kan nok diskuteres [Wink]

/bundgaard



Nu forholder jeg mig bare til det oprindelige indlaeg/spm.
Mvh.

Yeti
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by lynge

du skriver at du har en 300rum hvad med en 375rum den kantage alt selv langt ude skyder næsten ikke med andet fra fast post

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik



Men ingen af dem er sønderligt velegnede til bukkejagt.

Jeg vil hellere den anden vej.

Jeg har nu 22-250 imp, 6,5x55, 6,5-284, 308 win og 300 rum.

De 3 første opfylder ikke kravet om 7 mm til diverse jagtformer i fx Polen. Men begge 6,5´erne har længere rækkevide end 308, så i et 2 våbenssystem ville det være oplagt med 6,5x55, som bukke og alt mindre riffel. Rummen kunne så uden bøvl klare alt jeg møder, der er større end bukke.

Men jeg kan godt lide tanken om, at jeg kun skal holde styr på en omgang ballistik. Her er 308 win altså bare rigtig fin.
Den kan ramme indtil 800 meter og selv om det var sjovt at skyde længere er det ikke noget stort behov hos mig. Til gengæld kan jeg købe glimrende ammo til absolut ok pris. jeg kan skyde bukke uden at smadre dem. Indrømmet en 9,3x62 er bedre til en gris eller en hjort.

men mon ikke en 168 grains ttsx placeret på rette sted vælter både store hjorte og grise ?

Lige nu står valget mellem at have 2 rifler 6,5x55 og 300 rum eller kun at have 308 win.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#18
Jeg fornemmer mellem linierne at du allerede har bestemt dig![Wink]
Måske du lige skal nulstille valnødden[Big Grin]

Gør som mig, få en skyder med vekselpibe, og bliv 6,5x55 luder.
Suppler med evt. 3006 el 9,3x62 pibe.

Hvor svært kan det være!!!!

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#19
Svaret du søger, er da en 270 win.[Wink] Og skal den være lidt custom, så få den i AI udgaven. Du er hermed frelst.. AMEN[Big Grin]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#20
For mig så lyder du da som den oplagte kandidat til en riffel med vekselpibe[:I]. 6,5x55 til alt muligt og 9,3x62 til efteråret!

D93
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)