Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remington UMC i Tikka T3 Cal. 3006
#1
Hej Alle

I går da jeg passede hjortebanen på Kalvebod blev jeg vidne til et lidt uhyggeligt uheld.

En skytte stod og fornøjede sig med hjorten og lige pludselig gik det galt. Skuddet lød markant anderledes og skyttens riffel faldt fra hinanden: Plastichætten på bundstykket blev blæst i ansigtet på skytten, magasinet blev revet i stykker og ud af riflen og udtrækkeren brækket af af bundstykket. Skytten fik mindre skader på ansigten fra plastichætten og krudtgassen. Han var da jeg nåede ind til ham lettere konfus og spurgte mange gange til hvilke skader han havde fået - altså en overordentlig ubehagelig oplevelse [B)]

Hylsteret sad fastklemt i kammeret, vi fandt resterne af fænghætten som bestod af et stykke fladt messing med en prik fra slagstiften.

Jeg dokumenterede skaderne vha. Foto og der er reklameret overfor forhandlere af såvel riflen som ammunitionen.

Desværre fik jeg ikke skrevet projektilvægt og LOT nummer ned på ammunitionen. Jeg håber, at skytten selv vil opdatere denne tråd med denne info.

Indlægget her er skrevet med skyttens accept og jeg ligger inde med navn og adresse på skytten. Ligesom han har mine kontakt oplysninger. Skytten har lovet at informere mig omkring det videre forløb - såfremt det er OK med ham, vil jeg holde jer opdateret.

[EDIT]

Forresten, det famøse skud var det 5 i serien og alle skud blev markeret på hjorten (det sidste som en ren 10'er [}Smile]) - der er altså ikke tale om at løbet var obstrueret.

[EDIT]

Mvh.
Anders
Svar
#2
Føj for den da ...

Godt der ikke skete mere, det er store kræfter der er på spil [B)]

Mit bud er at der ikke har været krudt nok i hylsteret og at ladningen er detoneret og ikke forbrændt.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
For hælvede da , jeg var ude for det samme i lørdags med samme ammo og kaliber , men min riffel holdte til det (Browning 1885 Faldblok) ! en form for eksplosion og en kæmpe røgsky opstod !

Det var tydeligt at se på patronen at der var gået krudtgas bagud igennem siden af fænghætten , der var brændt hul igennem .

Men hylsteret sad ikke så fast ved mig , så det har nok ikke været så voldsomt , som i dit tilfælde .

Nr. på kasserne MC L30062

Hilsen A-bolt
Svar
#4
Kan der være forkert krudttype i ? Jeg tror ikke rigtig på detonation.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Jeg har desværre ingen ide - er ikke hjemmelader.

Der var dog en erfaren lader tilstede, der inspicerede fænghætten (eller resterne af den). Han pegede på for lidt krudt. Når jeg hører fra skytten, hvad reklamationen ender med skal jeg nok viderebringe.

Rent logisk lyder det forkert på mig med forkert krudttype - de andre patroner i pakken fungerede perfekt (men jeg har jo som sagt ikke forstand på det).

Nogen burde vel egentligt kontakte Remington - med to tilfælde burde de vel kalde ammunitionen tilbage! Man kan jo komme alvorligt til skade af det der...

Af ren nysgerrighed, hvordan kan det være at en patron med for lidt krudt reagerer på denne måde (har som sagt ikke været på lade kursus)?

Mvh.
Anders
Svar
#6
Så vidt jeg husker tilstræber man at fylde hylstret med krudt, så forbrændingen bliver så jævn som muligt - man vil gerne have at trykket stiger jævnt, så det skubber projektilet afsted.

Er der for lidt krudt i, vil det nærmest eksplodere istedet igennem tomrummet - en del af denne kraft vil blive kastet tilbage fra projektilet og forsøge at gennembryde hylstrets svageste del, hvilket typisk vil være fænghætten. Hvor alvorligt det bliver for skytte og gevær afhænger af våbentypen.

Der er nok nogen der kan komme med en mere videnskabelig forklaring

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
Sidste år havde jeg også en ubehagelig oplevelse med Remington UMC i kaliber 30-06.

Jeg havde skudt et par serier med patronen på Sjælsø, da jeg fik en klikker. Nogle sekunder efter begyndte det at ryge fra låsen. Jeg holdt selvfølge riflen rettet mod skiverne. Der kom røg fra låsen i flere minutter. Instruktøren afbrød skydningen og bad mig lægge riflen med mundingen mod skiverne og træde tilbage. Da der ikke længere kom røg tog han riflen og åbnede bundstykket, men patronen blev ikke kastet ud. Den sad fast i kammeret. De lykkedes hamn imidlertid af få patronen ud.

Det viste sig, at fænghætten var brændt væk bortset fra nogle små splinter, som var faldet ned i magasinet. Krudtladningen var ikke antændt og projektilet var selvfølgelig heller ikke afskudt.

Årsagen var, at der ikke var hul/fængkanal ind til krudtladningen fra fænghætten. Hverken de andre skytter på banen eller forretningen jeg havde købt patronerne i, havde nogen sinde hørt om det før.

Låsen var sortsværtet og jeg er overrasket over, at en fænghætte kan udvikle så meget røg.

Jeg havde købt 10 æsker patroner og leverede de resterende 8 retur til forretningen, sammen med den defekte patron, og købte i stedet Norma Jagtmatch, som jo er væsentlig dyrere en Remington UMC.

Jeg fik taget et par billeder af patronen og har forsøgt at oploadet et her, men har nok brug for lidt hjælp til det.

Hvis i kan se billedet, kan i se at nummeret på æsken er MC L30062 ligesom de partoner, som A-bolt havde problemer med.
Svar
#8
Hej
Jeg købte 5 kasser for godt et år siden ved Østjysk med samme nr., jeg har 3 kasser tibage, dem får de tilbage, nu tør jeg jo ikke skyde dem af.
Men tror i de vil tage dem tlbage ??? Jeg er da lidt rystet over at Remington ikke har mere kontrol når de lavet patroner, det er jo vores liv der er på spil.

Mvh Maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#9
Uden at forsøge at hænge Remington op på noget, så har jeg enten her på VTF eller NVF for år tilbage set billeder i en tråd, hvor der var en genlader der fandt et (hvad jeg husker som Remington) hylster uden gænghætte hul. Min personlige teori med manglende hul er at det skyldes en knækket lokkenål, hvilket er en hyppig hændelse og typisk årsag til at nedtage et værktøj for en værktøjsmager inden for snit og stans produktion. De fleste andre hylsterproducenter borer gænghætte hullerne, og der vil jeg mene at fejlmargien er betydeligt mindre?

At bore gænghættehullet efterlader i hvert fald et pænere hul uden så mange grater (hvis værktøjet er skarpt)

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Uden at forsøge at hænge Remington op på noget, så har jeg enten her på VTF eller NVF for år tilbage set billeder i en tråd, hvor der var en genlader der fandt et (hvad jeg husker som Remington) hylster uden gænghætte hul. Min personlige teori med manglende hul er at det skyldes en knækket lokkenål, hvilket er en hyppig hændelse og typisk årsag til at nedtage et værktøj for en værktøjsmager inden for snit og stans produktion. De fleste andre hylsterproducenter borer gænghætte hullerne, og der vil jeg mene at fejlmargien er betydeligt mindre?

At bore gænghættehullet efterlader i hvert fald et pænere hul uden så mange grater (hvis værktøjet er skarpt)

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil



Hej GD.

Mon ikke det er den her du husker.

[Image: 8A.jpg]

Jeg har for øvrigt, for mange år siden også oplevet at en Norma patron har manglet ildkanal.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber
Svar
#11
pas på ...... købte remington umc for 1 uge siden hos østjysk .... samme nummer mc l30062
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#12
Det var lige netop det billede [Smile]

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#13
Det er noget hø. Patroner skal selvfølgelig ombyttes eller pengene retur.

Har læst et sted at Norma skulle bore hullerne, men Norma var ikke helt klare i spyttet på at det gælder alle hylstre.
Men kan så slutte modsat, at de nok laver en del på den billige måde.

Men det fritager ikke Remington for kvalitetscheck af færdig ammo og hylstre.

Jeg vil blive meget skuffet såfremt Remington ikke lever op til deres ansvar.

VH Søren
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#14
nogen der har prøvet at bytte de kugler og hvad siger butikkerne evt. ??
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)