Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Udskærring af råvildt..
#1
Nå jeg nu på lørdag får skudt min første buk [:I] skal den jo "selvfølgelig" lige hænge... Men spørgsmålene hober sig jo op i mit lille jægerhoved..[B)]
Hvorlænge skal den hænge, og findes der nogen "udskærringsplan" får et stykke råvildt???

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#2
Jeg plejer at lade dem hænge i 40 graddage. Dvs. hvis gennemsnitstemperaturen der hvor dyret hænger er 10 grader, så skal det hænge fire dage. Hvis temp. er 20 grader, to dage osv.
Udskæringsplan er lidt op til en selv, men dyret deles normalt op i 2 bove, 2 køller, 2 stk. ribben/slag, 1 ryg og 1 hals.

Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#3
Jeg har ikke min forårsbuk til at hænge i 4 dage, jeg har den maks til at hænge i 2 dage uanset temp., og har ikke problemer med sejt kød. Hvis du ikke har mulighed for at hænge den i et kontrolleret tempereret kølerum hvor de 40 graddage kan praktiseres så køb et fluenet og en bøjle til at hænge den op i, så køllerne er spredt. Hæng den i skygge men ventileret.

Når du har fået den af frakken incl. den underste del af løbene som jeg skærer fri i knæleddet , jeg starter fra hovedsiden som jeg synes er lidt nemmere. derefter vender jeg den, skærer hovedet af bag nakken. Så skæres bovene af, det gøres ved at løfte ud i dem og føre knivene under bladet hele vejen rundt.
Derefter saver jeg halsen af, og saver brystet igennem. Derefter markerer jeg ryggen med kniven på begge sider af ryggen så jeg får et spor at save efter, så saves ribbenene af i begge sider.
Nu bruger jeg kniven til at skære køllerne fri af bækkenet og saven til at skære bækkenet fra ryggen. Ved køkkenbordet fjerner jeg lårbenet fra køllen, så fylder den mindre i fryseren.
God fornøjelse og knæk og bræk

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#4
Helt enig med Tonny lad den ikke hænge i 40 gr. dage husk at tælle tiden med helt til den skal på grillen dvs. at tiden der gå med at nedfryse/optø den også skal tælles med.

Mine dyr hænger normalt til dagen efter, jeg afpudes kødet på ryggen, laver 1 kølle til småkød gemmer 1 hel kølle og hakker resten.

Ellers har vi ikke en chance for at nå og spise det inden det bliver for gammelt, men jeg får også mellem 20 - 50 kg i fryseren om året.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#5
Behovet for at lade kødet hænge stiger med dyrets alder. En ung buk kan stort set ikke ødelægges, så den kan du komme i fryseren med det samme. En gammel buk vil jeg absolut lade hænge de foreskrevne 40 graddage.

En af de første rener jeg skød var en ældre tyr. den gik og blærede sig med at passe på flokken, så jeg kunne ikke står for fristelsen til at få den på væggen, selvom geviret ikke var særlig prangende. Men kødet var stort set uspiseligt. Jeg lavede hakkekød af det meste, i en god chilli kunne det lige gå.

Så jeg lærte lektien og skød derefter kun kalve og kvier, det gav supergodt kød til gryden, og de er noget nemmere at bakse ned fra fjeldet.

(P.S. Findes der overhovedet bukke i Danmark som er rigtig gamle ???)

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Med tiden har jeg fået den erfaring at man ikke får brugt kødet med mindre man kan anvende det til daglig. Derfor skære ofte også ryggen op. Det giver et meget passende stykke kød.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#7
Hej jeg kan kun tilslutte mig det med at lade dem hænge længe nok. Vi har en dådyrfarm, og vi kan virkelig smage forskel på de dage de hænger enten for lidt eller tilpas meget. Man siger jo de skal hænge i 40 graddage, men det er både rigtigt og forkert, to dage med 20 grader giver ikke samme resultat som 10 dage med 2 grader. Vi opbevarer dem i kølerum i ca 7-9 dage med 3-4 grader alt afhængig af alder på vildtet. Folk der mener de ikke bliver bedre af og hænge nok har sikkert aldrig prøvet andet.[Big Grin]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#8
ups 10 dage med 4 grader....

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#9
Jeg lader aldrig mine dyr hænge. De bver pelset og parteret med det samme efter hjemkomst. De bliver derefter skyllet grundigt i koldt vand for at fjerne blod m.m. hvorefter de bliver frosset med det samme.

Når jeg så tilbereder det, tager jeg det op to døgn før det skal bruges - så ligger det lige så stille og modner der. JEg kan ikke smage forskel på dyret om det har hængt eller ej - og det jeg har tilberedt har været så mørt at det kunne tygges med et øjelåg - også selvom det ikke har hængt.

Til gengæld risikerer jeg ikke at køde fordærves i sommervarmen, eller der går utøj i det....

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by ran

Jeg lader aldrig mine dyr hænge. De bver pelset og parteret med det samme efter hjemkomst. De bliver derefter skyllet grundigt i koldt vand for at fjerne blod m.m. hvorefter de bliver frosset med det samme.

Når jeg så tilbereder det, tager jeg det op to døgn før det skal bruges - så ligger det lige så stille og modner der. JEg kan ikke smage forskel på dyret om det har hængt eller ej - og det jeg har tilberedt har været så mørt at det kunne tygges med et øjelåg - også selvom det ikke har hængt.

Til gengæld risikerer jeg ikke at køde fordærves i sommervarmen, eller der går utøj i det....

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Misforståelse - intet kød mørner efter at have været frosset
Hvid du ønsker det kan jeg en gang tage mig tid til at dokumentere det, men kun hvis du har lidt indsigt i kødteknologi.

Derudover har du ret. Pels dyret så hurtigt som muligt, alt andet er i mine øjne noget uhygiejnisk griseri. Lad evt ryg og køller modne i køleskab og frys resten.
Jeg har skrevet det før og gør det gerne igen. "Graddage myten" burde afskaffes og en ordentlig hygiejne indføres det er alle bedst tjent med - især svigermor, hvis du giver hende noget af kødet[Big Grin]

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#11
Formanden for Sveriges Jægerforbund - Thorsten Mörner - er veterinær og har beskæftiget sig meget med kødhåndtering herunder modningsprocessen. Han er ikke så sart og har bl.a. eksperimenteret med, "om det kan hænge for længe". Iflg. ham kan kødet sagtens tåle at modne langt ud over de 40 graddage - det vigtige er, at forholdende er gode - det vil sige tørre kødoverflader og hygiejniske omgivelser.

De seneste år har jeg ladet alt mit eget vildt slagte på et vildtslagteri, hvor kødet modnes i kølerum. Dengang jeg forlagde vildtet selv, hang det altid de 40 graddage - nogen gange 60 (!) med frakken på. Jeg bryder mig ikke om kød, der er indfrosset umiddelbart efter, at det er nedlagt.

P.S. Når jeg indleverer vildt til vildtslagteriet (der ligger under 5 km. fra mit hus) så brækker jeg det deroppe eftersom veterinæren alligevel skal inspicere organerne. Hvis vildtslagteren griber nogen i at spule med vand, se bliver de formastelige skudt med l.rt! Vi lukker dyrenes brystkasse op og tørrer de indre overflader godt af med papir. Endetarmen underbinder vi og lader den sidde i dyret - den tager slagteren med, når han flår vildtet næste morgen.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Formanden for Sveriges Jægerforbund - Thorsten Mörner - er veterinær og har beskæftiget sig meget med kødhåndtering herunder modningsprocessen. Han er ikke så sart og har bl.a. eksperimenteret med, "om det kan hænge for længe". Iflg. ham kan kødet sagtens tåle at modne langt ud over de 40 graddage - det vigtige er, at forholdende er gode - det vil sige tørre kødoverflader og hygiejniske omgivelser.

De seneste år har jeg ladet alt mit eget vildt slagte på et vildtslagteri, hvor kødet modnes i kølerum. Dengang jeg forlagde vildtet selv, hang det altid de 40 graddage - nogen gange 60 (!) med frakken på. Jeg bryder mig ikke om kød, der er indfrosset umiddelbart efter, at det er nedlagt.

P.S. Når jeg indleverer vildt til vildtslagteriet (der ligger under 5 km. fra mit hus) så brækker jeg det deroppe eftersom veterinæren alligevel skal inspicere organerne. Hvis vildtslagteren griber nogen i at spule med vand, se bliver de formastelige skudt med l.rt! Vi lukker dyrenes brystkasse op og tørrer de indre overflader godt af med papir. Endetarmen underbinder vi og lader den sidde i dyret - den tager slagteren med, når han flår vildtet næste morgen.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Er det rigtigt han hedder Mörner [?][^]

Jeg mener ikke det gør noget at modne kød længe, men hvorfor pokker skal skindet blive på, man modner da heller ikke et kreatur med frakken på. Pak hellere kødet i plastik for at udgå udtørrring, hvis man vil gøre det ideelle, så investerer man i en vacuumpakker til ca. 1200,- kr
Ja,- undlad unødig afvaskning af kødet. Vandet fordeler kun evt bakterier, skær hellere dybt.

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#13
Ja, han hedder s'gu Mörner [Big Grin]

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)