Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lyddæmper
#1
Er der nogen der ved, om man skal have tilladelse til en lyddæmper til en salonriffel?

mvh. JOhannes
Svar
#2
Ja det skal man søge om og det er (mærkelig nok) gratis.

Alle lyddæmpere er nummereret så man kan finde ejeren, hvis han har tabt den[8D]

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, no-one shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
ER det fordi den er svær og høre hvis man taber den [Big Grin]

JTK, hvis du skal bruge lyddæmper og fåer en tilladelse, så har jeg adgang til nogle billige gode dæmpere.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#4
Hej Rex,
hvad er prisen på en s´ådan karl.

mvh. Johannes
Svar
#5
Det er lidt afhængigt af hvilken type.
Den der kan sættes på uden brug af værktøj, der er den dyreste,
koster ca. kr. 500,00

Den billigste koster ca. kr. 400,00

Du kan læse mere om dem her:

http://www.sai.dk/silencers/rimfire.php
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#6
Lyddæmperen er ikke til mig selv. Jeg foretrækker altid at kunne høre riflen synge unplugged. Det samme med rekyldæmpning. Det er lige så kedeligt som boksning med handsker.[Big Grin][Big Grin] Jeg vender tilbage.

mvh. JOhannes
Svar
#7
OK

Og m.h.t. rekyldæmpning, så må du jo hellere få lov og prøve min .50BMG, når jeg en gang får den .......uden rekyldæmper [Big Grin]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Rex

OK

Og m.h.t. rekyldæmpning, så må du jo hellere få lov og prøve min .50BMG, når jeg en gang får den .......uden rekyldæmper [Big Grin]



Og uden hørebøffer.

HOLD HELT OP MAND...........!

ØHHHHH HVAD, SAGDE DU NOGET

Kun døde fisk flyder med strømmen !
Kun døde fisk flyder med strømmen !
Svar
#9
jeg har prøvet at skyde med min 0,50 uden mundingsbremse det var ikke sjovt, men det kan fint lader sig gøre hvis man ikke er alt
for lille, he he
0,50
Svar
#10
Ja Rex,
du må jo sige til, hvis du skal have en fuldvoksen mand til at prøveskyde riflen. Jeg stiller gerne min krop til rådighed.

mvh. JOhannes
Svar
#11
Okay nu må i lige hjælpe en nybegynder lidt, men er det ikke ulovlig at eje og bruge en lyddæmper???

Mvh. Erasmus
Svar
#12
Der er områder hvor lyddæmper er tilladt.

F.eks. må du bruge lyddæmper på en hjortefarm.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Rex

Der er områder hvor lyddæmper er tilladt.

F.eks. må du bruge lyddæmper på en hjortefarm.



Spændende, for så er der jo ikke tale om en salonriffel... kuglen skal veje over 20 gram til råvildt og 50 gram til større arter (kaliber 50 [Big Grin])

Skal man selv have en hjortefarm eller det nok at kende een? ... [:p]

osterwald
Svar
#14
Reglerne om "energi på 100m" gælder ikke på en hjortefarm, der er tale om "aflivning" ikke "Jagt"

Derfor benyttes ofte småkalibrede lyddæmpede våben på kort hold.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Er der nogle der ved hvilke krav/kriterier, der skal være opfyldt for at kunne få tilladelse til brug af lyddæmper på salonriffel... ?

Michael

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Reglerne om "energi på 100m" gælder ikke på en hjortefarm, der er tale om "aflivning" ikke "Jagt"

Derfor benyttes ofte småkalibrede lyddæmpede våben på kort hold.



"tongue in cheek"

Hej Dravis,

jeg ved godt at der gives dispensation f.eks til Jægersborg Skovdistrikt (stor hjortefarm på Eremitagen), men ved du hvor små kalibre vi taler om og hvor lille anslagsenergi?

Jeg går altid udfra at anslagsenergien skal være mindst 800/2000/2700 Joule - også på afstande over 100 m - men det kunne være interessant at sætte det i relief til en myndighedsvurdering af hvor meget der er tilstrækkeligt til et sikkert drab. Der er vel stadig tale om bladskud(?)

osterwald
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Michael D.

Er der nogle der ved hvilke krav/kriterier, der skal være opfyldt for at kunne få tilladelse til brug af lyddæmper på salonriffel... ?



ja, trådene har det med at løbe løbsk når Great Dane har andet at tænke på [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

For et par år siden skulle alle lyddæmpere registreres. Så vidt jeg ved kan de ikke længere handles, endsige fås på tilladelse til regulering i parcelhusområder.

osterwald
Svar
#18
Lyddæmpere kan stadig fås i næsten fri handel. Du skal søge om det, men den må kun bruges til træning.
Du får en tilladelse som er gratis.

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, no-one shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
Hej Osterwald med kugler på 20 gram til råvildt burde Eo være stor nok hvis den bliver da bliver fyret af i en riffel.
Svar
#20
Hej Kento,

ja, når hastigheden skal være under lydens hastighed (~330m/s) vil en 20g kugle have en E0 på ca 1000J. På 100 meter er det så nok over 800J

osterwald
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)