Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vejret & kalibervalg til råvildtet
#1
Hej,

I lyset af en anden tråd om hvordan vejret forventes på lørdag, søger jeg råd af de almægtige og erfarne herinde Smile

Lige nu siger DMI lidt regn, men ikke mindst 12m/s på lørdag.

Så er det jeg begynder at overveje om jeg skulle droppe min .223, og i stedet bruge min 30-06. Jeg tænker naturligvis på vindafdriften.

Bemærk at det er min første riffeljagt(medmindre duer med salonriffel for 25 år siden tæller med Smile )

Gode råd søges.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#2
Hej Kenneth!
For det første: Knæk og bræk på lørdag!
For det andet: Hvilken riffel er du gladest for?
Mvh
Michael
Svar
#3
Hej Kenneth

Har selv nedlagt bukke med 223 på over 100m i stiv storm (over 20m/s)
Så jeg syntes bare du skal tage den riffel med du helst vil have din bukke debut med :-)

man kaster ikke perler for svin - men måske burde man begynde
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#4
da det er din første mulighed for buk, vil jeg anbefale 30-06 da muligheden for lang flugtafstand / anskydning i min opfattelse er mindre - forudsat du skyder lige godt med begge rifler.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Citat:quote:

Har selv nedlagt bukke med 223 på over 100m i stiv storm (over 20m/s)

Så store bukke kan man da heller ikke ramme forbi[Wink]
Svar
#6
Når nu det er den første så brug da det sikre kaliber - du skal så kun tænke på at holde lige på den, og ikke et eller andet måske skal jeg korrigere... Det er lidt specielt, at skyde sin første buk - så minimer hvad du kan af "overvejelser" og koncentrer dig om at skyde... så kan du altid senere bruge din 223...

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#7
Jamen for hunnen da............

du skulle jo bare have købt en 6,5 træls - så har du altid det rette våben ved hånden[Wink]

Men - da du nu ikke gjorde det - så brug da 223'eren, det er sikkert den du skyder bedst med (nu da du er tvivl) - og så reducer afstanden efter forholdene.
Afdriften er vel ikke så stor, hvis du holder dig under 100 meter.

Knæk og bræk[Smile]
Korthår
Svar
#8
Jeg kan godt se at der er mere "rum" til at et usikkert skud stadig fælder bukken hvis man tænder ild til en 30.06. Men jeg er stadig af den overbevisning at den riffel Kenneth skal tage med er den han kender bedst og føler sig mest sikker i at skyde med. Og hvis det er .223´eren - ja, så mener jeg at det er den der skal med.

At skyde det første stykke råvildt med kugle efter pürsch eller lang tids venten er en stor oplevelse, og kan godt give en lidt nerver på op til skuddet. Og så er det være en fordel, hvis underbevidstheden giver en besked om at man kan stole på grejet.

Mvh

Michael
Svar
#9
Lidt vind er heller ikke at foragte da du jo så kan larme lidt mere uden at skræmme "æresgæsten" væk... Men regn kan vi godt undvære...

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#10
Hej, og tak for alle inputtene.

Jeg er mest fortrolig med min .223 - ikke mindst fordi den har det bedste aftræk(jeg skal have tunet aftrækket på min 30.06, men nåede det ikke i tide).

Til gengæld er vindafdriften på en 55gr og 12m/s stor hvis jeg kommer ud i ren sidevind Smile

Er der én der kan beregne det for mig(har selv beregnet, men vil gerne være sikker:

Vind 12m/s ren sidevind
Kaliber .223
Vægt 55gr
BC .211
V0 1015m/s
Temp. 20 C
Alt. 100ft
Tryk 1bar

Jeg tænker lige over sagerne Smile

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#11
Hej!
Så er det afgjort. 223´eren skal med. Og husk lige at du ikke behøver at skyde bukken på lørdag. Jeg går ud fra at familien får mad på bordet alligevel [Wink] Det er sgu bedre at vente lidt fremfor at lade et chanchebetonet skud ruinere oplevelsen!
Tænk ikke så meget i teori og vindafdrift, men vær bare sikker på at riflen rammer hvor du vil have det i stille vejr. Tag så bestik af vinden i den givne situation, og prøv at holde hovedet koldt. Jeg ved ikke om jeg har sagt det før, men du behøver ikke at skyde bukken på lørdag.

Og så ellers knæk og bræk!

Mvh

Michael
Svar
#12
Hej Kenneth
Du kan nemt selv beregne vindafdriften i linkede program - ved godt der findes mere avancerede programmer, men synes dette er utroligt nemt at lege med.
http://www.norma.cc/javapage_metric2.asp?Lang=1

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Otterup

Jeg kan godt se at der er mere "rum" til at et usikkert skud stadig fælder bukken hvis man tænder ild til en 30.06. Men jeg er stadig af den overbevisning at den riffel Kenneth skal tage med er den han kender bedst og føler sig mest sikker i at skyde med. Og hvis det er .223´eren - ja, så mener jeg at det er den der skal med.

At skyde det første stykke råvildt med kugle efter pürsch eller lang tids venten er en stor oplevelse, og kan godt give en lidt nerver på op til skuddet. Og så er det være en fordel, hvis underbevidstheden giver en besked om at man kan stole på grejet.

Mvh

Michael



Hørt, Hørt.... [Big Grin] Plus at hvis man "har lidt" med 30-06'erens rekyle så er det altså bedre med et præcist placeret skud. Et waidskud er et waidskud uanset om det er en stor eller lille kugle man sender afsted.

Kenneth hvis du er nervøs for vindafdriften, så pürch lidt tættere på. Den første buk er noget særligt, så gør dit yderste for at alt er iorden inden du slipper kuglen. Er du i tvivl, så lad være - han skal nok være der dagen efter også (gælder vel egenligt helt generelt)

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#14
Hej Kenneth,som grøn riffeljæger tror jeg ikke du skal forsøge dig med skud på længere hold,end din .223'er kan klare,uanset om det er vindstille eller om der er 12M/S....

K&B på lørdag....[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#15
Tak for de gode råd alle sammen.

I lyset af dem vælger jeg min .223. Rekylen i min 30-06 generer mig dog ikke.

Jeg har intet problem med at undlade at skyde hvis jeg er usikker, så det er ikke det der er problemet Smile

EDIT: SUPER program fra Norma, tak Smile

Tak igen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)