Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jægerne er ligeglade med kødet
#1
Hej,

Er det bare mig, eller konkluderes der i denne artikel, at når jægerne ikke vægter det at skaffe kød særligt højt, så er man helst fri for kødet ??

http://www.netnatur.dk/netjaegeren/artikler/artikel/jaegerne-er-ligeglade-med-koedet/

Det jeg nedlægger over sæsonen fortærer jeg selv med stort velbehag, evt. gives noget af det væk til venner som værdsætter kødet.
Men alligevel vil jeg ikke påstå at kødet er min primære grund til jagt, det er da nok nærmere de samme grunde som angivet i artiklen. I dagens Danmark er det da vist også dårlig økonomi, at gøre det for kødet, selv om man evt. kun skulle handle økologisk for at få samme kvalitet/rene vare.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#2
jeg har også en rem af huden: rå og kronvildt bruges med fornøjelse i husholdningen (som bøf eller hak ).
fuglevildt kniber det mere med at få brugt, så glæden over de vingede er større ved jagten og hundearbejdet end ved bordet.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by STROM

jeg har også en rem af huden: rå og kronvildt bruges med fornøjelse i husholdningen (som bøf eller hak ).
fuglevildt kniber det mere med at få brugt, så glæden over de vingede er større ved jagten og hundearbejdet end ved bordet.



Jeg har det på samme måde, men ikkejægervennerne vil altid gerne have en fugl, så det skal nok blive spist[^]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#4
I vores husstand bruger vi alt det jeg nedlægger. Både fugle, harer og klovbærende vildt. Selv en del af fjerene fra fuglene finde anvendelse til fluebinding.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Nu er det ikke for at være hellig, men jeg har meget svært ved at forestille mig at nedlægge vildt som jeg ikke får med hjem til kødgryderne. Jeg har mange gange overvejet jagt i udlandet, men det der indtil nu har holdt mig fra det, er at jeg skal tage afsted med det formål at slå noget ihjel som jeg ikke har tænkt mig at spise (og så penge selvfølgelig ;-)

Jeg dømmer ikke andre og kan sagtens forstå trofæ-tankegangen. Det trækker da også i mig, men indtil nu ikke nok til at det overskygger det andet. Det kommer nok en gang....

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Nu er det ikke for at være hellig, men jeg har meget svært ved at forestille mig at nedlægge vildt som jeg ikke får med hjem til kødgryderne. Jeg har mange gange overvejet jagt i udlandet, men det der indtil nu har holdt mig fra det, er at jeg skal tage afsted med det formål at slå noget ihjel som jeg ikke har tænkt mig at spise (og så penge selvfølgelig ;-)...



Jeg har selv lidt af samme fornemmelse når jeg er i udlandet, men da jeg ved at kødet nok skal blive solgt til konsum, bekymrer det mig faktisk ikke så meget mere som det gjorde i starten.
Men der er faktisk som regel mulighed for at købe kødet med hjem.... i hvert fald fra Polen, Sverige og....[?]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Tikka M695, 338 "Pind-is"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Nu er det ikke for at være hellig, men jeg har meget svært ved at forestille mig at nedlægge vildt som jeg ikke får med hjem til kødgryderne.



Smager ræv godt?[Wink]

Nu synes jeg at konklusionen at jægerne er ligeglad med kød er noget for forkert på det grundlag undersøgelsen giver. Jeg går ikke på jagt for kødets skyld, men jeg er da absolut ikke ligeglad med kødet. Jeg er utrolig glad for det kød jeg får med hjem, men jeg kan da købe det billigere end jeg selv kan nedlægge det. Så kødet er absolut ikke en grund for mig til at gå på jagt.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#8
Røget rævekølle smager fantastisk! Det er mange år siden jeg har fået det, det ligger tilbage i 1981. Jeg ville nok holde mig fra det i dag, på grund af risikoen for trikiner. Men godt, det er det!

Men det er jo som tidligere nævnt, vi tager ikke på jagt for overlevelsens skyld, men for oplevelsen. Derfor kan man i mine øjne, dårligt svare at man primært jager for kødets skyld, kødet er jo bare en ikke uvæsentlig bonus. Jagten er først fuldendt, når jeg sidder og nyder det ved bordet. Og der er da ikke noget bedre, end det man selv har bragt hjem.

Med venlig hilsen

Christian Rasmussen
Svar
#9
Christensen nævner at man kan købe det billigere og det er selvfølgelig rigtigt. Men det er jo bare slet ikke det samme. Jagten er for mig noget der starter med lange forberedelser og at se frem til det, derefter gode naturoplevelser og med lidt held et bytte som jeg kan bringe hjem og tilberede.

Jeg har en gang grundet tidspres forladt en jagt inden paraden og det var sku en mærkelig hul fornemmelse at have haft en dejlig dag og held til at nedlægge både and og fasan - og så bare køre fra det.

Det skal lige siges at jeg ikke har skudt ræv - igen ud fra samme device som udlandsjagterne. Dog syntes jeg ikke helt at man kan sammenligne jagt og regulering. Reguleringen kan jeg overfor mig selv retfærdiggøre med at der så er mere vildt til mine gryder i efteråret.

Som tidligere nævnt dømmer jeg ikke andre. Folk der går på jagt er jo forskellige og gør det af forskellige årsager. Så længe man har respekt for jagten og vildtet så det ikke bare bliver drab for drabets skyld er det fint med mig.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#10
I vores hjem blive alt vildt behandlet med stor kærlighed i gryderne[Big Grin]. Vildtet er en kærkommen indslag i husholdningen og det samme er de kyllinger, ænder og gæs som vi selv laver. Kan godt lide tanken om at holde mig selv med kød, på den ene eller anden måde[:p].

Mvh.

Lars
Svar
#11
Jeg skal på rågeregulering om en times tid, hvor vi må skyde så mange vi har lyst til. Eneste betingelse: De skudte fugle skal bruges/spises.
De smager i øvrigt aldeles udmærket.
Jeg bruger dog den hurtige forlægningsmetode med at brække/klippe brystben med kød ud, så kan man ordne 2 fugle i minuttet.

Mvh
Karsten
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)