Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vildsvin set i Vejen
@yeti. Så længe du kun bevæger dig til lolland for at komme på jagt så ja... Wink Ses...
Svar
@rekylling skulle du en dag få problemer med autonome grisse så skal jeg gerne hjælpe dig af med nogle stykker. Men mon ikke de for nuværende vil få lige så svært ved at etablere sig i DK som ulvene har det i lapperns dele af Sverige og Norge. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig et bud på hvordan ulven er dukket op i Midtsverige - der er riiigtigt langt over isen - men det er vist off topic.
Mvh.

Yeti
Svar
Ja, jeg skal ikke skrive mere om svinebönderne og dermed komme tilbage til emnet, men vil dog lige först tilföje at jeg faktisk bor på landet og min storbonde nabo spreder sin gylle mindre end 40 meter fra min hoveddör, så jeg tror n0k at jeg ved hvad jeg taler desangående, men nok om det, jeg er i öjeblikket i Sverige og i dag så jeg officielle vejskilte som lige som skiltene med älge advare for krydsende VILDSVIN, så det er jo nok her jeg skal skyde dem og så nöjes med at fantasere om vildsvin i Danmark[Big Grin][8D]

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
Er der egentligt nogen herinde der kan give mig ét eneste eksempel på et svineproducerende land i Europa, ud over lige Danmark, som ikke har en vildtlevende vilsvinebestand...??[Smile]

Hvis ALLE de andre kan leve med vildsvin, er det så ikke tæmmelig idiotisk at blive ved med at insistere på at vi ikke kan? Er vi dummere eller mere talentløse end alle vores naboer? [:o)]
Handler det dybest set ikke bare om at der er nogle meget højtråbende mennesker, der er skrækslagne for alt "nyt" og udefrakommende, som får lov til at dominere?[Sad!]

Jeg tror ikke på at vi ikke kan have vildsvin i Danmark, selvfølgelig kan vi det. De ville være en velsignelse for naturen - de er en nøgleart for en mængde dyr og planter som fordrer vildsvinets tilstedeværelse. De fornyer skoven ved at rode i skovbunden og vende det øverste lag hvilket ingen andre dyr gør.
En varieret natur er en velsignelse for alle. Både skovgæster samt jægere ville nyde godt af vildsvinet. Også landbruget som kan tjene mange penge på jagtleje. Det kender vi fra Sverige og Tyskland.
Derudover er der hele det etiske aspekt. Uanset eventuelle gener kan vi naturligvis ikke forsvare at udrydde naturligt hjemmehørende dyrearter, når de forsøger at genetablere sig. Det grænser til det moralsk forkastelige.

Og uanset hvad, så kommer vildsvinet over grænsen fra Tyskland - vi kan ikke stoppe det selv hvis vi prøver
[Big Grin][Big Grin]
Svar
"Og uanset hvad, så kommer vildsvinet over grænsen fra Tyskland - vi kan ikke stoppe det selv hvis vi prøver Big Grin Big Grin"

Og med en etisk korrekt afskydningspolitik(= ingen afskydning pt. [Wink]), så går det forhåbenligt hurtigere :-)

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Tika

.............Handler det dybest set ikke bare om at der er nogle meget højtråbende mennesker, der er skrækslagne for alt "nyt" og udefrakommende, som får lov til at dominere?................


Jo!



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Tika

Også landbruget som kan tjene mange penge på jagtleje. Det kender vi fra Sverige og Tyskland.
[Big Grin][Big Grin]



Jeg har overhovedet ingen problemer med vildsvin i Danmark. Kan du lige give mig din adresse så jeg kan sende et girokort så du kan betale jagtleje til de landmænd der får vildtskader...[Big Grin]

Næ problemet ligger i vildskaderne kan løbe op i 5000 kr/ha hvor det går galt. Bare læs "Jæger" om kronvildtskader på Djurs. Det er skader i det omfang vi snakker. Hvert år. Ofte er det ikke kun markskader, men også jord indeholdende sten der bliver vendt op. I en mejetærsker koster det hurtigt 100.000 at lave lidt broarbejde. Efterfølgende vil der også være tabt høstudbytte da mejetærskeren vil holde stille 1 til 3 dage. Ofte en mejetærsker som høster 50ha om dagen.
Græsmarker hvor der laves græs til køer. Ensilagen kan blive fordærvet ved sammenblanding af jord i ensilagen.

Ja der er masser af fordele ved vildsvin i DK. Men netto så bliver det en omkostning for landbruget at have vildsvin i Danmark.
Svar
Danmark er en af de eneste lande i europa uden en vildsvinebestand.

Danmark har det højeste veterinære status i Europa på svineområdet.

Danmarker en af de få lande i europa der kan eksportere svinekød til Japan, Rusland og USA. Disse lande betaler en markant højere pris pr kg end det man kan opnå ved at sælge indenfor EU

Danmark har de absolut højeste omkostninger til lønninger på slagterierne i Europa.

Der findes intet tilfælde i de sidste 30år hvor der er udbetalt EU støtte til svineproduktion.

Der udbetales EU støtte til planteproduktion, efter arealenheder og specifikke afgrøder. Samtidigt udbetales der støtte til mælkeproduktion, oksekødsproduktion, får, og visse andre produktioner.

Et udbrud af svinepest i et land uden vildsvin kan fjernes så man er tilbage til en veterinær status, som før, i løbet af 3-6måneder.

Et udbrud af svinepest i et land med en vildsvinebestand kan sansynligvis ikke slåes ned på en måde så man er tilbage på det høje veterinære stade før der er gået mellem 1-6år, da man ikke kan dokumentere om der stadig findes smitte i den vilde bestand.

Et udbrud af svinepest i danmark vil betyde at vi kun kan sælge svinekød indenfor eu. Her kan vi ikke konkurere særligt effektivt, da vores lønninger til slagtning er markant højere. Denne situation vil formodentligt medføre at der vil blive lukket de fleste slagterier herhjemme, og svinene vil blive fragtet til Tyskland/Polen for slagtning. Denne risiko vil sansynligvis forstærkes jo længere vi skal leve med en reduceret veterinær status.
Der er jo også muligheden for at erstatte de dyre danske slagteriarbejdere med polske vikarer til 70kr pr time

Prøv lige at finde en slagteriarbejder der har risiko for at midste sit arbejde, der synes at det er fedt at i vil have vildsvin i Danmark, bare for at i kan få styrket jerres skydelyst, uden vilje til at kompensere dem der får ulemperne.

Det er lidt stof til eftertanke. så vil der være interesant at se hvem der så vil stå frem og sige "op i r***n" med både dem jeg lejer jagt af, samt de kommende arbejdsløse slagteriarbejdere.

Velbekomme
Svar
Hans nu løber du en alvorlig risiko for at blive rullet i svinefedt og dyppet i knuste tudekiks [B)][B)][B)]

men for helved hvor er det længe siden, der er blevet skrevet noget der gir mere mening i den her tråd!!!

PS er du selv jæger?

man kaster ikke perler for svin - men måske burde man begynde
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Tika

Handler det dybest set ikke bare om at der er nogle meget højtråbende mennesker, der er skrækslagne for alt "nyt" og udefrakommende, som får lov til at dominere?[Sad!]



øøhhhh så vidt jeg kan se er de "meget højtråbende mennesker" dem der i dette forum igen og igen og igen kæfter op om at "vi vil ha vildsvin" og "alle de andre lande må så vil vi osse"

Jeg har mere end svært ved at få øje på vildsvinsmodstandere rekord store opbud og demonstrationer op og ned af gaden!!!

man kaster ikke perler for svin - men måske burde man begynde
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
Tak!

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
Citat:quote:

Originally posted by hans

...............................Danmark er en af de få lande i europa der kan eksportere svinekød til Japan, Rusland og USA. Disse lande betaler en markant højere pris pr kg end det man kan opnå ved at sælge indenfor EU.................


Et af de få lande - hvilke andre lande eksporterer til Japan, Rusland og USA, er det lande uden vildsvinebestand?

Og går det fuldstændig hen over hovedet på jer, at en vildsvinebestand i Danmark, statistisk, vil betyde et smittet vildsvin per 100 år - bemærk at det ikke er et tamsvin, men et vildsvin.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by hans

...............................Danmark er en af de få lande i europa der kan eksportere svinekød til Japan, Rusland og USA. Disse lande betaler en markant højere pris pr kg end det man kan opnå ved at sælge indenfor EU.................


Et af de få lande - hvilke andre lande eksporterer til Japan, Rusland og USA, er det lande uden vildsvinebestand?

Og går det fuldstændig hen over hovedet på jer, at en vildsvinebestand i Danmark, statistisk, vil betyde et smittet vildsvin per 100 år - bemærk at det ikke er et tamsvin, men et vildsvin.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Et udbrud af svinepest i et land uden vildsvin kan fjernes så man er tilbage til en veterinær status, som før, i løbet af 3-6måneder.

Et udbrud af svinepest i et land med en vildsvinebestand kan sansynligvis ikke slåes ned på en måde så man er tilbage på det høje veterinære stade før der er gået mellem 1-6år, da man ikke kan dokumentere om der stadig findes smitte i den vilde bestand.

Disse 2 afsnit gælder uanset om smitten forekommer blandt tam eller vildsvin. Problemet er muligheden for at dokumentere at der ikke findes en restsmitte i en bestand hvor du ikke kan teste alle individer.

De lande hvor vi eksportere til en højere pris, har ofte selv en egenproduktion, hvor deres egne producenter bruger alle midler for at holde andre ude. Det der vidst kaldes tekniske handelshindringer.

Vedrørende din statistik.
Tør du påtage dig den økonomiske risiko hvis det ene tilfælde kommer næste år?
Stiller du din firmaskovl og trillebør, samt dit svenske paradis som sikkerhed hvis det sker?

PS
Efter at have læst i timevis i disse debatter, undres jeg ikke det mindste over den manglende responce vedr de seneste beskrevne tyske udbrud . Den "larmene" tavshed bland tilhængerne af vildsvin i DK, var både forudsigelig og karakterbeskrivende
Svar
Sådan hånden på hjertet, hvorfor skulle et svinepestudbrud blandt vildsvin ha' nogen effekt på tamsvinebestanden, hvorfor denne automatiske kobling?

Vedr. mine garantier: Prøv at holde alt det der personlige fnidder ude af debatten Jørgen og så fik du foriøvrigt ikke svaret på hvilke andre lande der eksporterer til Japan, Rusland og USA.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by ID

Sådan hånden på hjertet, hvorfor skulle et svinepestudbrud blandt vildsvin ha' nogen effekt på tamsvinebestanden, hvorfor denne automatiske kobling?

Det drejer sig udelukkende om veterinær status. Veterinær status er baseret på din evne til at bevise fravær af diverse sygdomme

Vedr. mine garantier: Prøv at holde alt det der personlige fnidder ude af debatten Jørgen og så fik du foriøvrigt ikke svaret på hvilke andre lande der eksporterer til Japan, Rusland og USA.

Der er ikke tale om personfnidder, kun en tanke om tilhængere er villige til selv at afdække den risiko som deres ønsker påfører 3.man.
modstandere ville have meget større respekt for tilhængerne, hvis tilhængerne både tog fordelene, samtidigt med at de ikke lempede eventuelle ulemper over på andre.
Mig bekendt er det kun Holland der eksportere til disse markeder FREDERIK. Denne eksport var efter mine oplysninger stoppet i en længere periode pga udbrud af svinepest


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]


Svar
Citat:quote:

Originally posted by Ugelvig

Tak!

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm



Hva takker du for ?? [Smile]

man kaster ikke perler for svin - men måske burde man begynde
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
@Hans
Spørgsmålet er, om svineavlerne - eller måske du selv - er parate til selv at betale de nødvendige omkostninger for at fremskaffe rent drikkevand til 5½ mio. danskere, rent vand i åer, søer og fjorde etc. når deres gylle og gødning på markerne siver ned i undergrunden og ud i vandløbene og for alvor gør vores drikkevand og vandmiljø skade...?

Hvad er det for en slags argumentation...? Faglig debat tak!

Vil du

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
Citat:quote:

Originally posted by ran

@Hans
Spørgsmålet er, om svineavlerne - eller måske du selv - er parate til selv at betale de nødvendige omkostninger for at fremskaffe rent drikkevand til 5½ mio. danskere, rent vand i åer, søer og fjorde etc. når deres gylle og gødning på markerne siver ned i undergrunden og ud i vandløbene og for alvor gør vores drikkevand og vandmiljø skade...?

Hvad er det for en slags argumentation...? Faglig debat tak!

Vil du

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Hva dælen har det med vildsvin i dk at gøre?? Jeg har ualmindeligt svært ved at se linket[V]

man kaster ikke perler for svin - men måske burde man begynde
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
Hva dælen har det med vildsvin i dk at gøre?? Jeg har ualmindeligt svært ved at se linket[V]

Hans mener jo åbenbart at vi/jægerne skal betale for vildsvinene, så synes jeg at RAN spørger ret så relevant -
HVEM FANDEN SKAL BETALE FOR LANDBRUGETS SVINERI[?][xx(]

Schönauer

[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
Ran
Faglig debat er vel at henholde sig til det diskuterede problem, og forholde sig til det.
Her er min opfattelse at dem der ønsker en forandring, selv stiller op og dækker skaderne for de forandringer de ønsker.

Vedr landbrugets "forurening", så er det vel ret beset et helt andet emne. Fuldt på linje med jægeres "støjforurening" "urimelig" CO2 udslip, når de sætter sig ind i deres store "brændstofslugende" 4hjulstrækkere, for at drøne land og rige rundt, for at "plaffe små bambier ned". For slet ikke at tale om den masive forurening af vores søer og vandhuller, der forekommer, når vi udsætter og stopfodre diverse ænder og andet.

Undskyld sprogbruget. Men jeg føler at det er nødvendigt at holde den samme tone, som du anvender om landbruget.

Eller er din reaktion affødt af at jeg fremføre ubehagelige sanheder

Ang Schönauers udgydelser.
Disse udgydelser får vel stå , som et eksempel på Schönauers niveau.
Efter min mening fuldt på linje med dem der slipper mink ud, og ellers ytre sig i den rabiate antijagtdebat.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)