Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vildsvin set i Vejen
#21
§2 begrunder kun indførelsen af de efterfølgende regler, f.eks. § 9, og så ophæver den jagttiderne på de arter der nævnes. Den stiller ikke krav til skytten om at vurdere risikoen.

Man kan sige, at lovgiverne allerede har bestemt, at vildsvin udgør en risiko, det er deres begrundelse for at give lov til at skyde dem året rundt, men det er ikke noget vi efterfølgende vil blive afkrævet en redegørelse for hvis vi skulle skyde et svin.

...at lovgiverne så er blevet grundigt vejledt til at mene sådan af landbrugets lobbyister på Axelborg er en anden sag, men det er i bund og grund den risikovurdering der er hele humlen i sagen. Jeg synes det er et voldsomt overgreb mod den danske natur at nægte vilsvin eksistensen her af hensyn som i høj grad er diskutable.

Samtidig mener vi, at inderne skal være gode mod tigrene, selvom de udgør en temmelig konkret risiko for menneskers helbred. Det klinger så hult det vi siger og det vi gør.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Ugelvig

.....................Det samme gør sig gældne for jærv, ulv, elg, bjørn m.v. Der også har været hjemmehørende i DK..............


God dag mand økseskaft.............hvordan har du det med fasaner, og dådyr?



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#23
Hvis vi skal se på det med lovns bogstav, så er det jo spændende om ham der skød vildsvinet på forhånd havde aftalt med grundejeren at han måtte regulere vildsvin, eftersom jagtretten og retten til regulering ikke følges ad Smile

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#24
Sjovt nok står der i vores jagtlejekontrakt fra statsskoven, at det store hjortevildt og vildsvin er fredet. Ved en senere kontraktforlængelse står der, at SNS gerne ser vildsvin skudt.
Ved den næste fornyelse i år står der måske, at vi skal skyde dem? ;-)
De medlemmer, der har svin eller majsmarker, holder ikke igen, vi andre ser nok den anden vej.
Iøvrigt kender jeg ingen svinedyrlæger som er bange for svinepesten pga vildsvin, markskaderne vil være det største problem, dernæst trafikuheld.

mvh Sune
Svar
#25
Citat:quote:

markskaderne vil være det største problem, dernæst trafikuheld


Så må jægerne jo hjælpe med at holde bestanden nede på et fornuftigt niveau - sådan ca. det dobbelte af bestanden af råvildt [Wink]

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#26
Great Dane, loven om regulering holder, uanset hvor sunde vildsvinene ser ud !!!!! Desværre.
Så du kan brokke dig så meget du vil, det er bare spildte kræfter.[:o)]
Du må samtidig lige huske på, at grunden til vildsvinene er uønskede i DK, er frygten for der skulle blive overført trikiner til de tamme besætninger.
Og uanset hvor dybt du kikker et vildsvin i øjnene er det ikke muligt for dig, at afgøre om den har trikiner.
Det har vi vores vetarinærkontrol til.

Mvh Per
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by pern

Great Dane, loven om regulering holder, uanset hvor sunde vildsvinene ser ud !!!!! Desværre.
Så du kan brokke dig så meget du vil, det er bare spildte kræfter.[:o)]
Du må samtidig lige huske på, at grunden til vildsvinene er uønskede i DK, er frygten for der skulle blive overført trikiner til de tamme besætninger.
Og uanset hvor dybt du kikker et vildsvin i øjnene er det ikke muligt for dig, at afgøre om den har trikiner.
Det har vi vores vetarinærkontrol til.

Mvh Per



Trikiner - hvordan skulle vildsvin kunne overføre trikiner til tamsvin? Vildsvin får trikiner af at spise ådsler - trikiner smitter ikke heller ikke ved fysisk kontakt.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#28
Mon ikke det primært er svinepest der bruges som begrundelse for ikke at tillade vildsvin i DK.

Men lige gyldigt hvordan det nu er med regler med videre så synes jeg egentligt ikke at det er befordrende for debatten at kalde en man er nok så uenig med for Idiot. Hvis det skulle ende med at konklusionen er at det har været ulovligt at skyde vildsvinene (hvilket jeg tvivler på at det var) så må en politianmeldelse vel være nok. Herefter kan domstolene så tage sig af at dømme, hvilket er deres opgave og ikke en opgave for os som pøbel.
Mvh.

Yeti
Svar
#29
Nu kan Lars sikkert svare for sig selv, men det var faktisk den jæger der skød et par vildsvin han kaldte idiot - ikke en af debatørene i dette forum.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by pern

Meget interessant Ugelvig !!!
Så bliver det jo spændende at se, hvad der sker den dag du er ude med riflen, og du ser en af de importerede og lovligt udsatte bævere, der ligesom vildsvin også har været uddøde i danmark i mange år !!
Men det er måske noget andet[:o)]
Eller er du lidt "både og" mht holdninger når det kommer til stykket ??

Bæveren får hjælp til at genetablere en bestand, og vildsvinet klarer det selv.
Hvad er det mest rigtige ?????

Mvh Per



Næh. Den burde heller aldrig være udsat. Der har stort set ikke været andet end problemer med de udsatte bævere. Egentlig glad for ikke at være lodsejere op til de vandløb den færdes i.

@ GD, de lodsejere jeg går ved ser vildsvinet som uønsket og skadevordende. Derfor ser de dem gerne skudt. At de så samtidig har andre naboer med store svinebesætninger både ude og inde, gør ikke situationen anderledes. Der er stadig en reel risiko for smitte af svinepest fra vildsvin til tamsvin. Det er ikke for sjov vi har de skrappe krav for færdsel på tværs af landegrænser i forbindelse med transport af svin.

@ ID, på samme måde som andre dyr, der ikke hører hjemme i den danske natur. Jeg kan godt lide at alle Verdens lande ikke er ens, når det kommer til flora og fauna. Det er da spændende at kunne rejse rundt i verdenen og se forskellige insekter, dyr og blomster man ikke har set før. Derudover mener jeg, at DK er så lille et område, med så stor befolkningstæthed, at vi er nød til at være varesomme, med hvad vi ønsker. Måske ser tingene i et lidt størrer perspektiv, end bare gennem kikkerten på vores riffel.

BTW, eg tog det ikke som et personligt angreb på mig selv, men nærmere et noget indsnævret syn på folk med en anden holdning (jægeren, der skød) [xx(] Og det var egentlig det, der fik mig op at stolen.

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by ID

Nu kan Lars sikkert svare for sig selv, men det var faktisk den jæger der skød et par vildsvin han kaldte idiot - ikke en af debatørene i dette forum.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Jeg har ikke et overblik over samtlige forummedlemmer og har derfor ingen idé om hvorvidt vedkommende er her inde. Jeg synes blot ikke at det er nødvendigt at omtale vedkommende på den måde da man sagtens kan udtrykke sin uenighed på en anden måde. Hvis du læser mine tidligere indlæg herinde igennem vil du se at jeg bestemt ikke støtter en udryddelse af svinene - tværtimod - men derfor omtaler jeg ikke andre på den måde.
Mvh.

Yeti
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Ugelvig

................Derudover mener jeg, at DK er så lille et område, med så stor befolkningstæthed, at vi er nød til at være varesomme, med hvad vi ønsker. Måske ser tingene i et lidt størrer perspektiv, end bare gennem kikkerten på vores riffel.


Det vil jeg gerne være med til at diskutere seriøst, men jeg går sgu' kold når i begynder med jeres paranoia omkring svinepest - det er hysteri og uden reelt indhold.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#33
Hej ID
prøv at google lidt på trikiner, og lær !!

Trikiner i Danmark
Trikiner var tidligere almindeligt udbredt, men har ikke været konstateret i danske svinehold siden 1930érne.
Dette kan forklares ved den forebyggende indsats som ydes i kødkontrollen.
Der har dog været konstateret trikiner i vilde dyr, herunder vildsvin og ræve.
Som eksempel, blev der i 1979 skudt to vildsvin som begge var inficerede med trikiner.
Dette må dog også anses som sjældent forekommende. Med den øgede interesse for udendørs svinehold må man antage, at risikoen for trikininfektioner er stigende.
Denne stigning skyldes, at frilandsgrise nemmere kan blive inficeret med trikiner, da de fouragerer i det fri.
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by pern

Hej ID
prøv at google lidt på trikiner, og lær !!

Trikiner i Danmark
Trikiner var tidligere almindeligt udbredt, men har ikke været konstateret i danske svinehold siden 1930érne.
Dette kan forklares ved den forebyggende indsats som ydes i kødkontrollen.
Der har dog været konstateret trikiner i vilde dyr, herunder vildsvin og ræve.
Som eksempel, blev der i 1979 skudt to vildsvin som begge var inficerede med trikiner.
Dette må dog også anses som sjældent forekommende. Med den øgede interesse for udendørs svinehold må man antage, at risikoen for trikininfektioner er stigende.
Denne stigning skyldes, at frilandsgrise nemmere kan blive inficeret med trikiner, da de fouragerer i det fri.



Det vil sige at hvis et Trikininficeret vildsvin skvatter død om i en indhegning med frilandsgrise, så er der en mulighed for at de bliver smittet[Wink],for som ID skriver er grise ådselsædere[^]
Nu arbejder jeg inden for landbruget og sjovt nok hører man ikke mange landmænd tale om risikoen for svinepest, selvfølgelig er der en mikrominimal større risiko , men det der tales mest om er markskaderne, herude hvor vi "døjer" med både gæs og kronvildt kan jeg godt følge landmændene i at vi ikke behøver vildsvin, men i det lange løb tror jeg ikke at vi undgår dem og som jæger er jeg da lun på tanken om så mange arter som muligt.
Når det nu er sagt kan jeg så godt blive lidt træls når nogen "hyler" op fordi landmændene hæver jagtlejerne hvis der er f.eks. kronvildt, selvfølgelig gør de det, det er cool business og med de priser de fleste vil betale for vore produkter er vi nødt til at hente pengene hvor de er[Wink], hvor mange af jer henter ikke jeres kød i discountbutikkerne og råindkøber mælk når der er 3 liter til en tier[?].
Nu er jægerne deres egen værste fjende for vi er altid villige til at overbyde hinanden hvis der er 5ha. flyvesand til leje[xx(], istedet skulle vi måske til at købe dansk kød og betale prisen, det kunne være at landmændene så var til at tale med mht. jagtlejen[8D].
Sorry, det er lidt en anden diskussion, men jeg bliver som sagt lidt "træls" når folk rakker ned på et helt(temmelig trængt)erhverv.

Og lad os så få de vildsvin,tak[Big Grin]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Ugelvig

................Derudover mener jeg, at DK er så lille et område, med så stor befolkningstæthed, at vi er nød til at være varesomme, med hvad vi ønsker. Måske ser tingene i et lidt størrer perspektiv, end bare gennem kikkerten på vores riffel.


Det vil jeg gerne være med til at diskutere seriøst, men jeg går sgu' kold når i begynder med jeres paranoia omkring svinepest - det er hysteri og uden reelt indhold.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Der er vel også mange områder med sammenligning befolkningstæthed - Polen, Tyskland og Sverige hvor der er vildsvin. I Sverige kan man jo ca skære områderne nord for Helsingør/Stockholm væk da der ikke er vildsvin her, og så er befolkningstætheden næppe langt fra den i Danmark.
Mvh.

Yeti
Svar
#36
Trikiner - for mange år siden !!!

Gad vide om man kunne finde nutidige tal fra Tyskland der siger noget om hvor ofte man møder trikiner i vildsvin.

Alle vildsvin der handles i Tyskland skal dyrlægekontrolleres. Har selv haft kød med hjem, hvor aftalen gik på go/no go indtil den udtagne prøve havde været igennem kontrol i Tyskland. Jeg var længe kørt hjem med kødet !

(det er ikke efter reglerne - men risikoen for no go er åbenbart så lille man vælger at leve med den.)

Havde prøven været en positiv, ville jeg have overvejet ''indisk kremering''.

Og så lige for at tage uhyggen ud af trikiner: de dør ved ca. 70 grader celsius, det er nok de færreste der inviterer på vildsvine tatar [Wink]

Spørgsmål: de vildsvin der blev skudt i Vejen - må de spises eller skal de sendes til destruktion. Hvis ikke - bliver de testet for trikiner ? hvis ikke, må lovgivningen op på mærkerne, det er jo kun fortroppen - hele den vilde svinske hær skal nok komme senere.
mvh
Svar
#37
Gad vide om den ene af dem var en so med mælk i patterne? [xx(][Sad!]

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#38
Så er der lidt fra jægerforbundet om vildsvinene. Men hvis man nu ikke ser dem kan man jo ikke skyde dem eller indberette at man har set dem [:I]

http://jaegerforbundet.dk/page651.aspx?recordid651=1232

Mvh
Jonas, som heller ikke vil have noget imod grisebasserne.
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by yeti
Der er vel også mange områder med sammenligning befolkningstæthed - Polen, Tyskland og Sverige hvor der er vildsvin. I Sverige kan man jo ca skære områderne nord for Helsingør/Stockholm væk da der ikke er vildsvin her, og så er befolkningstætheden næppe langt fra den i Danmark.



Tjaa... opgørelsen fra Wiki:

Nr. 34: Tyskland 82.431.390 357.021 230,9
Nr. 62: Danmark 5.432.335 43.094 126,1
Nr. 64: Polen 38.635.144 312.685 123,6
Nr. 155: Sverige 9.001.774 449.964 20,0

DK er jo langt det mindste land i areal og befolkning. Spørgsmålet er om de områder med svin, er mere eller mindre befolket end DK?

Citat:quote:

(Sakset fra fødevarestyrelsen) Forekomst af klassisk svinepest blandt vildsvin kan give anledning til overførsel af smitte til tamsvin. Dette er en medvirkende årsag til de gentagne udbrud af sygdommen i Europa de seneste år.



Ud fra den betragtning, må man jo lave en pro/con for vildsvin. Et er sikkert en evt. nedgang i eksport af svin pga. svinepest i DK, kunne let gå ud over dem, der ønsker vildsvinejagt i DK (højere jagtleje). Mon ikke man ud fra den devise, burde tage til Tyskland, Polen eller Sverige for at jagte vildsvin?

Link til Wildrisk analysen (for dem, der er interesseret.
http://www.dfvf.dk/Files/Filer/EpiLab/WILDRISK_2005.pdf

Konklusionen er kort sagt ikke direkte imod vildsvin i DK pga. faren for svinepest. Risikoen er i følge analysen minimal (og måske ren teoretisk). Men derfor vil det stadig have en direkte konsikvens på vores eksport af svinekød.

Men igen, en saglig debat savnes, hvor ALLE argumenter kommer på bordet. For mig at se, er der stadig for meget skyttegravskrig i debatten omkring vildsvin.

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by pern

Hej ID
prøv at google lidt på trikiner, og lær !!

Trikiner i Danmark
Trikiner var tidligere almindeligt udbredt, men har ikke været konstateret i danske svinehold siden 1930érne.
Dette kan forklares ved den forebyggende indsats som ydes i kødkontrollen.
Der har dog været konstateret trikiner i vilde dyr, herunder vildsvin og ræve.
Som eksempel, blev der i 1979 skudt to vildsvin som begge var inficerede med trikiner.
Dette må dog også anses som sjældent forekommende. Med den øgede interesse for udendørs svinehold må man antage, at risikoen for trikininfektioner er stigende.
Denne stigning skyldes, at frilandsgrise nemmere kan blive inficeret med trikiner, da de fouragerer i det fri.



Sjovt så man kun læser det man vil læse - jeg citerer fra samme side som du selv henviser til (Wikipedia):

Smitte
Smitte med Trichinella spiralis kan medføre sygdommen trikinose. Trichinella spiralis kan leve i en lang række af forskellige kødædende og altædende pattedyr, som f.eks. menneske, svin, vildsvin, rotter og mus. Trikinlarverne i musklerne overføres til en ny vært ved at de bliver spist af den nye vært.Larven udvikler sig i tyndtarmen på den nye vært. Hvis de indkapslede larver ikke bliver spist, går de til grunde. De kan dog sidde i en levende muskel i op til 30 år og stadig gennemgå en cyklus, hvis de bliver spist. Mennesker smittes hvis de spiser kød indeholdende trikiner, som ikke er stegt eller kogt tilstrækkeligt.
Symptomer på trikinose kan være mavepine, diarré, opkast, feber, muskelsmerte, hæshed, allergireaktioner, hævelse omkring øjet, skade på centralnervesystemet, hjertefejl. Symptomerne kan variere meget i styrke alt efter hvor stor koncentrationen Trichinella spiralis er i kroppen. I værste fald kan en infektion medføre døden.


Når man i Sverige skyder vildsvin for kødets skyld, skyder man grise op til 1 år. Dette fordi at grisene er så små at de større grise kan holde dem fra delikatesserne (ådslerne), derfor er der næsten aldrig trikiner i de yngre grise.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)