Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vildsvin set i Vejen
#41
Tabel 2: Trikinellose tilfælde blandt mennesker i EU 1975-2000
Data fra den internationale trikinkommission (http://www.med.unipi.it/ict/welcome.htm)
Land
Smittekilde
Antal smittede (døde)
Spanien
Svin fra mindre gårde
> 1000
Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien
Frilandsgrise
800
Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien
Vildsvin
1300
Frankrig, Italien
Importerede heste
> 3300 (5)
I alt
> 6400 (5)
Tabel

Bemærk tallet i () angiver antal dødsfald - så det er grænseoverskridende heste vi bør holde øje med.
mvh
Svar
#42
Trichinen

Trotz kontinuierlich gesunkener Befallsraten in den letzten Jahren ist dem Trichinenträger
„Wildschwein“ auch weiterhin Aufmerksamkeit zu schenken. Im Jahre 1997 wurden in
Deutschland bei 14 von insgesamt 215.926 untersuchten Wildschweinen Trichinen
nachgewiesen, 1999 waren es 9 von insgesamt 292.460 und 2001 waren es 4 von insgesamt
389.008 untersuchten Wildschweinen (aktuellere Daten des Statistischen Bundesamtes liegen
leider nicht vor).

http://www.thueringen.de/de/publikatione...oad447.pdf

Lille

Des Waidmanns Ursprung liegt entfernt – dem Paradiese nah, da war kein Kaufmann, kein Soldat, kein Arzt,

kein Pfaff, kein Advokat, doch Jäger waren da!
Hilsen Lille

Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by Ugelvig

Citat:quote:

Originally posted by yeti
Der er vel også mange områder med sammenligning befolkningstæthed - Polen, Tyskland og Sverige hvor der er vildsvin. I Sverige kan man jo ca skære områderne nord for Helsingør/Stockholm væk da der ikke er vildsvin her, og så er befolkningstætheden næppe langt fra den i Danmark.



Tjaa... opgørelsen fra Wiki:

Nr. 34: Tyskland 82.431.390 357.021 230,9
Nr. 62: Danmark 5.432.335 43.094 126,1
Nr. 64: Polen 38.635.144 312.685 123,6
Nr. 155: Sverige 9.001.774 449.964 20,0

DK er jo langt det mindste land i areal og befolkning. Spørgsmålet er om de områder med svin, er mere eller mindre befolket end DK?

Citat:quote:

(Sakset fra fødevarestyrelsen) Forekomst af klassisk svinepest blandt vildsvin kan give anledning til overførsel af smitte til tamsvin. Dette er en medvirkende årsag til de gentagne udbrud af sygdommen i Europa de seneste år.



Ud fra den betragtning, må man jo lave en pro/con for vildsvin. Et er sikkert en evt. nedgang i eksport af svin pga. svinepest i DK, kunne let gå ud over dem, der ønsker vildsvinejagt i DK (højere jagtleje). Mon ikke man ud fra den devise, burde tage til Tyskland, Polen eller Sverige for at jagte vildsvin?

Link til Wildrisk analysen (for dem, der er interesseret.
http://www.dfvf.dk/Files/Filer/EpiLab/WILDRISK_2005.pdf

Konklusionen er kort sagt ikke direkte imod vildsvin i DK pga. faren for svinepest. Risikoen er i følge analysen minimal (og måske ren teoretisk). Men derfor vil det stadig have en direkte konsikvens på vores eksport af svinekød.

Men igen, en saglig debat savnes, hvor ALLE argumenter kommer på bordet. For mig at se, er der stadig for meget skyttegravskrig i debatten omkring vildsvin.

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm



Hvis du ser min fremhævelse ovenfor, så var mit point jo netop at hele Sverige ikke er relevant at se på. Risikoen for at påkører et vildsvin omkring Kiruna er betydeligt mindre end den er i Tønder. Hvis du vil drage befolkningstæthed ind her må du gøre det noget mere nuanceret og ikke lade Sveriges ødemarker mod nord tælle med for det er ikke særligt relevant. Uden at have de præcise tal vil jeg mene at befolkningstætheden i den sydlige sverige hvor vildsvinene er er rimelig sammenligenlig med befolkningstætheden i Danevang.
Mvh.

Yeti
Svar
#44
Citat:quote:

Originally posted by Ugelvig

Ud fra den betragtning, må man jo lave en pro/con for vildsvin. Et er sikkert en evt. nedgang i eksport af svin pga. svinepest i DK, kunne let gå ud over dem, der ønsker vildsvinejagt i DK (højere jagtleje). Mon ikke man ud fra den devise, burde tage til Tyskland, Polen eller Sverige for at jagte vildsvin?

Men igen, en saglig debat savnes, hvor ALLE argumenter kommer på bordet. For mig at se, er der stadig for meget skyttegravskrig i debatten omkring vildsvin.

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm



Jamen der er da for længst lavet pro/con for vildsvin her på VTF, se bare her:

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=13454

mvh
Korthår

NB.: Måske skulle vildsvin have sin egen rubrik som f.eks. råvildt
Svar
#45
Klart skal vi da have vildsvin i danmark[^]
Det kunne tillige tage lidt af jagttrykket på de stakkels rådyr[Big Grin]

Min ene personlige stemme går klart til vildsvin i DK[^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" "Guns don´t kill people, rappers do"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#46
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Klart skal vi da have vildsvin i danmark[^]
Det kunne tillige tage lidt af jagttrykket på de stakkels rådyr[Big Grin]

Min ene personlige stemme går klart til vildsvin i DK[^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" "Guns don´t kill people, rappers do"



Måske nok jagttrykket, men det er ikke sikkert at det vil medføre mere råvildt. Råvildt er vist ikke så begejstrede for at have vildsvin som naboer.
Mvh.

Yeti
Svar
#47
Der hvor jeg er kommet gennem 11 år i sverige har det nu ikke været noget problem.

At der skulle komme flere rådyr var nu ikke hvad jeg skrev, men derimod at det måske kunne tage toppen af jagttrykket[Big Grin][Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" "Guns don´t kill people, rappers do"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#48
Lidt mere info

http://www.schweiss.dk/page651.aspx?recordid651=1231

Mvh.

Christian
Svar
#49
Hvis man har 4 trikinbefængte grise ud af godt 390.000 testede i Tyskland for flere år siden i enden af en faldende tendens; synes jeg vi jægere skal glemme myndighederne og lade vildsvinene formere sig sig til antallet er stort nok til en bærebar afskydning.

Jeg mener iøvrigt denne tråd faldt af spolen da den sædvanlige mundhuggen omkring paragraffer dukkede op.
mvh
Svar
#50
Har forøvrigt hørt at ''Vildsvinets venner'' køre et nyt læs over grænsen i nat - så'en ca. kl. 01.00 [8D][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Jaeh - hvorfor ikke !!
mvh
Svar
#51
kære jss
hvis du mener at vide noget om sligt, vil det være rart om du tav

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#52
Jeg har hørt at der ved Hadsund er skudt en orne i sidste uge jeg har talt med en fætter til ham der skød.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#53
Citat:quote:

Originally posted by STROM

kære jss
hvis du mener at vide noget om sligt, vil det være rart om du tav

mvh
Strom, naturgænger



Det er da noget af det dummeste jeg har set endnu, ligefrem direkte at opfordre til at tie om ulovligheder.

Jeg er selv en af de største tilhængere af at vi får vildsvinene tilbage, men vi har nu engang en lovgivning som forhindrer udsætning og derfor er det da være noget af et selvmål ligefrem at opfordre til at tie om ulovligheder.

De skal såment nok sprede sig helt af sig selv [Smile]
Svar
#54
Citat:quote:

Originally posted by 375HH
Det er da noget af det dummeste jeg har set endnu, ligefrem direkte at opfordre til at tie om ulovligheder.

Jeg er selv en af de største tilhængere af at vi får vildsvinene tilbage, men vi har nu engang en lovgivning som forhindrer udsætning og derfor er det da være noget af et selvmål ligefrem at opfordre til at tie om ulovligheder.

De skal såment nok sprede sig helt af sig selv [Smile]



Enig

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#55
Det er da noget af det dummeste jeg har set endnu, ligefrem direkte at opfordre til at tie om ulovligheder.

muligt det er det dummeste, men mig bekendt er der ikke noget der hedder anmelde- eller omtalepligt

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#56
Der er ikke noget ulovligt i ikke at skyde/indberette observerede vildsvin..............så kan man så diskutere hvem der er dummest - ham der påstår at det er ulovligt eller ham der tier.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#57
Jeg mener at have læst at det ikke er videnskabeligt bevist at vildsvinet bærer svinepest.

Jeg mener også at have læst at det i Tyskland tilbage i 2001 blev konstateret at 4 svin ud af 392.000 testede bar på trikiner.

Så er der vel ikke her en god grund til at skyde alt bort ?

Har I tænkt over at i Tyskland har man ikke de samme småparceller som i Danmark. Man skal i DE råde over store områder før man selv er jagtherre.

Markskader i Danmark - selvfølgelig vil det forekomme når vildsvinet har etableret sig om 5 - 6 år. Men med de småparceller man jager på i Danmark - vil jagttrykket nok sørge for en balance.

Hvorfor appelerer vi ikke tidsnok til politikkerne om at indføre regler der ligner de tyske. I Tyskland har man ikke pligt til udryddelse - man har en forvaltning/afskydningsplan der pålægger den jagtberettigede at afskyde et vist antal vildsving i forhold til områdets størrelse. Ligeledes er der stringente regler for hvad man iøvrigt må afskyde - antal - størrelse m.m.. hvilket jeg ser som en god ide' - så kunne vi måske få sat en bremsepå ''hegnsslagterne''.

Har set hvordan vildsvinet roder i jorden [Smile] der hvor de forekommer naturligt. Har set de samme spor i Danmark, første gang for ca. 3 år siden. Nej det var ikke en fuld mand der var kørt af sporet med en havefræser - det var den ægte økologiske ! og det var ikke i Sønderjylland.

Men det var da sjovt at min spøg - vildsvinets venner satte lidt gang i tråden.
mvh
Svar
#58
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Det er da noget af det dummeste jeg har set endnu, ligefrem direkte at opfordre til at tie om ulovligheder.

muligt det er det dummeste, men mig bekendt er der ikke noget der hedder anmelde- eller omtalepligt

mvh
Strom, naturgænger



Jeg ville egentligt bare frem til at man nogle gange skulle holde visse tanker for sig selv og ikke skrive dem på et offentligt forum.

Og du har netop fat i det rigtige, man har ingen OMTALEPLIGT[B)]
Svar
#59
Citat:quote:

Originally posted by jss
Jeg mener at have læst at det ikke er videnskabeligt bevist at vildsvinet bærer svinepest.



Der tager du så fejl, det er skam bevist både i Holland, Tyskland, Sverige og selv i Danmark. Så det holder ikke som argument. At risikoen for smitte fra vildsvin til tamsvin kan være minimal, er så noget andet.

Citat:quote:

Originally posted by jss
Markskader i Danmark - selvfølgelig vil det forekomme når vildsvinet har etableret sig om 5 - 6 år. Men med de småparceller man jager på i Danmark - vil jagttrykket nok sørge for en balance.


Mon ikke der går mere end 5 - 6 år? Dansk lovgivning, er ikke ligefrem den hurtigste til ændringer som denne. Netop de småparaceller vil være et problem, da bestanden ikke vil blive særlig stor. Dette kan lynhurtigt medføre indavl. Lidt som rådyrbestanden på Fyn, hvor en af teorierne nu, går på at bestanden har været for "ren" avlsmæssigt.

Citat:quote:

Originally posted by jss
Hvorfor appelerer vi ikke tidsnok til politikkerne om at indføre regler der ligner de tyske. I Tyskland har man ikke pligt til udryddelse - man har en forvaltning/afskydningsplan der pålægger den jagtberettigede at afskyde et vist antal vildsving i forhold til områdets størrelse. Ligeledes er der stringente regler for hvad man iøvrigt må afskyde - antal - størrelse m.m.. hvilket jeg ser som en god ide' - så kunne vi måske få sat en bremsepå ''hegnsslagterne''.



Personligt mener jeg ikke vi i Danmark er specielt gode til at forvalte bestande af de dyr vi har. Vores afskydning af rådyr, er bestemt ikke at prale af. Og kronhjorteforvaltningen er imo. også helt til grin. Skal vi til at have flere bestande af "besværlige" dyr, som vildsvinet kan være, vil det give problemer. De lodsejer, hvad enten det er skov eller ager, vil ikke være fortaler for vildsvin i naturen og regningen VIL blive sendt til jægerne hvad enten det er højere jagtleje eller direkte erstatning. Så igen, dette er et område, der SKAL vendes mange gange. Og der mener jeg at der er for meget skyttegravskrig de forskellige hold imellem.

/Ugelvig, der stadig mangler et godt argument for vildsvin i den danske natur!?

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#60
Total god debat der kører herinde...... jeg er også en stor fortaler for at vi skal have vildsvin her i danmark....... hvis nogle kan formidle kontakten skal jeg nok ligge trailer og bil til, så kan vi jo hjælpe et par drægtige søer og et par orner over grænser.
Jeg vurderer at hvis vi hjælper 10 drægtige søer og 5 orner over grænsen og udsætter dem lidt spredt over jylland. har vi da gjort vores for den kommende integration af vores nye vildtarter ha ha ha....
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)