Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vildsvin set i Vejen
#61
Pas nu på... man ved jo ikke hvad fremtiden bringer og hvem der så husker hvad der er blevet sagt (ment i sjov).

I Sverige har man fundet et dokument der beskriver hvor det ville være mest effektivt at udsætte ulve for at de kunne etablerer sig som en bestand. Da der så nu er dukket ulve op i præcis disse områder retter mistanken sig så imod personerne bag dokumentet. De benægter ikke at have lavet dokumentet, men siger at de selvfølgeligt ikke har ført det ud i livet da den slags jo er ulovligt.
Mvh.

Yeti
Svar
#62
Citat:quote:

Originally posted by svendsenlars

Total god debat der kører herinde...... jeg er også en stor fortaler for at vi skal have vildsvin her i danmark....... hvis nogle kan formidle kontakten skal jeg nok ligge trailer og bil til, så kan vi jo hjælpe et par drægtige søer og et par orner over grænser.
Jeg vurderer at hvis vi hjælper 10 drægtige søer og 5 orner over grænsen og udsætter dem lidt spredt over jylland. har vi da gjort vores for den kommende integration af vores nye vildtarter ha ha ha....



Vi vil sådan set også gerne have et par stykker på Fyn..[Wink]

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#63
Danske nyheder. Alt er velkomment - både seriøst og mindre seriøst. Billeder må maks. fylde 640x480 pixels.

Dette er overskriften her hvor vi hygger os !!

Men det er da skide skægt man skal provokere for at få gang i tråden [Big Grin]

Iøvrigt ved jeg hvor vi kan købe importerede ægte tyske svin - legalt indførte - opdrættes med salg til restauranter for øje. Man påtænker at skifte Keileren ud - den skulle nødig ''be behind the female'' hvis det er dens datter. (og den er stor [:p][:p]den gris)

Men tilbage til virkeligheden - hvad skal den stakkels vildgrisefarmer stille op med den store tyske keiler - den virker stadig potent ! nok så potent den ikke engang kan bruges til pølser.

Meen - små parceller - indavl m.m. Æ: løsninger bør kunne findes [8D]

Edit: retning af stavefejl.
mvh
Svar
#64
I min naivitet troede jeg, at svinene skulle vandre naturligt ind i landet sydfra eller komme fra Sverige en isvinter - som vi vist sidst havde i 1981.
At udsætte dem ulovligt og håbe at myndighederne ser gennem fingerene med det, er vel om end muligt endnu mere naivt.
Realistisk set ser jeg heller ingen undskyldning for at lade sådanne dyr formere sig - tvært imod tror jeg, at det netop vil ødelægge en seriøs debat om forvaltningen af den mulige naturlige indvandring.
Hvorfor i alverden skulle man risikere en miliard eksport pga. indførte vildsvin?
- Og så synes jeg forøvrigt ikke at vedholdende, skægge indlæg om hvor man skal sætte hvor mange ulovligt indførte svin ud hører hjemme i dette forum, men som sagt, så er jeg måske også mere naiv end gennemsnittet.
Svar
#65
Citat:quote:

hvis nogle kan formidle kontakten skal jeg nok ligge trailer og bil til, så kan vi jo hjælpe et par drægtige søer og et par orner over grænser.
Jeg vurderer at hvis vi hjælper 10 drægtige søer og 5 orner over grænsen og udsætter dem lidt spredt over jylland. har vi da gjort vores for den kommende integration af vores nye vildtarter ha ha ha....


Integration af nye vildtarter, NEJ genindførsel[^]

Alternativt kunne vi da høre nogle af de vognmænd med ledig kapacitet???

Så burde vi hurtigt og effektivt kunne få genindført vildsvinet i den danske natur til glæde for alle[^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" Flere vildsvin i Danmark!!!
Og hårde straffe til dem der skyder dem:-)
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#66
LEO: Vi ønsker ikke aktiv udsætning - vi ønsker bare dårligt vedligeholdte hegn i dyrehaverne Smile

Spøg til side Leo - med de argumenter svineavlerne m.fl. bruger for at undgå svinene, kan du ikke forvente at vi skal være SÅ seriøse i vores indlæg. Dertil er kvaliteten af modpartens indlæg af for ringe kvalitet.

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#67
hej

er der nogle af jer som er svinebønder ?

og som helt reelt kender til det økonomiske aspekt i svine produktionen i lille dk.?

hvis i gerne vil skyde gris i lille dk vil det så ikke være bedre at lave en jagt farm med vildsvin ?

det kan jo være at svinefarmerne vil lægge lidt jord til[Big Grin][Wink]
det kan måske være en bedre forretning end traditionelt svine hold..........hvem ved hvad ?

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#68
Kenneth du har jo ret i, at man skal kunne tage spøg for spøg.

Jeg fornemmer bare på tråden her, at det ikke længere udelukkende er ønsketænkning og spøg, og det opponerer jeg lidt imod.

Jeg er selv så heldig, at jeg har adgang til vildsvinejagt i Sverige, hvilket jeg nyder meget. I min selvfedme er jeg vel nok ret tilfreds med, at vi ikke har vildsvin i Danmark af forskellige årsager, som andre også har været inde på i andre tråde - f.eks. tør jeg ikke lade mine børn lege i skoven i Sverige uden opsyn.

Hvad folk gør af ulovligheder i det skjulte er jeg egentlig relativt ligeglad med, men jeg synes man så må holde det for sig selv og ikke brede det ud på et åbent forum som dette.

Endelig vil jeg da godt bløde det op til at ingen af mine holdninger er så fastgroede, at de ikke kan ændres, hvis de bliver sat op mod god argumentation!
Svar
#69
Ja gammeltoft, det hade jeg sku ikke tænkt på, men du har ret.... vognmandsbrnchen er jo også lidt klemt i disse finanskrise tider.
Når de så i disse tider samtidig til tyskland med slagtesvin fordi priserne er så dårlige herhjemme kunne man jo slå to fluer med et smæk og hjælpe vognmændene med at få returlæs..... Jeg ved at vognmændene er til at handle med og har forhørt mig og chaufføren siger man får mange kilometer for 3000kr...... og papirene har de jo i orden med hensun til dyretransport....... ha ha
Svar
#70
Nu når alle snakker om at geninføre vildsvin, skulle I måske smide nogle ulve i samme lastbil, for de hørte vel også til den danske natur. Nå spøg til side, Jeg har selv grise på min ranch in the wine country, men der er 90 min. kørsel til nærmeste by og det er nok der et af mine problemer med grise frit levende i Danmark er. Er der nogen der kan huske indbygger tallet i Danmark, da der sidst var grise i Danmark. Giv bare Svine baronerne skylden for at I ikke kan få vildsvin i Danmark, De laver så mange penge med de 10 til 12kr de får for kødet. Det er forresten det samme jeg fik for 25 år siden. Måske skulde I se om det danske samfund har ændred sig, der tænker jeg på F.eks på Landbruget og indbygger tal, veje og liggende er det realistisk med grise i Dk. Prøv at tage til andre lande, F.eks USA, I texas må de skyde grise fra helecopter fordi de er så stor en plage, og sidst men ikke mindst, når I sammenligner Dk med andre lande så sammenlign med lande af samme størrelse og indbygger tal, Sverige har meget større skove, Tyskland det samme, Polen det samme, sammenlign med Holland.

Bo
Svar
#71
Citat:quote:

Originally posted by ca.

I texas må de skyde grise fra helecopter fordi de er så stor en plage..........................

Der findes ikke "vildsvin" i Texas, der findes Javalinas og så vilde tamsvin.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#72
Til alle dem der er urolige - fortvivl ikke, jeg er sikker på at jægerne nok skal tage den ubehagelige opgave på sig det er at holde bestanden nede.

Mht. ulve, så ville det da være fint med mig - det ville bare aldrig være et dyr jeg ville jage.

Tror dog ikke at Ulve passer ind DK mere - de ville nok ikke kunne etablere sig.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#73
Citat:quote:

Originally posted by hatting

hej

er der nogle af jer som er svinebønder ?

og som helt reelt kender til det økonomiske aspekt i svine produktionen i lille dk.?

hvis i gerne vil skyde gris i lille dk vil det så ikke være bedre at lave en jagt farm med vildsvin ?

det kan jo være at svinefarmerne vil lægge lidt jord til[Big Grin][Wink]
det kan måske være en bedre forretning end traditionelt svine hold..........hvem ved hvad ?

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk



Ja, jeg arbejder som konsulent i landbruget og kender udemærket det økonomiske aspekt for vildsvin i DK. Men jeg har af flere omgange på dette forum prøvet at beskrive en situation, men det er som at smide vand på en gås [Wink]

I en tidligere tråd forslog jeg faktisk at det jægere, der gerne ville skyde vildsvin skulle rejse til andre lande for at skyde dem (og det kunne være med en passende kompensation, for ikke at få vildsvin til DK). Dette ville økonomisk stadig være bedre end at få vildsvin til DK med tilhørende status.

Men dejligt at se, at der er kommet lidt flere aspekter på bordet her på forummet. Nu er det ikke bare de samme 5 - 10 jægere der "kun" kigger gennem kikkerten på riflen [Wink][8D]

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#74
Hej Alle

Er der en der kan opsummerer ?

Det kunne være rart med for og imod samt erfaringer med imod argumenterne, har der været økonomiske øretæver til svinebønderne, fra Sverige og Tyskland ?

JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
Svar
#75
Citat:quote:

Originally posted by JBN

Hej Alle
har der været økonomiske øretæver til svinebønderne, fra Sverige og Tyskland ?


Nej, jeg kender heller ikke nogen seriøse beregninger som skulle påvise at danske svineavlere vil blive ramt økonomisk.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#76
Hvad kan der ske for svinebønderne hvis vildsvin geninføres, ingenting, de siger jo at de ikke kan leve af svineopdræt og får million beløb i støtte fra EU, så måske ville det være bedre om de "dyrkede" noget bæredygtigt. og fik mere i jagtleje for vildsvinejagt?? eller hvad. så lad os spare støtten fra EU der er ingen der støtter mig hvis jeg ikke kan få det til at løbe rundt.
Leif R.

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#77
Ja lad os da endelig give noget mere i jagtleje!!!!!!!!! (her mangler en smiley der slammer hovedet ned i tastaturet)

Bliver der konstateret svinepest eller ligende sygdomme,så ryger den danske export til bla. USA, japan osv og selv om der kun konstateres et enkelt tilfælde, så skal landet beviseligt være sygdomsfrit i 6 mdr inden de får export tilladelsen tilbage(6mdr står for min egen regning, men det er tidsrummet jeg mener de ryger i karantæne i)
Er det virkeligt værd at sætte x antal arbejdespladser på spil fordi vi gerne vil skyde vildsvin?
Personligt synes jeg det ikke og har det egentligt rigtigt fint med at kunne rejse udenlands og skyde nogle.
Kommer de af sig selv, ja så kommer de og der er ikke noget i vejen for det.
Men at tåber hjælper dem på vej ved bla ulovlig udsætning er for mig helt hen i vejret og burde koste jagttegn og en mega bøde.

Vildsvine jagten er noget af det jeg personligt sætter højest, men jeg kan egentligt ikke se nogen grund til ligefrem at udfordre skæbnen og selv sætte dem ud og derved skabe en potentiel risiko for at en ret stor procentdel mennesker i lille dannevang mister deres arbejde.

Lad dem nu bare komme herop af sig selv og så må vi jo tage den derfra.

Og hvem ved, måske har de endda etableret sig på et par steder eller 3 her i landet!
Svar
#78
Personligt vil jeg hellere betale jagtleje hvor jeg får noget for pengene, end at gi´pengene til bønder der ikke kan klare sig på deres million gårde med skattefradrag, det var det jeg sagde.

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#79
375HH: Selv i den rapport der er bestilt af modstanderne mod vildsvin i DK, siger den statistiske beregning at det der vil ske er at der vil være 1 udbrud ekstra pr. 100 år, i forhold til hvis der ikke var vildsvin.

Når man så ser på, på hvilke måder svinepest i almindelighed spredes(ved mindre intelligent adfærd), så er det en forsvindende lille ekstra risiko der tilføjes... Hvis vi generelt skulel tage risici i den størrelsesorden i betragtning, så kunne vi ikke eksistere som mennesker.

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#80
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

375HH: Selv i den rapport der er bestilt af modstanderne mod vildsvin i DK, siger den statistiske beregning at det der vil ske er at der vil være 1 udbrud ekstra pr. 100 år, i forhold til hvis der ikke var vildsvin.

Når man så ser på, på hvilke måder svinepest i almindelighed spredes(ved mindre intelligent adfærd), så er det en forsvindende lille ekstra risiko der tilføjes... Hvis vi generelt skulel tage risici i den størrelsesorden i betragtning, så kunne vi ikke eksistere som mennesker.

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv



Jeps - Det sagde man også i Holland. Og TADA... det umulige skete. Hvilket resulterede i, at hollandske svineproducenter ikke kunne eksportere deres svin. Det gav så os et forspring i forhold til dem... Den enes død, den andens brød!

@The Shootist, det er da noget af det dummeste jeg har hørt endnu i dag - bevares dagen er da heller ikke omme endnu [B)][B)][B)] Nu har du vel forhåbentlig ikke søgt penge i renoveringspuljen, eller børn, der får SU eller... Vi har et samfund, hvor der er mulighed for støtte, som for resten er på retur. Skulle man så være dum og sige nej til den mulighed? Man får jo ikke tak for at lade være. Stort set alle landmænd i DK er klar til at fjerne støtten, og tro mig, det sker! Men det vil få indflydelse på prisen på dagligvarer (måske også jagtleje!?). Skattefradrag gives til ALLE erhvervsdrivende (og private). Og deres milliongårde - Ja, hvad tror du en middelstor produktionsvirksomhed koster? Har du hørt om gældssanering for private? Tro mig, ganske alm. mennesker der sidder i gæld til op over begge ører bliver også "reddet" på det offentliges regning.

Men kunne vi ikke prøve at holde debatten saglig?

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)