Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vildsvin set i Vejen
#81
Nu er svin jo ådselsædere, så svinebønderne kunne jo passende opbevare deres aflivede dyr mere forsvarligt end under en pressening indtil afhentning. Så ville en smittefare være elimineret....

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#82
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

at gi´pengene til bønder der ikke kan klare sig på deres million gårde med skattefradrag, det var det jeg sagde.

The Shootist
"Live and let live"



Aaaarrrggghhh

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#83
Aaaarrrggghhh

problemet ligger i at den danske bonde i goe tider laver en bunke krumspring for at få skattefradrag, istedet for konsolidering som kunne gøre erhvervet mere rentabelt ( og måske tilskudsfrit )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#84
Lad os nu prøve at holde focus [Wink]
[Image: KongSvend.jpg]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#85
@svendsenlars - de 3.000 rækker langt ind i Tyskland / Polen idet grisetransporterne kører som regel tomme hjem, og har du 3.000 kan du sandsynligvis få dem til at køre en omvej på 3 - 400 km !!![8D][8D]

Jeg gætter på jeg har båret brænde til bålet - men kunne ikke drømme om at medvirke aktivt til indførsel af vildsvin. Min indsats vil fortsat være den samme: ryggen til grisen - jeg kender slet ikke det dyr..... og man skyder sgu da ikke noget man ikke ved hvad er......når de så er mange nok - går jeg også på svinejagt herhjemme !!

Bønderne har atid jamret (de er fødte lobbyister [Big Grin])- respekt, min far var bonde.

Men jeg tror ikke jagtlejen vil stige ! Hvis lovgiverne kom lidt frem i skoene og indførte tyske regler.

Har mødt flere danske jægere der har troet de var kommet tæt på paradis: billig tysk jagt - indtil de fandt ud af hvilke forpligtelser der fulgte med: afskydning af svin efter en fastsat afskyningsplan.. og det klares ikke i løbet af en week-end - samtidig hænger man på eventuelle markskader - på såvel eget jagtterræn samt på naboens.

Markskader kan ruinere den jagtberettidige - så hvis invasionen til fods bliver massiv nok tror jeg der vil være jordbesiddere der får brug for hjælp [Wink]
mvh
Svar
#86
Citat:quote:

Originally posted by jss

Markskader kan ruinere den jagtberettidige - så hvis invasionen til fods bliver massiv nok tror jeg der vil være jordbesiddere der får brug for hjælp [Wink]



Markskaderne kan man heldigvis tegne en forsikring imod og det er slet ikke så dyrt.
Svar
#87
@375HH

Den forsikring der kan tegnes - er der her eller i Tyskland ??
mvh
Svar
#88
Hverken puljepenge eller börn på SU!

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#89
Citat:quote:

Originally posted by jss

@375HH

Den forsikring der kan tegnes - er der her eller i Tyskland ??



Det er i Tyskland man kan tegne en forsikring imod markskader.
Svar
#90
Til ID. Du må undskylde at jeg tillod mig at kalde dem vildsvin og ikke feral hogs. Hvis du ikke vil kalde feral hogs vildsvin så har vi ikke vildsvin i USA. De blev alle indført fra Europa, både tamsvin og Russian vildsvin. I snakker så meget om svine bønderne, jeg har ikke hørt ret mange indlæg om markskader og skader på skov kulturer. Jeres hegn til KR 25 pr. holder ikke til vildsvin, det kan jeg skrive under på, men nu har vi jo kun tamsvin i USA.

Bo
Svar
#91
Hej Strom, vil du uddybe dine bemærkninger om at det danske landbrug kun tænker på skatte fradrag og ikke på at kunne drive landbrug uden stats støtte. Du kunne jo starte med at gå ud og købe en gård på 100 HA og betale 20 til 30.000.000 mil og vise mig hvordan du vil drive den uden støtte. Ondt i røven er en folkesygsom, hvis nogen arbejder mere de 37 timer må han enten være en kapitalist eller en stor bonde.

Bo
Svar
#92
En gård på 100 ha. Det er et deltidslandbrug. Alt efter afgrødevalg og maskinpark så bruger man mellem 6 og 22 timer pr ha dyrket areal. En direkte støtte på 2300 kr/ha betyder en forrentning af ca 46.000. Da jord koster mellem 200.000 og 300.000 kr/ha og overskuddet på markdriften før forrentning af den lånte kapital er mellem 0 og 8000 kr/ha så kræves der enten en del billigere jord i forretningen, arbejde uden for landbruget eller animalsk produktion for at kunne svinge en gård rundt.
Svar
#93
Citat:quote:

Originally posted by ca.

Du må undskylde at jeg tillod mig at kalde dem vildsvin og ikke feral hogs.

Det er ok, du er tilgivet.
Citat:quote:

Originally posted by ca.

Jeres hegn til KR 25 pr. holder ikke til vildsvin, det kan jeg skrive under på, men nu har vi jo kun tamsvin i USA.


Jamen det er jo godt så - hvis vi ikke kan finde ud af at lave hegn der kan holde til vildsvin, kan vi jo så bare kontakte dig.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#94
Citat:quote:

Originally posted by ca.

Hej Strom, vil du uddybe dine bemærkninger om at det danske landbrug kun tænker på skatte fradrag og ikke på at kunne drive landbrug uden stats støtte. Du kunne jo starte med at gå ud og købe en gård på 100 HA og betale 20 til 30.000.000 mil og vise mig hvordan du vil drive den uden støtte. Ondt i røven er en folkesygsom, hvis nogen arbejder mere de 37 timer må han enten være en kapitalist eller en stor bonde.

Bo


Hvis der ingen støtte var, ville prisen næppe være i størrelsesordenen 20 til 30 milioner kr - vel.......[:X][Smile]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Tikka M695, 338 "Pind-is"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#95
I NZ har de afskaffet støtten og her er der da fortsat (glade) landmænd. Jeg tror som med så meget andet at der er forskel på hvad vi tror er rigtigt og virkeligheden når det kommer til effekterne af at aftrappe landbrugsstøtten. Det er i hvert fald ikke helt så simpelt som mange (på begge sider af debatten) gerne vil gøre det til.

I udgangspunktet vil en fjernelse alt andet lige være en fordel for de bønder der er mest effektive og her ligger danske bønder vel meget godt til.
Mvh.

Yeti
Svar
#96
Vildsvin går ikke rundt og har svinepest. Men de kan smittes med det.
Svinepest er en dødelig sygdom som dræber det inficerede dyr.
Risikoen består dybest set ikke i at vildsvin smitter tamsvinene med svinepest. Svinepest overføres som regel mellem tamsvinebesætninger via foder, nye dyr i besætningen eller mennesker.

Den risiko som svinebønderne frygter, består i at hvis en dansk svinebesætning skulle rammes af smitte (for første gang siden 1933), ville nogle lande midlertidigt lukke for import af dansk svinekød, indtil smittekilden er fjernet.

Dette vil ske uanset om der er vildsvin i Danmark ellers ej.

Der hvor vildsvinene kommer ind i billedet er, at nogle af landene, kan vælge at forlænge blokaden i flere måneder, hvis der findes en fritlevende bestand af vildsvin i Danmark, idet det vil tage længere tid at kunne dokumentere at Danmark atter er helt svinepestfrit.

Ifølge Danish Meat Association vil et udbrud af svinepest kunne give et tab på op til 1-2 miliarder ud af en samlet årlig eksport på ca 28 miliarder - Det vil det uanset om her lever lever vildsvin eller ej.

Detil synes jeg heller ikke kan ignorere danske svinebønders risikovillighed når det gælder at investere i store svinefarme i f.eks. Polen hvor der er tonsvis af vildsvin i forvejen....
Svar
#97
Og hvad angår befolkningstætheden, så lever der vildsvin i Holland som har en betydeligt tættere befolkningstæthed end Danmark - så det burde heller ikke være en undskyldning for at holde vildsvinene ude.....
Svar
#98
Hej Strom, vil du uddybe dine bemærkninger om at det danske landbrug kun tænker på skatte fradrag og ikke på at kunne drive landbrug uden stats støtte. Du kunne jo starte med at gå ud og købe en gård på 100 HA og betale 20 til 30.000.000 mil og vise mig hvordan du vil drive den uden støtte. Ondt i røven er en folkesygsom, hvis nogen arbejder mere de 37 timer må han enten være en kapitalist eller en stor bonde.

halløj Bo,
gerne: i min optik er landbruget dybt fokuseret på støtte og fradragsmulighederne. dette er en ond cirkel, som i det gamle sovjet
kaldtes planøkonomi og nok årsagen til jordprisernes himmelflugt.

hvis bonden fuldt bevidst køber jord til 250.000 pr ha (dit priseksempel ) vel vidende at det er svært/umuligt at forrente denne sum selv ved korrekt landbrugsdrift, kalkulerer han med at samfundet holder røven op på branchen på trods af at budgettet halter.

dette har så ikke ret meget med vildsvin at gøre, udelukkende at jeg føler at det er en forkælet erhvervsgruppe der piver.

(jeg modtager også hektarstøtte og undrer mig stadig over at samfundet vil betale mig for at at trille rundt på traktoren)[:I]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#99
Konklusionen er altså.
"Det er iorden at indføre vildsvin i DK, fordi det beriger faunaen. Eventuelle tab hos svineproducenter er deres eget problem. Eventuelle tab hos planteavlere er deres eget problem" Fordi 1 til 2 milliarder er jo ikke mange penge.
Som svineproducent vil jeg fremover være fortaler for polske kolonnearbejdere i Danmark. Når de danske slagteriarbejdere er udskiftet med de polske vil de kunne øge min indtjening helt vildt. Jeg vil få råd til at hegne mine arealer ind, ansætte et bevæbnet vagtværn, og lave en overvåget zone. Lad grisene komme...
Svar
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Jeg vil få råd til at hegne mine arealer ind, ansætte et bevæbnet vagtværn, og lave en overvåget zone. Lad grisene komme...



Modtager du ansøgninger til nævnte vagtværn allerede nu?

Mvh

Michael
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)