Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sol op- og nedtider..
#1
Faldt lige over en side hvor man nemt og overskuligt kan finde lokalområdets tider hvor bukken på lørdag må skydes...[Big Grin][Big Grin]
http://www.nakskov-gym.dk/almadk/almadk.aspx

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#2
Kender den godt, men hvilken 'version' af solopgang er den officielle:

"Solens centrum i horisonten" eller Solens øverste kant i horisonten ?

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#3
Er det ikke flueknepperi ??
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Er det ikke flueknepperi ??
Hogmeister



Jo, det kan man godt sige, men her i DK står der mange steder jagtnaboer på spring til at fordømme/anmelde jægere, hvis der falder skud 2-5 minutter før/efter solopgang/nedgang.

Mvh

Michael
Svar
#5
Det er altid solens ØVERSTE kant der er gældende for både solopgang samt solnedgang. (De første stråler/de sidste stråler som du kan se i horisonten)
Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#6
Ok, tak.

Mht. det med flueknepperiet, så var det vist også i dette forum der var nogle der langede ud efer en (ukendt) jæger som havde skudt 2 minutter før solopgang, så det betyder noget !

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#7
Man må til enhver tid tåle at blive anmeldt. Idioter er der nok af, men politiet kan jo frit vælge, om det er en anmeldelse de vil tage alvorligt eller ej.

...så må man selv vælge i hvilken udstrækning man vil lade sit liv styre af idioter. Eller sagt på en anden måde: " Gør ret og frygt ingen!"

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Jeg er nu ret sikker på at det ikke er den øverste kant. I følge en debat hvor nogle havde spurgt jægerforbundet var det ikke øverste kant, men noget andet. Kan ikke huske det præcist, så dette er bare et rigtig godt indlæg. Nogen som kan huske hvor det har været diskuteret?
Svar
#9
Jeg har lige sendt en mail til Tycho Brahe planetariet-de må da kunne svar på spørgsmålet.Jeg poster naturligvis svaret her,så snart det er i min mailbox....

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#10
Jeg oplevede for et par år siden at sidde og kigge på en buk 20 minutter før solopgang (jeg havde stadig min første buk til gode og havde siddet der mange gange). Den gik over til naboen der promte skød den [V]. Når man jager så tæt som vi gør i Danmark og har en regl for hvornår der må skydes, så skal den holdes.
Sørg for at kende klokkeslettet for solopgand/solnedgang, der kan jo være overskyet.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#11
@ ujensen: Jeg har oplevet det samme som dig, dog "kun" 10 minutter før solopgang. Og naboen vidste udmærket hvornår det var skydetid, da vi i dagene forinden havde talt sammen om skydetid og den store buk der boede i vores fælles grænseland, og hvor vi i, tilsyneladende, fælles forståelse havde ønsket hinanden knæk og bræk.
Jeg meldte ham dog ikke til politiet, men alle i nabolaget kendte ret hurtigt historien [Sad!][}Smile]
I min verden kunne han egenligt ligeså godt havde skudt den 10 meter inde på min matrikel, men 10 meter er jo egenlig ikke ret meget.....flueknepperi?

Mvh
Karsten
Svar
#12
Jeg tager altid sol op tider efter nærmeste storby. også ligger jeg 2 min til, så er man da sikker.

Hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt..?
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#13
Hvordan indstiller man endelig sit ur 100 procent præcist. Dette er faktisk et særiøst spørsmål, da min computers ur, min mobils ur og tekst tv alle tre siger noget forskelligt og der kan faktisk god være et par min forskel.
Svar
#14
Af de tre er mobil uret det nojagtigste. Det faar signalet via sattelit som korer efter et atom ur.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#15
Den der har et ur ved hvad klokken er. Den der har tre ure er altid i tvivl [Big Grin][Big Grin][Big Grin].

P.S. Mit mobiltelefonur kører ad helvede til, det har ihvertfald ikke fat i noget atomur.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Man kan synkronisere sin PC tid med et atomur via internettet - det tager endda højde for de 5-15 millisekunder det normalt tager at transportere tidskoden til pc'en Smile

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#17
Flueknepperig: Nu er der da vist ged i det med atom- millisekunder og hvad ved jeg [Big Grin]
Solens op og nedgangs-tider skal stadig følges som jeg før har beskrevet. Der er da med vold og magt ingen der med god samvittighed mener at vildtet SKAL skydes på disse små marginaler, tidsmæssig set. Så hellere vente lidt mere, og så skyde med god samvittighed. Just my point.
Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#18
Ja, men da solens op og nedgangstid er beregnet efter et atom ur regnede jeg med at hvis en's ur er stillet efter atom uret, eller for den sags skyld Jens Bangsen's ur paa Kbh's raadhus, saa er man paa den sikre side
Min private mening er: Hold da kaft for noget flueknepperi og Jantelov I stakler maa finde jer i blot for at vare paa den rette side af loven. Endnu mere markvardigt er at politiet overhovedet gider at blande sig i det, men vi har som sagt andre forhold her.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#19
det var meget nemmere hvis vi måtte skyde 1 time før/efter solopgang og nedgang lige som i sverige. for det er da til at overholde... kan man se noget eller kan man ikke.... også var det en del nemmere for dem der gerne vil gøre et indhug i ræve bestanden, for småvildtes skyld. Men lov er lov og lov skal overholdes.

Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Svar
#20
Tager altid min GPS med og retter mig efter den uanset hvad den generelle tid siger.
Sol-op/ned-gang på positionen er den gældende uanset hvad diverse tabeller OG naboer siger[xx(]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" "Guns don´t kill people, rappers do"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)